Maria Rybarczyk - zdjęcie

Maria Rybarczyk

8,5 / 10

146 oddanych głosów

Data urodzenia:
20-01-1955 (64 lat)

Aktorka Teatru Nowego w Poznaniu od 1982 roku. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie (1978).

Aktualne role:

Pani Rollisonowa (Aunt Jemima)

DZIADY Adama Mickiewicza

reż. Radosław Rychcik

Żona B.

MISTER BARAŃCZAK Jerzego Satanowskiego

reż. Jerzy Satanowski

Nagrody:

2013 – odznaka honorowa „Zasłużony dla kultury polskiej”

2008 – nagroda „Laur Wiosny” za najlepszą rolę kobiecą za rolę Heleny Andrejewny w spektaklu WUJASZEK WANIA Antona Czechowa podczas 2. Międzynarodowego Festiwalu Jednego Autora w Elblągu

1992 – nagroda aktorska za rolę Kordelii w DZIENNIKU UWODZICIELA Sorena Kierkegaarda podczas XXVII Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Małych Form w Szczecinie

1989 – nagroda za rolę Marianny w spektaklu TARTUFFE Moliera podczas XXIX Kaliskich Spotkań Teatralnych

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Chciałbym nie być

Dramat

Z medialnej historii studenta Rosiaka zostały w zbiorowej pamięci trzy obrazy.
Pierwszy: kiedy Michał kupował tancerce drinka za 79 złotych.
Drugi: kiedy zwymiotował na przystanku.
I trzeci: kiedy jego ciało wyłowiono z Warty.

Zaginieni to pierwszorzędny towar dla mediów. Odsłaniają bowiem naszą żądzę sensacji i głęboko skrywane lęki. Tyle, że nic więcej z tego nie zostaje. Kolejny gorący temat, który prędko stygnie. A przecież każdy człowiek jest niepowtarzalną opowieścią.

Za medialną fasadą kryją się również realne historie rodzin osób zaginionych. To oni są bohaterami spektaklu. Kamieniarz, nauczycielka matematyki, czyjś brat, siostra, matka. Są też ich emocje. Najpierw wstrząs, szok, niedowierzanie. Trauma i poczucie winy. Z czasem przeraźliwa pustka lub długo wyczekiwana ulga.

I pytania.
Dlaczego? Co się stało? Czy wróci?
Tyle pozostaje po najbliższych.
Jest jeszcze pamięć – depozyt uczuć i doświadczeń, które stanowią źródło naszej osobistej narracji. Żywe świadectwo czyjegoś istnienia.

Co roku w Polsce policja odnotowuje około 20 000 zaginięć. To jakby z mapy zniknęło średniej wielkości miasto – Chełmno, Gostyń, Opoczno. Ludzie znikają bez względu na wiek, płeć czy sytuację osobistą. Przyczyny są różne – choroby, nieszczęśliwe wypadki, ucieczki przed problemami, sprawy kryminalne. Wielu z nich nigdy nie wraca. Nierzadko jest to świadoma decyzja; ktoś po prostu postanawia nie być.

Nasze niebycie zaczyna się przy rodzinnym stole, w tramwaju, w niechcianej rozmowie. Tuż obok. Codziennie.

Szczegóły

Mister Barańczak

Musical

Poeta wymykający się wszelkim schematom, genialny tłumacz, niestrudzony tropiciel nonsensów codzienności, na dodatek urodzony w Poznaniu, na Jeżycach. Stanisław Barańczak.

Nasz człowiek, ot co! Jeśli chcą się Państwo przekonać na własne oczy (i uszy), dlaczego warto zawrzeć bliższą znajomość z fascynującym Misterem Barańczakiem, zapraszamy na Dużą Scenę! Uwaga! Teatr Nowy nie ponosi odpowiedzialności za bóle mięśni wywołane dwiema godzinami nieustannego śmiechu, mądrze przyprawionego wzruszeniem i refleksją o stanie ducha współczesnego człowieka.

Szczegóły

Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk

Dramat

Jest taka wieś, w której powietrze zastygło. Jest taka wieś, w której cisza trwa nieprzerwanie: nie słychać w niej ani brzęczenia much, ani wiatru poruszającego kłosami zbóż na polach, ani nadjeżdżającego wozu… Jest taka wieś, w której nie ma dzieci, od lat nie ocieliła się żadna krowa, a kury nie znoszą jajek. Mechanizm rodzenia i umierania został wstrzymany. Nie tworzą się nowe rodziny. Połowa domów stoi pusta, bo pozostali tutaj wyłącznie najsilniejsi. I żaden z mieszkańców nie jest normalny.
Czy przygotowywane z wielką pompą wesele Ziuni i Siutka przerwie panowanie ciszy, ożywi lokalną społeczność i zakończy martwy sezon tradycyjnym „…i żyli długo i szczęśliwie”? A może postępującej apokalipsy nie da się już powstrzymać? Jedno jest pewne: nadciąga nieproszony gość weselny: zło.

Szczegóły

Mokradełko

Dramat psychologiczny

W oparciu o znakomity tekst reportażystki nominowanej do Literackiej Nagrody Nike Mikołaj Grabowski podejmuje odważną próbę zbudowania panopticum globalnego społeczeństwa zniewolonego socjotechniką i przygotowuje spektakl o niebywale trudnym i ważnym zjawisku społecznym.

Reżyser konstruuje oś dramaturgiczną na kanwie literackiej wiwisekcji skupionej wokół historii molestowanej seksualnie Halszki, wywołując tym samym takie tematy, jak odpowiedzialność za milczenie, społeczne wymierzanie kary, przejmowanie stereotypów czy zatajanie… Buduje świat, w którym przez „ogłupienie” i „lęk przed prawdą” bohaterowie dzieła Surmiak-Domańskiej stają się figurami ludzkiej paniki, tchórzliwości, nieumiejętności zrozumienia, braku wiedzy oraz osamotnienia.

Szczegóły

Ambona Ludu

Dramat

We współczesnej dramaturgii wciąż mało jest tekstów, które mówiłyby o przekraczaniu granic: uprzedzeń, poglądów, heurystyk… AMBONA LUDU, napisana dla Teatru Nowego przez Wojciecha Kuczoka – laureata „Paszportu Polityki” oraz Nagrody Literackiej „Nike”, stanowi próbę wypełnienia tej luki. Wnikliwe studium lokalnych społeczności, posługujących się systemem utrwalonych stereotypów, to jednak pretekst. W istocie idzie tu o nakreślenie obrazu współczesnych Polaków oraz zagrożeń, jakie niesie narastająca frustracja, znajdująca swe ujście w radykalizującym się języku. A także – o podkreślenie potrzeby społecznej wspólnoty, opartej nie tyle na równości, co na równoważności przekonań.

Szczegóły

Fedra Fitness

W ramach obchodów Roku Solidarności Polsko-Węgierskiej Teatr Nowy w Poznaniu oraz Węgierski Instytut Kultury w Warszawie zapraszają na Tydzień Węgierski, który odbędzie się na scenach Teatru Nowego już pod koniec września. Spragnieni bliższych spotkań z kulturą węgierską widzowie będą mieli w czym wybierać.

29 września na Scenie Nowej o godz. 18.30 odbędzie się czytanie FEDRY FITNESS Istvána Tasnádiego w reżyserii Małgorzaty Warsickiej – autorskie spojrzenie na ponadczasowy mit przez pryzmat węgierskiej współczesności.

Szczegóły

Pan Tadeusz

„PAN TADEUSZ dzieje się w naszych głowach.
Potraktowałem ten utwór jak naszą Biblię, która jest w naszych rękach, w naszych sercach albo w naszych głowach. Poważnie podszedłem też do wypowiedzi polityków mówiących o tym, że tak naprawdę to my nie żyjemy jeszcze we własnym kraju. W tym haśle usłyszałem nasze polskie piekło: z jednej strony brzmi ono absurdalnie, z drugiej zaś – jest w nim sporo prawdy. Bo czyż nie jest tak, że do dziś trwamy na granicy dwóch światów – prawdziwego i wyimaginowanego?
Ten nierealny jest nam bliższy. W realnym trzeba wziąć się do roboty – to nam nieco gorzej wychodzi. W nierealnym wystarczy rzucone hasło, by przenieść się w byt idealny, w którym źli są tylko ci, którzy nie są z nami. Często tę właśnie drogę wybieramy. A nadużywanie sfery duchowości – co jest nam bliższe – może się przemienić łatwo w stan chorobowy.
Szykujemy widowisko, budowane ze scen nie tylko o napięciu dramatycznym, ale także komediowym, nie unikając fragmentów poetyckich. W tym polskim tyglu pośmiejemy się, mam nadzieję, niemało. Gdybyśmy spojrzeli na siebie tylko na serio… No nie. Śmiech jest czymś, co wybacza, co daje rozgrzeszenie”. - Mikołaj Grabowski

Szczegóły

Dziady

Tragedia

To nie jest nudna szkolna lektura. DZIADY to pełna rozmachu i kolorów opowieść o miłości silniejszej niż śmierć, wciągające widowisko o podziale świata na wyzyskujących oraz wyzyskiwanych i o potędze poezji, która ma moc przełamywania wszelkich barier. Także tych nagromadzonych wokół genialnego dzieła Mickiewicza, które – przepuszczone przez uniwersalny filtr popkultury – objawi publiczności swoje nowe, dowcipne i pełne zaskakujących skojarzeń oblicze.

Szczegóły