Maciej Jackowski - zdjęcie

Maciej Jackowski

8,5 / 10

113 oddanych głosów

Wiek: 56 lat

Absolwent PWST w Krakowie. W latach 1989-1992 współpracował z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie związany jest od 1992 r. i zagrał m.in. w: Martwych duszach Michaiła Gogola w reż. Walerego Fokina (1993), Wiśniowym sadzie Antoniego Czechowa w reż. Mikołaja Grabowskiego (1994), Mary Stuart Wolfganga Hildesheimera w reż. Waldemara Zawodzińskiego (1996), Słowach Bożych Ramóna Maríi del Valle-Inclána w reż. Bartosza Szydłowskiego (1998), w Godzinie, w której nie wiedzieliśmy nic o sobie nawzajem Petera Handkego w reż. Piotra Cieślaka (1999), Płatonowie Antoniego Czechowa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (2000), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Kaliguli Alberta Camusa w reż. Agaty Dudy-Gracz przy którym był także asystentem reżyserki (2003), Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Bodolaya (2007), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta w reż. Wojciecha Kościelniaka (2011), Arszeniku i starych koronkach Josepha Kesselringa w reż. Krzysztofa Babickiego (2014), Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Radosława Rychcika (2017).

Aktor ma na swoim koncie liczne role w Teatrze Telewizji oraz produkcjach filmowych, grał np. w Trzech dniach bez wyroku w reż. Wojciecha Wójcika (1991).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Spóźnione odwiedziny

Dramat

Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?

Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski "Late Company"), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla. Wyreżyseruje ją powracająca do Teatru Słowackiego Iwona Kempa.

Szczegóły

Znachor

Melodramat

Profesor Rafał Wilczur, sławny warszawski chirurg, czy wioskowy znachor Antoni Kosiba? Kolorowa Warszawa z okresu 20-lecia międzywojennego, czy biedna, kresowa wieś? Dwa światy. I dwie – wydawać by się mogło – zupełnie różne osoby. Ten lepszy. I ten gorszy. Tylko który jest który? Trzeba wybierać? Wolałbym nie…

„Znachor" to wzorcowy polski melodramat. Najpierw czytany, potem oglądany do dziś na ekranie w filmowych adaptacjach. Kazimierz Junosza-Stępowski i Jerzy Bińczycki w roli Wilczura/Kosiby wciągali, wzruszali i zapadali w pamięć. Pamięć, którą przecież ich bohater traci. Pamięć, która może być jego największym kapitałem, a może też stać się przekleństwem.

Szczegóły

Dziady

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Dziady anno domini 2021 będą przedstawieniem o Polsce. Po 120 latach romantyczny dramat wraca na deski Teatru Słowackiego. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania.

Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Piotruś Pan i Jakub Hak

Dla dzieci


Spektakl dla widzów powyżej 7 roku życia.


Dla wszystkich, którzy znają historię Piotrusia Pana i dla widzów, którzy do Nibylandii przeniosą się po raz pierwszy, Teatr Słowackiego w Krakowie przygotowuje całkiem nową opowieść o Wiecznym Chłopcu, Wendy, potężnych Wróżkach i słynnym piracie Jakubie Haku, czerpiącą garściami z blasku oryginału.

W Nibylandii wszystko poszło nie tak. Piotruś, zbyt nieostrożny by przywidzieć konsekwencje swoich decyzji, dopuścił do śmierci Wendy. Porzucił swe boskie imię Pan, dorósł i opuścił Nibylandię, zostawiając ją na łasce Kapitana Haka. Teraz Hak pisze nowy rozdział w historii Wyspy. Całą opowieść trzeba naprawić, zaprosić dorosłego już Piotrusia do nowej podróży i przywrócić mu wiarę w potęgę wyobraźni. Wendy powróci a wielką rolę w opowieści odegra nowy drogocenny skarb Kapitana.

Magdalena Miklasz, autorka takich spektakli dla młodych widzów jak Łauma, czyli Czarownica, czy Kapitan Nemo, Maciej Podstawny, niezbyt dorosły autor adaptacji, oraz jednooki piracki scenograf Mirek Kaczmarek zapraszają do Nibylandii.

W unikalnej przestrzeni Krakowskiego Salonu Ekonomicznego NBP przy ulicy Basztowej, po każdym spektaklu młodzi widzowie zostaną zaproszeni na warsztat, podczas którego spróbujemy połączyć magię teatralnej podróży z Piotrusiem Panem z wiedzą ekonomiczną.

Szczegóły

"Małe zbrodnie małżeńskie"

Komedia

„Małe zbrodnie małżeńskie” - Erica- Emmanuela Schmitta to spektakl, który przedstawia małżeństwo po 15 latach wspólnego życia. Ukazuje relacje między małżonkami. W sposób zabawny i jednocześnie poważny poznajemy historię miłości Gila i Lisy. Widzimy jak brak komunikacji wpływa na ich życie i w jaki sposób uczą się dialogu. Zaskakujący finał tej historii będzie niespodzianką.
Spektakl w reżyserii Marka Pasiecznego pracującego w teatrach Krakowa. Łodzi,Warszawy, Szczecina, Poznania.

Szczegóły

Hamlet

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


WG. "STUDIUM O HAMLECIE" STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia".
To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.
Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po Hamleta i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w Studium…, czy w Wyzwoleniu. Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw, triumfalnego rechotu, grotesce, która z kategorii estetycznej, stała się kategorią opisu realnego świata. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.
„Graj Hamleta, gdziekolwiek zechcesz w Polsce. Wszędzie twe słowa: fałsz, kradzież, szelmostwo, będą szelmostwo, fałsz, krzywdę oznaczać! I wołać zemsty!”

Szczegóły

Smok!

Dla dzieci

Zafascynowani światami z "Hobbita", "Harry'ego Pottera" czy "Gry o tron" zapominamy o naszej rodzimej mitologii: o naszych prasłowiańskich bogach, bohaterach i bestiach. Żyją oni w naszej świadomości najczęściej tylko w zinfantylizowanej, odpustowej formie. A gdyby spróbować faktycznie wybrać się do tamtego świata?

IX wiek. Początki państwa polskiego. Woj Krak zostaje królem nowego państwa i zasiada na tronie w grodzie zwanym na jego cześć Krakowem. W mądrym rozwoju państwa pomagają staremu już władcy jego dzieci: Lech, Krak oraz Wanda. Łąki zamieniają się w pastwiska, lasy w pola uprawne. Prastare siły natury z bólem znoszą te zmiany. Do czasu kiedy topory docierają do świętego gaju. Wtedy nad Krakowem pojawia się… smok. Pustoszy ziemie, zabija zwierzęta i ludzi. Przerażony lud zaczyna składać bestii ofiary. A rządzący szukają sposobu, jak ją pokonać.

Spektakl do 15 roku życia.

Szczegóły

Imię róży

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Wielkie powieści na Scenie Teatru Słowackiego! "Imię róży" - arcyksiążkę lat osiemdziesiątych wyreżyseruje Radosław Rychcik znany z zaskakujących, oryginalnych odczytań polskiej klasyki. Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści - wyznaje, że miał ochotę otruć mnicha i o tym opowiedzieć.

Otrzymujemy więc nie tylko powieść z kryminalną intrygą ale także swoisty wgląd w warsztat pisarza. Mamy więc historię o miłości, która jest zabroniona. Zabronionej miłości do kobiety, zabronionej miłości do książek, do mądrości, do wiedzy, do miłości braterskiej, aż wreszcie miłości do Boga. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

Szczegóły

Stary Testament. Reanimacja

Dramat

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.
Wychodząc od ksiąg biblijnych (nie koniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.
Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Szczegóły

Zemsta

Komedia

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru.

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Aleksandra Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru. Dzisiaj Zemsta mogłaby być jednak o przeżynaniu stołu. Stołu, przy którym wszyscy siedzimy. I który już za chwilę…

Augustynowicz czyta Zemstę w świecie, w którym za oknami nasz romantyczny świat Gustawów-Konradów i Kordianów, jest coraz mocniej upupiany przez Cześników i Rejentów. Wydobywa piękno i rytm wiersza w czasach, gdy tak trudno o poezję. Nie idzie grzecznie za Fredrą, zmienia optykę. Patrzy na nas oczami odrzuconych, niechcianych. Szuka śmiechu, ale nie tego prostego, jarmarcznego, ale śmiechu błazna.

"Zgoda, zgoda! A Bóg wtedy rękę poda?"

Szczegóły

Czarnoksiężnik z Krainy Oz

Dla dzieci

Jedna z najsłynniejszych książek dla dzieci w adaptacji teatralnej wybitnego reżysera Jarosława Kiliana, z muzyką słynnego kompozytora i wokalisty Grzegorza Turnaua. Opowieść o niezwykłych przygodach Dorotki i jej przyjaciół w tajemniczej krainie Oz, porównywana z największymi hitami współczesnej literatury fantasy, przeznaczona jest zarówno dla najmłodszej widowni, jak i dla dorosłych, którzy nie tylko odnajdą w niej cząstkę własnego dzieciństwa, ale otrzymają też dużo świetnej muzyki oraz atrakcyjnej scenicznie zabawy.

Szczegóły

Ziemia obiecana

Muzyczny

Zderzenie marzeń i wysiłków młodych ludzi, pragnących zrobić szybką karierę z brutalnymi regułami gry gospodarki wczesnokapitalistcznej. Zaletą i wielką atrakcją adaptacji scenicznej powieści Reymonta przygotowanej przez Wojciecha Kościelniaka jest jednak to, że jest to wersja muzyczna - wzbogacona o świetną, energetyczną muzykę, znakomite piosenki i taniec. Reżyser spektaklu uznany został przez krytykę za arcymistrza muzycznych adaptacji klasyki polskiej i obcej, a w swoim dorobku ma tak wybitne realizacje musicalowe, jak Ferdydurke W. Gombrowicza, Lalkę B. Prusa czy Śluby panieńskie A. Fredry.

Szczegóły