Krzysztof Globisz - zdjęcie

Krzysztof Globisz

9,0 / 10

6 oddanych głosów

Data urodzenia:
16-01-1957 (65 lat)

W 1980 roku ukończył PWST w Krakowie i od razu zadebiutował na scenie teatralnej.Był aktorem Teatru Polskiego we Wrocławiu w latach 1980-1981, a następnie przeniósł się do krakowskiego Starego Teatru. Zaznaczył się wybitnymi kreacjami m.in. w "Życie snem" w reżyserii J. Jarockiego, czy też tytułową rolą w "Mizantropie" Moliera w reżyserii K. Nazara. Z ekranów telewizyjnych pamiętamy go z "Dantona", "Crimen", czy też z filmu p.t. "Krótki film o zabijaniu".
Spektakle z udziałem tego aktora:

Jekyll / Hyde

Monodram

Spektakl „Jekyll/Hyde“ to rodzaj one-man show. Skonstruowany jest jako występ różnych osobowości w jednym ciele. Aktor Krzysztof Globisz zagra dziewięć postaci. Główni bohaterowie to doktor Henry Jekyll i mister Edward Hyde: pozostałe osobowości to wariacje psychiczne tych dwóch głównych postaci.
Dodatkowe postacie występujące w spektaklu są w formie filmu rysunkowego, jako rodzaj mrocznej animacji filmowej.
„Jekyll/Hyde“ to dialog jednego człowieka ze swoją psychiką, ze swoimi sobowtórami, ale również z widownią, która jest aktywną i integralną częścią spektaklu, niesprawiedliwym sędzią tej próby poznania samego siebie.
To również spotkanie ze współczesną technologią filmową, dialogiem z ekranem. To eksperyment teatralno-filmowy, jakiego w Polsce do tej pory nie zrealizowano.

Historia Henryka Jekylla i Edwarda Hyde'a, z której płyną uniwersalne wnioski na temat natury ludzkiej, pozornie tylko jest historią o metamorfozie człowieka w potwora. „Udaje” zaledwie nowelę z pogranicza fantastyki i grozy. Mimo całego naturalizmu, przekonujących szczegółów i precyzyjnej intrygi jest raczej podobna do nasyconej symbolami baśni kierującej nas w stronę biblijnej opowieści o zerwaniu zakazanego owocu.

Przekleństwo ludzkości polega na tym, że dwie sprzeczne natury są ze sobą na wieki złączone, że w otchłani dręczonego sumienia muszą toczyć tragiczną, nie kończącą się walkę. Ale być może nie tylko człowiek jest winien takiego stanu rzeczy, może Bóg także ponosi część odpowiedzialności?

Chemiczne doświadczenia Jekylla to tylko pewna maska: to nieprawda, że trzeba się uciekać aż do skomplikowanych, laboratoryjnych metod, aby dotrzeć do istoty zła. Człowiek nie musi doznawać metamorfozy ani zmieniać fizycznej postaci, bo zło istnieje w nim od momentu jego narodzin, tylko on nie chce tego przyjąć do wiadomości. Złe impulsy przynależą do naszej normalności, ponieważ człowiek nigdy nie jest wyłącznie zły czy wyłącznie dobry; dobro i zło są w nim wymieszane: altruizm i egoizm, tworzenie i niszczenie, eros i tanatos.

Tekst został napisany specjalnie dla aktora Krzysztofa Globisza. Nie jest to adaptacja powieści R.L. Stevensona, lecz oryginalny tekst autora włosko-polskiego pochodzenia.

Żeby stworzyć o tym skomplikowanym temacie spektakl dla jednego aktora (z udziałem drugiej aktorki w wieku 6 lat w ostatniej scenie), trzeba zbudować go na podstawie trzech zasad. Pierwsza to analiza zwielokrotnionej osobowości. Druga to zaburzenie chronologii. Trzecia to prowadzenie historii jako zagadki, jako kryminału, w którym kolejne informacje budują napięcie i prowadzą do wyjaśnienia.
Montaż dramaturgiczny przedstawienia przypomina pierwsze scenariusze i filmy Quentina Tarantino.

Szczegóły

Konformista 2029 // scena nocy letniej

Ideologia stabilizuje obraz świata. Zgodność z rozpisanymi na paragrafy zasadami jest nośnikiem wiarygodności. Tu czarne zawsze jest czarne, a białe nieustannie pozostaje białe. Nie trzeba myśleć, należy być zgodnym z doktryną. Powinność wobec niej staje się obowiązującym modelem życia. Oto czas dyktatury normalności.
Ta transakcja ma jednak swoją cenę. Rację ma tłum, nigdy jednostka. Znika empatia i współodczuwanie. Każdy chce tego samego. „Wynaleźliśmy szczęście” - mówią ludzie. „Chcę być taki, jak inni” - mówi człowiek. Zainfekowany normalnością świat stabilnie trwa przez kolejne dekady.
Mistrz patrzy jasno i nie potrzebuje blasku, żeby widzieć. Wie, że trzymane w rękach race i krzyże to zaledwie cienie i odbicia. Spogląda w inną, niż tłum, stronę. W tym świecie nie ma dla niego miejsca - dlatego z własnego wyboru staje się wygnańcem.
Co jednak z ludźmi, którzy chcą patrzeć tam, gdzie patrzą wszyscy? Nie chcą się odróżniać. Pragną razem z innymi nieść na sztandarach hasła Słusznej Sprawy. Nie przeszkadzają im ład i porządek wprowadzane dekretami, rozporządzeniami i paragrafami. Oto obowiązujący wzór na normalność. Oto strach przed wolnością.
Marcel Klerykoski żyje połowicznie. Nie interesuje go przygoda życia, ryzyko jakie ze sobą niesie. Szuka gotowych odpowiedzi, zwalniających go z odpowiedzialności i dających pozorne poczucie bezpieczeństwa. Pragnie się dostosować do większości, podporządkować jej, opanować lęk i uporządkować chaos. Ta droga na skróty wiedzie go na manowce i prowadzi do zatracenia tego, co ludzkie.
„Konformistę” znamy z legendarnej, wydanej w 1951 r. powieści Alberto Moravii oraz kultowego filmu Bernardo Bertolucciego, nagrodzonego na Berlinale w 1970 roku.


W trosce o Wasze i nasze zdrowie dbamy o zasady bezpieczeństwa rekomendowane przez Ministerstwo Zdrowia i Sanepid dla teatrów. Miejsca na widowni są numerowane oraz indywidualnie przyznawane widzom przez pracowników teatru drogą mailową. Widz zobowiązany jest do wypełnienia niezbędnych oświadczeń, w szczególności dot. zgody na przetwarzanie danych osobowych, zapoznania się z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa oraz zgody na pomiar temperatury. Oświadczenie można przesłać drogą mailową na adres bilety@laznianowa.pl, przynieść ze sobą w dniu spektaklu lub wypełnić na miejscu.

Oświadczenie do pobrania: KLIKNIJ TUTAJ

Szczegóły

Wieloryb The Globe

Tragikomedia

"Wieloryb. The Globe" z Krzysztofem Globiszem ponownie na scenie Teatru Starego.
Spektakl Mateusza Pakuły w reżyserii Evy Rysovej powraca na scenę Teatru Starego w Lublinie. Krzysztof Globisz jako tytułowy WIELORYB - wielki płetwal wyrzucony na brzeg oceanu. Zuzanna Skolias i Marta Ledwoń jako działaczki Greenpeace'u, które próbują go ratować, polewają go wodą i śpiewają mu piosenki. Ale kto tu komu i w czym pomoże, to się jeszcze okaże.
"Wieloryb. The Globe" to tekst dedykowany Krzysztofowi Globiszowi. Po udarze mózgu aktor wciąż jest w trakcie rehabilitacji, dzięki której stopniowo pokonuje paraliż i afazję. "Szukamy słów wspólnie z Krzysztofem" - mówi Eva Rysova o pracy nad spektaklem. Spektakl powstał w koprodukcji Teatru Starego w Lublinie z Teatrem Łaźnia Nowa z Krakowa i po raz pierwszy pokazany publiczności 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia 7-go grudnia 2016 r. Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie i był wystawiony po raz pierwszy w ramach 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia.

Szczegóły