Maria Seweryn - zdjęcie

Maria Seweryn

8,5 / 10

505 oddanych głosów

Data urodzenia:
23-03-1975 (44 lat)

W 1998 ukończyła warszawską Akademię Teatralną. W filmie zadebiutowała w 1993. W latach 1998-1999 występowała na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie. Członek Zarządu Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury.

Występowała także w Teatrze Rozmaitości (1999), Teatrze Rampa (2000), Teatrze Komedia (2001), Teatrze Współczesnym (2002-2003), Teatrze Polskim (2002), Teatrze im. Wandy Siemaszkowej (2003), Teatrze Polonia (od 2005) i Och-Teatrze (od 2010).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Happy Now?

Komedia

Najlepsza sztuka brytyjskich scen w roku 2008. Życie codzienne głównej bohaterki to walka o równowagę między wolnością osobistą a rodziną, pracą i wiernością małżeńską. Jej męża bardziej interesują błędy interpunkcyjne uczniów niż własne małżeństwo. Małżeństwo Milesa i Bei przechodzi jeszcze poważniejszy kryzys. Najszczęśliwszy wydaje się przyjaciel Kitty, Carl, ale czy na pewno?... Miejsca akcji i plany czasowe niezauważalnie przechodzą jedne w drugie. Błyskotliwa, zabawna, mądra i niebanalna sztuka ze świetnymi dialogami i pełnokrwistymi rolami.

Sztuka HAPPY NOW? była najpierw wystawiona w Londynie, potem w Nowym Jorku. Jak podkreślali krytycy, pisząc o obu dotychczasowych inscenizacjach dramatu, Lucinda Coxon dobrze oddaje realia świata i problemów mieszkańców dużych miast, umiejętnie wplatając w opowieści o relacjach między ludźmi ich wrażliwość, dylematy, współczesne wyzwania.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 15. ROKU ŻYCIA

Szczegóły

Mayday

Komedia

Jedna z najlepszych na świecie komedii. Historia londyńskiego taksówkarza bigamisty, któremu przez lata udaje się bezkolizyjnie lawirować między dwiema kochającymi go żonami. Na skutek wypadku ulicznego jego tajemnica wychodzi na jaw, wywołując lawinę komplikacji. Bohater miota się, usiłując ukryć podwójne życie przed małżonkami, mediami i policją. Znakomity komizm sytuacji fabularnych i języka sprawia, że Mayday od wielu, wielu lat rozśmiesza publiczność na całym świecie. Tytuł jest grany w wielu miastach w Polsce, np. we wrocławskim Teatrze Polskim. W Warszawie nie był grany od lat. Spektakl grany na scenie Och-Teatru w znakomitej obsadzie to nowa – szalenie zabawna – wersja.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 12. ROKU ŻYCIA

Szczegóły

8 kobiet

Dramat

Odcięty od świata dom na pustkowiu. Osiem kobiet – matka, żona, szwagierka, siostra, dwie córki, dwie pokojówki – podejrzanych jest o zabójstwo pana domu. Każda ma motyw, by zabić, każda ma alibi. Kobiety, próbując rozwiązać zagadkę tajemniczej śmierci, zaczynają prowadzić pełną zaskakujących zwrotów akcji, błyskotliwych ripost i kąśliwych uwag grę. Jakie emocje wyzwoli śmierć pana domu? Jakie sekrety zdemaskuje? 8 kobiet to spektakl, który łączy elementy powieści kryminalnej w stylu Agaty Christie, z komedią i melodramatem. Jest także, a może przede wszystkim, opowieścią o różnych typach, wymiarach i tajemnicach kobiecości. Osiem kobiet i osiem wspaniałych aktorek na scenie.

Szczegóły

Konstelacje

Dramat

Marianne i Roland spotykają się i zakochują się w sobie. Ale co by było, gdyby ich drogi w ogóle się nie zeszły? A gdyby ich losy skrzyżowały się w innym momencie? Nick Payne pokazuje nam różne wersje tej samej historii przy okazji zadając ważne pytania o znaczenie przypadków i wyborów w naszym życiu. KONSTELACJE to piękna, dwuosobowa sztuka o przeznaczeniu, o tym, jak z pozoru błahe, codziennie wydarzenia wpływają na nasz los. A w tle – matematyka, fizyka kwantowa i teoria kosmosu. Tajemniczy, na wpół poetycki, wzruszający, a momentami niezwykle dowcipny tekst. Najsławniejsza sztuka brytyjskiego dramatopisarza Nicka Payne’a jest z powodzeniem wystawiana w londyńskim Royal Court Theatre. W 2012 roku zdobyła nagrodę dla najlepszego tekstu dramatycznego Evening Standard Theater Awards. W Teatrze Polonia sztukę wyreżyserował Adam Sajnuk, a grają w nim Maria Seweryn oraz Grzegorz Małecki.

Szczegóły

Ludzie inteligentni

Komedia

Nie ma nudnych związków. Są tylko mało kreatywni partnerzy. Na szczęście bohaterowie sztuki Fayeta to ludzie inteligentni, dlatego, kiedy ich związek wkracza w nieciekawą fazę dojrzałej harmonii, potrafią znaleźć sposób na wyjście z impasu.
Relacja Davida i Chloe przestaje przypominać “obraz w kalejdoskopie”. Po 15 latach wspólnego życia zapada decyzja o rozstaniu. Jego decyzja. Co na to Chloe? Zgadza się. David jest zaskoczony i podejrzliwy… Jego przyjaciele Alexandre, Thomas oraz ich partnerki Gina i Marina mnożą teorie i domysły. Może ona go zdradza? Sugerują kumple. Może oni wszyscy zdradzają? Zastanawiają się przyjaciółki.

Wnioski, do których dochodzą inteligentni ludzie oddalają ich coraz bardziej od sedna. Czyli od tego, co czują naprawdę. Trzy pary rywalizują w konkurencji pt. “kto najlepiej wszystko wytłumaczy?”. To niebezpieczna gra, która doprowadza do absurdalnych sytuacji, szeregu komicznych nieporozumień i manipulacji. Jak w reakcji łańcuchowej, kryzys jednego związku wywołuje kolejny… A konflikty bohaterów wywołują lawinę śmiechu na widowni.

Szczegóły

Boże mój!

Tragikomedia

Ella, terapeutka, jest samotną matką nastoletniego autystycznego chłopca. Czas dzieli między dom i pracę. W obu miejscach musi być profesjonalnym psychologiem. Pewnego dnia odbiera telefon zrozpaczonego mężczyzny, który prosi o natychmiastowe rozpoczęcie terapii. W przeciwnym razie, uprzedza mężczyzna, może stać się coś strasznego. Ella zgadza się przyjąć go po godzinach pracy, w swoim domu. W drzwiach pojawia się tajemniczy Pan B.

Czy to, że zostaliśmy stworzeni na Boży obraz i podobieństwo oznacza, że Bóg jest podobny do nas? Tragikomedia BOŻE MÓJ! to niezwykle zabawne rozwinięcie takiej myśli. Anat Gov, izraelska dramatopisarka, dowcipnie odwraca relację Stwórca-stworzenie, humorystycznie komentuje znane z Biblii historie. Powraca przy tym do najważniejszych kwestii związanych z naszym losem, na nowo stawiając fundamentalne pytania. W sytuacji „bez wyjścia”, w osamotnieniu i rutynie, może zdarzyć się cud. Nieoczekiwane spotkanie, które zmieni wszystko i stanie się początkiem dalszych cudów – spotkanie z Panem B.

Szczegóły

Casa Valentina

Komedia

Czerwiec 1962 r., mały hotel w górach Catskills w Stanach Zjednoczonych. Pensjonat Rity i George’a to na pozór zwykłe letnie siedlisko. W rzeczywistości jest to miejsce, dokąd z całego kraju przyjeżdżają heteroseksualni mężczyźni, którzy ubierają się jak kobiety. Ricie i George’owi (alias Valentinie) udało się stworzyć warunki, w których przebrani mężczyźni – na co dzień stateczni ojcowie i mężowie – czują się bezpiecznie. Tu mogą poczuć się w zgodzie ze sobą i ze swoim kobiecym alter ego. Sielankę przerywa doniesienie na policję o niemoralnym prowadzeniu się. Goście pensjonatu w odpowiedzi postanawiają założyć oficjalną organizację. Ale wiąże się to z ujawnieniem tajemnicy. Czy każdy z nich jest na to gotowy? Co z uczuciami ich bliskich?

Szczegóły

Niebezpieczna gra

Dramat

Niebezpieczna gra, czyli zbrodnia niedoskonała

Czy istnieją zbrodnia doskonała i zbrodniarz doskonały, działający z mistrzowską precyzją i bez błędu? Nie – odpowiada Richard Stockwell, autor „Niebezpiecznej gry”, nie – gdyż jesteśmy tylko, a może aż, ludźmi. A ci ulegają emocjom, działają pod wpływem impulsu, miewają gorsze i lepsze dni, kochają, nienawidzą, cierpią. Tak jak Rick i Jane, bohaterowie sztuki Stockwella, która niebawem pojawi się na deskach teatru w Mazowieckim Instytucie Kultury na Elektoralnej 12.
To właśnie między nimi toczy się niebezpieczna gra pozorów, kłamstw, niedopowiedzeń. Kto tak naprawdę jest ofiarą a kto zbrodniarzem, kto kogo oszukuje, kto gra a kto nie udaje – tego się do końca nie dowiemy. Role się zmieniają, fabuła się zapętla i prowadzi do niespodziewanego rozwiązania. Sztuka, przy wszystkich cechach dobrego kryminału – z morderstwem i zdradą w tle, oferuje jednak coś więcej niż sprawną, trzymająca w napięciu intrygę. To także historia o rolach, jakie w życiu odgrywamy i o tym, jak łatwo mogą się one zmienić, a my z oprawcy nagle stajemy się ofiarą lub odwrotnie. To wreszcie sztuka o przypadku w życiu, jego nieprzewidywalności i o pechu, który może zniweczyć nawet najbardziej idealny i misterny plan. Tak jak w historii Ricka i Jane, której zakończenie z pewnością nas zaskoczy.

Szczegóły

Metoda

Komedia

METODA, pierwsza sztuka hiszpańskiego dramaturga Jordiego Galcerana prezentowana na scenach polskich, to kolejne spojrzenie na zdehumanizowany świat nowoczesnej korporacji. Cztery osoby zamknięte w jednym pomieszczeniu podlegają serii testów (określanych jako metoda Grönholma), służących wyselekcjonowaniu – metodą „doboru naturalnego” – najlepszych pracowników. Historia o agresji, o konformizmie, o pędzie do sukcesu za wszelką cenę... A przede wszystkim o manipulacjach, jakim podlegamy w zglobalizowanym świecie, co gorsza: zgadzamy się na nie – dla pieniędzy. Wstrząsająca groteska o naszej codzienności.

Szczegóły

Mayday 2

Komedia

Ciąg dalszy przygód najbardziej znanego taksówkarza z Londynu, czyli Johna Smitha, który od lat niemal bezkolizyjnie lawiruje między dwiema kochającymi go żonami, sumiennie rozpisując w małym notesie plan podwójnego życia. Czym jednak jest jeden notes wobec potęgi Internetu?... Gavin i Vicky poznają się właśnie przez Internet i od razu czują, że wiele ich łączy – wspólne pasje, plany i marzenia oraz… ojciec, który jest taksówkarzem i nazywa się John Smith.

MAYDAY 2 jest kontynuacją historii opowiedzianej w MAYDAY, czyli spektaklu, który na scenie Ochu wystawiany jest z wielkim sukcesem. W wyreżyserowanej przez Krystynę Jandę sztuce grają m.in. Maria Seweryn, Monika Fronczek, Rafał Rutkowski czy Artur Barciś i ich postaci - zmienione po latach - a dodatkowo pojawiają się dzieci i ojciec Stanleya (granego przez Artura Barcisia). Dwa razy tyle komplikacji i zabawy z tym związanej. A do tego muzyka zespołu Boney M. i stylistyka lat 80.

Szczegóły

Casa Valentina

Komedia

Czerwiec 1962 r., mały hotel w górach Catskills w Stanach Zjednoczonych. Pensjonat Rity i George’a to na pozór zwykłe letnie siedlisko. W rzeczywistości jest to miejsce, dokąd z całego kraju przyjeżdżają heteroseksualni mężczyźni, którzy ubierają się jak kobiety. Ricie i George’owi (alias Valentinie) udało się stworzyć warunki, w których przebrani mężczyźni – na co dzień stateczni ojcowie i mężowie – czują się bezpiecznie. Tu mogą poczuć się w zgodzie ze sobą i ze swoim kobiecym alter ego. Sielankę przerywa doniesienie na policję o niemoralnym prowadzeniu się. Goście pensjonatu w odpowiedzi postanawiają założyć oficjalną organizację. Ale wiąże się to z ujawnieniem tajemnicy. Czy każdy z nich jest na to gotowy? Co z uczuciami ich bliskich?

Dużo śmiechu, ale i temat poruszający ważne, społeczne problemy. To tekst o potrzebie bycia sobą, o sztucznych społecznych normach, tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
Sztuka powstała na bazie prawdziwych wydarzeń. Oficjalne stowarzyszenie zostało powołane i istnieje jako Tri-Ess – The Society for Second Self. Spektakl jest grany z powodzeniem na Broadwayu i w Londynie.
W Och-Teatrze reżyseruje Maciej Kowalewski, kostiumy stworzyła Dorota Roqueplo, a w obsadzie znakomici aktorzy.
Cezary Żak jest przezabawny, kiedy pojawia się w pensjonacie jako postawny sierżant, by po kilku minutach stać się okrąglutką kobietą w kwiecistym szlafroku i w różowym turbanie na głowie.
Zachwycajaca jest też metamorfoza Piotra Machalicy, Witolda Dębickiego czy Mirosława Kropielnickiego, a w damskiej wersji Rafał Mohr może nas wręcz w sobie rozkochać.
Do któregoś momentu spektakl Macieja Kowalewskiego jest bardzo zabawny, wręcz komediowy, by powoli przeradzać się w rzecz poważniejszą i głębszą. Cena, jaką płacimy za to, żeby móc być sobą - choć przez chwilę, przez weekend – okazuje się wysoka. Padają pytania o to co definiuje kobiecość, co męskość, co nam wolno, a czego – na pewno nie. Naprawdę dobrze napisana, wyreżyserowana i zagrana sztuka.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 12. ROKU ŻYCIA

Szczegóły

Kontrakt

Komedia

KONTRAKT ukazuje świat wielkiej korporacji i dwóch kobiet, które ze sobą pracują. Jedna z nich jest szefową drugiej i wydaje się, że w związku z tym powinna nadzorować pracę i wypełnianie obowiązków służbowych swojej podwładnej. Okazuje się jednak, że firma wymaga od swoich pracowników także zachowania ścisłych, wręcz absurdalnych standardów w… życiu osobistym, ingerując nawet w ich relacje intymne. Spotkania służbowe, krążące wokół relacji zatrudnionej w korporacji Emmy z Darrenem, przeistaczają się w swoiste pojedynki i demonstracje władzy...

Bartlett w swoim tekście odwołuje się do znakomitej tradycji teatru absurdu ustanowionej przez Ionesco czy Havla, eksplorując sposób, w jaki wielka firma z jego sztuki definiuje „relacje prywatne” i jak przez to wkrada się w najbardziej osobiste sfery życia swoich pracowników, zawłaszczając sferę prywatną. Tematy obecne choćby u Orwella zyskują tu współczesny wymiar, jako że realia sztuki są charakterystyczne dla kapitalistycznych korporacji, będących bezdusznymi i potężnymi machinami. A to wszystko nie bez błyskotliwej satyry na korporacyjny świat.

Szczegóły

Beginning

Dramat

Polska prapremiera sztuki „Beginning” Davida Edridge’a w reżyserii Adama Sajnuka, z rolami Marii Seweryn i Tomasza Borkowskiego,

Sztuka miała swoją prapremierę światową na londyńskim West Endzie zaledwie wiosną tego roku, gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. To opowieść o spotkaniu pary singli w jednej z europejskich aglomeracji. Próba opisania rodzącej się relacji między czterdziestoletnimi samotnymi Europejczykami, których dotychczasowe wybory, tak prywatne, jak i zawodowe, doprowadziły do miejsca, w którym bliskość, tradycyjne rozumienie związku, partnerstwo czy rodzina stały się pojęciami abstrakcyjnymi, ideami, nie tyle niepożądanymi, ile niemożliwymi.

„Beginning” będzie próbą skomentowania nie tylko kondycji współczesnego singla, ale przede wszystkim przeanalizowania mechanizmów społecznych doprowadzających do sytuacji, w której co szósty mieszkaniec Unii Europejskiej deklaruje się jako „singiel z wyboru”, a statystyki w Polsce wskazują już na ponad 7 milionów samotnych. „Cywilizacja samotnych” jako współczesny obraz spełnionego, szczęśliwego modelu życia czy może „epidemia samotności” jako zaraza XXI w.

„Beginning” to metafizyczna, psychologiczna opowieść inicjacyjna. Rzecz dotyczy dwójki czterdziestokilkuletnich mieszkańców wielkiego, europejskiego miasta, którzy po wielu życiowych zakrętach podejmują próbę zawiązania uczuciowej relacji.
Ona - niezależna, nowoczesna, zaangażowana feministka skupiona na karierze i samorealizacji. Cyniczna, krytycznie odnosząca się do pojęć „tradycyjna rodzina”, „wspólnota”, „małżeństwo”. Nastawiona na niezobowiązujące przygody i szeroko rozumiany „związek otwarty”.

On – rozwodnik pozbawiony praw opieki nad jedyną córką, mieszkający z emerytowaną matką. Silny, ale złamany mężczyzna, zgorzkniały, pozbawiony złudzeń i wiary w możliwość kolejnego początku. Wrażliwy, zagubiony idealista.
Jest to niezwykle przejmująca opowieść o samotności i potrzebie bliskości w świecie, który kreuje wizerunek niezależnego, spełnionego singla jako jedyną słuszną drogę ku szczęściu i samozadowoleniu. W świecie, który krytykuje i odrzuca tradycyjne wartości, lansuje kult jednostki i koncentruje nas na „ja” i „dla mnie”. W świecie w którym nie ma miejsca na słabość i brzydotę, na przegranych i sfrustrowanych, gdzie tryskający kolorowym optymizmem profil na Facebooku czy Instragramie stał się jedyną miarą spełnienia. W świecie, w którym kult pozytywnego myślenia wyparł potrzebę refleksji czy melancholijną wrażliwość i zdegradował - wydawałoby się - naturalną potrzebę posiadania punktu odniesienia w drugim człowieku: „Jestem sam z wyboru”, „Mam pracę i pieniądze”, „Nie muszę się przed nikim tłumaczyć”, „Chodzę na jogę, japoński, kurs samodoskonalenia, gram w tenisa, mam psychoterapeutę, coacha, trenera, niczego więcej nie potrzebuję”.

„Beginning” jest złożoną analizą współczesnej, zachodniej cywilizacji pełnej lukrowanych obietnic i nośnych haseł. Jest brutalną i szczerą próbą zajrzenia w serca i umysły „postaci”, które na co dzień widujemy „naturalnie” roześmiane na słonecznym selfie. To historia miłości niemożliwej, owszem – kuszącej i wyczekiwanej, ale jednocześnie skomplikowanej, a przede wszystkim wymagającej od nas częściowego ustąpienia ze swoich z góry upatrzonych pozycji. Miłości dla której coraz trudniej zrezygnować z wygodnego, niezobowiązującego życia niezależnego, nowoczesnego singla.

Szczegóły

Czarodziejska Góra

Dramat

„Czarodziejska Góra” to jedno z najważniejszych wydarzeń jubileuszu Teatru Syrena, który obchodzi w tym roku 70-lecie działalności.

„Czarodziejska góra” to najsłynniejsza powieść Tomasza Manna, arcydzieło o ogromnym wpływie na światową literaturę i kolejne pokolenia czytelników. Powieść o czasie, dojrzewaniu, chorobie, przemijaniu. Dzieło wieńczące belle époque, wieszczące kataklizmy, które spadły na Europę w XX w.

Wojciech Malajkat, reżyser przedstawienia: „Mówią, że Wielka Wojna stanowiła koniec czasu Czarodziejskiej góry i początek rzeczywistości, w której jednostka stawała się mało znaczącym trybem w ogromnej maszynie - postępu, rozwoju gospodarczego, konsumpcji. Ale także w maszynie wojennej.

Nie zgadzam się z tym, że czas Czarodziejskiej góry przeminął; że współczesność to nie miejsce na rozważania o przemijaniu, moralności i czasie (który kiedyś płynął, a teraz pędzi). Również z tego powodu chciałbym po wielu latach przemyśleń i przygotowań zrealizować na deskach teatru mój wymarzony projekt—inscenizację powieści Tomasza Manna. Dlaczego to robię? Odpowiadając słowami Manna: Najistotniejszym i naturalnym powołaniem człowieka jest jego doskonalenie się.”

Szczegóły

Ludzie inteligentni. Sylwester

Komedia

„Ludzie inteligentni”

Czy kto kocha, ten błądzi…

Nie ma nudnych związków. Są tylko mało kreatywni partnerzy. Na szczęście bohaterowie sztuki Fayeta to ludzie inteligentni, dlatego, kiedy ich związek wkracza w nieciekawą fazę dojrzałej harmonii, potrafią znaleźć sposób na wyjście z impasu.

Relacja Davida i Chloe przestaje przypominać “obraz w kalejdoskopie”. Po 15 latach wspólnego życia zapada decyzja o rozstaniu. Jego decyzja. Co na to Chloe? Zgadza się. David jest zaskoczony i podejrzliwy… Jego przyjaciele Alexandre, Thomas oraz ich partnerki Gina i Marina mnożą teorie i domysły. Może ona go zdradza? Sugerują kumple. Może oni wszyscy zdradzają? Zastanawiają się przyjaciółki. Wnioski, do których dochodzą inteligentni ludzie oddalają ich coraz bardziej od sedna. Czyli od tego, co czują naprawdę. Trzy pary rywalizują w konkurencji pt. “kto najlepiej wszystko wytłumaczy?”. To niebezpieczna gra, która doprowadza do absurdalnych sytuacji, szeregu komicznych nieporozumień i manipulacji. Jak w reakcji łańcuchowej, kryzys jednego związku wywołuje kolejny… A konflikty bohaterów wywołują lawinę śmiechu na widowni.

Twórcy teatralnych hitów „Boeing Boeing” oraz „Imię” zapraszają na kolejną przebojową i bardzo życiową komedię w gwiazdorskiej obsadzie.

Szczegóły