Krzysztof Grygier

8,2 / 10

52 oddanych głosów

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Brzydkie kaczątko

Dla dzieci

pektakl oparty na motywach baśni H. Ch. Andersena powstaje na oczach widzów, a zarazem w wyobraźni autora. W domu Andersena wszyscy domownicy chodzą na palcach, żeby nie przeszkadzać w pisaniu kolejnej baśni. A nie da się jej zwyczajnie napisać. Baśń musi urodzić się sama, albo… wykluć. A jak wykluć – to z jajka. Skoro z jajka, to głównym bohaterem baśni będzie Brzydkie Kaczątko. Nasz bohater nieakceptowany tylko za to, że wygląda inaczej przeżyje wiele bolesnych doświadczeń zanim z szarego pisklęcia przemieni się w pięknego łabędzia. Ta naturalna w przyrodzie kolej rzeczy stanie się w teatrze źródłem poetyckiej metafory. Nieżyczliwi ludzie, ukryci pod kostiumami zwierzęcych postaci, dostrzegą tylko powierzchowność głównego bohatera. Dopiero mądre i dobre łabędzie odkryją w nim wewnętrzne piękno.

„Każdy może być bogaty, gdy tylko sięgnie ręką po obłok, każdy może być piękny, wystarczy, że zakwitnie w nim dobro” – taki jest morał płynący z przedstawienia, będącego wzruszającą przypowieścią o tym, że piękno tkwi w każdym z nas.

Plastyczne lalki tworzone są na oczach widzów z wiklinowych koszyków, poduch i kolorowych materiałów. Spektakl bez wątpienia zachwyci widzów nie tylko mądrą treścią, ale i plastyką. Operuje bogatymi środkami wyrazu: różnorodne lalki, maski, teatr cieni, kostiumy.

Spektakl dla dzieci od najmłodszych lat.
Lektura 3 kl. SP („Baśnie” H.Ch. Andersen).

Szczegóły

Dzienniki gwiazdowe

Dramat psychologiczny

Twórczość Stanisława Lema, znanego na całym świecie polskiego pisarza science fiction, filozofa, futurologa, jest i będzie ponadczasowa.

W „Dziennikach gwiazdowych” Lem wnikliwie analizuje ludzką naturę, konsekwencje rozwoju techniki i nauki, a także materialny i duchowy dorobek ludzkości. Wnioski wynikające z jego bezkompromisowych rozważań nie napawają optymizmem. Diagnozę łagodzi sposób, w jaki Autor rozprawia się z niedoskonałościami kosmosu i człowieka. Wszechobecna ironia i dystans sprawiają, że śledząc przygody Ijona Tichego, uśmiechamy się raczej, niż popadamy w czarnowidztwo. Dzieje się tak, bo bohater Lemowskiej Odysei jawi się jako jeden z nas – marzy, aby uczynić otaczający go świat lepszym i wydaje mu się, że można to zrobić w niezwykle prosty sposób. Jednak podobnie jak my, bohater Lema jest bezradny zarówno podczas prób zbawienia ziemskiego świata, jak i w obliczu pytań ostatecznych.

Inscenizacja „Dzienników Gwiazdowych” Małgorzaty Zwolińskiej w sposób niezwykle jasny i zrozumiały wyjaśnia najbardziej nawet złożone sensy zawarte w podróżach Tichego. Zachowuje także to, co w tych opowiadaniach niezwykle ważne, czyli humor, i ciepły, serdeczny stosunek do zmagań bohatera z napotykanymi przeciwnościami. Dzieje się tak dzięki potraktowaniu przygód Tichego jako jego podróży w głąb siebie. Zamysł inscenizacyjny Zwolińskiej jest swoistego rodzaju „Kosmiczną Kartoteką”, w której postaci i zdarzenia „mieszkające” w głowie bohatera, materializują się i stają się jego – i nas widzów – realnością. Zabieg ten pozwala zwiedzać Tichemu najodleglejsze galaktyki bez ruszania się z domu. Wielość rozwiązań inscenizacyjnych, często niezwykle zabawnych i zaskakujących, sprawia, że cała historia dzięki kontekstowi plastycznemu staje się bardziej zrozumiała i wyrazista.

Spektakl dotyka współcześnie aktualnych i palących kwestii, np. istnienia i wykorzystania sztucznej inteligencji oraz niebezpieczeństw z tym związanych.

Zarówno Lem, jak i autorzy przedstawienia – Adolf Weltschek (reżyser) i Małgorzata Zwolińska (autorka adaptacji i scenografii), podchodzą do przedstawionych tematów z dystansem, posługując się groteską, ironią i sarkazmem. W niektórych momentach pojawia się w spektaklu również poważniejszy ton. Dzięki umiejętnemu balansowaniu pomiędzy tymi dwoma sposobami opowiadania, spektakl zyskuje szczególną siłę wyrazu i przykuwania uwagi. Właśnie dlatego przedstawienie ogląda się z dużą przyjemnością i zaciekawieniem. Do tego wartkie, zabawne dialogi, liryczne piosenki, wyrafinowany dowcip i inteligentnie zastosowana plastyka. Ten oparty na wyjątkowej prozie spektakl, adresowany do dorosłych i młodzieży, pokaże widzom cząstkę ich samych.

Dokąd podąża Ijon Tichy, a wraz z nim ludzkość?

Spektakl dla widzów powyżej 14 oku życia.

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Dramat

„Mistrz i Małgorzata” jest swoistym fenomenem literackim. Pierwsze wydanie polskie opublikowano w 1969 r., prawie równolegle z radzieckim. Natomiast pełną, nieocenzurowaną wersję wydano po raz pierwszy w Polsce dopiero w 1981 r. czyli stosunkowo niedawno. A przecież wszystkim nam się wydaje, że znamy tą książkę od wieków.

Opowieść o szatanie, „który wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” weszła do kanonów arcydzieł światowej literatury. Długo by mówić o wszystkich strunach, które w nas ta historia porusza, bo każdy czyta ją trochę inaczej. Jednych interesuje groteskowy obraz socrealistycznej Moskwy, innych zachwyca historia miłości Małgorzaty i Mistrza, jeszcze innych zaciekawia potraktowany niestereotypowo wątek Piłata i Jeszuy.

Jaka jest wersja Groteski? Na pewno diabelska, bo głównymi animatorami spektaklu są członkowie świty Wolanda. Na pewno wybiórcza, bo nie opowiadamy wszystkich wątków książki. I na pewno bardzo indywidualna, dlatego że głównym narratorem spektaklu jest jedna postać – wpędzony w szaleństwo, uwikłany w tragikomiczny splot wydarzeń poeta Iwan Bezdomny. To poruszająca historia nieszczęśliwej miłości Małgorzaty, to opowieść o ludziach, którzy są w stanie kochać wbrew wszystkim i wszystkiemu.

Premiera odbyła się podczas majowej pełni księżyca, 20 dnia miesiąca, we wtorek. Równie nietypowo, jak wszystko, co wiąże się z tą powieścią.

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.

Szczegóły

Nie płacz, Koziołku

Dla dzieci

Wzruszająca opowieść o przyjaźni i poświęceniu. Bohaterem przedstawienia jest mały i nieposłuszny Koziołek. Uparciuch nie słucha przestróg Mamy o zbliżającej się burzy i niebezpiecznie oddala się od domu podczas szalejącej ulewy. Szybko popada w tarapaty i pewnie stałby się smacznym kąskiem dla Wilków, gdyby nie pomoc innych zwierząt. Przedstawienie Grzegorza Kwiecińskiego jest bajką i zabawą w jednym, kierowaną do widzów najmłodszych. Ubrani w kolorowe kostiumy zwierzątek aktorzy animują przyjazne lalki - pluszaki. Ze sceny padają zabawne dialogi i łatwo wpadające w ucho piosenki. Wszystko to składa się na pełną ciepła i humoru atmosferę przedstawienia. Przygody Koziołka wydobywają na plan pierwszy najważniejsze wartości: miłość rodziców i przyjaźń otoczenia. Bajka uczy, że warto słuchać dorosłych. Zachęca także do niesienia pomocy innym.

Spektakl dla dzieci od najmłodszych lat.
Lektura 2 kl. szkoły podstawowej.

Szczegóły

Tygrys Pietrek

Dla dzieci

Spektakl opowiada o lękliwym Tygrysku Pietrku, któremu odważne Tygrysy zabierają paski. Żeby je odzyskać bohater wyrusza na wyprawę w poszukiwaniu odwagi. Chce ją kupić w sklepie, zdobyć w wojsku, nauczyć się jej od Indian... Ale napotkani osobnicy zapomnieli już o banalnej prawdzie – boi się każdy, a odwaga polega na pokonaniu strachu, nie zaś na ubraniu się w jej „kostium”. Czy Tygryskowi uda się pokonać strach i odzyskać paski? Ciekawe przygody Pietrka, wpadające w ucho piosenki i świetna animacja lalek stanowią gwarancję dobrej zabawy.

Szczegóły

Skąpiec

Komedia

Wiecznie aktualna sztuka Moliera to komedia charakterów, intryg i wynikających z nich zabawnych sytuacji. Główny bohater Harpagon zaślepiony jest chorobliwą miłością do swojej wypełnionej pieniędzmi szkatułki i tak naprawdę nie ma dla niego w życiu innych wartości. Wszędzie wietrzy podstęp, że ktoś chce go okraść. Otaczają go sami pochlebcy i fałszywi doradcy, którzy kpią z niego w żywe oczy. Skąpstwo Harpagona, a także nieproporcjonalne do wieku amory stają na drodze jego dzieci Elizy i Kleanta, którzy pragną szczęśliwych, dyktowanych sercem, a nie pieniędzmi związków małżeńskich. Nic więc dziwnego, że starają się oni pokrzyżować jego plany.

Charaktery w sztuce Moliera są zabawnie przerysowane i takie są też w przedstawieniu Włodzimierza Nurkowskiego. Ze sceny wartko płyną dowcipne dialogi, a cała akcja toczy się w zawrotnym tempie. Sposób gry aktorskiej, niesłychanie rytmicznej i często przejaskrawionej, a także pojawiające się w przedstawieniu maski nawiązują do stylistyki commedii dell’arte, co stanowi dużą atrakcję dla widzów. Do tego piękne kostiumy, dekoracje i muzyka nawiązujące do epoki. Ludzkie wady, pragnienia i targające człowiekiem emocje przedstawione są tu w sposób celny, a jednak z przymrużeniem oka. Złożone perypetie miłosne, rodzinne i finansowe prowadzą jak zwykle do szczęśliwego zakończenia.

Spektakl dla widzów powyżej 12 lat.

Szczegóły

Cudowna lampa Aladyna

Dla dzieci

Opowieść o lekkoduchu, nicponiu i leniu Aladynie, pełna jest niespodziewanych zwrotów akcji. Bohater przechodzi niezwykłą przemianę i dzięki własnemu sprytowi, a także pomocy mieszkającego w cudownej lampie Ducha Błękitnego, zdobywa rękę księżniczki Badrulbudury. W spektaklu, odegranym w żywym planie, w sposób interesujący i dynamiczny przeplatają się trzy narracje: dialogu, narratora i obrazu. Autorkami strony plastycznej przedstawienia są Anna Sekuła (scenografia) i Małgorzata Zwolińska (projekcje), które wykreują bajeczne scenerie w klimatach orientu. To przedstawienie pełne magii i cudów opowiedziane jest z leśmianowskim humorem i dystansem. Balansowanie między światem podanym serio i z przymrużeniem oka, realiami życia biedaków i przepychem dworu sprawia, że spektakl jest tak bardzo prawdziwy.
„Cudowna lampa Aladyna” to zaproszenie na kolejną orientalną ucztę w Teatrze Groteska. Baśń, zawarta w zbiorze słynnej „Księgi tysiąca i jednej nocy”, została w sposób niesłychanie plastyczny, poetycki, a przy tym dowcipny opowiedziana przez Bolesława Leśmiana w jego „Klechdach sezamowych”. Wyobraźnia i język tego autora, jednego z najwybitniejszych polskich poetów, pozwalają przenieść się w magiczne światy, doświadczyć „zdarzeń niespodzianych i cudów niesłychanych”. Taki też jest familijny spektakl Włodzimierza Nurkowskiego – reżysera od lat współpracującego z Teatrem Groteska, twórcy m.in. „Pani Wdzięczny Strumyk”, „Wielkomiluda” i „Skąpca”.

Spektakl dla dzieci od 7 lat.

Szczegóły

Calineczka - niezwykłe przygody

Dla dzieci

Andersenowska baśń o pięknym elfie, którego czeka wiele przygód, nim odkryje, czym jest prawdziwa miłość. Niezwykła uroda oraz dobre serce Calineczki zjednują jej wielu przyjaciół, ale też nieraz wystawiają ją na niebezpieczeństwo – czynione dobro powraca jednak zwielokrotnione. Pomysłowe techniki lalkowe i kostiumy przeniosą widzów w przyjazny, baśniowy świat. W spektaklu wykorzystane zostały także techniki multimedialne, które przeobrażają scenerię przygód Calineczki, wzbogacając całość dodatkowymi walorami plastycznymi. „Calineczka – niezwykłe przygody” to rytmiczne, kolorowe, zabawne i zarazem pouczające przedstawienie.

„Miłość, to najwspanialszy stan
Miłość, to przez nią idziesz w tan
Miłość, tak wiele imion ma
Dla niej dziś wiersze piszę ja
Miłość unosi mnie i gna
Naprzód do Ciebie muzo ma

Zakochaj się więc – poczujesz w mig
Że warto kochać i razem przez świat iść

Tam gdzieś już ktoś na ciebie czeka
Wypatrując Cię z daleka
Więc wyjdź miłości na spotkanie
Ach! zakochanie, zakochanie.”

/fragment piosenki z przedstawienia/

Szczegóły

Szpak Fryderyk, czyli bajka o szczurach

Dla dzieci

„Szpak Fryderyk czyli bajka o szczurach” to krótka opowieść o ludzkich uprzedzeniach, ale przede wszystkim o poszukiwaniu dobra, które w każdym z nas drzemie. Na strychu kamienicy dochodzi do starcia dwóch charakterów. Pan Huber – wielbiciel wszelkiego ptactwa, zostanie zmuszony stawić czoła szalonej Pani Maier, która w zaciszu swojej piwnicy hoduje szczury. Awantura o te pozornie nieprzyjemne zwierzęta, przerodzi się w fascynującą historię o bezinteresownej dobroci, a nawet i przyjaźni, a nic tak dobrze nie zbliża ludzi jak wspólna zabawa w teatr... i oczywiście śpiewanie w duecie. Połączy ich niezwykłe wydarzenie: szczury Pani Maier zaopiekują się chorym szpakiem Pana Hubera. „Szpak Fryderyk” to mistrzowsko zagrany spektakl, w którym zobaczą Państwo nie tylko piękne i intrygujące lalki, ale również usłyszą muzykę wykonywaną na żywo. W rolach głównych wystąpią doświadczeni i lubiani aktorzy Teatru Groteska – Małgorzata Hachlowska oraz Krzysztof Grygier. Twórcą scenografii jest Małgorzata Zwolińska, a muzyki – Iga Eckert. W trakcie spektaklu na akordeonie zagra Stefan Ghiocel Dunka.

Spektakl dla dzieci powyżej 5. roku życia.

Szczegóły

Tańcowały dwa Michały

Dla dzieci

Dynamiczny, roztańczony i rozśpiewany spektakl oparty na znakomitej twórczości dla dzieci Juliana Tuwima. Wraz z dwoma głównymi bohaterami Dużym i Małym Michałem wyruszymy na spotkanie z szeregiem postaci występujących w znanych każdemu dziecku i dorosłemu wierszach m.in.: „Dwa Michały”, „Abecadło”, „Rzepka”, „Ptasie radio”, „Zosia Samosia” czy „Słoń Trąbalski”. Kolorowe kostiumy, piękne i świetnie animowane lalki i maski – powstał spektakl komiczny w ruchu i działaniu. Zapraszamy do wspólnej zabawy w pełnym humoru, a przy tym życiowej mądrości świecie wierszy Juliana Tuwima.

Spektakl dla dzieci od najmłodszych lat.
Lektura 1 kl. SP (Julian Tuwim „Wiersze dla dzieci”)

Szczegóły

Towarzystwo Pana Brzechwy

Dla dzieci

Bohaterem przedstawienia jest dzielny i utalentowany chłopiec Tomek Drops. Wysłany przez starszych braci w świat, decyduje się spełnić swoje marzenia i zakłada wędrowny teatr. Po drodze spotka: Bociana, Myszkę, Wiewiórkę, Ślimaka i Stonogę – zwierzątka, które wstępują do jego grupy aktorskiej. Reżyser Tomek i jego aktorzy odnoszą olbrzymie sukcesy. Przedstawienie mądre, dowcipne, oparte na znakomitej literaturze Jana Brzechwy, pełne doskonałych wierszy i piosenek. Całość utrzymana w konwencji teatru maskowego skrzy dowcipem i zachwyca zespołową grą aktorską.

Prawdziwie dobry teatr w prawdziwym teatrze!

Spektakl dla dzieci od 5 lat.

Szczegóły

Ronja, córka zbójnika

Dla dzieci

Nie ma chyba dziecka w kulturze europejskiej, które nie zna twórczości szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren. Jest ona bez wątpienia jedną z najpoczytniejszych autorek książek dla dzieci. Dzieci w Polsce wyróżniły twórczynię postaci Pippi i świata dzieci z Bullerbyn wyjątkową nagrodą – Orderem Uśmiechu.

Ronja – tytułowa bohaterka przedstawienia Teatru Groteska – jest córką zbójnika Mattisa i niezwykłym „dzieckiem lasu”. Dziewczynka jest wielokrotnie ostrzegana przed rozbójnikami Borki, który jest hersztem innej rodziny zbójeckiej. Jednak, po poznaniu syna Borki – Birka, Ronja zmienia zdanie na temat „wrogów”. Młodzi kilkukrotnie ratują sobie życie i wyciągają się wzajemnie z tarapatów. Wkrótce rozkwita między nimi przyjaźń i miłość, stają się nierozłączną parą – siostrą i bratem. Tego nie potrafią zaakceptować ich ojcowie. Dowiedziawszy się o tym zakazanym uczuciu, rozwścieczony Mattis wyrzeka się córki. Gniew i duma rodziców nie są jednak w stanie rozdzielić młodych. Nie bacząc na ich zdanie, Ronja i Birk uciekają z domu i postanawiają zamieszkać razem w Niedźwiedziej Grocie. Czy teatralnym bywalcom czegoś to nie przypomina? Czyżby „Romea i Julię” Williama Szekspira w wersji dla dzieci i młodzieży?

Czy historia zakazanej miłości musi zawsze kończyć się tragicznie? Czy młodzieńczy bunt nie jest czasem wskazany? Czy nie należy zawsze podążać za głosem serca, mimo narzucanych nam przez innych uprzedzeń?

O tym, czy Ronji i Birkowi uda się udobruchać rodziców i połączyć dwie zbójeckie rodziny w jedną, przekonają się Państwo oglądając, zrealizowane jak zwykle z dużą pasją, przedstawienie o „zbójeckiej miłości” w Teatrze Groteska.

Szczegóły