Łukasz Borkowski - zdjęcie

Łukasz Borkowski

7,9 / 10

60 oddanych głosów

Absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2015).

Współpracował z Teatrem Ochoty („roz/CZAROWANIE”, reż. Anna Wieczur-Bluszcz), Teatrem Narodowym („Kordian”, reż. Jan Englert i „Opowieść zimowa”, reż. Marcin Hycnar), Teatrem 6. piętro („Bromba w sieci”, reż. Maciej Wojtyszko), Teatrem Komedia („Calliya”, reż. Małgorzata Szabłowska) oraz z Teatrem Polskiego Radia (m.in. „Gate 0”, reż. Michał Zdunik).

Spektakle z udziałem tego aktora:

roz/CZAROWANIE

Dramat

„Dawno, dawno temu” oraz „Żyli długo i szczęśliwie” to zdania zapisane w pamięci każdego z nas. Baśnie uczyły w dzieciństwie o sile miłości, przyjaźni i odwagi. Nawet te przepełnione okrucieństwem, podpowiadały, że cierpieć będą tylko ci, którzy zgrzeszyli. Nawet te zwieńczone śmiercią głównego bohatera, zostawiały nadzieję, że gdzieś po drugiej stronie czeka go piękna nagroda.

„roz/CZAROWANIE” rozciąga się między czułym wspomnieniem lat dziecięcych a bolesnym doświadczeniem dorosłości. Zadaje pytania o sens świata baśni. Świata, w którym każda dziewczynka musi się położyć i czekać na pocałunek obcego mężczyzny, aby stać się „prawdziwą” kobietą. Świata, w którym każdy chłopiec musi przemierzyć las i położyć mieczem nieprzyjaciół, aby stać się „prawdziwym” mężczyzną. Świata, w którym nie możemy być takimi dziewczynkami i takimi chłopcami, jakimi byśmy w głębi serca pragnęli. Czy w takim świecie „szczęśliwe zakończenie” jest w ogóle możliwe?

Spektakl dla widzów od 18 roku życia.

Szczegóły

Opowieść zimowa

Dramat

Szekspirowskie studium zazdrości i tyranii.

Baśń o tym, jak było i jak mogło być. Sen ze wspomnień, marzeń i lęków. Jak daleko może posunąć się owładnięty szaleństwem człowiek? Czyny są nieodwracalne. Czas nie leczy ran. Miłość nie wszystko wybacza.

Uprzejmie informujemy, że ze względu na układ sceny, spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na widownię. Prosimy o punktualne przybycie na spektakl. Uprzedzamy, że w kilku scenach spektaklu wykorzystywane jest mocne, pulsujące światło.

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Komedia

Jak daleko rzeczywistość NEPu różni się od współczesności? Czy można tu mówić o wolności jednostki, o demokracji? Jak w takiej rzeczywistości mają się odnaleźć artyści? Jaką rolę odgrywa w niej religia i Bóg? Czy punkowy performans na tle ikonostasu jest wyrazem bezsilności, wołaniem o pomoc, czy zaczątkiem nowej rewolucji?

Wielką powieść Michaiła Bułhakowa traktujemy jako studium zmagania się jednostki z systemem – nie tylko totalitarnym. Wszak „wszelka władza jest gwałtem zadawanym ludziom”. Jest to również próba wprzęgnięcia metafizyki w proces odnowy społeczeństwa, nawet za cenę mitycznego paktu z diabłem. Kto jest Wolandem XXI wieku?

Szczegóły

Pogorzelisko

Tragedia

Przedstawienie warsztatowe III roku Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie i Wydziału Scenografii ASP.

Wajdi Mouawad – urodzony w 1968 r. w Bejrucie, w wieku 11 lat wyjechał wraz z matką i rodzeństwem z Libanu do Francji; studia odbył w Kanadzie w Narodowej Szkole Teatralnej w Montrealu; reżyserowane przez niego spektakle na bazie własnych tekstów (Littoral, Niebiosa) prezentowane były na Festiwalu w Awinionie (1998, 2009), zaś sztuka Pogorzelisko doczekała się realizacji filmowej, która zdobyła Grand Prix na Warszawskim Festiwalu Filmowym (2010).

„Wajdi Mouawad pisze swoje teksty tak, jakby był nie wnukiem nawet lecz dzieckiem Greków. Może libańskie pochodzenie i doświadczenie losu wojennego i zdestabilizowanego, doświadczenie uchodźstwa zdeterminowało jego postrzeganie świata? Są sprawy, o których nie mamy pojęcia i do tego potrzebni są nam pisarze, ale nie literaci. Mouawad jest pisarzem. Ma rzadki dar poetyckiego widzenia świata.”
Piotr Gruszczyński

Szczegóły

Hrabal na Elektoralnej - 51 lat później

Hrabal na Elektoralnej – 51 lat później
1968-2019. Rekonstrukcja


Wieczór literacko-muzyczny poświęcony wybitnemu czeskiemu twórcy – Bohumilowi Hrabalowi, stanowiący próbę swobodnej artystycznej rekonstrukcji spotkania z pisarzem z marca 1968 roku na Elektoralnej 12.

Było to jedyne znane spotkanie autorskie tego twórcy w Polsce. Po spotkaniu wyświetlono film Pociągi pod specjalnym nadzorem w reżyserii Jiřego Menzla – nakręcony na podstawie opowiadania Bohumila Hrabala. W miesiąc później ten obraz zdobył Nagrodę Oscara. W obliczu politycznego napięcia
i społecznych niepokojów, zdarzenie to umknęło uwadze mediów i literackich grup. W zasadzie nie zachowały się żadne dokumenty poświadczające o pobycie pisarza w Polsce w 1968 roku, niewiele jest również dziennikowych zapisów i wspomnień. Jak mógł wyglądać ten wieczór i w jakiej atmosferze, nastroju przebiegał? O co pytano autora Pociągów pod specjalnym nadzorem i dlaczego wyparł on później to spotkanie z pamięci? W dniu 29 marca w Mazowieckim Instytucie Kultury zaproszeni artyści – wśród nich młodzi, zdolni i nagradzani twórcy, postarają się nieco rozwiać te wątpliwości.

Pomysł reżyserski opiera się na dramaturgicznej konstrukcji z udziałem trzech aktorów, którzy wystąpią w różnych rolach – m.in. samego Hrabala, oraz z muzyką na żywo do zmontowanych na nowo fragmentów filmu Pociągi pod specjalnym nadzorem. Improwizowana muzyka grana na fortepianie
i scenografia będą utrzymane w stylu i klimacie lat sześćdziesiątych. Twórcami spektaklu są młodzi uzdolnieni artyści

Scenariusz powstał na kanwie tekstów z wznowionego niedawno przez Wydawnictwo Czarne tomu zawierającego eseje, wywiady, listy i relacje z podróży autorstwa samego Bohumila Hrabala. Tłumacze książki – Aleksander Kaczorowski i Jan Stachowski, wystąpią jako goście specjalni wieczoru 29 marca.

Szczegóły