Marcin Sianko - zdjęcie

Marcin Sianko

8,2 / 10

100 oddanych głosów

Data urodzenia:
21-04-1975 (44 lat)

Urodził się w 1975 w Białymstoku. Dyplom krakowskiej PWST uzyskał w 1999 rolami Pana młodego w Weselu u drobnomieszczan (reż. Tadeusz Bradecki) i Krogstada w Norze (reż. Jan Peszek). Jeszcze w trakcie studiów rozpoczął trwającą pięć lat pracę w Starym Teatrze; debiutował jako Stukonis w adaptacji Wspólnego pokoju wg Zbigniewa Uniłowskiego (reż. Iwona Kempa, 1998), był także asystentem Bradeckiego przy Karierze Artura Ui. Między 2007 a 2009 występował w Teatrze Bagatela, gdzie do dziś pojawia się gościnnie.

Grał także w Łaźni Nowej, Teatrze STU i Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W Teatrze Bagatela wystąpił w Szklanej menażerii, Othellu, Napisie i Procesie. Od roku 2009 jest etatowym aktorem Teatru Słowackiego, gdzie grał m.in. w: Bliżej Patrica Marbera w reż. Redbada Klijnstry (jako gość 2008), Beatrix Cenci Juliusza Słowackiego w reż. Macieja Sobocińskiego (2009), Bogu mordu Yasminy Rezy w reż. Marka Gierszała (2010), Tragedii Makbeta Williama Szekspira w reż. Redbada Klijnstra (2010), Obcym Alberta Camusa w reż. Anny Smolar (2012), Przebudzeniu Shelagha Stephensona w reż. Pawłą Szumca (2012), W mrocznym mrocznym domu Naila LaBute’a w reż. Marcina Hycnara (2013), Narodzinach Fryderyka Demuth Macieja Wojtyszki (2014), Pinokiu Carla Collodiego w reż. Jarosława Kiliana (2015), Romeo i Julii Williama Szekspira w reż. Marcina Hycnara (2015), Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Radosława Rychcika (2017), Zemście Aleksandra Fredry w reż. Anny Augustynowicz.

Andrzej Wajda zaprosił go do Gdańska w 448. rocznicę urodzin Szekspira na recytację Hamleta przy Długim Targu 23 kwietnia 2012. Razem z Magdaleną Walach gra w spektaklu d o w N_U S (reż. D. Starczewski) wyprodukowanym przez Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Osobowości Dzieci „Graal”. Występuje w popularnych serialach (Przystań, Na dobre i na złe, Rezydencja, Julia), zagrał także w Teatrze Telewizji (Monolog o śmierci, reż. J. Skoczeń, 2000). W Filharmonii Krakowskiej zaśpiewał partię Księżyca w dziecięcym musicalu Niezwykła podróż Pana Wieszaka Marcina Błażewicza (2011).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Imię róży

Dramat

Wielkie powieści na Scenie Teatru Słowackiego! "Imię róży" - arcyksiążkę lat osiemdziesiątych wyreżyseruje Radosław Rychcik znany z zaskakujących, oryginalnych odczytań polskiej klasyki. Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści - wyznaje, że miał ochotę otruć mnicha i o tym opowiedzieć.

Otrzymujemy więc nie tylko powieść z kryminalną intrygą ale także swoisty wgląd w warsztat pisarza. Mamy więc historię o miłości, która jest zabroniona. Zabronionej miłości do kobiety, zabronionej miłości do książek, do mądrości, do wiedzy, do miłości braterskiej, aż wreszcie miłości do Boga. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

Szczegóły

Balladyna

Dramat

Czy walka o słuszne idee jest warta morderstwa?

Balladyna Juliusza Słowackiego to opowieść o przejęciu władzy w obliczu końca świata. Świata w którym jest zbyt późno na zaprowadzenie nowego porządku. To także opowieść o bliskości świata natury, który współcześnie upomina się o swoje pierwotne prawa mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. To wreszcie opowieść o świecie kobiet, który doszedł do głosu w epoce, w której na wszystko jest już zbyt późno.

Szczegóły

Bóg mordu

Komedia

Polska prapremiera jednej z najważniejszych komedii XXI wieku, która święci triumfy na scenach całego świata! Jej popularność powiększył jeszcze, przygotowany w gwiazdorskiej obsadzie, film Romana Polańskiego pt. Rzeź.

Yasmina Reza – mistrzyni ostrych, a jednocześnie ogromnie dowcipnych komedii – tym razem koncentruje się na dwóch małżeństwach. Spotykają się oni w sprawie bójki ich synów. Niewinna z początku rozmowa stopniowo odsłania dramatyczne napięcia, przeradzając się w otwarty konflikt, prowadzący do nieoczekiwanego finału.

Grand Prix, nagroda aktorska dla Marty Konarskiej oraz II miejsce w głosowaniu publiczności na XV Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2011 w Tarnowie.

Wyróżnienie specjalne za „godne uwagi partnerstwo w grze aktorskiej” na X Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, 2010.

Szczegóły

Kariera Artura Ui

Dramat

Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy absolutnej.

Bertolt Brecht opublikował Karierę Artura Ui – jeden ze swoich najważniejszych dramatów – w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?

Szczegóły

Narodziny Fryderyka Demuth

Tragedia

Mieszkanie emigranta i przyszłego prawodawcy komunizmu Karola Marksa w Londynie gdzieś koło roku 1850 to tylko dwa pokoje bez kuchni i łazienki, w których gnieżdżą się żona trzydziestoletniego wówczas Karola, Jenny, była arystokratka z pięknym rodowym „von” w nazwisku, służąca Helena i czwórka dzieci.

W takich warunkach powstawał "Kapitał". A raczej nie powstawał. W spektaklu i sztuce Macieja Wojtyszki nie widzimy Marksa piszącego, jesteśmy wyłącznie świadkami tego, co go od pisania odciągało. Jenny von Westphalen jest w wiecznej ciąży, dzieci hałasują, chorują i umierają, młodej służącej nikt nie płaci. Stale odwiedza ich i wspomaga bogaty przyjaciel i wielbiciel filozofa – Fryderyk Engels. Wojtyszko wydaje się z pozoru zastanawiać nad tym, czy rzeczywiście warunki życia Marksa odpowiadają za radykalizm jego społecznej diagnozy?

Szczegóły

Zemsta

Komedia

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru.

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Aleksandra Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru. Dzisiaj Zemsta mogłaby być jednak o przeżynaniu stołu. Stołu, przy którym wszyscy siedzimy. I który już za chwilę…

Augustynowicz czyta Zemstę w świecie, w którym za oknami nasz romantyczny świat Gustawów-Konradów i Kordianów, jest coraz mocniej upupiany przez Cześników i Rejentów. Wydobywa piękno i rytm wiersza w czasach, gdy tak trudno o poezję. Nie idzie grzecznie za Fredrą, zmienia optykę. Patrzy na nas oczami odrzuconych, niechcianych. Szuka śmiechu, ale nie tego prostego, jarmarcznego, ale śmiechu błazna.

"Zgoda, zgoda! A Bóg wtedy rękę poda?"

Szczegóły