Marcin Sianko - zdjęcie

Marcin Sianko

8,4 / 10

164 oddanych głosów

Data urodzenia:
21-04-1975 (46 lat)

Urodził się w 1975 w Białymstoku. Dyplom krakowskiej PWST uzyskał w 1999 rolami Pana młodego w Weselu u drobnomieszczan (reż. Tadeusz Bradecki) i Krogstada w Norze (reż. Jan Peszek). Jeszcze w trakcie studiów rozpoczął trwającą pięć lat pracę w Starym Teatrze; debiutował jako Stukonis w adaptacji Wspólnego pokoju wg Zbigniewa Uniłowskiego (reż. Iwona Kempa, 1998), był także asystentem Bradeckiego przy Karierze Artura Ui. Między 2007 a 2009 występował w Teatrze Bagatela, gdzie do dziś pojawia się gościnnie.

Grał także w Łaźni Nowej, Teatrze STU i Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. W Teatrze Bagatela wystąpił w Szklanej menażerii, Othellu, Napisie i Procesie. Od roku 2009 jest etatowym aktorem Teatru Słowackiego, gdzie grał m.in. w: Bliżej Patrica Marbera w reż. Redbada Klijnstry (jako gość 2008), Beatrix Cenci Juliusza Słowackiego w reż. Macieja Sobocińskiego (2009), Bogu mordu Yasminy Rezy w reż. Marka Gierszała (2010), Tragedii Makbeta Williama Szekspira w reż. Redbada Klijnstra (2010), Obcym Alberta Camusa w reż. Anny Smolar (2012), Przebudzeniu Shelagha Stephensona w reż. Pawłą Szumca (2012), W mrocznym mrocznym domu Naila LaBute’a w reż. Marcina Hycnara (2013), Narodzinach Fryderyka Demuth Macieja Wojtyszki (2014), Pinokiu Carla Collodiego w reż. Jarosława Kiliana (2015), Romeo i Julii Williama Szekspira w reż. Marcina Hycnara (2015), Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Radosława Rychcika (2017), Zemście Aleksandra Fredry w reż. Anny Augustynowicz.

Andrzej Wajda zaprosił go do Gdańska w 448. rocznicę urodzin Szekspira na recytację Hamleta przy Długim Targu 23 kwietnia 2012. Razem z Magdaleną Walach gra w spektaklu d o w N_U S (reż. D. Starczewski) wyprodukowanym przez Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Osobowości Dzieci „Graal”. Występuje w popularnych serialach (Przystań, Na dobre i na złe, Rezydencja, Julia), zagrał także w Teatrze Telewizji (Monolog o śmierci, reż. J. Skoczeń, 2000). W Filharmonii Krakowskiej zaśpiewał partię Księżyca w dziecięcym musicalu Niezwykła podróż Pana Wieszaka Marcina Błażewicza (2011).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Bóg mordu

Komedia

Polska prapremiera jednej z najważniejszych komedii XXI wieku, która święci triumfy na scenach całego świata! Jej popularność powiększył jeszcze, przygotowany w gwiazdorskiej obsadzie, film Romana Polańskiego pt. Rzeź.

Yasmina Reza – mistrzyni ostrych, a jednocześnie ogromnie dowcipnych komedii – tym razem koncentruje się na dwóch małżeństwach. Spotykają się oni w sprawie bójki ich synów. Niewinna z początku rozmowa stopniowo odsłania dramatyczne napięcia, przeradzając się w otwarty konflikt, prowadzący do nieoczekiwanego finału.

Grand Prix, nagroda aktorska dla Marty Konarskiej oraz II miejsce w głosowaniu publiczności na XV Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2011 w Tarnowie.

Wyróżnienie specjalne za „godne uwagi partnerstwo w grze aktorskiej” na X Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu, 2010.

Szczegóły

Balladyna

Dramat

Czy walka o słuszne idee jest warta morderstwa?

Balladyna Juliusza Słowackiego to opowieść o przejęciu władzy w obliczu końca świata. Świata w którym jest zbyt późno na zaprowadzenie nowego porządku. To także opowieść o bliskości świata natury, który współcześnie upomina się o swoje pierwotne prawa mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. To wreszcie opowieść o świecie kobiet, który doszedł do głosu w epoce, w której na wszystko jest już zbyt późno.

Szczegóły

Lalka

Dramat

Lalka – figurka przedstawiająca człowieka (często niemowlę), zwierzę lub fikcyjnego humanoida, współcześnie zwykle wykonana z plastiku i tkaniny. Lalki są najczęściej używane jako zabawki dla dzieci. Inne typy lalek są przeznaczone dla dorosłych do kolekcjonowania. Lalki bywają też elementem dekoracyjnym. W pewnych kulturach mają znaczenie symboliczne i są wykorzystywane w ceremoniach i rytuałach, jako idole przedstawiające bóstwa (albo obiekty seksualne).

Z badań archeologicznych wynika, że należą do najstarszych znanych ludzkości zabawek – znajdowano je w egipskich grobowcach datowanych na 2000 lat p.n.e.
Lalkę można: przytulić, ubrać, rozebrać, uczesać, pomalować, zbić, podpalić, zgubić, zapodziać, schować, głaskać, sprzedać, kupić, umyć, ukraść, rozpruć, pokochać, znaleźć, zwymyślać, potłuc, wyrzucić, oszpecić, okaleczyć, utopić, zakopać.

Lalki nie można: ożywić, zranić, odchudzić, wychować, okłamać, urodzić, zarazić, zaniedbać, zniechęcić, wydziedziczyć, zagłodzić, zabić, nauczyć, oswoić, wyswatać, rozbawić, wzruszyć, podniecić, rozczulić, zgwałcić, zirytować, zadręczyć.

Niektórzy sądzą, że lalki są bardziej ludzkie niż człowiek.

Szczegóły

Spóźnione odwiedziny

Dramat

Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?

Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski "Late Company"), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla. Wyreżyseruje ją powracająca do Teatru Słowackiego Iwona Kempa.

Szczegóły

Kariera Artura Ui

Dramat

Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy absolutnej.

Bertolt Brecht opublikował Karierę Artura Ui – jeden ze swoich najważniejszych dramatów – w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?

Szczegóły

Zemsta

Komedia

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru.

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Aleksandra Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru. Dzisiaj Zemsta mogłaby być jednak o przeżynaniu stołu. Stołu, przy którym wszyscy siedzimy. I który już za chwilę…

Augustynowicz czyta Zemstę w świecie, w którym za oknami nasz romantyczny świat Gustawów-Konradów i Kordianów, jest coraz mocniej upupiany przez Cześników i Rejentów. Wydobywa piękno i rytm wiersza w czasach, gdy tak trudno o poezję. Nie idzie grzecznie za Fredrą, zmienia optykę. Patrzy na nas oczami odrzuconych, niechcianych. Szuka śmiechu, ale nie tego prostego, jarmarcznego, ale śmiechu błazna.

"Zgoda, zgoda! A Bóg wtedy rękę poda?"

Szczegóły

Pinokio

Dla dzieci

„Pewnego razu był sobie kawałek drewna...” - od tych słów zaczyna się baśniowa historia o losach drewnianej marionetki, która zamienia się w chłopca. „Pinokio” to jeden z najsłynniejszych utworów zaliczanych do kanonu klasyki literatury dziecięcej.

Postać Pinokia jest obok Piotrusia Pana jednym z najbardziej znanych archetypów bohaterów dziecięcych we współczesnej kulturze. Jego niesamowite przygody to wspaniała opowieść o dojrzewaniu i zmaganiu się z własnymi niedoskonałościami. Niezwykłą żywotność treści utworu potwierdza niezliczona ilość kontynuacji, wariacji i adaptacji teatralnych oraz filmowych. Reżyser i autor scenicznej adaptacji bajki C. Collodiego Jarosław Kilian bawi się znaną opowieścią i szuka w niej uniwersalnego przesłania dla dzieci w każdym wieku. Niewdzięcznik, łobuziak, leń Pinokio jest cudownie zabawny i tragiczny w swoich zmaganiach z własną naturą o to, by być dobrym.

Najmłodsi widzowie odnajdą w „Pinokiu” znaną opowieść o akceptacji siebie oraz o ciekawości świata, służącej nieskrępowanemu wychowaniu. Starsi widzowie będą mieli okazję przypomnieć sobie raz jeszcze jedną z najpiękniejszych opowieści o sensie zdobywania życiowego doświadczenia. Dla wszystkich widzów będzie to także okazja, aby przekonać się, jak siła wyobraźni wprawiona zostaje w ruch przy użyciu tradycyjnej maszynerii teatralnej. Niesamowitym przygodom Pinokia towarzyszyć będą piosenki z muzyką Grzegorza Turnaua.

Widowisko uatrakcyjnią wspaniałe kostiumy (ponad 50!) projektu Julii Skrzyneckiej oraz magiczna, wciąż zmieniająca się scenografia Jarosława Kiliana.
Spektakl od 10 roku życia.

Szczegóły

Dziady

Dramat

Dziady anno domini 2021 będą przedstawieniem o Polsce. Po 120 latach romantyczny dramat wraca na deski Teatru Słowackiego. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania.

Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Narodziny Fryderyka Demuth

Tragedia

Mieszkanie emigranta i przyszłego prawodawcy komunizmu Karola Marksa w Londynie gdzieś koło roku 1850 to tylko dwa pokoje bez kuchni i łazienki, w których gnieżdżą się żona trzydziestoletniego wówczas Karola, Jenny, była arystokratka z pięknym rodowym „von” w nazwisku, służąca Helena i czwórka dzieci.

W takich warunkach powstawał "Kapitał". A raczej nie powstawał. W spektaklu i sztuce Macieja Wojtyszki nie widzimy Marksa piszącego, jesteśmy wyłącznie świadkami tego, co go od pisania odciągało. Jenny von Westphalen jest w wiecznej ciąży, dzieci hałasują, chorują i umierają, młodej służącej nikt nie płaci. Stale odwiedza ich i wspomaga bogaty przyjaciel i wielbiciel filozofa – Fryderyk Engels. Wojtyszko wydaje się z pozoru zastanawiać nad tym, czy rzeczywiście warunki życia Marksa odpowiadają za radykalizm jego społecznej diagnozy?

Szczegóły

Imię róży

Dramat

Wielkie powieści na Scenie Teatru Słowackiego! "Imię róży" - arcyksiążkę lat osiemdziesiątych wyreżyseruje Radosław Rychcik znany z zaskakujących, oryginalnych odczytań polskiej klasyki. Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści - wyznaje, że miał ochotę otruć mnicha i o tym opowiedzieć.

Otrzymujemy więc nie tylko powieść z kryminalną intrygą ale także swoisty wgląd w warsztat pisarza. Mamy więc historię o miłości, która jest zabroniona. Zabronionej miłości do kobiety, zabronionej miłości do książek, do mądrości, do wiedzy, do miłości braterskiej, aż wreszcie miłości do Boga. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

Szczegóły