Magdalena Kaszewska - zdjęcie

Magdalena Kaszewska

3,7 / 10

3 oddane głosy

Ur. 1977. Absolwentka PWST im. L. Solskiego w Krakowie – Filia we Wrocławiu.

AKTUALNIE GRA W SPEKTAKLACH:

Szewcy, reż. Jerzy Stuhr, premiera: 8 grudnia 2017 r., rola: „Dziwka bosa”

Fabryka muchołapek, reż. Andrzej Bart, prapremiera: 13 października 2017 r.

Czego nie widać, reż. Paweł Dangel, premiera: 5 stycznia 2017 r., rola: Poppy

ALBERTYNKA / STRAŻNICZKA MIEJSKA / TELIMENA / DZIENNIKARKA TV / CHIŃCZYK, Spowiedź masochisty, reż. zespołowa, premiera: 15 maja 2015

MAŁPKA CZ-CZI, Doktor Dolittle i przyjaciele, reż. Konrad Szachnowski, premiera: 20 września 2014

ALINA, Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego Maksa i Szai Magnata, reż. Jacek Głomb, prapremiera: 22 września 2012

MAŁY CHŁOPIEC, Pippi Långstrump, reż. Zdzisław Jaskuła, premiera: 17 września 2011

BARBARA, Mayday, reż. Ryszard M. Nyczka, premiera: 24 stycznia 2004

Spektakle z udziałem tego aktora:

Praktyka widzenia

Dramat

Partycypacyjny projekt z udziałem osób niewidomych podejmuje dialog z kanoniczną dla historii sztuki pracą „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego, którego 70 rocznica śmierci przypada w tym roku.

Strzemiński poświęca swoją książkę historii sztuki rozumianej jako rozwój świadomości wzrokowej, którą cechują się społeczeństwa kolejnych epok. Na wzroku, widzeniu i sposobie interpretacji tego, co widziane, opiera swoją opowieść o tym, co najważniejsze w sztuce, analizując również samo działanie zmysłu wzroku. Temat miał dla niego osobiste znaczenie, ponieważ artysta sam mierzył się z niesprawnością jednego oka i poważną wadą wzroku w drugim.

Praca Strzemińskiego jest dla twórców i twórczyń punktem wyjścia do stworzenia spektaklu teatralnego, którego jedna z ważniejszych warstw – wizualność – może zostać zakwestionowana ze względu na udział w projekcie osób niewidomych.

Zarówno w sztukach wizualnych, jak i teatrze, wzrok stanowi podstawowy zmysł odbioru. Zbadanie innych możliwości, innych perspektyw, a przy tym wymiana doświadczeń przez spotkanie dwóch różnych spojrzeń – tego widzącego i tego widzącego zupełnie inaczej – może doprowadzić twórców i twórczynie do zbudowania opowieści, której Strzemiński być może nie brał do końca pod uwagę. Nie będzie to jedna, ale liczne teorie widzenia, zależne od tego, kto opowiada, co widzi lub co chce zobaczyć.

Skoro Strzemiński twierdził, że każda epoka patrzy na świat inaczej, a perspektywa ta nieustannie się zmienia, jak na świat powinniśmy patrzeć my – ludzie XXI wieku? Świat niewiarygodnie złożony, niejednorodny, skomplikowany, wielowymiarowy, ale też coraz bardziej zaskakujący i niepokojący. Świat zalany niewyobrażalną ilością obrazów otaczających nas z każdej strony. Jakiej wrażliwości spojrzenia nam dziś potrzeba? Jak w empatyczny i niekrzywdzący sposób patrzeć na drugiego człowieka? Czego możemy nauczyć się o dzisiejszym świecie, patrząc na niego oczami osób niewidomych? Czego jako widzący nie dostrzegamy i co nam umyka? Wreszcie: w jaki sposób tworzyć dziś sztukę wizualną i teatr, aby nie były one wykluczające?

Prapremiera
16 września 2022 roku, Mała Scena

Szczegóły

Trash Story

Dramat

„W telewizji ludzie głównie wspominali. Te wspomnienia o cudzych wspomnieniach są do dziś jednymi z moich największych przeżyć”.
Mateusz Górniak, Trash Story

Spektakl o normalności i wspomnieniach; o normalności wspomnień, a może o wspomnieniu normalności? Jego przestrzenią jest sentyment, pejzaż pamięci i post-pamięci, atmosfera dzieciństwa pokolenia wchodzącego dziś w dorosłość, z wpisaną weń melodyjną frazą „życie, życie jest nowelą”, poświatą telewizyjnych ekranów i brzydotą przedmieść, gdzie wieś przechodziła w sypialnię aglomeracji – „osrane, przedsiębiorcze miasteczko”. Tu za wysokimi płotami ujadały rasowe psy, zapracowani przedsiębiorcy rozpalali grille, a młodzież odbierała praktyczne katolickie wychowanie od pamiętających wojnę dziadków – ot, norma.

A jeśli jesteś tym, co pamiętasz?
To, co zwykłe i oswojone, staje się moralnym niepokojem. Jak rozliczyć sprawy, które nie sprostały próbie czasu? Drobiazgi z meblowej sieciówki jeden po drugim rozbijają się o ścianę śmietnika. Zostaje miazga. Kilka rozdeptanych borówek amerykańskich.

W ramach projektu Nowi i Młodzi – błyskotliwy manifest pokolenia. Bez zadęcia, balastu powagi i przekonania o nieomylności. Z czułością dla wspomnień.

Szczegóły

Wszyscy jesteśmy dziwni

Dramat

„Normalność nie istnieje! To po prostu nawijka, którą wam na co dzień sprzedają!
My opowiemy wam inną historię.
Wszyscy jesteśmy dziwni!
Dziesięć występów i tylko jeden bilet!
To co, zaczynamy zabawę?”

„Wszyscy jesteśmy dziwni”, Karolina Sulej

Drogie osoby, opowiemy wam o placu zabaw świata, Sodomie nad morzem; o raju dla biedaków! O Coney Island, wyspie-dzielnicy Nowego Jorku; o tętniącym życiem parku rozrywki i cyrkowej oazie dla „dziwaków”, odrzuconych przez normatywne społeczeństwo.

Twórcy i twórczynie spektaklu, przywołując historię Coney Island, zadają pytania o możliwość wyrażania własnej odmienności; o trud poszukiwania przestrzeni i akceptacji dla wszystkiego, co nie mieści się w normie. Opowieści performerów i performerek ze współczesnego Coney Island odsłaniają tematy boleśnie uderzające również w naszą rzeczywistość. Stopniowa utrata przestrzeni na wypowiedź i działanie; deweloperka pożerająca rdzenną tkankę miasta; realia późnego kapitalizmu, które nie sprzyjają indywidualności: odgradzanie się i zamiatanie z przestrzeni widoczności wszystkiego, co zbędne i nieprzynoszące korzyści; traktowanie coraz większych grup osób, miejsc i idei na równi z zepsutymi przedmiotami. To jest ciemna strona liberalnej demokracji. I o tym wam opowiemy!

A zatem, drogie Osoby, Panie, Panowie i wszyscy Inni, zapraszamy na seans wspólnego śnienia na jawie! Pomarzymy sobie o miejscu, które akceptuje każde „dziwactwo” i nie zadaje pytań; które nie wymaga i przygarnia wszystkich odrzuconych przez świat. Zatęsknijmy i przyśnijmy sobie razem takie miejsce! I zadajmy sobie pytanie, czy w opowieści o Coney Island więcej jest tęsknoty za światem, który odchodzi, czy spoglądania z nadzieją w przyszłość? Zapraszamy!

Szczegóły

Mayday

Komedia


Spektakl dla widzów od 14. lat


Ray Cooney jest autorem najbardziej kasowych fars, jakie powstały w Anglii w ciągu ostatnich lat i szturmem zdobyły europejskie i nowojorskie sceny. Mayday to jedna z najlepszych współczesnych komedii. Jej bohaterem jest londyński taksówkarz, który prowadzi podwójne życie – w dodatku sam nie bardzo wie, jak to się stało, że został bigamistą. Ma dwie żony i dwa domy, a swoją nieobecność usprawiedliwia zawsze nadmiarem pracy. Być może długo udałoby mu się prowadzić podwójne życie, gdyby nie pech – na skutek wypadku ulicznego jego tajemnica wychodzi na jaw. Beztroskie dotąd życie komplikuje się, a bohater próbuje ukryć bigamię przed policją, małżonkami, a nawet mediami. Piętrzą się zaskakujące sytuacje, w które autor wplątuje swoich bohaterów. Znakomity komizm sytuacyjny i dowcipne dialogi sprawiają, że Mayday jest jednym z najpopularniejszych spektakli Teatru Nowego.

Szczegóły

My, psy

Dla dzieci

Na nieczynnym wysypisku śmieci na skraju miasta mieszka sfora bezdomnych psów. Dowodzi nią Czarny – młody, agresywny, niechętny ludziom. Każdy z psów ma własną historię, smutną i gorzką. Mała naiwna Kropka została przez człowieka porzucona, jamniczka Rasowa, po śmierci swojego pana, zapomniana w pustym mieszkaniu przez jego rodzinę, stary cyrkowy pies Cichy nie ma już więcej sił bawić publiczność, a trzymający fason pies-inteligent Mądrala udaje, że wszystko jest ok. Dawno pogodził się ze swoim losem stary pies Kulawy, nikomu nie ufa Ładna, a duży i łagodny Wierny wciąż czeka na „swojego Człowieka”. Lecz zamiast się smucić i zamartwiać, psy próbują nadal żyć i z życia się cieszyć. Bo taka już jest psia natura: radosna i optymistyczna! Wkrótce do sfory dołącza Kot, uroczy kłamca i sybaryta, przyzwyczajony do życia „na poziomie”. Historia jego upadku tylko potwierdza fakt, że biednym i bezdomnym może zostać każdy, bez względu na status społeczny. Nad głowami porzuconych zwierząt zbierają się chmury: niedługo wysypisko zostanie zlikwidowane, a na jego miejscu powstanie nowe osiedle. Co się stanie z naszymi bohaterami, czy poradzą sobie bez pomocy człowieka?

Szczegóły

Czego nie widać

„To jest farsa. To jest teatr. To jest życie!” Te słowa wypowiada Lloyd Dallas, reżyser teatralny, usiłujący doprowadzić do końca chyba najdłuższą próbę generalną w jego karierze... Nazajutrz premiera. Przed zespołem kilka miesięcy podróży z tytułem po angielskiej prowincji. Gorączka życiowych problemów, które nieustannie wybijają aktorów z rytmu sztuki. Teatralna katastrofa wisi w powietrzu.

Szczegóły

Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego Maksa i Szai Magnata

Na dzieje każdego miasta i każdej społeczności składają się nie tylko podniosłe chwile i chwalebne czyny, ujęte w kronikach magistratu i historycznych syntezach; lokalną tożsamość budują zaś nie tylko honorowi obywatele i zasłużeni działacze. Zdarza się, że ta rola przypada postaciom działającym na granicy prawa, ludziom kontrowersyjnym, dalekim od stereotypu szacownego mieszczanina. Dla Łodzi jedną z takich postaci jest Ślepy Maks, legendarny przywódca żydowskiego półświatka, król podziemnego życia w przedwojennej metropolii, którą zamieszkiwali Polacy, Żydzi, Niemcy i Rosjanie. Ślepy Maks był dotąd bohaterem filmów, książek, a nawet gry miejskiej, ale nie trafił jeszcze na deski teatru. Tymczasem trudno o bohatera, który lepiej by się do tego nadawał, barwniejszego, bardziej skomplikowanego, mniej jednoznacznego.

Szczegóły

Pippi Långstrumpf

Dla dzieci

Któż nie zna Pippi, najsilniejszej dziewczynki na świecie, która potrafi jedną ręką podnieść konia, pogonić policjantów, próbujących zabrać ją do domu dziecka, pokonać groźnego byka i bez strachu karmić duchy? Przedstawienie jest teatralizacją klasycznej pozycji literatury dziecięcej pióra Astrid Lindgren. To opowieść o dziewięciolatce, której mama nie żyje, a tata zaginął gdzieś na morzach. Rudowłosa, piegowata Pippi mieszka na obrzeżach małego miasteczka w Willi Śmiesznotce tylko z koniem i małpką zwaną Panem Nilssonem. Z workiem pełnym złotych monet świetnie jednak daje sobie radę w życiu, kierując się zawsze dobrem innych. Jej słowa i czyny często obnażają zakłamanie i rutynę dorosłych. Żywiołowa, zadziorna Pippi opowiada niestworzone, podszyte absurdalnym humorem historie i przeżywa wraz ze swoimi przyjaciółmi Tommym i Anniką wiele zabawnych, ale też pouczających przygód.

Szczegóły

Mayday

Mayday to jedna z najlepszych współczesnych komedii. Jej bohaterem jest londyński taksówkarz, który prowadzi podwójne życie – w dodatku sam nie bardzo wie, jak to się stało, że został bigamistą. Ma dwie żony i dwa domy, a swoją nieobecność usprawiedliwia zawsze nadmiarem pracy. Być może długo udałoby mu się prowadzić podwójne życie, gdyby nie pech – na skutek wypadku ulicznego jego tajemnica wychodzi na jaw. Beztroskie dotąd życie komplikuje się, a bohater próbuje ukryć bigamię przed policją, małżonkami, a nawet mediami. Piętrzą się zaskakujące sytuacje, w które autor wplątuje swoich bohaterów. Znakomity komizm sytuacyjny i dowcipne dialogi sprawia, że Mayday jest jednym z najpopularniejszych spektakli Teatru Nowego.

Szczegóły

Doktor Dolittle i przyjaciele

Dla dzieci

Doktor Dolittle i przyjaciele to światowy bestseller literatury dziecięcej, po który sięgnęli m. in. reżyserzy filmowi, twórcy bajek animowanych, audycji radiowych i gier komputerowych. W 1998 roku o fenomenie Doktora Dolittle przypomniał Eddi Murphy, wcielając się w rolę tytułowego bohatera.

Pierwsza z dwunastu części powieści o przygodach wesołego weterynarza ukazała się w 1920 roku, stając się po pierwszej wojnie światowej jedną z najważniejszych lektur małego czytelnika obok takich książek, jak: Kubuś Puchatek Alana Aleksandra Milne, Emil i detektywi Ericha Kästnera czy Mary Poppins Pameli Lyndon Travers.

Tytuł Doktor Dolittle i przyjaciele na stałe wszedł do repertuaru teatrów na całym świecie. Zajrzyj do Nowego, aby przekonać się, czy kaczka Dab-Dab doskonale sprawuje się jako perfekcyjna pani domu, sowa Tu-Tu świetnie dodaje, a prosie Geb-Geb cięgle myśli o jedzeniu. Dzięki kolorowym maskom, zawrotnemu tempu i dowcipnym piosenkom udasz się w niezapomnianą podróż w głąb Afryki.

Szczegóły