Leszek Teleszyński - zdjęcie

Leszek Teleszyński

7,0 / 10

1 oddany głos

Data urodzenia:
21-05-1947 (72 lat)

W 1969 roku ukończył krakowską PWST, a 21 grudnia tego samego roku zadebiutował na scenie teatralnej rolą Roberta Faulconbridge'a w spektaklu "Król Jan według Szekspira" Durrenmatta w reż. Ireny Babel. Przez pierwsze dwa lata kariery teatralnej, związany był z krakowskim Teatrem Ludowym w Nowej Hucie (współpraca z reżyserami Bogdanem Hussakowskim, Janem Skotnickim), przez kolejne trzy – z warszawskim Teatrem Narodowym (1971-74), gdzie pracował pod kierunkiem Adama Hanuszkiewicza i Tadeusza Minca. Od 1974 roku, niemal nieprzerwanie należy do zespołu Teatru Polskiego w Warszawie. Na naszej scenie występował w przedstawieniach, które reżyserowali m.in. August Kowalczyk, Stanisław Różewicz, Ignacy Gogolewski, Kazimierz Dejmek, Jan Bratkowski, Andrzej Łapicki.

Współpracował w tym czasie także z Teatrem "Scena Prezentacje" w Warszawie, Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Gorzowie Wielkopolskim, Teatrem Powszechnym w Radomiu. Od 1971 występuje również na scenie Teatru Telewizji, w spektaklach reżyserowanych m.in. przez Jerzego Gruzę, Kazimierza Dejmka, Jana Englerta, Macieja Prusa czy Gustawa Holoubka.

Jako aktor filmowy kojarzony jest przede wszystkim z pamiętnych kreacji Bogusława Radziwiłła w „Potopie” i ordynata Michorowskiego w „Trędowatej” Jerzego Hoffmana oraz jako jeden z odtwórców ról u Andrzeja Żuławskiego. Od lat należy do stałej obsady telenoweli „Złotopolscy”. Jego debiutem filmowym była rola u boku Małgorzaty Braunek w „Trzeciej części nocy” Andrzeja Żuławskiego (1971). Rok później ponownie spotkał się zarówno z Braunek, jak i Żuławskim na planie „Diabła” z Wojciechem Pszoniakiem w roli głównej (1972). W 1977 roku otrzymał Nagrodę "Złote Grono" na LLF w Łagowie, dla najpopularniejszego aktora sezonu filmowego 1976/77.

W międzyczasie ponownie spotkał się z Hoffmanem, grając księdza Muchowieckiego w jego ekranizacji „Ogniem i mieczem” (1999 rok), wystąpił w roli prezesa Zenona Parcewicza w serialu Andrzeja Kotkowskiego „Wszystkie pieniądze świata” (1999), zagrał u Jerzego Gruzy w komediowym serialu „Tygrysy Europy” (1999) oraz pojawił się w roli kandydata na prezydenta w filmie „Bajland” Henryka Dederki (2000). Ponadto zagościł w pojedynczych odcinkach takich produkcji telewizyjnych, jak serial Kazimierza Kutza „Sława i chwała” (1997), sitcom „13 posterunek” (1998), serial kryminalny „As” (2002) i telenowela „Na dobre i na złe” (2005).

Leszek Teleszyński jest polskim lektorem książek w formacie audio. Nagrał wersje mówione takich autorów jak: Jeffrey Archer, Ken Follett, Frederick Forsyth, Stephen King, Nicholas Sparks.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Oskar dla Emily

Komedia

Emily i Henry to para aktorska z 45-letnim stażem małżeńskim. Wszystko co ich łączy i wszystko co dzieli ma tylko jedną nazwę -TEATR.

Życie "prywatne" w teatrze, życie zawodowe w teatrze - czy te dwa światy da się w jakikolwiek sposób rozdzielić?

Szczegóły

Karnawał czyli pierwsza żona Adama

Komedia

W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w repertuarze Teatru Polskiego pojawiło się dziewięć sztuk Sławomira Mrożka, w tym trzy prapremiery: "Ambasador", "Kontrakt", "Portret" i jedna prapremiera polska: "Letni dzień". Dzięki uprzejmości Autora Teatr Polski znów stanie się domem Mrożka – wydarzeniem roku jubileuszowego będzie prapremiera sztuki "Karnawał czyli pierwsza żona Adama" w reżyserii Jarosława Gajewskiego.

Utwór powstawał długo, temat pojawił się jeszcze w Meksyku. Sławomir Mrożek zaczerpnął temat "Karnawału..." z popularnej meksykańskiej pieśni. Prace nad tekstem przerwała choroba, a po powrocie do zdrowia ludowa pieśń nabrała dla dramatopisarza nowego, pełniejszego wymiaru. Postanowił wrócić do pisania "Karnawału...".

Akcja dramatu rozgrywa się prawdopodobnie w rajskim ogrodzie, dokładnie 22 czerwca. Pogoda jest piękna. Szatan jak zwykł to czynić od początku Stworzenia, majstruje przy losach człowieka. W upalną, czerwcową noc Lilith - mistyczna pierwsza kobieta - ponownie uwodzi Adama...
W "Karnawale..." można odnaleźć elementy wodewilu i misterium, poważny ton dramatu współistnieje bowiem z charakterystycznym dla Mrożka poczuciem humoru. To, co najważniejsze zapisane zostało w podtekstach rozmów między bohaterami, którzy niczym pierwsi ludzie przyglądają się sobie uważnie, studiują siebie nawzajem, a zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystują by toczyć ze sobą rozmaite wojny i wzajemnie się zdobywać. Mrożek-Baltazar tworzy nowe theatrum mundi.

Szczegóły