Magdalena Pamuła - zdjęcie

Magdalena Pamuła

Spektakle z udziałem tego aktora:

Boska Komedia

Dla młodzieży

W 700-setną rocznicę śmierci włoskiego poety Teatr Lalka zaprasza na wędrówkę przez Piekło, Czyściec i Raj, w którą włączony zostaje Każdy - współczesny Everyman stając wobec wyzwań i niebezpieczeństw otaczającego świata. Perspektywa metafizyczna, nakreślona w dziele przez Dantego dziś, „w czasach zarazy”, nabiera szczególnej wagi i aktualności. Życie i śmierć, piekło i niebo, wolna wola i zapisany w górze los – oto zagadnienia, z którymi konfrontacja wydaje się nieunikniona i która staje się udziałem nie tylko bohatera poematu. Adaptacja Jarosława Mikołajewskiego przybliża i oswaja tematykę utworu. Przez labirynt prowadzi widzów Wergiliusz i muzyka rozpisana na głosy.


Reżyser o spektaklu:

Podjęliśmy się najbezczelniej w świecie piekielnie karkołomnej realizacji. Poeta, pisarz, eseista, Jarosław Mikołajewski zna każdą tercynę Boskiej komedii. Jest też autorem najnowszego tłumaczenia dzieła Dantego. Mikołajewski przygotował dla Teatru Lalka swoją wersję poematu Dantego - pomyślaną jako reportaż z zaświatów, w którym przeprowadza współczesnego bohatera przez Piekło, Czyściec i Raj w zawrotnym tempie. Autor scenograficznej wizji, Jarosław Kozakiewicz - artysta wizualny, rzeźbiarz, architekt - szukał dla tekstu odniesień interpretacyjnych w przyrodzie i ekologii. Piekło to spalony las, czyściec - topniejące góry lodowe, a Raj… przekonacie się sami.
Nasza sceniczna opowieść przywołuje tylko niektóre wątki arcydzieła Dantego. Tropi wybrane ślady. Jest raczej skromnym esejem teatralnym zainspirowanym filozoficznym i teologicznym dziełem. Przewodnikiem po zaświatach jest muzyka Grzegorza Turnaua śpiewana przez aktorów Lalki.
Rodzinne przedstawienie przeznaczona jest dla melancholijnych 12-latków i młodzieży.
Jarosław Kilian


Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Wydarzenia Artystyczne dla Dziedzi i Młodzieży.

Dla młodzieży 12+

____________________________________________________________________________________________________

Specjalnym wydawnictwem Teatr Lalka obchodzi setną rocznicę urodzin Jana Wilkowskiego – aktora, reżysera, autora sztuk teatralnych, dyrektora artystycznego naszej sceny w latach 1952 – 1969. Tu powstały jego legendarne przedstawienia, znane nie tylko widzom w Warszawie i w Polsce, ale w całej Europie.

Właśnie ukazała się książka Jan Wilkowski. W stulecie urodzin 1921 – 2021, która - jak pisze Maciej Wojtyszko - „zabierze {czytelników} na wędrówkę śladami artysty, wpisując jego życie i czasy w pejzaż Warszawy oraz realia świata historii, polityki, a także w dzieje kultury polskiej XX wieku”.


Wydawnictwo jest do nabycia w kasie Teatru Lalka; cena egzemplarza 25 zł.

Szczegóły

Maraton Teatralny

Spotkanie

Maraton Teatralny w Gardzienicach jest ok. 3-godzinną kompozycją:
- spektakli z repertuaru Teatru Gardzienice
- prezentacji Akademii Praktyk Teatralnych
- przedstawień programu Generator Nadziei
- projekcji multimedialnych, wystaw, oracji i zdarzeń okolicznościowych

Podczas najbliższych Maratonów Teatralnych zapraszamy Państwa po długiej przerwie do spotkań na żywo:

w repertuarze:
"Oratorium Pytyjskie"
(Link do opisu spektaklu znajdziesz na stronie Teatru: KLIKNIJ TUTAJ)

"Co mnie najbardziej zachwyca w Oratorium Pytyjskim to emocjonalne przekonanie z jakim "gardzieniccy" aktorzy przywracają do życia starożytną mowę mądrości – nie tylko audialnie, ich donośnymi i czysto brzmiącymi głosami, ale też w ruchomych rejestrach ich solowych i zespołowych ruchów tanecznych. Przedstawienie jest jak obrzęd, gdzie publiczność i wykonawcy są wspólnie zaangażowani w rytuał komunii se swymi kulturowymi przodkami, którzy to sami starali się – poprzez wróżby i filozofię – odkrywać tajemnice wszechświata i ludzkiej egzystencji." / Prof. Edith Hall, Oxford University, UK

"WESELE" - Wyspiański-Malczewski-Konieczny
(Link do opisu spektaklu znajdziesz na stronie Teatru: KLIKNIJ TUTAJ)

Motto: "Zeus i Pan Bóg mieszka w niebie, przedsię obaj są u siebie."

"Czerpiącą inspirację z „Wesela” Wyspiańskiego Staniewski określił jako „zaślubiny szaleństwa z romantyczną miłością”. A w założeniach zaznaczył: „Wesele postawione na obłędzie! Na żadnej tam pijackiej demencji, na żadnym delirium! Wesele jako studium obłędu, studium zaburzeń urojeniowych! Co za temat. Arcypolski, ale Polskę i Polaka przekraczający… Globalny!”.
W tej realizacji widać fascynację antykiem, która zawsze była mocno obecna w twórczości zarówno Wyspiańskiego, jak i Staniewskiego. „Wesele” Gardzienic zostało przefiltrowane przez antyk jako kolebkę naszej kultury. Cały przecież pierwszy akt utworu napisany jest w manierze antycznej, dionizyjskiej.
Dzieło Wyspiańskiego i Staniewskiego zatopione jest w plastyce Jacka Malczewskiego. Tekst Wyspiańskiego został mocno poszarpany. Spektakl utworzony jest wokół monologów poszczególnych postaci. Stają się one rodzajem archetypów budujących opowieść. Każda z postaci w romantycznej gorączce prezentuje swoje spojrzenie na świat.
Cwał pojawiających się i znikających bohaterów odbywa się w rytm muzyki Zygmunta Koniecznego. Do napisania muzyki do „Wesela” namawiało krakowskiego kompozytora wielu reżyserów. Staniewski, mając już gotową partyturę, podszedł wszakże do niej po swojemu, porozrywał ją dodatkowo na kawałki”.
“(…) Żywioł młodości mocno zaakcentowany jest też w napisanym specjalnie do tego przedstawienia Prologu oraz zakończeniu, czyli Poprawinach. Zdaje się, że to historia wesoła, a jednak ogromnie przez to smutna. Bardzo uniwersalna i ponadczasowa. I bardzo nasza, z chocholim tańcem z marami, które prześladują nas od wieków. Jak seria mrocznych natręctw, z którymi nie dajemy sobie rady, a które tkwią w ciągle niezabliźnionych ranach przeszłości. Nas, Żydów i Ukraińców”.
/ “Wesele” Gardzienic: Szaleństwo i miłość, Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita, 04.10.2017

Ponadto przed każdym Maratonem zapraszamy do zwiedzania wystaw w Pałacu, spaceru po Europejskim Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice", odwiedzenie ogrodu magicznego i japońskiego.
Wystawy:
- czterdziestoletniej historii działania Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice
- rzeźby prof. Adama Myjaka
- zbiory archeologiczne znalezione w Gardzienicach
- kolekcja kostiumów projektu Abdel Farrah ze spektakli teatru Thiassos prow. przez Yanę Sistovari

Uwaga! *Dla przybyłych z daleka mających ochotę na spędzenie weekendu na Lubelszczyźnie, możliwość noclegu, o który można pytać pod numerami: t. +48 81 532 98 40 - pn.-pt. 10.00-18.00 / t. +48 81 582 13 98 - tylko w sobotę, w dniu spektaklu

Więcej informacji o spektaklach, jak i wymogach związanych z sytuacją epidemiologiczną panującą w kraju i na świecie znajdą Państwo na stronie: KLIKNIJ TUTAJ)

Szczegóły