Małgorzata Walenda - zdjęcie

Małgorzata Walenda

8,9 / 10

14 oddanych głosów

Spektakle z udziałem tego aktora:

Czerwone nosy

Komedia


Spektakl dla widzów od 18. lat.


Kiedy w 1993 roku Stanisław Barańczak tłumaczył na zamówienie Teatru Nowego tekst Petera Barnesa, wszystko w Teatrze Nowym podpowiadało, że powstanie spektakl kultowy. Przewidywania okazały się prawdziwe: CZERWONE NOSY w reżyserii Eugeniusza Korina szybko stały się „Mercedesem wśród komedii”, popisem gry zespołowej i prawdziwym zbiorem świetnych kreacji indywidualnych. Spektakl zagościł w repertuarze Teatru Nowego na wiele lat, a na widowni w każdy wieczór zasiadały tłumy. Legenda Nowego rosła w siłę.

Czy ktoś wtedy spodziewał się, że rzeczywistość teatralna z połowy lat 90. XX wieku wyprzedzi to, co będzie się działo w świecie A.D. 2020?

CZERWONE NOSY pilnie wracają na afisz. Spektakl w reżyserii Jana Klaty, osadzony w nowych okolicznościach, będzie krzykiem artystów w czasach pandemii. Krzykiem podszytym nie tylko bezsilnością, ale i bezkompromisową potrzebą teatru, gry i sztuki. Spektakl Jana Klaty, laureata „Paszportu Polityki” z 2006 roku, Nagrody im. K. Swinarskiego za sezon 2007/2008, Lauru Konrada w 2009 roku, Europejskiej Nagrody Teatralnej w 2018 roku i wielu innych wyróżnień, to propozycja dla wszystkich stęsknionych za Teatrem Widzów.

Idealna sztuka na nieidealne czasy.

Szczegóły

Alte hajm/stary dom

Dramat


Spektakl dla widzów od 16. lat.


Każdy dom ma swoją historię. Jest okiem, które widzi wszystko, co dzieje się w jego murach; pamięcią tego, co się w nich wydarzyło; miejscem, które dzielą ze sobą żyjący i duchy. A każda historia o duchach jest historią miłosną: opowieścią o pragnieniach i utracie, ukrytą pod warstwami farby i tapet.

Każda historia rodzinna składa się z warstw: jest wśród nich ta, którą sobie na co dzień opowiadamy, oraz ta, której odkrycia się boimy. Pierwsza pomaga nam zdefiniować to, kim jesteśmy i skąd pochodzimy. A co stanie się, kiedy natkniemy się na trop tej drugiej, prawdziwszej, ukrytej? Albo kiedy odkryjemy, że historia, którą sobie przez wszystkie te lata opowiadaliśmy i dzięki której jesteśmy, kim jesteśmy, wymaga rewizji?

Szczegóły

Rapete Papete Pstryk

Dla dzieci


Spektakl dla widzów od 6. lat.


Czy słup elektryczny może się zakochać? Czy świat mamy narysowany pod powiekami? Kim są kroplaki i księżulki? I co by było, gdyby mól żył jak król?

Agnieszka Osiecka była mistrzynią rymów, skojarzeń, „brzęczących wyrazów” oraz niecodziennych pytań. Słuchając jej piosenek dla dzieci, ma się wrażenie, że ona sama nigdy tak do końca nie dorosła. Była dojrzałą artystką, pozostając przy tym dzieckiem.

Jak to się robi? My też tak chcemy! Dlatego stworzyliśmy spektakl muzyczny w oparciu o piosenki poetki, które pisała dla dzieci. Założymy się, że nie znaliście Agnieszki z tej strony! Macie jednak szansę, by nadrobić te zaległości razem z nami – wystarczy przy kasie Teatru wypowiedzieć magiczne zaklęcie: RAPETE PAPETE PSTRYK!

Szczegóły

Tak sobie w kosmosie pływam

Dramat


Spektakl dla widzów od 16. lat.


„BLACKPINK oraz K JAK K Marcina Teodorczyka. MIŁOŚĆ W CZASACH ZARAZY Janusza Schwertnera. PIEŚNI TOPIELCÓW Kuby Kaprala. Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nastolatków i młodych dorosłych. Co je łączy? Ze wszystkich wyłania się obraz samotnych i nieszczęśliwych młodych ludzi, którzy – zamiast przeżywać najpiękniejsze lata życia – zamykają się w domach, okaleczają się, nierzadko jedyne rozwiązanie swoich problemów dostrzegając w samobójstwie. Od lat czułam potrzebę, żeby o tym opowiedzieć. By takim młodym ludziom pokazać, że nie są sami, a tym, którzy ich odrzucają, uzmysłowić, do czego może to doprowadzić. By wreszcie nam, dorosłym, przypomnieć, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za te dzieciaki. I że powinniśmy ich posłuchać”.
(Dorota Abbe, pomysłodawczyni i reżyserka spektaklu)

Szczegóły

Oddech - czytanie performatywne / ONLINE

Dramat

Thomas Bernhard miał osiemnaście lat kiedy jego dziadek, jedyna osoba którą prawdziwie kochał, zapadł na chorobę płuc i trafił do szpitala. Wkrótce także młody Bernhard zachorował.

Warunki szpitalne, w jakich znalazł się przyszły pisarz, wydały się mu skrajnie beznadziejne. Wkoło siebie obserwował tylko bezsilność i panującą nad wszystkim chorobę oraz śmierć. Jednak mimo tego, Bernharda przeszywało przekonanie, czy może decyzja, o wyzdrowieniu. Niezłomna nadzieja na zdrowie, na zostanie śpiewakiem (pomimo choroby płuc), na życie.

Ta postawa fascynuje. Dzięki językowi Bernharda i wiwisekcji, jaką na sobie przeprowadza autor, dotyka on problemu postaw ludzkich, sensu cierpienia, jego obecności w świecie, roli wspólnoty, rodziny, a także roli cierpienia i traumy jako czynnika rozwojowego oraz spajającego.

Czytanie performatywne scenariusza napisanego w oparciu o prozę Thomasa Bernharda.

Na podstawiem książki „Oddech. Decyzja” Thomasa Bernharda w przekładzie Sławy Lisieckiej.

Prawa autorskie autora i tłumacza utworu „Oddech. Decyzja” (tytuł oryginalny: „Der Atem. Eine Entscheidung”) reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru „ADiT” | Elżbieta Manthey

Szczegóły

STAN PODGORĄCZKOWY. BIBOBIT/OSIECKA

Muzyczny

Koncert, który zachwycił publiczność 22. Festiwalu PAMIĘTAJMY O OSIECKIEJ, powraca w nowej odsłonie! Tym razem pełna energii mieszanka gatunków muzycznych od jazzu do hip-hopu opanuje Dużą Scenę. Zapraszamy na szalony eksperyment z twórczością Agnieszki Osieckiej, który zafundują Państwu eksperci od nietypowych dźwiękowych połączeń – poznański zespół BIBOBIT. Wybuchowość tej mieszanki gwarantuje też obecność Jacka Piskorza, kwartetu smyczkowego oraz aktorek Teatru Nowego. Polecamy!
„Bibobit to zespół, który lubi wyzwania, a takim niewątpliwie było zderzenie naszej estetyki z piosenkami Agnieszki Osieckiej. W projekt wchodziliśmy więc z dużą pokorą i… z jeszcze większą ciekawością.
Zaczęliśmy od wertowania antologii w poszukiwaniu tych utworów, które emocjonalnie mogłyby stać się nasze. Takich, które dadzą nam poczucie, że nie tylko adaptujemy je na nasz muzyczny język, ale i adoptujemy; że są z nami spójne. Nie mieliśmy przy tym oporów aby wywrócić, nawet totalnie, oryginalne wykonania. Lubimy improwizację, przełamywanie form, poszukiwanie nowych rozwiązań w harmonii i rytmie – to wszystko musiało znaleźć się w naszych interpretacjach.
Dotarliśmy też do archiwalnych wywiadów z Osiecką – bardzo nam zależało, by stały się immanentną częścią koncertu, ukazując ją nie tylko jako artystkę, ale też wrażliwego, ciekawego człowieka.
Chyba się udało, choć przyznaję, że na myśl o tym, jak odbiorą to Widzowie, mamy lekki… STAN PODGORĄCZKOWY.”
Daniel „Wolny” Moszczyński, lider zespołu Bibobit

Szczegóły

Co będzie ze mną?

Monodram

„Dobry wieczór Państwu, cieplutko wita Was Dariusz Lawenda – Z NUTĄ LAWENDY. Słuchacie państwo Radia Nowego. Bohaterką dzisiejszej audycji jest pewna mieszkanka Poznania, która nie przebierała w środkach, kończąc związek ze swoim partnerem…”.
Ciekawi, co było dalej? Cóż, na tę audycję nie natkniecie się Państwo w żadnej stacji radiowej. Aby jej wysłuchać, trzeba wybrać się do teatru i osobiście zapoznać się z bohaterką programu. Małgośka właśnie zakończyła pewną burzliwą znajomość i w kolejnych piosenkach opowiada jej tragikomiczną historię. Miłość nie wybiera? Tego wieczoru Małgośka ma szansę odczarować to powiedzenie, choć nie będzie łatwo, bo wciąż nie daje jej spokoju pytanie: CO BĘDZIE ZE MNĄ?
Do wspólnych poszukiwań odpowiedzi zachęca laureatka Grand Prix 21. edycji Festiwalu PAMIĘTAJMY O OSIECKIEJ – Małgorzata Walenda, która póki co wie z pewnością jedno: najbliżej jej do samej siebie, gdy śpiewa. I choć boi się tego, kim może być w przyszłości, chce w nią wpłynąć na fali doskonałej muzyki w ciekawych aranżacjach – wspólnie z Widzami Teatru Nowego. Zapraszamy!

Szczegóły