Łukasz Lewandowski - zdjęcie

Łukasz Lewandowski

7.1 / 10

178 oddanych głosów

Data urodzenia:
10-08-1974 (42 lat)

Aktor teatralny, telewizyjny, radiowy i filmowy, wykładowca w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Jego debiutem scenicznym była rola satyra pierwszego w sztuce Stanisława Wyspiańskiego Noc listopadowa. Sceny dramatyczne (1997) w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego na scenie Teatru Narodowego, gdzie występował w latach 1998-2005. W 1998 roku ukończył wydział aktorski na warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Jest także absolwentem podyplomowych studiów PR na Uniwersytecie Warszawskim. Występował w Teatrze Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie (2000) i Teatrze Dramatycznym w Warszawie (2007). Ostatnio można go zobaczyć na deskach Teatru Praga w Jaskiniowcu Roba Beckera w reżyserii Dainiusa Kazlauskasa.

Po raz pierwszy trafił na szklany ekran w telewizyjnej adaptacji powieści Edmunda Niziurskiego Sposób na Alcybiadesa (1998) u boku Andrzeja Nejmana, Małgorzaty Foremniak i Aleksandry Woźniak. Stał się znany z roli organisty Piotra w serialu TVP1 Ojciec Mateusz (2008). Bardzo często współpracuje z radiem, jego głos jest również obecny w polskiej wersji wielu filmów m.in. w Harrym Potterze.

Od 2008 roku jest również reżyserem dubbingu.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wizyta starszej pani

Dramat

Najbogatsza kobieta świata, lamparcica po siedmiu małżeństwach przyjeżdża do swojego rodzinnego miasteczka, w którym już nawet nie zatrzymują się pociągi, a bezrobocie bije rekordy. Wszyscy spodziewają się deszczu pieniędzy. Klara Zachanasian napędzana jest jednak paliwem zemsty za wygnanie, upokorzenie i śmierć dziecka. Może spełnić oczekiwania mieszkańców jedynie za cenę morderstwa. Czy miejscowi są ją w stanie zapłacić?

To opowieść rozpięta między horrorem, komedią a sensacyjnym reportażem. Klara jak antyczna Medea i Czarna Mamba z filmu Tarantino, całe życie podporządkowała wyrównaniu rachunków. Dürrenmatt korzystając z klasycznego motywu pokazuje mechanizm działania pokusy i pyta, jak daleko można posunąć się dla pieniędzy.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

Historia Jakuba

Dramat

Opowieść inspirowana faktami o księdzu i filozofie, który dowiaduje się, że nie jest tym, kim jest. Próbuje odkryć swoją prawdziwą tożsamość, ale we współczesnym świecie, w którym trzeba jasno określić swoje pochodzenie, wiarę czy narodowość, zaczyna coraz bardziej odczuwać swoją inność i obcość, a próby scalenia swojej osobności w spójną całość raz po raz narażają go na nieoczekiwane sytuacje i przygody, które od tragizmu chroni śmiech i tocząca się wartko niemalże burleskowa akcja.

Spektakl reżyseruje Ondrej Spišak, współpracujący z Tadeuszem Słobodziankiem od ponad piętnastu lat - ich realizacje „Naszej klasy”, „Malambo” „Merlina. Innej historii” „Proroka Ilji”, „Młodego Stalina” i „Niedźwiedzia Wojtka” zdobyły wiele nagród i cieszyły się uznaniem nie tylko polskiej publiczności.

Premiera spektaklu odbędzie się w ramach Festiwalu Nowe Epifanie / Gorzkie Żale 2017.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

Mistrz i Małgorzata

Dramat

Moskwa lat trzydziestych. Miasto, w którym dekretem zlikwidowano Boga, dostaje się we władanie czarnej magii. Historia miłości pisarza do Małgorzaty przeplata się z opowieścią o wizycie Szatana, który pojawia się pod postacią zagranicznego konsultanta w drogim garniturze. Towarzyszy mu wielki kot jeżdżący tramwajem i chudy osobnik o szyderczej fizjonomii.

Twórcy spektaklu pytają o znaczenie duchowości, prawdy i wolności w naszym życiu. Po świecie Bułhakowa oprowadza nas kilku narratorów, a przedstawienie wzbogacają elementy teatru formy i teatru lalkowego.

7 i 8 marca w spektaklach wystąpią: Jan Jurkowski i Łukasz Wójcik
11 i 12 kwietnia w spektaklach wystąpią: Katarzyna Zawadzka, Łukasz Lewandowski, Łukasz Wójcik

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

Ćwiczenia stylistyczne

Tragikomedia

Raymond Queneau – autor między innymi kultowej powieści Zazie dans le metro – uczynił miasto najważniejszą postacią swoich utworów. W Ćwiczeniach stylistycznych opowiada Paryż na 100 sposobów, przetwarzając opis błahego zdarzenia między dwoma mężczyznami w autobusie linii S. Owe stylistyczne próby pozwalają nam usłyszeć opowieść z nieskończonej liczby perspektyw.

Podążając za Queneau próbujemy przywołać klimat Paryża lat czterdziestych dwudziestego wieku wraz z jego pięknem, brzydotą, artystycznymi ambicjami i absurdem codziennego życia ulicy.

Koprodukcja z Teatrem Malabar Hotel.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

05.04Wed

06.04Thu

07.04Fri

08.04Sat

09.04Sun

10.04Mon

11.04Tue

12.04Wed

13.04Thu

14.04Fri

15.04Sat

16.04Sun

17.04Mon

18.04Tue

19.04Wed

20.04Thu

21.04Fri

22.04Sat

23.04Sun

24.04Mon

25.04Tue

26.04Wed

27.04Thu

28.04Fri

29.04Sat

30.04Sun

01.05Mon

02.05Tue

03.05Wed

04.05Thu

05.05Fri

06.05Sat

07.05Sun

08.05Mon

09.05Tue

Utalentowany Pan Ripley

Dramat psychologiczny

"Utalentowany Pan Ripley" to przewrotny thriller psychologiczny, który bada umysł jednego z największych antybohaterów literackich.

Przygoda Toma Ripleya, rozpoczyna się, kiedy potentat finansowy, Herbert Greenleaf poszukuje kogoś, kto pomoże sprowadzić do domu jego syna. Dickie wiedzie beztroskie życie w nadmorskim kurorcie Mongibello we Włoszech. Ripley, nie mając nic do stracenia, chwyta okazję i wyjeżdża do Europy. Chce pieniędzy, sukcesu i renomy, żongluje tożsamościami jak najlepszy aktor. Rzeczywistość, którą opisuje Highsmith, to American Dream… na emigracji. W scenerii, gdzie większość upatrywałaby pięknych krajobrazów, Patricia Highsmith widzi dążącego do perfekcji człowieka, który zabija szybko i skrupulatnie. Dokładnie tak, jak wykonuje się konieczny, ale nieprzyjemny obowiązek.

Utalentowany Pan Ripley to pierwsza część pięciotomowej Ripliady, w której Patricia Highsmith, przedstawia losy czarującego psychopaty, zbłąkanego anioła, którego nie dotyczy ani zbrodnia, ani kara. W tytułowej sekwencji filmu Anthony’ego Minghelli z 1998 roku będącego chyba najbardziej znaną adaptacją książki Hihgsmith, między The a Mr. Ripley i przed Talented, pojawia się ciąg przymiotników możliwych do wyboru: „mysterious, yearning, secretive, sad, lonely, troubled, confused, loving, musical, gifted, intelligent, beautiful, tender, sensitive, haunted, and passionate”. Czy te słowa pasują do opisu psychopatycznego mordercy, który zabija z zimną krwią?

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Wiśniowy sad

Dramat

„Raniewska mnie boli. Nie ma zgody na to, co było, nie oswaja cierpienia, nie tęskni za utraconym czasem, ucieka przed bólem, nie czeka na nowe, nie chce zmian, nie rozumie siebie ani świata.

Wiśniowy sad to komedia o dramatycznym uciekaniu przed życiem. Nikt tu nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los. Utrwalają fikcję, odklejają się od realu, karmią iluzją. Zawsze idzie jakieś »nowe«, a odchodzi »stare«. Czechow opisuje, jak bardzo się tego faktu boimy. Jacy śmieszni jesteśmy w tej bezradności wobec zmian i tragiczni w niezrozumieniu ich konieczności”.
Agnieszka Glińska

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Rewizor

Komedia

„Mottem sztuki jest: «Nie przygaduj zwierciadłu, jak masz gębę krzywą». Wystawiam spektakl według sztuki Gogola i ludzie powinni się śmiać z postaci, które opisał Gogol, i to w nich powinni dostrzec siebie.

Jesteśmy tak samo poniżani, obrażani, i tak samo bywamy śmieszni i głupi w tych naszych próbach poszukiwania szczęścia i odnalezienia fragmentu słoneczka na tej ziemi. W ten sposób robi nam się żal wszystkich, którzy tak bardzo się starają. Obiecuję, że ludzie przez cały spektakl będą się szczerze śmiać, a na koniec zrobi się wzruszająco. Ponieważ wtedy okaże się, że w tej historii nie ma niczego śmiesznego”.

Nikołaj Kolada

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Anna Karenina

Tragedia

Anna Karenina Lwa Tołstoja jest jednym z najsłynniejszych kobiecych portretów XIX-wiecznej literatury rosyjskiej. W imię miłości do młodego oficera, Anna postanawia opuścić rodzinę, rezygnując tym samym z beznamiętnego choć bezpiecznego życia, za co przychodzi zapłacić jej cenę znacznie wyższą niż tylko skandal towarzyski…

Teatr Studio przedstawia klasyczną powieść w nowej adaptacji autorstwa brytyjskiej pisarki Helen Edmundson. Tekst, korzystając z osiągnięć XX-wiecznej dramaturgii, nadaje tołstojowskiej historii niezwykle współczesną formę.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Szkarłatny płatek i biały

Dramat

Bohaterem "Szkarłatnego płatka" Michela Fabera jest XIX wiek, przedsionek nowoczesności, w którym tematy takie jak prawa kobiet, religia i nauka, stosunek do seksualności czy modele kobiecości i męskości są definiowane na nowo — powoli wyłania się z nich nasz współczesny świat.

Dziewiętnastowieczny Londyn Fabera raz wydaje nam się bezpiecznym przez swój dystans historycznym światem, żeby po chwili okazać się gorzką karykaturą naszej współczesności. Pięć postaci, których losy śledzi nasz spektakl, reprezentuje dylematy czasów przełomu: przemysłowiec rozdarty pomiędzy młodzieńczymi ideałami a kapitalistycznym światem; niedoszły pastor zmagający się z potrzebami ciała; głęboko wierząca działaczka społeczna, którą brak poszanowania konwenansów skazuje na wykluczenie; eteryczna i niewinna dama skazana na bycie kochanką z krwi i kości, żoną i matką; wreszcie prostytutka, która pokonuje kolejne szczeble drabiny społecznej i przekonuje się, że wyższy status wcale nie oznacza większej wolności. To właśnie pragnienie wolności, szeroko rozumianej emancypacji, wydaje się być wspólnym mianownikiem dla dążeń bohaterów Szkarłatnego płatka, którzy wypatrują nadchodzącego XX wieku z nadzieją, ale i z lękiem. Czy rzeczywiście nowoczesność przyniosła nam wolność i spełnienie? I czy faktycznie już nadeszła?

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Ożenek

Komedia

Dwaj Rosjanie i Teatr Studio. Komedia Gogola w inscenizacji najgłośniejszego dramaturga ostatniej dekady. Iwan Wyrypajew po raz pierwszy w Polsce wystawia tekst nie swojego autorstwa.

"Ożenek” to historia trudnego wyboru: tak zwanej "panny na wydaniu” - któremu z czterech kandydatów oddać serce z posagiem? - i tak zwanego „starego kawalera” - czy warto rezygnować ze świętego spokoju dla małżeńskiego pożycia? Gogol to nie tylko wnikliwy obserwator ludzkich postaw i zachowań. Jako jeden z pierwszych dostrzegł i wyraził w swoich dramatach absurd ludzkiej egzystencji – jej mozół i jałowość. Ale nie tylko. Być może "Ożenek” to sztuka, z ducha prawosławnej Cerkwi, mistyczna...

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Iluzje

Tragikomedia

Historia dwóch małżeństw, które pod koniec życia odczuwają potrzebę rozmowy o uczuciach. Cztery osoby, cztery spojrzenia na wspólne życie.

Kto kogo kochał, a komu się zdawało, że kochał? Kto przez kogo był kochany naprawdę? Co w mijającym życiu było rzeczywistością, a co złudzeniem? Na ile dotarcie do prawdy o sobie jest możliwe?
Wyrypajew, pokazując kolejne elementy małżeńskich układanek, tworzy opowieść pełną paradoksów.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

Teatr Provisorium – Punkt Zero: Łaskawe

Tragedia

Scenariusz spektaklu „Punkt Zero: Łaskawe“ powstał na podstawie fragmentów powieści Jonathana Littella „Łaskawe“ oraz nielicznych cytatów z dwóch powieści Wasilija Grossmana „Życie i los“ i „Wszystko płynie“. Odważamy się opowiedzieć historię Maxa Aue, historię kata, historię niemieckiego oficera, historię członka elitarnej grupy nazwanej „mistrzami śmierci”, który brał czynny udział w Zagładzie Żydów.

Tak, trzeba odwagi, by opowiedzieć ten burzliwy los wykształconego Europejczyka, który uwierzył w „sens swojej pracy”. Odwaga jest także potrzebna do tego, by jeszcze raz próbować „mówić ze sceny” o Zagładzie. Jak mówić? Czy jest sens wracać do tego co niewyobrażalne? Właśnie niewyobrażalne należy umieć sobie wyobrazić – o tym przypomina nam Zygmunt Bauman w „Nowoczesności i Zagładzie”.

Szczegóły spektaklu

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri

01.04Sat

02.04Sun

03.04Mon

04.04Tue

29.03Wed

30.03Thu

31.03Fri