Lidia Bogaczówna - zdjęcie

Lidia Bogaczówna

7,7 / 10

228 oddanych głosów

Data urodzenia:
26-08-1957 (64 lat)

PUrodzona w 1957 roku. Skończyła PWST w Krakowie. Pierwsze kroki stawiała jako stażystka w Teatrze STU, gdzie grała m.in. w Szalonej lokomotywie – pierwszym polskim musicalu. W latach 1982-86 była aktorką krakowskiego Teatru Bagatela. Z Teatrem Słowackiego związana jest od 1986 roku.

W Teatrze Słowackiego zagrała m.in. w: Obozie wszystkich Świętych Tadeusza Nowakowskiego w reż. Mikołaja Grabowskiego (1991), Weselu Figara Pierre’a A. Beaumarchais w reż. Anny Polony (1992), Śnieżycy Agnieszki Osieckiej w reż. Zygmunta Koniecznego (1992), Martwych duszach Mikołaja Gogola w reż. Walerego Fokina (1993), Boboku Fiodora Dostojewskiego w reż. Walerego Fokina (1993), Obiedzie rodzinnym Lerici Roberto w reż. Giovanniego Pampiglione’a (1995), Czarownicach z Salem Arthura Millera w reż. Barbary Sass (1999), Ożenku Mikołaja Gogola w reż. Macieja Sobocińskiego (2004), Maskaradzie Lermontowa w reż. Nikołaja Kolady (2013).

Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia.

Przez 20 lat występowała w Spotkaniach z balladą. Współpracuje z Zygmuntem Koniecznym, nagrywając muzykę do filmów i teatrów, nagrywając płyty (m.in. Wyspiański według Koniecznego), koncerty filharmoniczne, telewizyjne i radiowe.

Od 10 lat współpracuje z krakowskim Teatrem Barakah.

W 1986 roku w Szczecinie podczas XXI OPTMF zdobyła Nagrodę Publiczności i nagrodę jury za rolę w przedstawieniu Złoty strzał, czyli rzecz o narkomanii Jerzego M. Czarneckiego. W 2009 roku otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi za zasługi dla kultury polskiej, a w 2010 Medal Honoris Gratia prezydenta miasta Krakowa w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców. W 2012 została laureatką konkursu Profesjonaliści 2012 organizowanego przez polską edycję czasopisma Forbes.

W latach 2006-2010 była przewodniczącą oddziału ZASP w Krakowie. W 2010-2014 była zastępcą przewodniczącej tego samego oddziału.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Dziady

Dramat

Dziady anno domini 2021 będą przedstawieniem o Polsce. Po 120 latach romantyczny dramat wraca na deski Teatru Słowackiego. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania.

Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Turnus mija, a ja niczyja

Operetka

Do Sanatorium Uzdrowiskowego i Pijalni Wód im. prof. dra Józefa Dietla przybywa grupa specjalnych gości. Siostra Wanda oprowadza ich po ośrodku i prezentuje najbardziej popularne zabiegi. Zwiedzający zastanawiają się, w co warto zainwestować: w turystykę zdrowotną, doznania sensoryczne czy może w wody lecznicze? Najnowsze badania dowodzą, że w 2035 roku woda będzie droższa od ropy. Czy znajdzie się dostawca, który będzie posiadał na wyłączność dostęp do źródeł? A może inwestowanie w starość to niebezpieczna oferta? Ordynatorem ośrodka jest prof. dr Józef Dietl, który jakiś czas temu stworzył tajemniczy napój o niezwykłych właściwościach. Dziś wieczorem goście będą mieli możliwość skosztowania go. Co kryje się za jego tajemniczymi właściwościami?

I jak wpłynie na decyzje inwestorów? W sanatorium kultywowane są tradycje muzyczne uzdrowiska, szczególnie wszelkiego rodzaju sanatoryjne operetki. Rekonwalescencja odbywa się więc przy dźwiękach muzyki.

Spektakl z napisami w języku angielskim

Szczegóły

Statek dla lalek

Musical

„Statek dla lalek” jest dramatem psychologicznym, który na długo pozostaje w pamięci, a duża rola muzyki i dialogów śpiewanych sprawiają, że swobodnie można go ulokować na pograniczu tegoż dramatu z mini-musicalem.

W symbolice statek/okręt posiada wiele znaczeń. Podróż, człowieczy los, kobieta, pragnienie uwolnienia się od krępujących norm… Wszystko to znajdziemy w spektaklu na podstawie sztuki Mileny Marković. „Statek dla lalek” to wędrówka dziewczynki-dziewczyny-kobiety po kolejnych etapach życia. Dziewczynka jest molestowana, dziewczyna ucieka z domu, kobieta pragnie miłości i ściera się z rzeczywistością, kolejny i kolejny raz. Spektakl ten to również studium życia kobiety-artystki, jej ucieczki w świat fantazji, alkoholu i autodestrukcji.

Szczegóły

Jednoręki ze Spokane

Komedia

„— Nie użyłbym określenia ‘czarnuch‘, gdybyście nie przynieśli mi kurwa ręki czarnucha!
— Ręki osoby o odmiennym kolorze skóry. A poza tym, to nieprawda! To twoja ręka, tylko sczerniała! Tak im się robi, jak długo leżą oddzielnie od reszty. Czernieją”.

Komedio-kryminał na podstawie sztuki irlandzkiego dramatopisarza, zdobywcy Oscara (za najlepszy film krótkometrażowy), Martina McDonagha to połączenie czarnego humoru z gangsterską ustawką w podejrzanym motelu na północy Stanów. Biało-czarna – czarno-biała para przypominająca Bonnie i Clyde’a, boj hotelowy przypominający Teda z „Czterech Pokoi” oraz mężczyzna bez ręki na tle nawiązującej do estetyki starych filmów gangsterskich scenografii oraz gitarowych riffów na żywo sprawiają, że widz czuje się jak w kinie na seansie filmu kręconego przez trio Tarantino + Lynch + Jarmusch. Okazuje się, że nawet najbardziej zdesperowany poszukiwacz ręki nie da sobie wmówić, że mała, czarna ręka Aborygena należała kiedyś do niego…

Szczegóły

Szyc

Tragikomedia

„Siedemdziesiąt pięć funtów za kilo szynki. To się skończy tak, że usmażę własną dupę, taniej będzie i przynajmniej będę wiedziała, co jem.”

„Szyc” to pierwsza w krakowskim Teatrze BARAKAH i jedna z pierwszych wystawionych w Polsce sztuka Hanocha Levina. Wielokrotnie nagradzana na festiwalach teatralnych (za reżyserię, aktorstwo, muzykę i w kategorii najlepszy spektakl) i doceniana w licznych recenzjach współczesna groteska, przeplatana songami znanej polskiej wokalistki, Renaty Przemyk, potrafi śmieszyć i bawić, ale także wzbudzać przerażający niepokój. Potrafi również z powodzeniem w levinowskim stylu żonglować stereotypami i ludzkimi charakterami oraz z tematów, na poły osadzonych w miejscu i czasie, czynić historię uniwersalną. W domu rodziny Szyców znajduje się stół, matka, ojciec, córka oraz wieczne „coś nie tak”. Aplikujący na zięcia nie ma szans na dostanie niczego za darmo bo w tym świecie niczego za darmo po prostu nie ma.

Szczegóły

Martwe wesele

Tragedia

„Wygląda pani dzisiaj przepięknie, wygląda pani dzisiaj przepięknie, wygląda pani dzisiaj przepięknie…”. Pan Młody przychodzi prosić ojca o rękę jego córki, ale w domu od początku jest coś nie tak, coś wisi w powietrzu i śmierdzi napięciem. Pan młody jest zbywany, data przesuwana, sytuacja coraz bardziej niepokojąca, a córka, czekająca na błogosławieństwo nieżyjącej matki siedzącej w szafie, wcale się nie niecierpliwi.

Grane w piwnicznych, kazimierskich przestrzeniach krakowskiego Teatru BARAKAH „Martwe wesele” odbywa się gdzieś na granicy pomiędzy życiem i śmiercią, gdzie relacje są powierzchowne, umiejętności komunikacyjne zamglone, związki międzyludzkie zakontraktowane, a wszystko niczym tutaj, w rzeczywistości żywych. Choć czy aby na pewno?

Szczegóły

Chory z urojenia

Komedia

Doskonałe dzieło mistrza gatunku, Moliera, obśmiewającego w swoich komediach głupotę, zacofanie, obłudę i podłość, dającego zawsze świetny i kipiący żartem argument na rzecz postępu. Chory z urojenia porusza bardzo aktualny temat samotności, paradoksu życia, pychy i próżności człowieka.

W dzisiejszym zagmatwanym świecie wszyscy jesteśmy "chorzy", bo zbyt często jesteśmy samotni. Pampiglione mówi nam o tym w atmosferze głębokiego rozbawienia, w feerii Molierowskiego humoru, poprzez śmiech pełen mądrej refleksji, która pozostanie z nami nawet po wygaszeniu świateł teatralnej rampy. W roli tytułowej jeden z najpopularniejszych polskich aktorów - Andrzej Grabowski. W pięknym wnętrzu Teatru im. J. Słowackiego rozbawia nas francuski autor, w polskim wykonaniu z domieszką włoskiej pikanterii.

Szczegóły

Królowa wanny

Tragikomedia

„Księżniczka sedesu, dolnej klapy sedesowej i strefy spuszczania wody, strażniczka królewskiego odbytu — jej wysokość Kądziela Fon-Piździela!”

Na spektakl „Królowa wanny” składają się fragmenty kabaretów, skecze oraz piosenki izraelskiego dramaturga Hanocha Levina, który z powodzeniem wkracza w kolejne produkcje krakowskiego Teatru Barakah. Bohaterów tych levinowskich tekstów spotykają historie niespotykane, bo oto przez wyjście do toalety tracą życiową szansę na miłość albo mylą im się oficjalne uroczystości położenia kamienia węgielnego, albo po prostu, jak Apsik i Czopek, ruszają w miasto, by zaliczyć kolejny nieudany podryw. Czy więc takie całkiem niespotykane?

Hanoch Levin sprytnie krążył wokół tematów damsko-męskich, dokładając politykę, historię, socjologię, antropologię, wszystko, co w levinowskiej, kochającej łamać wszelakie konwencje i stereotypy, głowie się przydarzało. 2* (refleksja + rozrywka) + (refleksja + rozrywka) * gra słowem = „Królowa wanny”.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "Tęcza Śmierci" (odc. 9)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to projekt cyklicznych spektakli z elementami kabaretu i musicalu, który od ponad dwóch lat komentuje codzienną, zastaną rzeczywistość, dzięki czemu stał się jednym z najpopularniejszych i najważniejszych wydarzeń teatralnych Krakowa, bo — jak napisał Łukasz Gazur w „Dzienniku Polskim” — „Wreszcie doczekaliśmy się własnego Pożaru w Burdelu i nie wahajmy się go używać!”. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc. „…przywróciłem miłość tym wyblakłym oczom kiedy waniliowe myszy spały pod naszym łóżkiem” — pisał Bukowski.
Dziewiąty odcinek nosi tytuł „Tęcza Śmierci” i jest połączeniem szpiegowskiej farsy z political fiction oraz parodią tego, co oglądamy w masowych środkach przekazu, od „Stawki większej niż życie”, poprzez Tomasza Lisia i Kubę Wojowódzkiego aż do „Gwiezdnych wojen”. Bohaterowie staną przed trudną misją wydarcia rodzimych mediów z rąk wrogiego Imperium i zrobią wszystko, byśmy uniknęli masowej katastrofy. Ich serc nikt nie zdoła wymazać!

Szczegóły

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale

Opera

"Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" to opera komiczna we dwóch aktach oryginalnie przez Wojciecha Bogusławskiego napisana z muzyką Jana Stefaniego, a właściwie singspiel, czyli śpiewogra inspirowana Mozartem i jego Uprowadzeniem z Seraju i Czarodziejskim fletem.

Wystawiona po raz pierwszy w 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie, i od tego momentu pojawia się regularnie na polskich scenach i w repertuarze opery narodowej, a przez Leona Schillera okrzyknięta została pierwszą operą narodową. Narodowość tego dzieła opiera się na próbie uchwycenia wiejskiego krajobrazu, na wesołych i rubasznych scenach gdzie Krakowiacy, śpiewając uprawiają ziemie i śpiewając biją się za nią. Miłość, intrygi, konflikt klanów, śpiew i taniec. Brzmi to prawie jak scenariusz na musical country albo polskie West Side Story. Bliższy nam aniżeli wydaje się na pierwszy rzut oka.

W spektaklu wykorzystano fragment sceny z filmu Andy'ego Warhola "Samotni kowboje" oraz cytaty z książek: Michała Rauszera "Bękarty pańszczyzny" i Mony Chollet "Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet".

Szczegóły

Pinokio

Dla dzieci

„Pewnego razu był sobie kawałek drewna...” - od tych słów zaczyna się baśniowa historia o losach drewnianej marionetki, która zamienia się w chłopca. „Pinokio” to jeden z najsłynniejszych utworów zaliczanych do kanonu klasyki literatury dziecięcej.

Postać Pinokia jest obok Piotrusia Pana jednym z najbardziej znanych archetypów bohaterów dziecięcych we współczesnej kulturze. Jego niesamowite przygody to wspaniała opowieść o dojrzewaniu i zmaganiu się z własnymi niedoskonałościami. Niezwykłą żywotność treści utworu potwierdza niezliczona ilość kontynuacji, wariacji i adaptacji teatralnych oraz filmowych. Reżyser i autor scenicznej adaptacji bajki C. Collodiego Jarosław Kilian bawi się znaną opowieścią i szuka w niej uniwersalnego przesłania dla dzieci w każdym wieku. Niewdzięcznik, łobuziak, leń Pinokio jest cudownie zabawny i tragiczny w swoich zmaganiach z własną naturą o to, by być dobrym.

Najmłodsi widzowie odnajdą w „Pinokiu” znaną opowieść o akceptacji siebie oraz o ciekawości świata, służącej nieskrępowanemu wychowaniu. Starsi widzowie będą mieli okazję przypomnieć sobie raz jeszcze jedną z najpiękniejszych opowieści o sensie zdobywania życiowego doświadczenia. Dla wszystkich widzów będzie to także okazja, aby przekonać się, jak siła wyobraźni wprawiona zostaje w ruch przy użyciu tradycyjnej maszynerii teatralnej. Niesamowitym przygodom Pinokia towarzyszyć będą piosenki z muzyką Grzegorza Turnaua.

Widowisko uatrakcyjnią wspaniałe kostiumy (ponad 50!) projektu Julii Skrzyneckiej oraz magiczna, wciąż zmieniająca się scenografia Jarosława Kiliana.
Spektakl od 10 roku życia.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy – „Dżojstik zagłady” (odc. 7)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy w kolejnym, siódmym odcinku nadal za nic mają sobie wszelkie tabu i poprawności, a wszystko po to, by skomentować otaczającą nas rzeczywistość i natrzeć uszu tym, którzy chcą odebrać nam Krainę Szczęścia. Przygotujcie się na bitwę naszych czasów! – Odcinek siódmy nosi tytuł „Dżojstik Zagłady!”.

Będzie to połączenie szpiegowskiej farsy i tajemniczej podróży w osobliwe realia psychiki szaleńca opętanego władzą i swoimi własnymi słabościami. Poza widowiskowością, zwariowanym tempem, muzyką i salwami śmiechu, czeka Was również okazja do refleksji nad współczesną relacją pomiędzy obywatelem i rządzącymi. W onirycznej, komediowej materii ujrzycie zniekształcone odbicie współczesności, w której zręczne oko bez problemu odnajdzie pierwowzory… Jak uratować Polskę? Czy światem rządzą siły, o których nie wiemy? Czy kobiety lecą tylko na wysoko postawionych? Czy, żeby się wspiąć, trzeba coś zdjąć? A przede wszystkim: co zrobić, żeby nie musieć żyć w ciekawych czasach? – Na te i więcej pytań odpowiada najnowsza produkcja Teatru Barakah.

Czeka Was feeria barw, iskrzące humorem dialogi oraz napisane specjalnie na tę okazję piosenki, które usłyszycie w niezapomnianym wykonaniu krakowskich aktorów. Muzykę do spektaklu skomponowała Renata Przemyk – znana polska wokalistka i kompozytorka.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy – „Tajemnica Łasicy” (odc. 8)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to spektakle z elementami kabaretu. Artyści Teatru Barakah komentują wydarzenia z rzeczywistości zarówno lokalnej, jak i tej dalszej – krajowej a nawet międzynarodowej. Słowem, gestem i dźwiękiem drwią ze świata kultury, polityki, religii oraz relacji damsko-męskich. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc.

Kto powiedział, że na sztuce nie da się zarobić? Na pewno nie ci, którzy trzęsą światem szołbiznesu i trzymają forsę budżetówki! Noce Waniliowych Myszy zapraszają na spektakl opowiadający o wielkiej intrydze, w którąwmieszani są uciśnieni ludzie teatru, książęta znanych polskich rodów, cały staw grubych ryb, a także inne miłościwie nam panujące władze – choćby te najmiłościwsze, czyli państwowe! A wszystko to za sprawą tajemniczej sprawy kradzieży pewnego niezwykle wartościowego obrazu z gryzoniem na pierwszym planie. „Tajemnica Łasicy” to opowieść łącząca w sobie elementy kina nowej przygody, tajemniczą aurę znaną nam z filmów z Indianą Jonesem w roli głównej, a także kryminału political fiction w najlepszym gatunku. Widzowie kolejnego, ósmego już odcinka dowiedzą się jak znikają pieniądze na kulturę, kto lansuje wizerunek artysty jako biednej poczciwiny i czy w kodzie Leonarda Da Vinci maczał palce jakiś inny KOD.
Kto nigdy na Nocach Waniliowych Myszy nie był, niech nastawi się na humor w wymiarze gigant, ostrą krytykę otaczającej nas rzeczywistości oraz, napisane specjalnie na tę okazję, piosenki, które usłyszy w wykonaniu niezwykle utalentowanych krakowskich aktorów. To wszystko przy akompaniamencie muzyki skomponowanej przez Renatę Przemyk, znaną polską wokalistkę i kompozytorkę. Spotkanie z „Myszami” znów będzie ekstatycznym spektaklem spontanicznych wybuchów śmiechu i innych wilgotnych uniesień.

Szczegóły

Szeherezjada, czyli baśń z jednej nocy (odc. 6)

Kabaret

Noce Waniliowych Myszy to spektakle z elementami kabaretu. Artyści Teatru Barakah komentują wydarzenia z rzeczywistości zarówno lokalnej, jak i tej dalszej – krajowej a nawet międzynarodowej. Słowem, gestem i dźwiękiem drwią ze świata kultury, polityki, religii oraz relacji damsko-męskich. Tytuł „Noce Waniliowych Myszy” został zaczerpnięty z jednego z wierszy amerykańskiego pisarza i poety Charlesa Bukowskiego, zamieszczonego w tomie o tym samym tytule wydanym w 2014 roku nakładem Noir Sur Blanc.Czy gotowi jesteście by wkroczyć w odmęty wonnej arabskiej nocy? Zapraszamy na odcinek szósty, „Szeherezjada, czyli baśń z jednej nocy”.

Przygotujcie się na prawdziwą ekumeniczną dysputę o przyszłości Europy, z ogromną dozą zdrowego dystansu i chorego podniecenia. Bohaterowie Nocy Waniliowych Myszy po raz kolejny przekraczają granice tabu, a tym razem zawędrują aż do ezoterycznej krainy orientu. To właśnie tam zrodziła się piękna opowieść Szeherezady, dzięki której – taka nasza prognoza – świat podzielony uprzedzeniami i kulturowymi barierami pogrąży się w absolutnej tolerancji i miłości. Nie ważne jaki jest kolor Twojej skóry, jak nazywa się Twój Bóg, czy jesteś syryjskim imigrantem, czy też właśnie wróciłeś z emigracji zarobkowej. To nieważne, bowiem i tak tej nocy spędzonej w Teatrze Barakah nie zapomnisz do końca życia.

Najnowszy odcinek Nocy Waniliowych Myszy to historia o namiętnym romansie, egzotycznych rozbójnikach, lokalnych łotrzykach i przede wszystkim o tym, co dzieje się w bebechach naszego miasta. Czeka Cię feeria barw, iskrzące humorem dialogi oraz, napisane specjalnie na tę okazję, piosenki, które usłyszysz w niezapomnianym wykonaniu aktorów, przy akompaniamencie muzyki skomponowanej przez samą Renatę Przemyk – znaną polską wokalistkę i kompozytorkę. To kwietniowe spotkanie z „Nocami Waniliowych Myszy” będzie ekstatycznym spektaklem spontanicznych wybuchów śmiechu i innych wilgotnych uniesień.

Szczegóły

Opętani

Dramat

„Opętani” pomyślani byli jako niskiej klasy pastisz gatunków literatury popularnej – gotyckiego romansu, sensacji, kryminału, horroru.
Trudna miłość, wielki majątek, nawiedzony zamek, opętanie, zbrodnia… to tylko ułamek atrakcji skrywających się w tej fabule, która okazuje się doskonałym materiałem dla teatru.

Szczegóły

Moja walka

Dramat

6 tomów, 3600 stron, przekłady na kilkadziesiąt języków, milionowe nakłady. Cykl powieściowy „Moja walka” norweskiego pisarza Karla Ove Knausgårda stał się wydarzeniem na rynku wydawniczym ostatnich lat. Knausgård opisał w nim całe swoje życie od dzieciństwa po dojrzałość. W TR Warszawa wystarczy jeden wieczór, aby poznać jego historię. Teatralną adaptację tej jedynej w swoim rodzaju biograficznej powieści przygotowuje Michał Borczuch, jeden z najciekawszych współczesnych polskich reżyserów. Wejdź z aktorami TR Warszawa w strumień życia.

Spektakl Michała Borczucha oparty na epopei Karla Ove Knausgårda, jednego z czołowych pisarzy skandynawskich. Wydana w 2011 roku sześciotomowa powieść to wyjątkowy w historii światowej literatury projekt, polegający na literackim zapisie biografii autora, od wczesnego dzieciństwa po wiek dojrzały.

„Moja walka” jest długą, epicką medytacją nad rzeczywistością. Obsesyjnie szczegółowa narracja Knausgårda jest dla mnie inspirująca jako nowoczesny algorytm na utrwalenie rzeczywistości i siebie w niej. Ten skrajny, obsesyjny subiektywizm, którzy momentami każe mi nienawidzić autora, odsłania również prawdę o współczesności, w której doświadczenie przyglądania się jak w selfie samemu sobie zamienia się w walkę o istnienie w świecie pełnym ludzi. Inni ludzie mogą być najbliżej nas, mogą być częścią naszej rodziny ale w zderzeniu z naszym ego stają się tylko bohaterami powieści. Knausgård wciąga nas w to tworzenie literatury z naszego życia. Ale jest tu paradoks; gdy nasze życie staje się ważne, każde inne (choć utrwalone w detalach) staje się anonimowe. Dlatego w pracy warsztatowej zderzaliśmy z książką Knausgårda osobiste doświadczenia wybranych czytelników, co stanie się integralną częścią spektaklu. (Michał Borczuch)

Szczegóły

Teatr w Krakowie. Prolog

Teatr im. Juliusza Słowackiego (zwany wcześniej Teatrem Miejskim), jego scena i ludzie, którzy na niej tworzyli, są bohaterami spektaklu edukacyjnego "Teatr w Krakowie. Prolog". Wyrodził się on jako jedna ze stacji projektu Wyspiański Wyzwala, by potem stać się autonomicznym, nawiązującym do formuły oprowadzania, teatralnym dziełem. Twórcy spektaklu – na czele z cenionym, wielokrotnie nagradzanym reżyserem Remigiuszem Brzykiem – wykorzystali materiały, fakty odnalezione w teatralnych archiwach, by na ich podstawie stworzyć żywe, atrakcyjne i dialogujące z naszą dzisiejszą rzeczywistością przedstawienie. Powstał spektakl-podróż, który w barwny, wielowymiarowy i efektowny sposób prowadzi widzów przez najciekawsze wydarzenia historyczne związane z Teatrem im. Słowackiego od momentu jego powstania aż po II Wojnę Światową. W podróż tą zapraszają nasi aktorzy, którzy niczym przewodnicy, archeolodzy, a jednocześnie kontynuatorzy tego wielkiego dzieła próbują zgłębić tajemnice tak budynku, jak i niespokojnych czasów, w których artystom przyszło tworzyć.

Szczegóły

Simona, gdzie jesteś?

Simona Kossak - córka Jerzego Kossaka, trzeciego w kolejności narodzin, przedstawiciela krakowskiego rodu malarzy batalistów. Miała być „czwartym Kossakiem” i kontynuować rodzinne tradycje. Jednak sam fakt, iż urodziła się dziewczynką, sprawił, że nie spełniła pokładanych w niej nadziei i oczekiwań. Simona przez całe życie starała się iść swoją własną drogą. Poświęciła trzydzieści pięć lat swojego życia Puszczy Białowieskiej, w sercu której zamieszkała, by w końcu bezkompromisowo bronić tego unikatowego na skalę światową lasu przed dewastacją.
Spektakl „Simona, gdzie jesteś?” to próba wniknięcia w świat, w którym Simona się wychowała, od którego uciekła, i do tego, jaki na nowo postanowiła sobie urządzić.

Szczegóły

Noce Waniliowych Myszy - "Black Szczyt" (odc. 11)

Kabaret

Co się stanie, gdy do jednego nawiedzonego zamczyska wpuścimy trzech przywódców narodowych mocarstw? Stanie się jedenasty odcinek Nocy Waniliowych Myszy, który przybiera formę komicznego horror show i w którym bardziej niż widzowie bać się będą bohaterowie. A w rolach głównych wystąpi sama śmietanka: Trump, Putin, Kim Dzong Un i inni nieświadomi zagrożenia, jakie na nich czyha, goście czarnego szczytu, który odbyć ma się na… Wawelu! Czy polskiemu rządowi uda się pogodzić zwaśnione mocarstwa? Czy unikniemy nuklearnej apokalipsy? Wszystko w rękach pewnego byłego Ministra Obrony Narodowej… „Black Szczyt”, jak przystało na horror klasy C, zbiera żniwo tak srogie, że aż strach się bać! To także historia o polityce najwyższego formatu, o głowach mocarstw i ich bolączkach, a także o zakulisowych rozgrywkach, w których uczestniczą tylko wtajemniczeni. A może i… duchy?

Szczegóły

Kwiat paproci

Dla dzieci

Maria Wojtyszko i Jakub Krofta – specjaliści od nowoczesnych w formie i mądrych w wyrazie bajek teatralnych – opowiadają tym razem historię Stanisława, który nieśmiertelności szuka w sztuce, w malarstwie, w teatrze. Konkretnie w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Oraz baśniową historię Stasia, chłopca który przedwcześnie stracił mamę i który – w pogoni za nieśmiertelnością – próbuje odnaleźć mityczny kwiat paproci.

W tym pięknym wizualnie iskrzącym się od absurdalnego humoru przedstawieniu spotykają się postaci historyczne z baśniowymi, tradycyjne techniki lalkowe z najnowocześniejszymi projekcjami, a kurtyna Siemiradzkiego… z kurtyną Wyspiańskiego.

Spektakl dla dzieci od 8 lat.

Szczegóły

Piosenka Ci nie da zapomnieć

Muzyczny

„Piosenka ci nie da zapomnieć, czyli Qui Pro Quo w Krakowie” – to barwny spektakl teatralno-muzyczny, który przenosi widzów do świata lat 20. i 30. - w czasy niezwykłego rozkwitu twórczości wybitnych polskich artystów teatru, kabaretu i kina: Hanki Ordonówny, Fryderyka Jarossego, Mariana Hemara, Juliana Tuwima, Henryka Warsa i innych.
Przedstawienie, przygotowane przez Stowarzyszenie na Scenie przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest atrakcyjną propozycją zarówno dla widzów dojrzałych, jak i dla młodzieży - jako ilustracja polskiej kultury i historii dwudziestolecia międzywojennego.
Spektakl dla dorosłych i młodzieży od 12 lat.

Szczegóły

Karnet na MYSZYFEST | 10-12 października

Kabaret

To już trzecia edycja MYSZYFEST.
Karnet upoważnia do wejścia na wszystkie trzy odcinki.

Tym razem pokażemy:

10 października 2019 o 21:00 - QUO VADIS Magiczny Prodiżu?

11 października 2019 o 21:00 - ELEMENTARZ POLSKIEGO PATRIOTY

12 października 2019 o 21:00 - BLACK SZCZYT

Noce Waniliowych Myszy to wybitni aktorzy z najlepszych krakowskich i polskich teatrów, to muzyka na żywo pisana przez Renatę Przemyk, to scenariusze młodych krakowskich scenarzystów, to w końcu niesamowite widowisko, na które niełatwo zdobyć bilety, ale gdy się je już zdobędzie, widza czeka wiele śmiechu, a przede wszystkim refleksji, bo na tym polega dobry kabaret, a takim jest projekt Teatru BARAKAH, który – wg Krzysztofa Orzechowskiego piszącego w „Dzienniku Teatralnym” – „nawiązuje do największych tradycji polskiego kabaretu z Zielonym Balonikiem i Piwnicą pod Baranami na czele”.

Polityka i sztuka, kultura i ekonomia, magia i religia, tu wszystko się ze sobą łączy i interferuje, tworząc wybuchową mieszankę, która w ocenzurowanym świecie pozwala na pokrzepiający oddech. Po ostatnim odcinku Andrzej Czapliński napisał: „Barakah i jego Noce... to dzisiaj jedyny tak mocny kabaret polityczny (…) w Polsce”.

Szczegóły

Czarne papugi

Dramat psychologiczny

Podążamy w nim za oczami głównego bohatera, które – w momencie ekstazy lub ataku serca – odmawiają posłuszeństwa i, odwróciwszy się od świata,zaczynają patrzeć w głąb pozbawionego światła ludzkiego ciała. Z drugiej zaś strony mamy podróż o wiele bardziej „namacalną” – to film z podróży artystów pracujących przy spektaklu do krakowskiego szpitala psychiatrycznego.
Czarne papugi to skrzyżowanie tekstu i doświadczenia zbiorowego. Czemu właściwie schizofrenicy uznawani są za wariatów? Czemu sama choroba jest tematem tabu? Co dzieje się w naszej głowie, kiedy spojrzymy w nią od wewnątrz?

Reżyser Michał Borczuch – zdobywca Paszportu Polityki i podwójny laureat nagrody Boskiego Komedianta – zabiera nas tym razem w fascynującą podróż do źródeł choroby jaką jest schizofrenia. Podróż dwutorową: z jednej strony mamy surrealistyczny, poetycki tekst Chilijczyka Alejandro Moreno Jashésa.
Filmy wykorzystywane w spektaklu zostały zrealizowane w Szpitalu Specjalistycznym im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie.
Grupa Badawcza:
Monika Bąkowska - artystka wizualna
Laura Makabresku - fotografka
Maja Sądel - performerka
Piotr Mierzwa - poeta
W spektaklu używany jest efekt stroboskopu.

Szczegóły

Księga lasu

Dla dzieci


Spektakl teatralno-muzyczny dla dzieci i opiekunów


Celem tej muzycznej baśni teatralnej o przesłaniu ekologicznym, przedstawionej w interaktywnej formie, jest przywołanie najważniejszych wartości, które nadają życiu harmonię i sens. Śledząc przygody bohatera, mali widzowie zostają zachęceni do refleksji nad koniecznością dokonywania wyboru pomiędzy dobrem i złem, nad przyjaźnią, lojalnością i poszanowaniem każdego istnienia. A jednocześnie – przesłania płynące z opowieści dają dorosłym pretekst do rozmowy z dziećmi.

„Księga lasu” to przedstawienie adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-12), a także do ich rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy doceniają walory edukacyjne teatru. Spektakl wystawiany m.in. w Operze Krakowskiej (5 sezonów - 130 spektakli!) oraz w Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie (3 sezony blisko 100 spektakli), ciesząc się dużym uznaniem krytyków i ogromną popularnością wśród publiczności.

Szczegóły