Maja Kowalczyk - zdjęcie

Maja Kowalczyk

9,4 / 10

54 oddanych głosów

Od wielu lat aktorka Teatru 21, w którym występowała w niemalże wszystkich przedstawieniach. Jej ogromną pasją jest muzyka i taniec. Jako aktorka spełnia się również poza Teatrem 21 – zagrała w przedstawieniu „Konstytucja na chór Polaków ” (reż. Marta Górnicka, Nowy Teatr) i warszawskiej wersji spektaklu “Gala” (reż. Jérôme Bel, Festiwalu Ciało/Umysł). Chętnie podejmuje nowe wyzwania. Marzy o roli w filmie.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Ja jestem ja

Dla dzieci

Kręcę się w tą, kręcę się w tę,
Kręcę się w tą, kręcę się w tę,
Kim jestem, bardzo dowiedzieć się chcę.
„Ja jestem ja”

*na podstawie książki „Das kleine Ich bin Ich” Miry Lobe*

A Ty kim jesteś?

My jesteśmy aktorami Teatru 21. Zagramy dla Ciebie spektakl, którego bohaterem jest mały kolorowy zwierz. Co to za zwierzak? Trudno powiedzieć. Jednym przypomina psa, innym zająca. Ktoś twierdzi, że wygląda jak świnka, on sam zaś porównuje się do hipopotama. Można się zakręcić!

Zapraszamy Cię na zakręcony spektakl, podczas którego spotkasz kogoś wyjątkowego. Kogoś, kto szukając odpowiedzi na pytanie „kim jestem”, zaczyna wędrować, rozmawiać i… porównywać się do innych. Żeby zobaczyć, co z tego wynikło, musisz przyjść do teatru. Czekamy na Ciebie!

Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 5. roku życia.

Szczegóły

Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3

Dramat

„Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3” to finałowa część teatralnego serialu zrealizowanego przez Teatr 21. Każdy z odcinków serii stanowi samodzielny element, każdy opowiada o jednej wartości, jednym marzeniu. Pracy, miłości, pieniądzach....

Tym razem spotykamy bohaterów w mieszkaniu treningowym. To ostatnia pozycja z listy życzeń – rodzina. Spektakl nawiązuje do tradycji cyrku, w którym jeszcze na początku XX w. na pokazach freak show prezentowano wszelaką odmienność. Pokazy miały charakter teatralnego przedstawienia i cieszyły się ogromną popularnością. Jak bardzo nasze czasy różnią się od przeszłości? Czy znaleźliśmy sposób na integrację?

Teatr 21 zrodził się w 2005 r. z warsztatów w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” w Warszawie. Członkami zespołu są przede wszystkim uczniowie oraz absolwenci szkoły, osoby z zespołem Downa i autyzmem. Ich dawna zabawa w teatr zmieniła się w pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie. Spektakle Teatru 21 można było oglądać w warszawskich teatrach (Dramatyczny, Studio, Powszechny, Baj, Soho, Nowy), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest głównym miejscem aktywności zespołu. Grupa występowała również na festiwalach w kraju (Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kalisz, Łódź, Kielce, Białystok) i za granicą (Praga, Neratov, Berlin, Helsinki). Z Teatrem 21 współpracują twórcy video, edukatorzy, dramaturdzy, muzycy oraz tancerze działający na co dzień w stołecznych instytucjach kultury.
Grupę prowadzi Justyna Sobczyk.

JUSTYNA SOBCZYK |
Pedagożka teatru i reżyserka, ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademię Teatralną w Warszawie oraz Universität der Künste w Berlinie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Absolwentka programów Szkoły Liderów. Od kilkunastu lat w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Założycielka Teatru 21, współkieruje studiami podyplomowymi pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Reżyserska m.in. „Ojczyzny” w Teatrze Polskim w Poznaniu (2016) oraz „Szewców” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (2017). Laureatka „Kamyka Puzyny” przyznawanego przez miesięcznik „Dialog” i Instytut Książki oraz nagrody „Wdechy” wręczanej przez magazyn „Co jest grane?”.

Spektakl dla widzów od 14-tego roku życia.
Spektakl z napisami w języku angielskim.

Szczegóły

Rewolucja, której nie było

Dramat

Wieloletni brak strukturalnego wsparcia. Obelżywe bazgroły na murach. 40-dniowa okupacja Sejmu. Miarka się przebrała. Osoby z niepełnosprawnościami mówią: „Basta!”.
Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem "Rewolucja, której nie było" był protest osób z niepełnosprawnościami i ich rodziców (RON), który rozpoczął się w Sejmie 18 kwietnia i trwał do 27 maja 2018 roku.
"Jako teatr, który bardzo czujnie, uważnie i krytycznie obserwuje polską rzeczywistość społeczną i polityczną związaną z osobami z niepełnosprawnościami, nie mogliśmy zostawić bez komentarza czterdziestodniowej okupacji sejmu. Taki gest nie może zostać przez nas zignorowany. Miał on swoją wagę, siłę i ciężar! Chcemy jeszcze raz przywołać to wydarzenie i stworzyć w teatrze okazję do wspólnego wejścia w pole napięć społecznych" – mówi reżyserka, Justyna Sobczyk
Spektakl nie jest rekonstrukcją wydarzeń, a raczej grą ze znaczeniami i emocjami, które towarzyszyły protestowi. Na scenie zobaczymy charyzmatycznych i do bólu prawdziwych aktorów - tych z Teatru 21, którzy od lat z autoironią i odwagą tworzą swoje postaci oraz świetnych aktorów Biennale Warszawa. Muzykę na żywo zapewni zespołu Pokusa.
Protest, który wiosną obserwowała cała Polska, zostawił po sobie nie tylko rozczarowanie i bolesne świadectwo marginalizacji potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pozostały po nim także archiwalia – transparenty, listy i pocztówki pisane do protestujących oraz przez nich samych. Skorzystają z nich aktorzy „Rewolucji, której nie było”, ze sceny pytając o to, co wydarzyło się w Sejmie, o wizerunek osób z niepełnosprawnościami w Polsce, a w końcu także o to, czy środowisko osób z niepełnosprawnościami może się zintegrować we wspólnej sprawie. Teatralna rewolucja da widzom i aktorom szansę sprawdzenia, czy społeczne przekonanie, że osoby z niepełnosprawnościami mają zrezygnować z rozwoju w obszarze zawodowym, ograniczyć swe potrzeby do minimum socjalnego, a swoje życie prywatne do przebywania w mieszkaniach i specjalistycznych ośrodkach – jest zgodne z ich potrzebą?
„Rewolucja, której nie było” to spektakl, którego motorem jest napięcie między odgórnie ustanowioną normą i odstępstwem od niej; między niewypowiedzianymi głośno kryteriami moralnymi i wykrzyczanymi ze sceny osobistymi potrzebami i opiniami aktorów. To teatr, który bada przestrzeń pomiędzy tym, co jawne, a tym, co (jeszcze) ukryte.
Spektakl uhonorowany Nagrodą Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia 2019.
------------------------
RECENZJE:
"To poruszający i porywający spektakl, w którym na równych prawach i z równym talentem i charyzmą występują aktorzy z zespołem Downa i bez."
Aneta Kyzioł, "Polityka"
"Spektakl to z jednej strony streszczenie 40-dniowego protestu w Sejmie, z drugiej – własny głos aktorów Teatru 21 w walce o prawa osób z niepełnosprawnością."
Aneta Wawrzyńczak, WP.PL
"Spektakl Teatru 21 pokazuje narracje na temat niepełnosprawności, wyrywa niepełnosprawność z bezpiecznej prywatności i ostentacyjnie demonstruje praktyki dyskursywne, które w istocie ją wytwarzają."
Piotr Morawski, Dwutygodnik.com
"Ze spektaklu, rozmów z aktorami, protestu w Sejmie płynie jeden komunikat: osoby niepełnosprawne nie mają specjalnych potrzeb. Mają potrzeby podstawowe, właściwie każdemu człowiekowi."
Krzysztof Story, "Tygodnik Powszechny"
"Spektakle Teatru 21 są często synkretyczne formalnie i nierzadko mają bardzo wyrafinowane konstrukcje, to jednak tutaj wygrywa się właśnie swobodą i anarchistycznym nieuporządkowaniem."
Stanisław Godlewski, "Teatr"
"Twórcy i twórczynie z Teatru 21 udowadniają, że ciągle wyprzedzają rzeczywistość społeczną i bezbłędnie rozpoznają zadania, jakie stoją przed praktyką teatralną."
Kacper Ziemba, "Dialog"

Spektakl rekomendowany dla osób powyżej 16 roku życia.

Przedstawienie powstało w ramach Centrum Sztuki Włączającej: Downtown, programu „Niepełnosprawność i społeczeństwo” zrealizowanego przez Teatr 21 i Biennale Warszawa, ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

Szczegóły

Indianie

Dla dzieci

Spektakl o odwadze. Podróż do źródeł odwagi ukrytych w tajemniczej historii Czarnego Węża.
Czym jest dzisiaj odwaga? Jak być odważnym? Jak żyć odważnie? Jak zachęcać do odwagi? A może wcale jej nie potrzebujemy?
Jeśli pomyśleć o odwadze jako o ciekawości i pragnieniu poznania świata, to w dzieciństwie wszyscy jesteśmy odważni. Jednak proces edukowania bardzo często tłumi ciekawość i ujarzmia temperament. Dlatego nie każdy dorosły jest nadal odważny.
Niech więc nawiedzą nas indiańscy bohaterowie. A wraz z nimi zwierzęta, żywioły, słońce i księżyc. Każdy z nas chowa w pamięci odważnych bohaterów. Być może znajdzie się w niej trochę miejsca dla Indian?
Aktorzy Teatru 21 przywołają ducha wojowniczek i wojowników. Nie bójcie się! Usiądźmy w kole, słyszycie dźwięk bębna? Zatańczmy razem taniec pow-pow! Tak, Indianie powracają!!! My potrzebujemy ich, a oni nas.

Czas się spotkać!

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pokazy współfinansuje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Spektakl dla dzieci w wieku od 7 lat.

Szczegóły

Statek miłości. Odcinek 1. (napisy) / ONLINE

Dramat

Przedstawienie „Statek miłości. Odcinek 1” jest jedną z odsłon teatralnego serialu Teatru 21 – zespołu, który w tym roku został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii „Teatr”. Za bilet może zapłacić dowolną kwotę - zysk ze sprzedaży biletów na portalu eWejściówki.pl w całości przeznaczony zostanie na remont Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21. Będzie to pierwsza społecznej instytucji kultury w całości poświęconej sztuce osób z niepełnosprawnościami oraz stała siedziba Teatru 21.
Czternastu bezrobotnych aktorów, którzy nie znaleźli producenta dla swojego wymarzonego serialu “…i my wszyscy”, zakłada biuro podróży pod nazwą „Statek miłości”. Bohaterowie wpadają na pomysł organizowania rejsów do źródła. Postanawiają stworzyć program artystyczny, który zapewni widzom przeżycie jedyne w swoim rodzaju.
“Po zbudzeniu ufaj znów swemu zdrowemu spojrzeniu”
(“Sen nocy letniej”, William Szekspir / tłum. Stanisław Barańczak)

"Publiczność witają na pokładzie gwiazdy estrady. Prawdziwi aktorzy, tancerze i piosenkarze tego wieczoru kryją się jednak pod maskami. Rzeczywistość jest inna, niż się ją rysuje. Inaczej postrzegają ją także osoby dramatu” (Kacper Pietraszewski, portalkulturalny.com)
————

Spektakl możesz także oglądać także w wersji z tłumaczeniem PJM:
https://ewejsciowki.pl/cala-polska/teatry/teatr-21,1074/statek-milosci-odcinek-1-pjm--online,14332?eventId=193051
————

Spektakl powstał dzięki dofinansowaniu z Fundacji PZU oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program Centrum Sztuki Włączającej współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły

Rewolucja, której nie było / ONLINE

Dramat

Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem był czterdziestodniowy protest osób z niepełnosprawnościami i ich rodziców, który odbył się w Sejmie w 2018 r. "Rewolucja, której nie
było"; w reż. Justyny Sobczyk została nagrodzona w grudniu 2019 r. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Boska Komedia" w Krakowie. Zespół Teatru 21 oraz aktor gościnnie biorący udział w spektaklu Maciej Pesta są nominowani do „Paszportów Polityki 2020” w kategorii „Teatr”. Cały zysk z biletów na spektakl on-line będzie przeznaczony na remont Centrum Sztuki Włączającej - pierwszej społecznej instytucji kultury w całości poświęconej sztuce osób z niepełnosprawnościami i stałej siedziby Teatru 21.

Wieloletni brak strukturalnego wsparcia. Obelżywe bazgroły na murach. 40-dniowa okupacja Sejmu. Miarka się przebrała. Osoby z niepełnosprawnościami mówią: „Basta!”.
"Jako teatr, który bardzo czujnie, uważnie i krytycznie obserwuje polską rzeczywistość społeczną i polityczną związaną z osobami z niepełnosprawnościami, nie mogliśmy zostawić bez komentarza czterdziestodniowej okupacji sejmu. Taki gest nie może zostać przez nas zignorowany. Miał on swoją wagę, siłę i ciężar! Chcemy jeszcze raz przywołać to wydarzenie i stworzyć w teatrze okazję do wspólnego wejścia w pole napięć społecznych"; – mówi reżyserka, Justyna Sobczyk. Spektakl nie jest rekonstrukcją wydarzeń, a raczej grą ze znaczeniami i emocjami, które towarzyszyły protestowi. Na scenie zobaczymy charyzmatycznych i do bólu prawdziwych aktorów - tych z Teatru 21, którzy od lat z autoironią i odwagą tworzą swoje postaci oraz świetnych aktorów
Biennale Warszawa.

Protest, który wiosną 2018 roku obserwowała cała Polska, zostawił po sobie nie tylko rozczarowanie i bolesne świadectwo marginalizacji potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Pozostały po nim także archiwalia – transparenty, listy i pocztówki pisane do protestujących oraz przez nich samych. Skorzystają z nich aktorzy „Rewolucji, której nie było”, ze sceny pytając o to, co wydarzyło się w Sejmie, o wizerunek osób z niepełnosprawnościami w Polsce, a w końcu także o to, czy środowisko osób z niepełnosprawnościami może się zintegrować we wspólnej sprawie. Teatralna rewolucja da widzom i aktorom szansę sprawdzenia, czy społeczne przekonanie, że osoby z niepełnosprawnościami mają zrezygnować z rozwoju w obszarze zawodowym, ograniczyć swe potrzeby do minimum socjalnego, a swoje życie prywatne do przebywania w mieszkaniach i specjalistycznych ośrodkach – jest zgodne z ich potrzebą?

„Rewolucja, której nie było” to spektakl, którego motorem jest napięcie między odgórnie ustanowioną normą i odstępstwem od niej; między niewypowiedzianymi głośno kryteriami moralnymi i wykrzyczanymi ze sceny osobistymi potrzebami i opiniami aktorów. To teatr, który bada przestrzeń pomiędzy tym, co jawne, a tym, co (jeszcze) ukryte.

Szczegóły

Ciało w ciało z Marilyn (audiodeskrypcja) / ONLINE

Performance


Wideo dostępne jest on-line od 29 maja do 30 czerwca 2021. Dostęp można kupić w systemie “płacisz ile chcesz” (minimalna kwota 10 zł), a całość zebranych środków przeznaczona zostanie na remont Centrum Sztuki Włączającej i pierwszą siedzibę Teatru 21.

Wideo dostępne jest w wersjach:
z napisami w języku polskim: --> KLIKNIJ TUTAJ
z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM) --> KLIKNIJ TUTAJ
z audiodeskrypcją: --> KLIKNIJ TUTAJ


W wideoperformansie “Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Ta amerykańska ikona popkultury postrzegana jest do dzisiaj jako symbol kobiecości, wyzwolonej seksualności i jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych aktorek na świecie.

Lektura jej dzienników odkrywa przed nami obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność?

Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę Marilyn Monroe jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanych z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa, seksualności osób z niepełnosprawnościami.

Artystki wchodzą w grę z postacią Monroe. W swojej pracy artystycznej badają w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością? Aktorki posługują się manifestami i środkami teatralnymi, aby zmierzyć się z tematami tabu dotyczącymi niepełnosprawności.

Dodatkowym kontekstem jest samotność, spowodowana izolacją. Tu nabiera ona dodatkowego znaczenia. Pokazuje jak społeczne wyobrażenia o tym, co dozwolone i niedozwolone wyznaczają życiowe możliwości osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Teatr, taniec, poezja stają się polem ekspresji ich artystycznych i osobistych potrzeb. Widzowie stają się powiernikami tego poruszającego świadectwa.

Performans "Ciało w ciało z Marilyn" powstał w ramach międzynarodowych wykładów performatywnych „DIS_Lecture” pod kuratorską opieką Sašy Asentićia. Cykl został przygotowany we współpracy z berlińską sceną Sophiensæle. Ten w założeniu przystępny format ma rozwijać kulturę krytyczną, w której tworzenie angażowani są twórcy z niepełnosprawnościami.

W ramach zoomowych webinarów Dalibor Šandor, Natalija Vladisavljević, Dennis Seidel, Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek dzielili się swoimi praktykami artystycznymi, które rozwijają w dziedzinie współczesnych sztuk performatywnych. Artyści zastanowią się nad tańcem, niepełnosprawnością, polityką tekstu i ciała, a także sytuacjami wykluczenia, izolacji i oporu.

Jesienią w ramach programu Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 pokazane zostaną również prace artystów z Nowego Sadu i Hamburga, które były prezentowanie w ramach “DIS_Lecture”.

Spektakl został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.

Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły

Ciało w ciało z Marilyn (PJM) / ONLINE

Performance


Wideo dostępne jest on-line od 29 maja do 30 czerwca 2021. Dostęp można kupić w systemie “płacisz ile chcesz” (minimalna kwota 10 zł), a całość zebranych środków przeznaczona zostanie na remont Centrum Sztuki Włączającej i pierwszą siedzibę Teatru 21.

Wideo dostępne jest w wersjach:
z napisami w języku polskim: --> KLIKNIJ TUTAJ
z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM) --> KLIKNIJ TUTAJ
z audiodeskrypcją: --> KLIKNIJ TUTAJ


W wideoperformansie “Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Ta amerykańska ikona popkultury postrzegana jest do dzisiaj jako symbol kobiecości, wyzwolonej seksualności i jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych aktorek na świecie.

Lektura jej dzienników odkrywa przed nami obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność?

Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę Marilyn Monroe jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanych z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa, seksualności osób z niepełnosprawnościami.

Artystki wchodzą w grę z postacią Monroe. W swojej pracy artystycznej badają w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością? Aktorki posługują się manifestami i środkami teatralnymi, aby zmierzyć się z tematami tabu dotyczącymi niepełnosprawności.

Dodatkowym kontekstem jest samotność, spowodowana izolacją. Tu nabiera ona dodatkowego znaczenia. Pokazuje jak społeczne wyobrażenia o tym, co dozwolone i niedozwolone wyznaczają życiowe możliwości osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Teatr, taniec, poezja stają się polem ekspresji ich artystycznych i osobistych potrzeb. Widzowie stają się powiernikami tego poruszającego świadectwa.

Performans "Ciało w ciało z Marilyn" powstał w ramach międzynarodowych wykładów performatywnych „DIS_Lecture” pod kuratorską opieką Sašy Asentićia. Cykl został przygotowany we współpracy z berlińską sceną Sophiensæle. Ten w założeniu przystępny format ma rozwijać kulturę krytyczną, w której tworzenie angażowani są twórcy z niepełnosprawnościami.

W ramach zoomowych webinarów Dalibor Šandor, Natalija Vladisavljević, Dennis Seidel, Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek dzielili się swoimi praktykami artystycznymi, które rozwijają w dziedzinie współczesnych sztuk performatywnych. Artyści zastanowią się nad tańcem, niepełnosprawnością, polityką tekstu i ciała, a także sytuacjami wykluczenia, izolacji i oporu.

Jesienią w ramach programu Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 pokazane zostaną również prace artystów z Nowego Sadu i Hamburga, które były prezentowanie w ramach “DIS_Lecture”.

Spektakl został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.

Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły

Statek miłości. Odcinek 1. (PJM) / ONLINE

Dramat

Przedstawienie „Statek miłości. Odcinek 1” jest jedną z odsłon teatralnego serialu Teatru 21 – zespołu, który w tym roku został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii „Teatr”. Za bilet może zapłacić dowolną kwotę - zysk ze sprzedaży biletów na portalu eWejściówki.pl w całości przeznaczony zostanie na remont Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21. Będzie to pierwsza społecznej instytucji kultury w całości poświęconej sztuce osób z niepełnosprawnościami oraz stała siedziba Teatru 21.
Czternastu bezrobotnych aktorów, którzy nie znaleźli producenta dla swojego wymarzonego serialu “…i my wszyscy”, zakłada biuro podróży pod nazwą „Statek miłości”. Bohaterowie wpadają na pomysł organizowania rejsów do źródła. Postanawiają stworzyć program artystyczny, który zapewni widzom przeżycie jedyne w swoim rodzaju.
“Po zbudzeniu ufaj znów swemu zdrowemu spojrzeniu”
(“Sen nocy letniej”, William Szekspir / tłum. Stanisław Barańczak)

"Publiczność witają na pokładzie gwiazdy estrady. Prawdziwi aktorzy, tancerze i piosenkarze tego wieczoru kryją się jednak pod maskami. Rzeczywistość jest inna, niż się ją rysuje. Inaczej postrzegają ją także osoby dramatu” (Kacper Pietraszewski, portalkulturalny.com)
————

Spektakl możesz oglądać w wersji z napisami:
https://ewejsciowki.pl/cala-polska/teatry/teatr-21,1074/statek-milosci-odcinek-1-napisy--online,14330?eventId=193050
————

Spektakl powstał dzięki dofinansowaniu z Fundacji PZU oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program Centrum Sztuki Włączającej współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły

Ciało w ciało z Marilyn (napisy) / ONLINE

Performance


Wideo dostępne jest on-line od 29 maja do 30 czerwca 2021. Dostęp można kupić w systemie “płacisz ile chcesz” (minimalna kwota 10 zł), a całość zebranych środków przeznaczona zostanie na remont Centrum Sztuki Włączającej i pierwszą siedzibę Teatru 21.

Wideo dostępne jest w wersjach:
z napisami w języku polskim: --> KLIKNIJ TUTAJ
z tłumaczeniem na polski język migowy (PJM) --> KLIKNIJ TUTAJ
z audiodeskrypcją: --> KLIKNIJ TUTAJ


W wideoperformansie “Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Ta amerykańska ikona popkultury postrzegana jest do dzisiaj jako symbol kobiecości, wyzwolonej seksualności i jedna z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych aktorek na świecie.

Lektura jej dzienników odkrywa przed nami obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność?

Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę Marilyn Monroe jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanych z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa, seksualności osób z niepełnosprawnościami.

Artystki wchodzą w grę z postacią Monroe. W swojej pracy artystycznej badają w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością? Aktorki posługują się manifestami i środkami teatralnymi, aby zmierzyć się z tematami tabu dotyczącymi niepełnosprawności.

Dodatkowym kontekstem jest samotność, spowodowana izolacją. Tu nabiera ona dodatkowego znaczenia. Pokazuje jak społeczne wyobrażenia o tym, co dozwolone i niedozwolone wyznaczają życiowe możliwości osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Teatr, taniec, poezja stają się polem ekspresji ich artystycznych i osobistych potrzeb. Widzowie stają się powiernikami tego poruszającego świadectwa.

Performans "Ciało w ciało z Marilyn" powstał w ramach międzynarodowych wykładów performatywnych „DIS_Lecture” pod kuratorską opieką Sašy Asentićia. Cykl został przygotowany we współpracy z berlińską sceną Sophiensæle. Ten w założeniu przystępny format ma rozwijać kulturę krytyczną, w której tworzenie angażowani są twórcy z niepełnosprawnościami.

W ramach zoomowych webinarów Dalibor Šandor, Natalija Vladisavljević, Dennis Seidel, Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek dzielili się swoimi praktykami artystycznymi, które rozwijają w dziedzinie współczesnych sztuk performatywnych. Artyści zastanowią się nad tańcem, niepełnosprawnością, polityką tekstu i ciała, a także sytuacjami wykluczenia, izolacji i oporu.

Jesienią w ramach programu Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 pokazane zostaną również prace artystów z Nowego Sadu i Hamburga, które były prezentowanie w ramach “DIS_Lecture”.

Spektakl został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.

Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły

Statek miłości. Odcinek 1. (audiodeskrypcja) / ONLINE

Dramat

Przedstawienie „Statek miłości. Odcinek 1” jest jedną z odsłon teatralnego serialu Teatru 21 – zespołu, który w tym roku został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii „Teatr”. Za bilet może zapłacić dowolną kwotę - zysk ze sprzedaży biletów na portalu eWejściówki.pl w całości przeznaczony zostanie na remont Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21. Będzie to pierwsza społecznej instytucji kultury w całości poświęconej sztuce osób z niepełnosprawnościami oraz stała siedziba Teatru 21.
Czternastu bezrobotnych aktorów, którzy nie znaleźli producenta dla swojego wymarzonego serialu “…i my wszyscy”, zakłada biuro podróży pod nazwą „Statek miłości”. Bohaterowie wpadają na pomysł organizowania rejsów do źródła. Postanawiają stworzyć program artystyczny, który zapewni widzom przeżycie jedyne w swoim rodzaju.
“Po zbudzeniu ufaj znów swemu zdrowemu spojrzeniu”
(“Sen nocy letniej”, William Szekspir / tłum. Stanisław Barańczak)

"Publiczność witają na pokładzie gwiazdy estrady. Prawdziwi aktorzy, tancerze i piosenkarze tego wieczoru kryją się jednak pod maskami. Rzeczywistość jest inna, niż się ją rysuje. Inaczej postrzegają ją także osoby dramatu” (Kacper Pietraszewski, portalkulturalny.com)
————

Spektakl możesz oglądać w kilku wersjach. :
- wersja podstawowa
- spektakl z tłumaczeniem na PJM
- spektakl z napisami

————

Spektakl powstał dzięki dofinansowaniu z Fundacji PZU oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program Centrum Sztuki Włączającej współfinansowany przez m.st. Warszawę.

Szczegóły

Tisza be-Aw

Performance

Inspirowany świętem Tisza be-Aw performans Teatru 21 przywołuje pamięć ofiar nazistowskiej akcji T4, będącej "eliminacją życia niewartego życia". Osobiste doświadczenia aktorów, ponure dzieje XX wieku i święto Tisza be-Aw łączą się w jednym miejscu. Żałoba po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej uruchamia wiele współczesnych pytań.

"Tisza be-Aw" to najmocniejsze przedstawienie Teatru 21. Oszczędne, precyzyjne, zdyscyplinowane. To spektakl naprawdę polityczny; być może nawet najbardziej radykalny, jaki można było zobaczyć w minionym sezonie w Warszawie.
(Piotr Morawski, Dwutygodnik)

Grupa graczy ubrana w letnie stroje treningowe, kojarzące się z zajęciami wychowania fizycznego, gra na wyznaczonym polu w popularne zabawy podwórkowe. Zabawy wywodzą się z tradycji ludowych i do dziś praktykowane są na placach zabaw czy szkolnych boiskach. Wszystko odbywa się na serio, przy użyciu konkretnych, wymaganych przez zasady rekwizytów (piłka, skakanka, opaska na oczy).

Niewinne dziecięce zabawy uderzają ładunkiem przemocy zarówno w obszarze działania jak i języka. Nazwy gier zawierają pejoratywne określenia: "Głupi Jaś", "Szczur", "Szmaciarz", "Czarny lud". Podobnie jest w wypadku czynności określanych w zasadach gry, takich jak: zbijanie, bicie, klepanie, wytykanie palcem. Najsłabsi gracze są ośmieszani, karani lub eliminowani.

Wydarzenie dedykowane osobom powyżej 15 roku życia.
Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawy.

Szczegóły