Łukasz Lewandowski - zdjęcie

Łukasz Lewandowski

7.3 / 10

211 oddanych głosów

Data urodzenia:
10-08-1974 (42 lat)

Aktor teatralny, telewizyjny, radiowy i filmowy, wykładowca w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Jego debiutem scenicznym była rola satyra pierwszego w sztuce Stanisława Wyspiańskiego Noc listopadowa. Sceny dramatyczne (1997) w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego na scenie Teatru Narodowego, gdzie występował w latach 1998-2005. W 1998 roku ukończył wydział aktorski na warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Jest także absolwentem podyplomowych studiów PR na Uniwersytecie Warszawskim. Występował w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie (2000) i Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2007). Ostatnio można go zobaczyć na deskach Teatru Praga w Jaskiniowcu Roba Beckera w reżyserii Dainiusa Kazlauskasa.

Po raz pierwszy trafił na szklany ekran w telewizyjnej adaptacji powieści Edmunda Niziurskiego Sposób na Alcybiadesa (1998) u boku Andrzeja Nejmana, Małgorzaty Foremniak i Aleksandry Woźniak. Stał się znany z roli organisty Piotra w serialu TVP1 Ojciec Mateusz (2008). Bardzo często współpracuje z radiem, jego głos jest również obecny w polskiej wersji wielu filmów m.in. w Harrym Potterze.

Od 2008 roku jest również reżyserem dubbingu.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wizyta starszej pani

Dramat

Najbogatsza kobieta świata, lamparcica po siedmiu małżeństwach przyjeżdża do swojego rodzinnego miasteczka, w którym już nawet nie zatrzymują się pociągi, a bezrobocie bije rekordy. Wszyscy spodziewają się deszczu pieniędzy. Klara Zachanasian napędzana jest jednak paliwem zemsty za wygnanie, upokorzenie i śmierć dziecka. Może spełnić oczekiwania mieszkańców jedynie za cenę morderstwa. Czy miejscowi są ją w stanie zapłacić?

To opowieść rozpięta między horrorem, komedią a sensacyjnym reportażem. Klara jak antyczna Medea i Czarna Mamba z filmu Tarantino, całe życie podporządkowała wyrównaniu rachunków. Dürrenmatt korzystając z klasycznego motywu pokazuje mechanizm działania pokusy i pyta, jak daleko można posunąć się dla pieniędzy.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

05.08Sat

06.08Sun

07.08Mon

08.08Tue

09.08Wed

10.08Thu

11.08Fri

12.08Sat

13.08Sun

14.08Mon

15.08Tue

16.08Wed

17.08Thu

18.08Fri

19.08Sat

20.08Sun

21.08Mon

22.08Tue

23.08Wed

24.08Thu

25.08Fri

26.08Sat

27.08Sun

28.08Mon

29.08Tue

30.08Wed

31.08Thu

01.09Fri

02.09Sat

03.09Sun

04.09Mon

05.09Tue

06.09Wed

07.09Thu

08.09Fri

09.09Sat

10.09Sun

11.09Mon

12.09Tue

13.09Wed

14.09Thu

15.09Fri

16.09Sat

17.09Sun

18.09Mon

19.09Tue

20.09Wed

21.09Thu

22.09Fri

23.09Sat

24.09Sun

25.09Mon

26.09Tue

27.09Wed

28.09Thu

29.09Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

05.08Sat

06.08Sun

07.08Mon

08.08Tue

09.08Wed

10.08Thu

11.08Fri

12.08Sat

13.08Sun

14.08Mon

15.08Tue

16.08Wed

17.08Thu

18.08Fri

19.08Sat

20.08Sun

21.08Mon

22.08Tue

23.08Wed

24.08Thu

25.08Fri

26.08Sat

27.08Sun

28.08Mon

29.08Tue

30.08Wed

31.08Thu

01.09Fri

02.09Sat

03.09Sun

04.09Mon

05.09Tue

06.09Wed

07.09Thu

08.09Fri

09.09Sat

10.09Sun

11.09Mon

12.09Tue

13.09Wed

14.09Thu

15.09Fri

16.09Sat

17.09Sun

18.09Mon

19.09Tue

20.09Wed

21.09Thu

22.09Fri

23.09Sat

24.09Sun

25.09Mon

26.09Tue

27.09Wed

28.09Thu

29.09Fri

Historia Jakuba

Dramat

Opowieść inspirowana faktami o księdzu i filozofie, który dowiaduje się, że nie jest tym, kim jest. Próbuje odkryć swoją prawdziwą tożsamość, ale we współczesnym świecie, w którym trzeba jasno określić swoje pochodzenie, wiarę czy narodowość, zaczyna coraz bardziej odczuwać swoją inność i obcość, a próby scalenia swojej osobności w spójną całość raz po raz narażają go na nieoczekiwane sytuacje i przygody, które od tragizmu chroni śmiech i tocząca się wartko niemalże burleskowa akcja.

Spektakl reżyseruje Ondrej Spišak, współpracujący z Tadeuszem Słobodziankiem od ponad piętnastu lat - ich realizacje „Naszej klasy”, „Malambo” „Merlina. Innej historii” „Proroka Ilji”, „Młodego Stalina” i „Niedźwiedzia Wojtka” zdobyły wiele nagród i cieszyły się uznaniem nie tylko polskiej publiczności.

Premiera spektaklu odbędzie się w ramach Festiwalu Nowe Epifanie / Gorzkie Żale 2017.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

05.08Sat

06.08Sun

07.08Mon

08.08Tue

09.08Wed

10.08Thu

11.08Fri

12.08Sat

13.08Sun

14.08Mon

15.08Tue

16.08Wed

17.08Thu

18.08Fri

19.08Sat

20.08Sun

21.08Mon

22.08Tue

23.08Wed

24.08Thu

25.08Fri

26.08Sat

27.08Sun

28.08Mon

29.08Tue

30.08Wed

31.08Thu

01.09Fri

02.09Sat

03.09Sun

04.09Mon

05.09Tue

06.09Wed

07.09Thu

08.09Fri

09.09Sat

10.09Sun

11.09Mon

12.09Tue

13.09Wed

14.09Thu

15.09Fri

16.09Sat

17.09Sun

18.09Mon

19.09Tue

20.09Wed

21.09Thu

22.09Fri

23.09Sat

24.09Sun

25.09Mon

26.09Tue

27.09Wed

28.09Thu

29.09Fri

30.09Sat

01.10Sun

02.10Mon

03.10Tue

04.10Wed

05.10Thu

06.10Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

05.08Sat

06.08Sun

07.08Mon

08.08Tue

09.08Wed

10.08Thu

11.08Fri

12.08Sat

13.08Sun

14.08Mon

15.08Tue

16.08Wed

17.08Thu

18.08Fri

19.08Sat

20.08Sun

21.08Mon

22.08Tue

23.08Wed

24.08Thu

25.08Fri

26.08Sat

27.08Sun

28.08Mon

29.08Tue

30.08Wed

31.08Thu

01.09Fri

02.09Sat

03.09Sun

04.09Mon

05.09Tue

06.09Wed

07.09Thu

08.09Fri

09.09Sat

10.09Sun

11.09Mon

12.09Tue

13.09Wed

14.09Thu

15.09Fri

16.09Sat

17.09Sun

18.09Mon

19.09Tue

20.09Wed

21.09Thu

22.09Fri

23.09Sat

24.09Sun

25.09Mon

26.09Tue

27.09Wed

28.09Thu

29.09Fri

30.09Sat

01.10Sun

02.10Mon

Utalentowany Pan Ripley

Dramat psychologiczny

"Utalentowany Pan Ripley" to przewrotny thriller psychologiczny, który bada umysł jednego z największych antybohaterów literackich.

Przygoda Toma Ripleya, rozpoczyna się, kiedy potentat finansowy, Herbert Greenleaf poszukuje kogoś, kto pomoże sprowadzić do domu jego syna. Dickie wiedzie beztroskie życie w nadmorskim kurorcie Mongibello we Włoszech. Ripley, nie mając nic do stracenia, chwyta okazję i wyjeżdża do Europy. Chce pieniędzy, sukcesu i renomy, żongluje tożsamościami jak najlepszy aktor. Rzeczywistość, którą opisuje Highsmith, to American Dream… na emigracji. W scenerii, gdzie większość upatrywałaby pięknych krajobrazów, Patricia Highsmith widzi dążącego do perfekcji człowieka, który zabija szybko i skrupulatnie. Dokładnie tak, jak wykonuje się konieczny, ale nieprzyjemny obowiązek.

Utalentowany Pan Ripley to pierwsza część pięciotomowej Ripliady, w której Patricia Highsmith, przedstawia losy czarującego psychopaty, zbłąkanego anioła, którego nie dotyczy ani zbrodnia, ani kara. W tytułowej sekwencji filmu Anthony’ego Minghelli z 1998 roku będącego chyba najbardziej znaną adaptacją książki Hihgsmith, między The a Mr. Ripley i przed Talented, pojawia się ciąg przymiotników możliwych do wyboru: „mysterious, yearning, secretive, sad, lonely, troubled, confused, loving, musical, gifted, intelligent, beautiful, tender, sensitive, haunted, and passionate”. Czy te słowa pasują do opisu psychopatycznego mordercy, który zabija z zimną krwią?

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Wiśniowy sad

Dramat

„Raniewska mnie boli. Nie ma zgody na to, co było, nie oswaja cierpienia, nie tęskni za utraconym czasem, ucieka przed bólem, nie czeka na nowe, nie chce zmian, nie rozumie siebie ani świata.

Wiśniowy sad to komedia o dramatycznym uciekaniu przed życiem. Nikt tu nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los. Utrwalają fikcję, odklejają się od realu, karmią iluzją. Zawsze idzie jakieś »nowe«, a odchodzi »stare«. Czechow opisuje, jak bardzo się tego faktu boimy. Jacy śmieszni jesteśmy w tej bezradności wobec zmian i tragiczni w niezrozumieniu ich konieczności”.
Agnieszka Glińska

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Rewizor

Komedia

„Mottem sztuki jest: «Nie przygaduj zwierciadłu, jak masz gębę krzywą». Wystawiam spektakl według sztuki Gogola i ludzie powinni się śmiać z postaci, które opisał Gogol, i to w nich powinni dostrzec siebie.

Jesteśmy tak samo poniżani, obrażani, i tak samo bywamy śmieszni i głupi w tych naszych próbach poszukiwania szczęścia i odnalezienia fragmentu słoneczka na tej ziemi. W ten sposób robi nam się żal wszystkich, którzy tak bardzo się starają. Obiecuję, że ludzie przez cały spektakl będą się szczerze śmiać, a na koniec zrobi się wzruszająco. Ponieważ wtedy okaże się, że w tej historii nie ma niczego śmiesznego”.

Nikołaj Kolada

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Ćwiczenia stylistyczne

Tragikomedia

Raymond Queneau – autor między innymi kultowej powieści Zazie dans le metro – uczynił miasto najważniejszą postacią swoich utworów. W Ćwiczeniach stylistycznych opowiada Paryż na 100 sposobów, przetwarzając opis błahego zdarzenia między dwoma mężczyznami w autobusie linii S. Owe stylistyczne próby pozwalają nam usłyszeć opowieść z nieskończonej liczby perspektyw.

Podążając za Queneau próbujemy przywołać klimat Paryża lat czterdziestych dwudziestego wieku wraz z jego pięknem, brzydotą, artystycznymi ambicjami i absurdem codziennego życia ulicy.

Koprodukcja z Teatrem Malabar Hotel.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Anna Karenina

Tragedia

Anna Karenina Lwa Tołstoja jest jednym z najsłynniejszych kobiecych portretów XIX-wiecznej literatury rosyjskiej. W imię miłości do młodego oficera, Anna postanawia opuścić rodzinę, rezygnując tym samym z beznamiętnego choć bezpiecznego życia, za co przychodzi zapłacić jej cenę znacznie wyższą niż tylko skandal towarzyski…

Teatr Studio przedstawia klasyczną powieść w nowej adaptacji autorstwa brytyjskiej pisarki Helen Edmundson. Tekst, korzystając z osiągnięć XX-wiecznej dramaturgii, nadaje tołstojowskiej historii niezwykle współczesną formę.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Szkarłatny płatek i biały

Dramat

Bohaterem "Szkarłatnego płatka" Michela Fabera jest XIX wiek, przedsionek nowoczesności, w którym tematy takie jak prawa kobiet, religia i nauka, stosunek do seksualności czy modele kobiecości i męskości są definiowane na nowo — powoli wyłania się z nich nasz współczesny świat.

Dziewiętnastowieczny Londyn Fabera raz wydaje nam się bezpiecznym przez swój dystans historycznym światem, żeby po chwili okazać się gorzką karykaturą naszej współczesności. Pięć postaci, których losy śledzi nasz spektakl, reprezentuje dylematy czasów przełomu: przemysłowiec rozdarty pomiędzy młodzieńczymi ideałami a kapitalistycznym światem; niedoszły pastor zmagający się z potrzebami ciała; głęboko wierząca działaczka społeczna, którą brak poszanowania konwenansów skazuje na wykluczenie; eteryczna i niewinna dama skazana na bycie kochanką z krwi i kości, żoną i matką; wreszcie prostytutka, która pokonuje kolejne szczeble drabiny społecznej i przekonuje się, że wyższy status wcale nie oznacza większej wolności. To właśnie pragnienie wolności, szeroko rozumianej emancypacji, wydaje się być wspólnym mianownikiem dla dążeń bohaterów Szkarłatnego płatka, którzy wypatrują nadchodzącego XX wieku z nadzieją, ale i z lękiem. Czy rzeczywiście nowoczesność przyniosła nam wolność i spełnienie? I czy faktycznie już nadeszła?

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Ożenek

Komedia

Dwaj Rosjanie i Teatr Studio. Komedia Gogola w inscenizacji najgłośniejszego dramaturga ostatniej dekady. Iwan Wyrypajew po raz pierwszy w Polsce wystawia tekst nie swojego autorstwa.

"Ożenek” to historia trudnego wyboru: tak zwanej "panny na wydaniu” - któremu z czterech kandydatów oddać serce z posagiem? - i tak zwanego „starego kawalera” - czy warto rezygnować ze świętego spokoju dla małżeńskiego pożycia? Gogol to nie tylko wnikliwy obserwator ludzkich postaw i zachowań. Jako jeden z pierwszych dostrzegł i wyraził w swoich dramatach absurd ludzkiej egzystencji – jej mozół i jałowość. Ale nie tylko. Być może "Ożenek” to sztuka, z ducha prawosławnej Cerkwi, mistyczna...

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Iluzje

Tragikomedia

Historia dwóch małżeństw, które pod koniec życia odczuwają potrzebę rozmowy o uczuciach. Cztery osoby, cztery spojrzenia na wspólne życie.

Kto kogo kochał, a komu się zdawało, że kochał? Kto przez kogo był kochany naprawdę? Co w mijającym życiu było rzeczywistością, a co złudzeniem? Na ile dotarcie do prawdy o sobie jest możliwe?
Wyrypajew, pokazując kolejne elementy małżeńskich układanek, tworzy opowieść pełną paradoksów.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Teatr Provisorium – Punkt Zero: Łaskawe

Tragedia

Scenariusz spektaklu „Punkt Zero: Łaskawe“ powstał na podstawie fragmentów powieści Jonathana Littella „Łaskawe“ oraz nielicznych cytatów z dwóch powieści Wasilija Grossmana „Życie i los“ i „Wszystko płynie“. Odważamy się opowiedzieć historię Maxa Aue, historię kata, historię niemieckiego oficera, historię członka elitarnej grupy nazwanej „mistrzami śmierci”, który brał czynny udział w Zagładzie Żydów.

Tak, trzeba odwagi, by opowiedzieć ten burzliwy los wykształconego Europejczyka, który uwierzył w „sens swojej pracy”. Odwaga jest także potrzebna do tego, by jeszcze raz próbować „mówić ze sceny” o Zagładzie. Jak mówić? Czy jest sens wracać do tego co niewyobrażalne? Właśnie niewyobrażalne należy umieć sobie wyobrazić – o tym przypomina nam Zygmunt Bauman w „Nowoczesności i Zagładzie”.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Mistrz i Małgorzata

Dramat

Moskwa lat trzydziestych. Miasto, w którym dekretem zlikwidowano Boga, dostaje się we władanie czarnej magii. Historia miłości pisarza do Małgorzaty przeplata się z opowieścią o wizycie Szatana, który pojawia się pod postacią zagranicznego konsultanta w drogim garniturze. Towarzyszy mu wielki kot jeżdżący tramwajem i chudy osobnik o szyderczej fizjonomii.

Twórcy spektaklu pytają o znaczenie duchowości, prawdy i wolności w naszym życiu. Po świecie Bułhakowa oprowadza nas kilku narratorów, a przedstawienie wzbogacają elementy teatru formy i teatru lalkowego.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon