Łukasz Chrzuszcz - zdjęcie

Łukasz Chrzuszcz

8,4 / 10

141 oddanych głosów

Data urodzenia:
13-03-1983 (36 lat)

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2007).

Debiutował na scenie Teatru Nowego w Łodzi rolą Dromia w „Komedii omyłek” Williama Shakespeare`a w reżyserii Macieja Prusa (2002). Współpracował z Teatrem Studyjnym w Łodzi oraz Teatrem Nowym w Łodzi. W ramach przedstawień dyplomowych kreował postaci m.in. Iwana Iwanowicza w „Boboku” Fiodora Dostojewskiego, Tartuffe`a w „Świętoszku” Moliera. Zagrał także w „Pajęczej sieci” A. Christie, „Pawie Królowej” D. Masłowskiej, „Skazie” M. Brody oraz „Dożywociu” A. Fredro.

Znany także z ról serialowych, m.in. w „Magdzie M.”, „Barwach szczęścia” (2007).

Wielokrotnie nagradzany: nagrodą Gazety Wyborczej dla najlepszego aktora na „Kąfrątacjach” teatrów szkolnych Łódź 1999, Grand Prix na Encounter Festiwal w Brnie (2007), III nagrodą aktorską na XXV FST w Łodzi (2007), główną nagrodą Krytyków ZASP na FST w Łodzi (2007), nagrodą publiczności za „najbardziej elektryzującą rolę męską” na FST w Łodzi (2007), nagrodą dla najlepszego aktora ufundowaną przez J. Machulskiego na FST w Łodzi (2007), „Złotą Maską” dla najlepszego aktora w sezonie 2006/2007 w Łodzi, „Białym Bzem” - nagrodą publiczności dla najlepszego poznańskiego aktora roku (2008), Medalem Młodej Sztuki przyznawanym przez „Głos Wielkopolski” (2008), nagrodą aktorską za rolę Momo w spektaklu "Ścianananaświat" na III Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi (2013). W roku 2009 został laureatem Stypendium Artystycznego Miasta Poznania. Na 17. Ogólnopolskim Festiwalu Komedii TALIA w Tarnowie (2013) zdobył Nagrodę Aktorską „za twórczą kontynuację postaci Obywatela Piszczyka w przedstawieniu „Piszczyk” Jana Czaplińskiego i Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka”. Kolejna nagroda za rolę Jana Piszczyka została mu przyznana przez Jury 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2014 roku.

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Przesilenie

„Czy mając trzydzieści pięć lat, musisz zaakceptować, że już nie będziesz tym, kim chciałeś być, jeśli do tej pory to się nie stało…?”.

Kobieta po przejściach i mężczyzna z przeszłością przypadkowo spotykają się w barze. Ale czy to rzeczywiście tylko przypadek? A może samo Przeznaczenie zaaranżowało dla nich ten karkołomny rajd przez najkrótszą noc w roku? Noc przesilenia, noc magii, żywiołów i mierzenia się z własnymi lękami, tęsknotami, marzeniami… Jak zakończy się ta emocjonująca wyprawa, pełna niebezpieczeństw, zaskakujących zwrotów akcji i bolesnych prawd o życiu pokolenia, które trzydzieste piąte urodziny ma już za sobą i które przed ponurą wizją nadciągającego „wieku średniego” może uciec już tylko w groteskę, dowcip oraz paradoks?

Szczegóły

Wiśniowy sad

Tragikomedia

Próżno tu szukać gałęzi uginających się pod ciężarem owoców, nie ma robotników, wesoło i hałaśliwie wypełniających swoje kosze krwistoczerwonymi, nabrzmiałymi od soku i słodyczy kulami. Przepadły gdzieś tradycyjne przepisy na nalewki i konfitury. Po wiśniowym sadzie hula wiatr. A między starymi drzewami błąkają się już tylko wspomnienia. Lubow Raniewska przyjeżdża do rodzinnego majątku, by je ocalić i by się z nimi zmierzyć. Stary dwór wypełnia się znów gwarem młodych głosów, ożywa – jak za dawnych lat… Czy to jednak wystarczy, by powstrzymać upadek? I czy ktokolwiek wesprze jej walkę?

Szczegóły

Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk

Dramat

Jest taka wieś, w której powietrze zastygło. Jest taka wieś, w której cisza trwa nieprzerwanie: nie słychać w niej ani brzęczenia much, ani wiatru poruszającego kłosami zbóż na polach, ani nadjeżdżającego wozu… Jest taka wieś, w której nie ma dzieci, od lat nie ocieliła się żadna krowa, a kury nie znoszą jajek. Mechanizm rodzenia i umierania został wstrzymany. Nie tworzą się nowe rodziny. Połowa domów stoi pusta, bo pozostali tutaj wyłącznie najsilniejsi. I żaden z mieszkańców nie jest normalny.
Czy przygotowywane z wielką pompą wesele Ziuni i Siutka przerwie panowanie ciszy, ożywi lokalną społeczność i zakończy martwy sezon tradycyjnym „…i żyli długo i szczęśliwie”? A może postępującej apokalipsy nie da się już powstrzymać? Jedno jest pewne: nadciąga nieproszony gość weselny: zło.

Szczegóły

Family in progress

Tragedia

Po raz drugi w historii Teatru Nowego w Poznaniu widzowie zdecydują, który spektakl znajdzie się w naszym repertuarze!

Zapraszamy na pierwszy odcinek teatralnego sitcomu rodzinnego! Czy jednak rzeczywiście będzie tak zabawnie?
FAMILY IN PROGRESS to spektakl, który obnaża metody kreowania wizerunku tradycyjnej rodziny w tej – popularnej już w latach 50. XX wieku – formie serialowej, kładąc nacisk na język wizualny oraz ewolucję, jakiej ów model podlegał w ostatnich dekadach. Twórcy chcą zastanowić się nad możliwością przesunięcia granicy jeszcze dalej i sprawdzić wytrzymałość formy sitcomowej, umieszczając w niej – niczym bombę – nowe problemy. Czy śmiech z puszki, sprawdzone gagi i dowcipy mogą być odpowiedzią na wszystko?

Szczegóły

Iwona, księżniczka Burgunda

Mamy wszystko pod kontrolą. Wiemy, co jest dla nas najlepsze. Wybraliśmy najzdrowszą dietę, ładnie położone mieszkanie, wygodne i modne ciuchy. Znaleźliśmy sobie najlepszego dostępnego partnera i mamy krąg sprawdzonych przyjaciół, na których zawsze możemy liczyć. Żyjemy sobie jak księżniczki i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Najszczęśliwsi. Niech no tylko ktoś spróbuje powiedzieć, że nie jesteśmy. Że źle wybraliśmy. Poderżniemy mu gardło z lekkim sercem.

Szczegóły

Asymilacja

Dramat

Sto lat temu… Tak mogłaby się zaczynać bajka. Bywa jednak, że życie pisze ciekawsze scenariusze. W stulecie Powstania Wielkopolskiego zapraszamy więc Państwa na opowieść inspirowaną wydarzeniami historycznymi, na które spróbujemy spojrzeć w kontekście spraw nam współczesnych. Czy wielkopolski zryw był praktyczny, czy może romantyczny? Jaki wpływ na jego sukces miał, przyswajany tutaj przez dekady i wciąż wibrujący w krwioobiegu poznaniaków, typowo pruski „Ordnung”? A może nasz germański spadek obejmuje więcej niż tylko racjonalizm w podejściu do życia i dlatego wciąż bliżej nam do Berlina niż do Warszawy? I co wspólnego mają z tym wszystkim… ziemniaki?

Spektakl na motywach sztuki Radosława Paczochy "Powstaniec Thiel".

Szczegóły

Kochanie, zabiłam nasze koty

Tragikomedia

I tak będziesz miał tak samo, sympatetyczny więźniu własnej przewidywalności. W kolii zawiesistej ciszy pragniesz spalić tę samotność, ten cały tłuszcz życia. I choć kościoły są takie romantyczne, choć wszystko kręci Cię i Nas na maksa, to i tak NIC z tego.

Turborynienka i błonnik granulowany to właśnie te porównania, których używasz, by absolutnie NIC nie rozumieć.
Mac'n'cheesy i skrzydełka z BBQeen Grill, zjadane przeważnie po 18.00, najczęściej w towarzystwie sojowej latte, są główną przyczyną otyłości i uszkadzają chyba mózg. Normalnie zastrzeleni ludzie nie są tak Lynchowscy jak te nieustępliwe rajstopy ze szwem. Aura erotycznego łakomstwa i dozgonność empatio-symetrii są totalnie rakotwórcze. I to totalne, wszechogarniające człowieka uczucie niemożliwości niczego, NICZEGO!

Szczegóły

Pan Tadeusz

„PAN TADEUSZ dzieje się w naszych głowach.
Potraktowałem ten utwór jak naszą Biblię, która jest w naszych rękach, w naszych sercach albo w naszych głowach. Poważnie podszedłem też do wypowiedzi polityków mówiących o tym, że tak naprawdę to my nie żyjemy jeszcze we własnym kraju. W tym haśle usłyszałem nasze polskie piekło: z jednej strony brzmi ono absurdalnie, z drugiej zaś – jest w nim sporo prawdy. Bo czyż nie jest tak, że do dziś trwamy na granicy dwóch światów – prawdziwego i wyimaginowanego?
Ten nierealny jest nam bliższy. W realnym trzeba wziąć się do roboty – to nam nieco gorzej wychodzi. W nierealnym wystarczy rzucone hasło, by przenieść się w byt idealny, w którym źli są tylko ci, którzy nie są z nami. Często tę właśnie drogę wybieramy. A nadużywanie sfery duchowości – co jest nam bliższe – może się przemienić łatwo w stan chorobowy.
Szykujemy widowisko, budowane ze scen nie tylko o napięciu dramatycznym, ale także komediowym, nie unikając fragmentów poetyckich. W tym polskim tyglu pośmiejemy się, mam nadzieję, niemało. Gdybyśmy spojrzeli na siebie tylko na serio… No nie. Śmiech jest czymś, co wybacza, co daje rozgrzeszenie”. - Mikołaj Grabowski

Szczegóły

Iwona, księżniczka Burgunda

Dramat

Mamy wszystko pod kontrolą. Wiemy, co jest dla nas najlepsze. Wybraliśmy najzdrowszą dietę, ładnie położone mieszkanie, wygodne i modne ciuchy. Znaleźliśmy sobie najlepszego dostępnego partnera i mamy krąg sprawdzonych przyjaciół, na których zawsze możemy liczyć. Żyjemy sobie jak księżniczki i jesteśmy bardzo szczęśliwi. Najszczęśliwsi. Niech no tylko ktoś spróbuje powiedzieć, że nie jesteśmy. Że źle wybraliśmy. Poderżniemy mu gardło z lekkim sercem.

Szczegóły

Ja jestem Hamlet

Dramat

Strzeżcie się zwykli ludzie, szarzy ludzie bez tego czegoś w środku, zwyczajni ludzie, normalni, przeciętni zjadacze chleba, ludzie – ciułacze codzienni; strzeżcie się, ludzie – tak zwani wszyscy obywatele, ludzie – rodacy, sąsiedzi, bracia, jak każdy ogół w większości!
Ja jestem Hamlet, co wam dupska skopie czarownie!
Ja jestem Hamlet, co się wam dobierze do wszystkiego, co wasze, a wszystko, co wasze, jest do dobrania się przeze mnie, bo ja wiem i znam was aż za dobrze!
Ja jestem artysta, który się ponad waszym niczym unosi i pęcznieje sobą!
Ja jestem krzyk wielkości pojedynczej, uciemiężonej przez prymitywizm matek!
Ja jestem dziedzic spotworniałych ojców!
Ja jestem Hamlet i wyreżyseruję wam taki świat, na jaki zasłużyliście!

Szczegóły

Most nad doliną

W ramach obchodów Roku Solidarności Polsko-Węgierskiej Teatr Nowy w Poznaniu oraz Węgierski Instytut Kultury w Warszawie zapraszają na Tydzień Węgierski, który odbędzie się na scenach Teatru Nowego już pod koniec września. Spragnieni bliższych spotkań z kulturą węgierską widzowie będą mieli w czym wybierać.

28 września na Scenie Nowej o godz. 18.30 odbędzie się czytanie MOSTU NAD DOLINĄ Janósa Haya w reżyserii Jakuba Skrzywanka – przejmującej opowieści o nastolatku, który za wszelką cenę stara się uciec przed samotnością.

Szczegóły

Mosdorf. Rekonstrukcja

Dramat

Biografia Jana Mosdorfa zbudowana jest na sprzecznościach: ratujący Żydów antysemita, zaangażowany w brutalną działalność polityczną błyskotliwy doktor filozofii, twórca faszyzującego ruchu sprzeciwiający się hitleryzmowi, człowiek w chwilach politycznego zagrożenia porzucający swoich ideologicznych towarzyszy, by później oddać życie w obronie innych.
Czy wyznając ideologię opartą na wykluczeniu i przemocy, można okazać się w krytycznym momencie przyzwoitą jednostką? Czy da się sprowadzić ludzkie poglądy i czyny – zwłaszcza, gdy są względem siebie sprzeczne – do wspólnego mianownika? Czy każda biografia składa się tylko z czerni i bieli?

Szczegóły

Przyjęcie dla głupca

Komedia

Co stanie się, gdy typowy głupi Jasio trafi na przyjęcie odbywające się w paryskim salonie? Pierre Brochant, pewny siebie i swojej inteligencji wydawca, przekona się o tym na własne życzenie, zapraszając na kolację skromnego i prostodusznego urzędnika.

Nie w charakterze gościa, lecz zaledwie – rozrywki, wyjątkowego okazu, który ma sprawić uciechę zgromadzonemu przy stole wytwornemu towarzystwu. Oto współczesna i wyjątkowo komiczna wersja znanej baśni…

Szczegóły