Leszek Bzdyl - zdjęcie

Leszek Bzdyl

9,0 / 10

9 oddanych głosów

Data urodzenia:
10-06-1964 (57 lat)

tancerz, choreograf, reżyser, aktor.

W 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. W czasie studiów zaangażował się w działalność studenckich grup teatralnych. W latach 1987-90 pracował z Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Od 1990 do 1992 związany z gdańskim Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury.

W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. W kierowanym przez siebie teatrze wyreżyserował i stworzył choreografię do większości spektakli, m.in. do „Magnolii” (premiera 28 VIII 2002), do opartego na „Dziennikach” Witolda Gombrowicza spektaklu „Kilka błyskotliwych spostrzeżeń” (premiera 10 VI 2004), do z realizowanego w USA „Factor T” (1 III 2008) oraz „Le Sacre” (17 XII 2010).

Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach i scenach teatralnych w Polsce, w ponad 20 krajach Europy, jak również w Chinach, Indiach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie.

Brał udział w realizacji kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańsk (Teatr Wybrzeże, Legnicy (Teatr im. H. Modrzejewskiej) i Wrocławiu (Teatr Współczesny). Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował m.in.: „Cyrano de Bergerac” wg. Edmonda Rostanda - Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (2009) oraz „Zielone Zoo” - według autorskiego scenariusza - w Teatrze OCH w Warszawie (2010). W Teatrze Miejskim w Gdyni w latach 1997-2000 wraz z zespołem Teatru Dada von Bzdülöw prowadził spotkania artystyczne pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa. Był koordynatorem gdańskiego festiwalu Korporacja Tańca (od 2002 do 2007).

Bierze udział w projektach międzynarodowych, m.in.: Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń - Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (CDN - Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej.

Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i USA. Uczył w gdańskiej Państwowej Szkole Baletowej, w Studium Wokalno-Aktorskim w Gdyni oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Jako aktor wystąpił m.in. w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni w reżyserii Julii Wernio: w szekspirowskiej „Burzy” (premiera 9 VII 1999) oraz w „Życie jest snem” Pedra Calderona de la Barca (premiera 27 VI 2003) oraz w Teatrze Wybrzeże - "Charlie Bokserem" w reżyserii Piotra Cieplaka (premiera 19 IX 2010).

Jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1999), Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), nagrody Sztorm Roku -plebiscyt czytelników Gazety Wyborczej (2007), Międzynarodowej Nagrody Teatralnej Theatre Pasta - Indie (2007). W 2010 roku otrzymał Odznaczenie Honorowe - Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2010).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Awantura w Chioggi

Komedia

Nie ma lepszej wróżby dla przyszłego twórcy komedii, jak przyjść na świat w osiemnastowiecznej Wenecji – w karnawale, wśród śpiewów, zabaw i maskarad. Tam właśnie, w lutym 1707 roku urodził się Carlo Goldoni. Do czterdziestego roku życia próbował godzić pasję literacką z pracą adwokata, by ostatecznie w 1748 roku ulec przeznaczeniu, porzucić karierę prawniczą i poświęcić się pisaniu.
Spośród dwustu komedii stworzonych przez Goldoniego „Awantura w Chioggi” jest uznawana za dzieło najdoskonalsze, o kunsztownie zbudowanej akcji, wyrazistych postaciach i wielowymiarowym komizmie.
Opowieść o zżytej społeczności małej, nadmorskiej miejscowości to historia, w której będziemy mogli przejrzeć się jako ludzie – dostrzec swoje wady, ale i wiele zalet. „Awantura w Chioggi” to spektakl, w którym – na przekór czasom – witalność, żywiołowość, szczery śmiech, a przede wszystkim dobro, którego jest w człowieku więcej niż zła, poprowadzą nas „na jasną stronę ulicy”. Przynajmniej na chwilę.

Szczegóły

Dadaida: Intro + Nagrobki

Dramat

„INTRO” to przewrotny, pełen błyskotliwego humoru spektakl o drzemiących w głowach Polaków stereotypach na temat „obcych”. Jego bohaterami są uchodźcy, szukający w Polsce schronienia: pochodząca z Chorwacji Zorana (Katarzyna Chmielewska), Czeczen Kerina (Piotr Stanek), Nazira z Iranu (Katarzyna Ustowska) i Żyd Mordechaj (Leszek Bzdyl). Aby otrzymać azyl, muszą nauczyć się polskich zwyczajów i zdać specyficzny egzamin z polskości. W serii wirtuozerskich solówek i energetycznych układów tanecznych Teatr Dada von Bzdülöw obnaża absurd narodowych lęków i paranoi. Wspiera go w tym grająca na żywo punkowa kapela „Nagrobki”, uprawiająca autorski gatunek nerkopolo. Ich muzyka to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej.

Od twórców przedstawienia: Spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. Teatr Dada von Bzdülöw, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu "INTRO" Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki.

Spektakl gościnny Teatru Dada von Bzdülöw z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Nagrobki. W ramach przeglądu DADAIDA i Avant Art Festival.

Szczegóły

Dadaida: Startegia / Why Don't You Like Sadness

Dramat

STRATEGIA
One-man show o próbie przetrwania w ciężkich czasach. Jasiu, bohater „Strategii”, we śnie jest w roku 2018, kiedy się budzi, zauważa, że ciągle tkwi w orwellowskim roku 1984. Koło historii PAŃSTWA NA PE znowu utknęło w swoim piekielnym punkcie. Co zrobiliśmy z naszym buntem, nadzieją na wolność, nieustępliwością wobec zła? Może nasz bunt był pozorny, może nadzieję wypaliliśmy z gandzią, a nieustępliwość utopili w postmodernistycznym relatywizmie?

Pracę nad solowym przedstawieniem „Strategia” o człowieku, zagubionym w metaforycznej polskiej rzeczywistości, Leszek Bzdyl rozpoczął jeszcze w roku 2003. Rok 2005 i zmiana polityczna w Polsce radykalnie zmieniły wydźwięk spektaklu. Twórca zdecydował się wycofać go z repertuaru, aby uwolnić się od konieczności opowiadania się po jednej ze stron politycznego konfliktu. Ale w 2016 roku, kiedy do polskiego życia publicznego wróciła Historia, a z nią podziały i retoryka bieli-czerni, reżyser powrócił do „Strategii”.

Leszek Bzdyl o „Strategii”: „Zastanawiałem się, czy nie zaryzykować, czy nie wznowić tego spektaklu. Mój bohater byłby już pięćdziesięcioletnim mężczyzną, a jego przemieszczanie się z teraz, które jest snem, w przeszłość, która jest przebudzeniem, byłoby jeszcze dotkliwsze. Koniec końców, podejmuję ryzyko ponownego wejścia do tej samej rzeki. Muszę sprawdzi, czy STRATEGIA, ten one-men-show o próbie przetrwania w ciężkich czasach, spotka się z widownią, podobnie, jak bohater STRATEGII, zagubioną w PAŃSTWIE NA PE?”

WHY DON'T YOU LIKE SADNESS
Drugi z solowych spektakli Teatru Dada von Bzdülöw, którego premiera odbyła się w roku 2016 w Teatrze Wybrzeże. "Why don't you like sadness" to zainspirowana twórczością Orhana Pamuka teatralna podróż przez labirynt emocji, którą artystka przyrównuje do przechodzenia z pokoju do pokoju. Jakie uczucia odkryjemy w każdym z nich? O melancholii, uważnym przyglądaniu się sobie i łapaniu dystansu Chmielewska opowie ruchem. Na scenie Chmielewskiej towarzyszy Radek Duda, który na żywo dopełnia jej taniec muzyką, zmieniającą emocjonalne zabarwienie.

Katarzyna Chmielewska o „Why don’t you like sadness”: „Spektakl jest subtelną podróżą przez labirynt stanów emocjonalnych, którą można porównać do przechodzenia z pokoju do pokoju. Każdy z tych pokoi nasycony jest innym odcieniem i bywa, że wchodząc do jakiegoś z nich odkrywamy nie po raz pierwszy, że jest nam cholernie smutno. Otulamy się tym smutkiem jak kołderką i nie śpieszymy się by spod niej wyjść. Ta melancholia wywołuje spowolnienie, dzięki któremu możemy z uwagą przyjrzeć się wszystkiemu, a przeżywając ten stan jednocześnie staramy się złapać do niego dystans by móc z nową energią otworzyć kolejne drzwi.

Spektakle gościnne Teatru Dada von Bzdülöw w ramach przeglądu DADAIDA.

Szczegóły

Śmierć wrogiem ojczyzny - Pożar w Burdelu

Kabaret

Kultowy Teatr Pożar w Burdelu wraca, jak zwykle jesienną porą z nową premierą, która odbędzie się 28 października w Teatrze WARSawy. Do grona gwiazd Pożaru w Nurdelu dołączy w tym spektaklu Leszek Bzdyl, który wcieli się w rolę Dionizosa. W jednej z ról wystąpi również Katarzyna Kwiatkowska.

Po śmierci Wielkiego Stratega, wizjonera i nacjotechnologa Maxa Hardkora, dziedzicem nacjoimperium zostaje ginekolog i ekshumator Edmund Zgliszczak. Powołuje Instytut Żałoby Narodowej, buduje mauzoleum i pomniki Hardkora w całym kraju, a także zamawia u Tomka Bagińskiego grę komputerową o niezwyciężonym Hardkorze. Zmęczeni propagandą Polacy coraz liczniej popierają założoną przez Burdeltatę partię - Front Rozrywki Narodowej, zrzeszający lewaków, żonglerów, feministki i innych artystów, uciekających do Warszawy przed dobrą zmianą.

Na ratunek nacjoimperium przybywa travelerka, szowinistka i kochanka Hardkora - Viki Krystyna Halik-Malinowska. Aby przebić ofertę Burdeltaty, powołuje radę ocalenia kultury europejskiej, w której skład wchodzi Jan Pietrzak, Antoni Libera, Michel Houellebecq, Zenek Martyniuk, Dariusz Karłowicz oraz Zgliszczak, który z DNA pobranego z ateńskich ruin, wskrzesza w Warszawie teatr Dionizosa i samego Boga Wina.

Czy artystów uda się nawrócić na patriotyzm? Czy Front Rozrywki Narodowej wygra wybory i wejdzie do sejmu? Czy uda się wskrzesić Hardkora i stworzyć armię Niezwyciężonych? Kto wygra bitwę o Warszawę?
W spektaklu pościgi, ekshumacje, wskrzeszenia, grobbing, churching i wiele innych atrakcji!

Szczegóły

Strategia [mimowolna reaktywacja] - STS

Taneczny

WPROWADZENIA PIERWSZE:

Miejsce akcji: Polska.

Czas akcji: Czas jest rozpięty pomiędzy to, co było a to, co jest teraz. Czas się miesza, bo nigdy nie chce być linearny. Czas się miesza tym bardziej, im więcej wysiłków, by go oswoić.

Akcja: Spowodowana jest obserwacją historyczno-socjologiczną. Punk postawił irokeza - strategia clowna.
Człowiek na ulicy wrzeszczy - strategia psa. Jasiu bawi się w sny i przebudzenia - strategia przetrwania.

WPROWADZENIE DRUGIE:

Jasiu, Bohater Strategii bawi się w sny i przebudzenia: kiedy zasypia, to w tym śnie jest rok 2016, budząc się zauważa, że ciągle tkwi w 1984 roku. Jasiu myśli, że koło historii PAŃSTWA NA PE znowu utknęło w swoim piekielnym punkcie. Jasiu, w swoistym one man show, przeprowadza rachunek sumienia. Pyta: co zrobiłem, cośmy zrobili z naszym buntem, nadzieją na wolność, nieustępliwością wobec zła. Może nasz bunt był pozorny, może nadzieję wypaliliśmy z gandzią, a nieustępliwość utopili w postmodernistycznym rela­tywizmie.

Szczegóły

Transmigrazione di fermenti d'amore

Taneczny

Transmigrazione di fermenti d'amore" nie będzie opowiadać o niczym innym, jak tylko o tych chwilach, kiedy nasz mózg zawiesza swoją aktywność poznawczą i prowadzi nas ku zatopieniu się w tym, co lubimy nazywać bliskością. Zapraszamy widzów do teatru, w którym bufonada i klaunada mieszają się z intymnością, a temperatura uczuć zależna jest od kierunku wiatru.

Szczegóły

Intro

Spektakl czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie, „Był, Jest i Będzie”.

100 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), której towarzyszyły: zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia oraz objawienia fatimskie, Azazel (czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści) zagościł też w Polsce. Pod jego skrzydłami Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod jego władzą w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE.

Teatr Dada postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać mu się w twarz! Czy odważą się Państwo wziąć udział w tym eksperymencie?

Szczegóły

MÓW ZA SIEBIE | Baśnie z mchu i liszaja

Zainspirowani twórczością Italo Calvino, twórcy postanawiają opowiedzieć wszystko to, co tylko się da, dając jednocześnie szansę zaistnieć temu, czego opowiedzieć nie sposób. Sceniczne opowiadanie staje się pretekstem do zabawy w skojarzenia, do pojedynku na słowa i ciała, do wchodzenia w rozmaite teatralne konwencje.

Przedstawienie jest pierwszym scenicznym spotkaniem Leszka Bzdyla i Jana Kochanowskiego, stworzonym w ramach Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA w Poznaniu. Leszek Bzdyl jest tancerzem, aktorem, choreografem, reżyserem, dyrektorem artystycznym i współzałożycielem Teatru Dada von Bzdülöw. Jan Kochanowski jest absolwentem Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu i jednym z założycieli Teatru Cinema.

MÓW ZA SIEBIE to cykl prezentacji twórców, dla których podstawową formą i środowiskiem pracy jest grupa teatralna. W ramach projektu pokazywane są przedstawienia grup pochodzących z różnych stron Polski, od 2014 roku były to m.in. Teatr Brama (Goleniów), Teatr Chorea (Łódź), Teatr Porywacze Ciał (Poznań), Teatr Realistyczny (Skierniewice), Teraz Poliż (Warszawa). Ich twórczość – podejmowane tematy, estetyka przedstawień, metody pracy, a także sposób funkcjonowania – forma instytucjonalna, miejsce pracy, czas trwania – są bardzo zróżnicowane. Łączy je to, że zazwyczaj stanowią jawnie osobistą wypowiedź twórców, wyrażają indywidualny punkt widzenia, własną interpretację rzeczywistości.

Celem projektu mów za siebie jest rozpoznanie różnorodności środków wyrazu i praktyk polskich grup teatralnych, a tym samym ujawnienie często niedostrzeganych zróżnicowań na mapie teatralnej Polski i nasycenie jej nowymi szczegółami.

Szczegóły