Katarzyna Zielińska-Jaworska - zdjęcie

Katarzyna Zielińska-Jaworska

7,1 / 10

35 oddanych głosów

Data urodzenia:
08-09-1981 (38 lat)

Ukończyła warszawską Akademię Teatralną w 2005 roku. Od tego roku jest aktorką Teatru Powszechnego. W tym czasie grała w przedstawieniach Grzegorza Wiśniewskiego, Piotra Cieplaka, Waldemara Śmigasiewicza, Izabelli Cywińskiej, Małgorzaty Bogajewskiej, Jana Buchwalda, a także Artura Urbańskiego. Występowała również w Teatrze Telewizji w spektaklach Dzikuska, Słowo honoru, Pan Gustaw i Matylda.

Szerszej widowni znana jest z serialu BrzydUla, w którym wcieliła się w rolę Eli.

W 2011 roku na deskach Powszechnego wystawiła monodram autorstwa Julii Holewońskiej Rewolucja balonowa (reż. Sławomir Batyra), który spotkał się z przychylnością widzów i krytyków. Za rolę Wiktorii otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki 3. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych m-teatr.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Pokój do wynajęcia

Komedia

„Pokój do wynajęcia” w reżyserii Dariusza Starczewskiego to surrealistyczna komedia o miłości i bliskości we współczesnej, pędzącej rzeczywistości. Spotkanie bohaterów spektaklu jest przyczynkiem do dyskusji o relacjach i emocjach. Z ich zaskakujących rozmów wyłania się obraz człowieka, który pragnie znaleźć swoje miejsce na świecie. Tytułowy pokój do wynajęcia jest metaforą ludzkiego wnętrza, które – by osiągnąć harmonię – musi być wypełnione świadomością i sensem.

Lekką, nieoczywistą formę opartą na czarnym humorze ubarwia wybuchowe trio aktorskie - Katarzyna Maria Zielińska, Michał Kitliński i Aneta Jankowska.

Szczegóły

Rewolucja balonowa

Dramat

Portret pierwszego demokratycznego pokolenia

Ćwierć wieku po transformacji – sukces czy ruina? Czas przełomu jest dziś zakrzykiwany. Już nie rozmawiamy o nim, nie analizujemy, nie chwalimy dobrego, a ze złego nie wyciągamy wniosków na przyszłość, tylko okopujemy się w obozach za lub przeciw i strzelamy słowami. „Rewolucja balonowa”, to portret pierwszego pokolenia wychowanego w demokracji - dzisiejszych trzydziestolatków, którzy jako dzieci wyjeżdżali z rodzicami na saksy, żuli gumę Turbo i słuchali Papa Dance. Kim są? Które z ich marzeń się spełniły, a z którymi musieli się rozstać? Co zostało z zachwytu kapitalizmem i demokracją? Co tak naprawdę pamiętamy z lat dziewięćdziesiątych? Kolorowe produkty w sklepach? Mydełko Fa? Stana Tymińskiego?


Tekst napisany specjalnie dla aktorki Katarzyny Marii Zielińskiej przez zdobywczynię Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej Julię Holewińską, jest dla tych, którzy przełom pamiętają oraz dla tych, którzy chcą poznać i przeżywać z zaciekawieniem w oczach.


Monolog głównej bohaterki nie potrzebuje rozbudowanej oprawy - wystarczy, że w jej retrospekcji jedno wspomnienie błyskawicznie rozgałęzia się w kolejne. Na różowawym tle wyświetlane są co jakiś czas fotografie, głównie w tonacji sepii. Kontrabasista z powodzeniem nadaje tempo tekstowi swoją żywiołową grą, przywołując znane z popkultury melodie lat 90. Opowieść toczy się z wykorzystaniem cytatów z piosenek, reklam, seriali i teleturniejów.

Szczegóły

Rewolucja balonowa

Monodram

Co pamiętamy z lat dziewięćdziesiątych? Saksy? Gumę turbo? Mydełko Fa i Papa Dance?

"Rewolucja Balonowa" to portret pierwszego pokolenia wychowanego w demokracji, czyli dzisiejszych trzydziestolatków. Co zostało z naszego zachwytu kapitalizmem?

Tekst spektaklu został napisany specjalnie dla Katarzyny Zielińskiej - Jaworskiej przez zdobywczynię Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej - Julię Holewińską. Monologowi głównej bohaterki towarzyszą zdjęcia, melodie i cytaty z telewizyjnych programów oraz... kontrabasista.

Szczegóły

Wojna i pokój

Tragedia

Adaptacja powieści uznawanej wręcz za rosyjską epopeję narodową. Dla twórców spektaklu stanie się ona punktem wyjścia do opowieści o okrucieństwie wojny i rosyjskich tęsknotach imperialnych, a jednocześnie materiałem do patrzenia na nasze polskie wyobrażenia o potężnym sąsiedzie ze Wschodu.

Będzie to próba opowiedzenia w kostiumie historycznym o konfliktach trawiących nas współcześnie i o powrocie tego brzydkiego słowa na „w”, jak eufemistycznie piszą niektóre media, na europejskie salony.

Szczegóły

Rewolucja balonowa

Monodram

Ten monodram / muzodram jest drugą odsłoną, po premierze w Teatrze Powszechnym w Warszawie, lecz w zupełnie nowej niekonwencjonalnej formie. Ta niezależna produkcja to połączenie spektaklu teatralnego z koncertem. Aktorce towarzyszy kontrabasista – Ksawery Wójciński. Instrument dialoguje, uzupełnia monolog, w jednej chwili podążając za jego rytmem a w innej skłaniając do wyśpiewania tekstu. Spektakl zbudowany jest jak muzyczna partytura. Kontrabas ilustruje, rytmizuje, przywołuje cytaty muzyczne *. Aktorka mówi, śpiewa, naśladuje dźwięki natury i głosy przeróżnych postaci. Finezyjnej formie muzycznej towarzyszą migawki starych zdjęć przedstawiających rzeczywistość przełomu 89 roku.

Jest to barwna, a jednocześnie sentymentalna opowieść o polskiej transformacji ustrojowej lat ‘90, widzianej oczami małej dziewczynki. To również portret pierwszego wychowanego w demokracji pokolenia – dzisiejszych trzydziestolatków, którzy jako kilkuletnie dzieci obserwowali zachodzące w Polsce zmiany. Kim są? Które z ich marzeń się spełniły, a z którymi musieli się rozstać?

Rewolucja uruchamia u widzów lawinę wspomnień dotyczących tamtego czasu. Po wyjściu z teatru jeszcze długo rozmawiają o wspólnych przeżyciach. Wspólne przeżycia, wizje i często naiwne fascynacje z tamtych czasów łączą i na swój sposób podkreślają wspólnotowość.

Spektaklowi towarzyszyć będą warsztaty teatru dokumentalnego, podczas których jako materia literacka posłużą wspomnienia uczestników warsztatów. Każda osoba przygotuje konspekt dotyczący konkretnego wspomnienia z tamtego okresu. Po krótkim szkoleniu aktorskim osoby po kolei przedstawią swoje opowieści w scenografii spektaklu. Efektem więc będzie mini- spektakl dokumentalny.

Co zostało z zachwytu kapitalizmem i demokracją? Co tak naprawdę pamiętamy z lat ‘90? Kolorowe produkty w sklepach? Mydełko Fa? Stana Tymińskiego? A może po prostu smak gumy balonowej?

Szczegóły

Dziewczyny do wzięcia

Komedia

Trzy młode dziewczyny z prowincji przyjeżdżają na jeden dzień do Warszawy. Wierzą, że jest to miasto wielkich możliwości i wielkich karier; miejsce, w którym wszystko może się wydarzyć, w którym będą się mogły wyrwać z małomiasteczkowej monotonii, poznać kogoś interesującego, może nawet znaleźć prawdziwą miłość. Jak wypadnie konfrontacja oczekiwań i rzeczywistości?

Inspirowany filmem Janusza Kondratiuka spektakl stawia pytania o podział na prowincję i centrum, a przede wszystkim w zabawny i przejmujący sposób ukazuje współczesne relacje międzyludzkie.

Szczegóły