Mariusz Bąkowski - zdjęcie

Mariusz Bąkowski

7,0 / 10

33 oddanych głosów

Wiek: 31 lat

Absolwent PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu [2017]

Od 1 października 2017 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym

Spektakle z udziałem tego aktora:

Syrena. Anatomia miłości

Dramat

"Urodzę się dopiero jako prawdziwa ja. Jako moja własna osoba. Jako ja wodna i naziemna. Ludzka i zwierzęca, kwiatowa i perłowa. Urodzę się od nowa" – mówi jedna z osób dramatu.

"W spektaklu równoległe historie postaci zbiegają się w pewne wspólne wspomnienie, tworząc zwierciadło, w którym choć niektórzy byli katami, a inni ofiarami - dostrzegają teraz podobne odbicia. Doskwiera im to samo poczucie odrzucenia, lęk i samotność. Paralelne narracje budują mikrokosmos, w którym panuje tęsknota za krainą, w której można kochać kogo się chce, w której jest się kochanym, bezinteresownie. Czy – jak Syrena, ta kraina jest jeszcze możliwa do zobaczenia?".

[Zuzanna Bojda]

Scenariusz oparty jest na wątkach opowiadania Syrena ze zbioru opowiadań Ministerstwo moralnej paniki Amandy Lee Koe. "Singapurska autorka łamie społeczne tabu, przekracza literackie normy, żeby – koniec końców – napisać o tym, co w życiu najważniejsze. O miłości(ach): tych zapomnianych, przegranych, nieakceptowanych. Niewidzialnych granicach między nami, które boimy się przekraczać. Społecznych problemach, o których nadal można mówić głośno tylko w formie literackiej zabawy".

[Wydawnictwo Tajfuny]

Szczegóły

Miejski ptasiarz

Dramat

Spektakl na podstawie książki Davida Lindo oparty jest na przewrotnym pomyśle opowiadania o naturze w teatrze. Nasze szybkie życie często nas ogranicza i nie pozwala docenić piękna natury. Miejski Ptasiarz pozwala wejść w świat życia codziennego ptaków. Musisz zwolnić by zobaczyć dynamiczny świat wokół nas i przeżyć nowe przygody.
Weronika Szczawińska

Szczegóły

Kongres Futurologiczny

Dramat

Spektakl o przyszłości po ludzkim zaniedbaniu naszej planety. Ludzkie ciało to nic nieznaczące naczynie dla podświadomości, społeczeństwo jest intelektualne, a posiadanie dzieci może nam zaszkodzić jeszcze bardziej. Zapraszamy do ćwiczenia wyobraźni, ucieczki od rzeczywistości i wzięcia udziału w kongresie. Zmieńmy bieg przyszłości!

Szczegóły

Woda w usta

Dramat

Dramat „Woda w usta”, luźno inspirowany „Wieczorem Trzech Króli” i „Królem Learem” Szekspira, opowiada historię Violi i jej ucieczki z przemocowej rodziny. Bohaterka wskutek katastrofy zostaje wyrzucona na bezludną wyspę, gdzie próbuje poradzić sobie z traumą, wpadając przy tym w pułapkę mechanizmów iluzji i zaprzeczenia. Viola jest dla mnie „dziewczynką-staruszką” - doświadczoną kobietą korzystającą z mechanizmów obronnych dziecka, oraz dzieckiem z bagażem emocjonalnym starej kobiety.
Sandra Szwarc

Sztuka została nagrodzona na IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU 2021, organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.

Szczegóły

W co wierzą Polacy

Komedia

Według najnowszych danych 32,4 mln Polaków zostało ochrzczonych, ale mniej niż 40% z nich praktykuje. 78% nie wierzy w istnienie elfów, ale tylko 17% jest pewne, że nie uwierzyłoby bliskiej osobie w jej kontakt ze światem nadprzyrodzonym. Największy odsetek wśród wierzących w duchy stanowią zaś ateiści.

Nasza duchowość jest wielowymiarowa i pełna paradoksów. To wybuchowa mieszanka tradycji chrześcijańskiej z wypartą słowiańszczyzną i New Age'em, wiedzy naukowej z myśleniem magicznym i kultem przodków. Czy nasze umysły są tak skonstruowane, że musimy w coś wierzyć, nawet jeśli nie za bardzo chcemy?

Szacuje się, że rynek ezoteryczny w Polsce jest wart nawet 3 miliardy złotych. Astrologia przeżywa na Zachodzie renesans. Nic w tym dziwnego. Świat jest skomplikowany, a czasy zawsze są ciężkie. Mamy być kowalami swego losu, więc obwiniamy się nawet za te życiowe porażki, na które nie mieliśmy najmniejszego wpływu. Astrologia i wróżby oferują poczucie oparcia i zakorzenienia w większej całości. Poczucie sensu, kiedy życie wydaje się ich pozbawione. A osoby wróżące często tworzą wspólnoty oferujące swoim klientom znacznie więcej niż obietnicę odczytania niepewnej przyszłości.

Sztuka powstała w oparciu o książkę Tomasza Kwaśniewskiego pt.: W co wierzą Polacy? Śledztwo w sprawie wróżek, jasnowidzów, szeptuch...

OSTRZEŻENIE

W spektaklu wykonywane będą czynności magiczne oraz piosenki.

Szczegóły

Kartoteka

Dramat

W Kartotece przez pokój leżącego w łóżku Bohatera przechodzi, jak ulicą, tłum postaci: rodzina, znajomi, obcy, osoby z zamierzchłej przeszłości i teraźniejszości. Pustka wewnętrzna antagonisty ostro kontrastuje z naporem rzeczywistości, która domaga się od niego działania. Luźno powiązane sceny tworzą niejednolitą formę dramatu będącego wewnętrznym rozrachunkiem Bohatera – życiowym remanentem utraconych szans i niezrealizowanych ambicji. Kartoteka, przez swoją otwartą strukturę, od zawsze intryguje i prowokuje twórców by w jej ramy wpisywać kolejne pokoleniowe portrety pogubionych inteligentów.

Szczegóły

Pogłosy

Dramat psychologiczny

Bohaterem Pogłosów jest człowiek przeżywający śmierć bliskiej osoby. W efekcie traumatycznego doświadczenia świat jawi mu się jako miejsce ciągle ponawiającego się doznania utraty, braku, odchodzenia, zanikania… Umiera żona, sąsiedzi zostają wygnani, krucha więź z ojcem zamiera, pragnienie posiadania dzieci nie spełnia się. Bohater stara się uporać z faktem śmierci ukochanej, ukoić cierpienie, przezwyciężyć poczucie utraty ale także chce poznać prawdę o sobie w tym doświadczeniu. Tego ostatniego pragnienia równie mocno pożąda jak i boi się.Jednak autor Pogłosów nie poprzestaje na próbie stworzenia realistycznego wizerunku cierpiącego człowieka. Buduje opowieść o mechanizmach zachodzących w ludzkiej świadomości postawionej w sytuacji granicznej. Tworzy, tylko z pozoru paradoksalny, wielogłosowy monolog różnych jej aspektów – sprzecznych ze sobą bądź wręcz wykluczających się nawzajem. Bowiem w wielowarstwowej strukturze psychiki człowieka wszystkie treści są równie ważne, wszystkie na równi tworzą sens i formę przeżywanego stanu: myśli, uczucia, pragnienia, fantazje, wspomnienia… I dlatego ocalająca prawda może przyjąć zupełnie nieoczekiwany kształt.
„Dlaczego czepiam się polifonii, rozbicia całości, wielojęzyczności? Skąd wiara w wielogłos, czy mam na to dobre argumenty, odporne na krytykę? Mam przeświadczenie o słuszności tej drogi – choć nie znam jej celu i uzasadnienia wyboru. Czuję, że życie, człowiek i wszystko co ważne, ujawnia się raczej w wielogłosie niż monologu." [Wit Szostak, Poniewczasie, Powergraph, Warszawa 2019 str. 55]

Szczegóły

Skrzywienie kręgosłupa

Komedia

Sztuka rozgrywa się przed DRZWIAMISZEFA oddzielającymi sanktuarium, w którym zapadają najważniejsze decyzje i ważą się losy pracowników. To właśnie DRZWISZEFA są świadkiem nieustającej walki pracowniczej o „uścisk dłoni prezesa”, kolejny szczebel kariery albo spektakularny upadek. W sieci intryg, koalicji biurowych i prywatnych potyczek zmieniają się granice przyzwoitości, a słowo „kariera” wyzwala w bohaterach cechy, o które się nawet nie podejrzewali. Czy właśnie taka jest cena sukcesu w wyścigu szczurów i czy warto ją zapłacić?
Spektakl "Skrzywienie kręgosłupa" to komedia korporacyjna.

Szczegóły

teraz każdy z was jest rzeczpospolitą

Dramat

Spektakl, inspirowany wątkami z opowiadania oraz filmu Andrzeja Żuławskiego Diabeł, zderza perspektywę indywidualną i globalną ważnych wydarzeń historycznych. Twórcy poszukują odpowiedzi na pytanie o fatalizm polskiej historii, o to, czy naszymi dziejami rządzą siły anielskie czy szatańskie?
Pracujemy nad opowieścią o drugim rozbiorze Polski, ale także o współczesności - mówi reżyser, Maciej Podstawny. - To jest taki nasz krzyk, każde pokolenie ma swój krzyk: dlaczego tego kraju nie da się dobrze urządzić?! Na scenie oglądamy wydarzenia z 1793 roku. To był bardzo ważny rok. Wtedy całkowicie upadła polska państwowość, ale ten rok był także ważny dla świata: Wielka Rewolucja Francuska, zaćmienie słońca, ścięcie Ludwika XVI. Opowiadamy historię z punktu widzenia grupy cyrkowej, przemierzającej Wielkopolskę napadniętą przez Prusy.
Aneksja ziem polskich będąca II rozbiorem Polski rozpoczęła się już w styczniu 1793 roku. W tej atmosferze historycznych zawirowań i narastającej anarchii żyją ludzie, którzy nie zdają sobie sprawy z brzemiennych w skutki zdarzeń, których są świadkami. Wśród nich są również aktorzy wędrownego teatrzyku Wiktora Ryksa - kobieta-słoń, człowiek z dwiema głowami, człowiek-dziwoląg. Co wieczór dają swoje dziwaczne przedstawienie. Członkowie trupy wędrują i obserwują upadający kraj. Z czasem rozkład i zamęt zaczyna dotykać ich samych. Co stanie się z aktorami w upadającym państwie? Jaki świat niszczeje dokoła nich? Kim jest w ich gronie królobójca? I wreszcie, kto tak naprawdę jest RZECZPOSPOLITĄ? Twórcy poszukują odpowiedzi na te pytania.

Szczegóły

Pidżamowcy

Komedia

Banda Ampuły terroryzuje pacjentów! Mafiozo w pidżamie pokątnie rozprowadza leki przeciwbólowe w szpitalu – za odpowiednią cenę, oczywiście.
Życie pidżamowców koncentruje się wokół dwóch równie niedostępnych źródeł upragnionych leków: „świętej” szafki w gabinecie lekarskim i nielegalnych zasobów dilera. Dni upływają na wypatrywaniu pielęgniarki z kolejną dawką leków. „Jeśli istnieje Bóg, musi być anestezjologiem.” – mówi jeden z pacjentów. Niestety, szanse na ingerencję sił wyższych są znikome. Pacjenci muszą wziąć sprawy w swoje ręce. Zapowiada się szpitalna rewolucja!
Do tej śmieszno-smutnej historii szpitalnej rebelii twórcy spektaklu włączyli fragmenty opowieści autentycznych, przywołując głosy pacjentów i lekarzy. Pomiędzy prawdą a fikcją znalazło się miejsce dla rozważań nad istotą bólu. Nie tylko fizycznego.
Realizacja jest nagrodą dla Mariusza Sieniewicza w II Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław
W spektaklu wykorzystano teksty Magdaleny Rigamonti Niedługo sami się będziecie leczyć! i Jakuba Sieczki To ja Wam teraz opowiem, jak to jest być młodym lekarzem w Polsce zamieszczonych na ich kontach na Facebooku.

Szczegóły

Genialna przyjaciółka

Dramat

Genialna przyjaciółka – to literacki fenomen ostatnich lat. Sztuka pełna włoskich dramatów na tle malowniczego Neapolu opowiada o życiu Eleny i historii jej przyjaźni z Lilą. Spektakl jest zawstydzająco szczery i pokazuje realną codzienność bez toksycznych fantazji, możemy zobaczyć jak bohaterowie na siebie oddziałują i jak to wpływa na ich działania. Zasiądź wśród aktorów, bacznie obserwuj rozwój akcji i czekaj na zaskoczenia z każdej strony.

Szczegóły

Grotowski - non fiction

Dramat

GROTOWSKI NON-FICTION jest projektem zainspirowanym życiem i twórczością Jerzego Grotowskiego, który tworzył słynny Teatr 13 rzędów w Opolu i Teatr Laboratorium we Wrocławiu.
Grotowski w teatrze jest postacią kultową. Jak zatem w takim mitologicznym postrzeganiu twórcy odnaleźć prawdę? Czy w ogóle dotarcie do prawdy o człowieku na podstawie zachowanych wspomnień i śladów jest możliwe? Zadanie staje się tym trudniejsze, że żadna z osób biorących udział w projekcie nigdy nie widziała na żywo spektaklu Jerzego Grotowskiego.
GROTOWSKI NON-FICTION to projekt o stwarzaniu pamięci. Kluczowym elementem tej eksperymentalnej pracy jest próba odtworzenia postaci samego Grotowskiego poprzez uwagi, opinie, wspomnienia oraz wyobraźnię i fantazję aktorów, którzy – przewrotnie – stają się reżyserami i badaczami tematu, wciągając widzów w nietypowe prace rekonstrukcyjne.
W trakcie pracy nad projektem powstała książka o Grotowskim pisana z perspektywy aktorów, a kontynuacją spektaklu jest wystawa Zbigniewa Libery.

Szczegóły

Noc przed oczy nagle upadła

Performance

Performans na podstawie „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego i tekstów Marzeny Sadochy.

Noc przed oczy nagle upadła nie tylko Kasandrze i nie tylko wtedy. Ślepota, sny, baśni próżne, słowa, które na wiatr idą. Pierwszy polski dramat był jednocześnie pierwszym dramatem politycznym. Tekstem zaangażowanym i płomiennie oddanym racji tłumaczącej co kraj może niszczyć i dlaczego jest to władza. Kobiety tego dramatu mówią niesłyszalnymi językami na obrzeżach akcji. Przedmioty transakcji, karpie w wannie, nasze księżniczki, nasze niewolnice. A na około: nierządne królestwo i zginienia bliskie / Gdzie ani prawa ważą, ani sprawiedliwość.

W Jazdowie 441 lat temu odbyła się prapremiera pierwszego dramatu w języku polskim. Oryginalnego, w pełni autorskiego i odważnego tekstu, który ciągle prowokuje nowe „sny znikome” językiem współczesnego dramatu poetyckiego. Rocznica tej prapremiery jest jak oglądanie albumu, w którym na wyblakłych zdjęciach odnajdujemy przodków z naszymi twarzami. Political fiction tylko na odwrót.

Szczegóły