Łukasz Chrzuszcz - zdjęcie

Łukasz Chrzuszcz

8,4 / 10

135 oddanych głosów

Data urodzenia:
13-03-1983 (36 lat)

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2007).

Debiutował na scenie Teatru Nowego w Łodzi rolą Dromia w „Komedii omyłek” Williama Shakespeare`a w reżyserii Macieja Prusa (2002). Współpracował z Teatrem Studyjnym w Łodzi oraz Teatrem Nowym w Łodzi. W ramach przedstawień dyplomowych kreował postaci m.in. Iwana Iwanowicza w „Boboku” Fiodora Dostojewskiego, Tartuffe`a w „Świętoszku” Moliera. Zagrał także w „Pajęczej sieci” A. Christie, „Pawie Królowej” D. Masłowskiej, „Skazie” M. Brody oraz „Dożywociu” A. Fredro.

Znany także z ról serialowych, m.in. w „Magdzie M.”, „Barwach szczęścia” (2007).

Wielokrotnie nagradzany: nagrodą Gazety Wyborczej dla najlepszego aktora na „Kąfrątacjach” teatrów szkolnych Łódź 1999, Grand Prix na Encounter Festiwal w Brnie (2007), III nagrodą aktorską na XXV FST w Łodzi (2007), główną nagrodą Krytyków ZASP na FST w Łodzi (2007), nagrodą publiczności za „najbardziej elektryzującą rolę męską” na FST w Łodzi (2007), nagrodą dla najlepszego aktora ufundowaną przez J. Machulskiego na FST w Łodzi (2007), „Złotą Maską” dla najlepszego aktora w sezonie 2006/2007 w Łodzi, „Białym Bzem” - nagrodą publiczności dla najlepszego poznańskiego aktora roku (2008), Medalem Młodej Sztuki przyznawanym przez „Głos Wielkopolski” (2008), nagrodą aktorską za rolę Momo w spektaklu "Ścianananaświat" na III Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi (2013). W roku 2009 został laureatem Stypendium Artystycznego Miasta Poznania. Na 17. Ogólnopolskim Festiwalu Komedii TALIA w Tarnowie (2013) zdobył Nagrodę Aktorską „za twórczą kontynuację postaci Obywatela Piszczyka w przedstawieniu „Piszczyk” Jana Czaplińskiego i Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka”. Kolejna nagroda za rolę Jana Piszczyka została mu przyznana przez Jury 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2014 roku.

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Pan Tadeusz

„PAN TADEUSZ dzieje się w naszych głowach.
Potraktowałem ten utwór jak naszą Biblię, która jest w naszych rękach, w naszych sercach albo w naszych głowach. Poważnie podszedłem też do wypowiedzi polityków mówiących o tym, że tak naprawdę to my nie żyjemy jeszcze we własnym kraju. W tym haśle usłyszałem nasze polskie piekło: z jednej strony brzmi ono absurdalnie, z drugiej zaś – jest w nim sporo prawdy. Bo czyż nie jest tak, że do dziś trwamy na granicy dwóch światów – prawdziwego i wyimaginowanego?
Ten nierealny jest nam bliższy. W realnym trzeba wziąć się do roboty – to nam nieco gorzej wychodzi. W nierealnym wystarczy rzucone hasło, by przenieść się w byt idealny, w którym źli są tylko ci, którzy nie są z nami. Często tę właśnie drogę wybieramy. A nadużywanie sfery duchowości – co jest nam bliższe – może się przemienić łatwo w stan chorobowy.
Szykujemy widowisko, budowane ze scen nie tylko o napięciu dramatycznym, ale także komediowym, nie unikając fragmentów poetyckich. W tym polskim tyglu pośmiejemy się, mam nadzieję, niemało. Gdybyśmy spojrzeli na siebie tylko na serio… No nie. Śmiech jest czymś, co wybacza, co daje rozgrzeszenie”. - Mikołaj Grabowski

Szczegóły

Przyjęcie dla głupca

Komedia

Co stanie się, gdy typowy głupi Jasio trafi na przyjęcie odbywające się w paryskim salonie? Pierre Brochant, pewny siebie i swojej inteligencji wydawca, przekona się o tym na własne życzenie, zapraszając na kolację skromnego i prostodusznego urzędnika.

Nie w charakterze gościa, lecz zaledwie – rozrywki, wyjątkowego okazu, który ma sprawić uciechę zgromadzonemu przy stole wytwornemu towarzystwu. Oto współczesna i wyjątkowo komiczna wersja znanej baśni…

Szczegóły

Ja jestem Hamlet

Dramat

Strzeżcie się zwykli ludzie, szarzy ludzie bez tego czegoś w środku, zwyczajni ludzie, normalni, przeciętni zjadacze chleba, ludzie – ciułacze codzienni; strzeżcie się, ludzie – tak zwani wszyscy obywatele, ludzie – rodacy, sąsiedzi, bracia, jak każdy ogół w większości!
Ja jestem Hamlet, co wam dupska skopie czarownie!
Ja jestem Hamlet, co się wam dobierze do wszystkiego, co wasze, a wszystko, co wasze, jest do dobrania się przeze mnie, bo ja wiem i znam was aż za dobrze!
Ja jestem artysta, który się ponad waszym niczym unosi i pęcznieje sobą!
Ja jestem krzyk wielkości pojedynczej, uciemiężonej przez prymitywizm matek!
Ja jestem dziedzic spotworniałych ojców!
Ja jestem Hamlet i wyreżyseruję wam taki świat, na jaki zasłużyliście!

Szczegóły

Asymilacja

Dramat

Sto lat temu… Tak mogłaby się zaczynać bajka. Bywa jednak, że życie pisze ciekawsze scenariusze. W stulecie Powstania Wielkopolskiego zapraszamy więc Państwa na opowieść inspirowaną wydarzeniami historycznymi, na które spróbujemy spojrzeć w kontekście spraw nam współczesnych. Czy wielkopolski zryw był praktyczny, czy może romantyczny? Jaki wpływ na jego sukces miał, przyswajany tutaj przez dekady i wciąż wibrujący w krwioobiegu poznaniaków, typowo pruski „Ordnung”? A może nasz germański spadek obejmuje więcej niż tylko racjonalizm w podejściu do życia i dlatego wciąż bliżej nam do Berlina niż do Warszawy? I co wspólnego mają z tym wszystkim… ziemniaki?

Spektakl na motywach sztuki Radosława Paczochy "Powstaniec Thiel".

Szczegóły

Wiśniowy sad

Tragikomedia

Próżno tu szukać gałęzi uginających się pod ciężarem owoców, nie ma robotników, wesoło i hałaśliwie wypełniających swoje kosze krwistoczerwonymi, nabrzmiałymi od soku i słodyczy kulami. Przepadły gdzieś tradycyjne przepisy na nalewki i konfitury. Po wiśniowym sadzie hula wiatr. A między starymi drzewami błąkają się już tylko wspomnienia. Lubow Raniewska przyjeżdża do rodzinnego majątku, by je ocalić i by się z nimi zmierzyć. Stary dwór wypełnia się znów gwarem młodych głosów, ożywa – jak za dawnych lat… Czy to jednak wystarczy, by powstrzymać upadek? I czy ktokolwiek wesprze jej walkę?

Szczegóły

Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk

Dramat

Jest taka wieś, w której powietrze zastygło. Jest taka wieś, w której cisza trwa nieprzerwanie: nie słychać w niej ani brzęczenia much, ani wiatru poruszającego kłosami zbóż na polach, ani nadjeżdżającego wozu… Jest taka wieś, w której nie ma dzieci, od lat nie ocieliła się żadna krowa, a kury nie znoszą jajek. Mechanizm rodzenia i umierania został wstrzymany. Nie tworzą się nowe rodziny. Połowa domów stoi pusta, bo pozostali tutaj wyłącznie najsilniejsi. I żaden z mieszkańców nie jest normalny.
Czy przygotowywane z wielką pompą wesele Ziuni i Siutka przerwie panowanie ciszy, ożywi lokalną społeczność i zakończy martwy sezon tradycyjnym „…i żyli długo i szczęśliwie”? A może postępującej apokalipsy nie da się już powstrzymać? Jedno jest pewne: nadciąga nieproszony gość weselny: zło.

Szczegóły

Family in progress

Tragedia

Po raz drugi w historii Teatru Nowego w Poznaniu widzowie zdecydują, który spektakl znajdzie się w naszym repertuarze!

Zapraszamy na pierwszy odcinek teatralnego sitcomu rodzinnego! Czy jednak rzeczywiście będzie tak zabawnie?
FAMILY IN PROGRESS to spektakl, który obnaża metody kreowania wizerunku tradycyjnej rodziny w tej – popularnej już w latach 50. XX wieku – formie serialowej, kładąc nacisk na język wizualny oraz ewolucję, jakiej ów model podlegał w ostatnich dekadach. Twórcy chcą zastanowić się nad możliwością przesunięcia granicy jeszcze dalej i sprawdzić wytrzymałość formy sitcomowej, umieszczając w niej – niczym bombę – nowe problemy. Czy śmiech z puszki, sprawdzone gagi i dowcipy mogą być odpowiedzią na wszystko?

Szczegóły

Iwona, księżniczka Burgunda

Mamy wszystko pod kontrolą. Wiemy, co jest dla nas najlepsze. Wybraliśmy najzdrowszą dietę, ładnie położone mieszkanie, wygodne i modne ciuchy. Znaleźliśmy sobie najlepszego dostępnego partnera i mamy krąg sprawdzonych przyjaciół, na których zawsze możemy liczyć. Żyjemy sobie jak księżniczki i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Najszczęśliwsi. Niech no tylko ktoś spróbuje powiedzieć, że nie jesteśmy. Że źle wybraliśmy. Poderżniemy mu gardło z lekkim sercem.

Szczegóły

Kochanie, zabiłam nasze koty

Tragikomedia

I tak będziesz miał tak samo, sympatetyczny więźniu własnej przewidywalności. W kolii zawiesistej ciszy pragniesz spalić tę samotność, ten cały tłuszcz życia. I choć kościoły są takie romantyczne, choć wszystko kręci Cię i Nas na maksa, to i tak NIC z tego.

Turborynienka i błonnik granulowany to właśnie te porównania, których używasz, by absolutnie NIC nie rozumieć.
Mac'n'cheesy i skrzydełka z BBQeen Grill, zjadane przeważnie po 18.00, najczęściej w towarzystwie sojowej latte, są główną przyczyną otyłości i uszkadzają chyba mózg. Normalnie zastrzeleni ludzie nie są tak Lynchowscy jak te nieustępliwe rajstopy ze szwem. Aura erotycznego łakomstwa i dozgonność empatio-symetrii są totalnie rakotwórcze. I to totalne, wszechogarniające człowieka uczucie niemożliwości niczego, NICZEGO!

Szczegóły

Iwona, księżniczka Burgunda

Dramat

Mamy wszystko pod kontrolą. Wiemy, co jest dla nas najlepsze. Wybraliśmy najzdrowszą dietę, ładnie położone mieszkanie, wygodne i modne ciuchy. Znaleźliśmy sobie najlepszego dostępnego partnera i mamy krąg sprawdzonych przyjaciół, na których zawsze możemy liczyć. Żyjemy sobie jak księżniczki i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Najszczęśliwsi. Niech no tylko ktoś spróbuje powiedzieć, że nie jesteśmy. Że źle wybraliśmy. Poderżniemy mu gardło z lekkim sercem.

Szczegóły

Most nad doliną

W ramach obchodów Roku Solidarności Polsko-Węgierskiej Teatr Nowy w Poznaniu oraz Węgierski Instytut Kultury w Warszawie zapraszają na Tydzień Węgierski, który odbędzie się na scenach Teatru Nowego już pod koniec września. Spragnieni bliższych spotkań z kulturą węgierską widzowie będą mieli w czym wybierać.

28 września na Scenie Nowej o godz. 18.30 odbędzie się czytanie MOSTU NAD DOLINĄ Janósa Haya w reżyserii Jakuba Skrzywanka – przejmującej opowieści o nastolatku, który za wszelką cenę stara się uciec przed samotnością.

Szczegóły

Przesilenie

„Czy mając trzydzieści pięć lat, musisz zaakceptować, że już nie będziesz tym, kim chciałeś być, jeśli do tej pory to się nie stało…?”.

Kobieta po przejściach i mężczyzna z przeszłością przypadkowo spotykają się w barze. Ale czy to rzeczywiście tylko przypadek? A może samo Przeznaczenie zaaranżowało dla nich ten karkołomny rajd przez najkrótszą noc w roku? Noc przesilenia, noc magii, żywiołów i mierzenia się z własnymi lękami, tęsknotami, marzeniami… Jak zakończy się ta emocjonująca wyprawa, pełna niebezpieczeństw, zaskakujących zwrotów akcji i bolesnych prawd o życiu pokolenia, które trzydzieste piąte urodziny ma już za sobą i które przed ponurą wizją nadciągającego „wieku średniego” może uciec już tylko w groteskę, dowcip oraz paradoks?

Szczegóły

Mosdorf. Rekonstrukcja

Dramat

Biografia Jana Mosdorfa zbudowana jest na sprzecznościach: ratujący Żydów antysemita, zaangażowany w brutalną działalność polityczną błyskotliwy doktor filozofii, twórca faszyzującego ruchu sprzeciwiający się hitleryzmowi, człowiek w chwilach politycznego zagrożenia porzucający swoich ideologicznych towarzyszy, by później oddać życie w obronie innych.
Czy wyznając ideologię opartą na wykluczeniu i przemocy, można okazać się w krytycznym momencie przyzwoitą jednostką? Czy da się sprowadzić ludzkie poglądy i czyny – zwłaszcza, gdy są względem siebie sprzeczne – do wspólnego mianownika? Czy każda biografia składa się tylko z czerni i bieli?

Szczegóły