Katarzyna Skarżanka - zdjęcie

Katarzyna Skarżanka

9,0 / 10

36 oddanych głosów

Data urodzenia:
14-07-1968 (53 lat)

Aktorka teatralna i filmowa.

Absolwentka PWST w Warszawie z 1992 roku, debiutowała w Teatrze im S Jaracza w Olsztynie, aktorka Teatru im L Solskiego w Tarnowie, Nowego, Komedii, Fabryki Trzciny w Warszawie ,wykładowczyni Akademii Teatralnej, absolwentka Podyplomowego Studium Wymowy przy AT w Warszawie oraz Gender Studies przy IBL PAN, wice-prezeska Fundacji im Darii Trafankowskiej. Najważniejsze role: Tytania w Śnie nocy letniej, Kunegunda w Kandydzie, Hanka w Moralności Pani Dulskiej, Teofila w Chryjach z Polską, Królowa i Ochmistrzyni w Królu Bólu, Dobra Wróżka w Kopciuszku, Wanda w serialu Plebania. Mama Hanki. Szczęśliwa posiadaczka dwóch kocic – Amelii i Antoniny.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wiśniowy sad

Dramat

„Wiśniowy sad” to jedna z najlepszych sztuk Czechowa. „Wiśniowy sad”, a nie „sad wiśniowy”, jak podkreślał autor, bardzo zadowolony z tej dyskretnej gry słów.

Sad wiśniowy to część gospodarstwa zazwyczaj przynosząca dochód. Ale „wiśniowy sad” rodziny Raniewskich nie przynosi już zysków, zdziczał i rzadko rodzi owoce, których i tak nikt nie kupuje. Ten sad-symbol rośnie, by dawać właścicielom przekonanie, że choć część tego, co stworzyli trwa i nadal ma się dobrze.

Tymczasem świat się zmienia, a los starych drzew splata się z losami ludzi.

Szczegóły

Ania z Zielonego Wzgórza

Ania Shirley, nastoletnia bohaterka powieści Lucy Maud Montgomery, romantyczna, osobliwa dziewczynka walcząca o swoje marzenia, roztaczająca wokół siebie wielka radość i miłość. Jej przygody od lat zachwycają, bawią i wzruszają czytelników.

Dziś specjalnie dla Młodych Widzów marzycielską Anię ożywimy na scenie Teatru 6.piętro. Tu skradnie serca swych opiekunów-Maryli i Mateusza- rozbawi Was do łez i pokaże, że wiara w marzenia czyni cuda, a bycie damą nie zależy od ilości kwiatów na kapeluszu, ale od tego jak potrafimy wybrnąć z każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji. Niech na dzisiejszym przedstawieniu Ania zostanie Waszym przewodnikiem po Zielonym Wzgórzu i napełni Wasze serca radością!

Spektakl dla dzieci w wieku 8-13 lat.

Szczegóły

Baba-Dziwo

Tragikomedia

Ta groteska, tyleż śmieszna, co przerażająca, swoją premierę miała w 1938 roku, gdy w kilku europejskich krajach panował już faszyzm w różnych swoich odmianach. Maria Jasnorzewska-Pawlikowska, poetka znana przed wszystkim z eterycznych, miłosnych wierszy, w „Babie-Dziwo” stworzyła przenikliwy i szyderczy obraz wszelkiej wodzowskiej władzy o zapędach totalitarnych.

Oto w umownym państwie o nazwie Prawia bezwzględnie rządzi Valida Vrana – opętana głoszoną przez siebie ideologią dyktatorka. Społeczeństwo podporządkowuje się jej bez szemrania, zamieniając się w coraz bardziej bezwolnych poddanych, czerpiących jednak korzyści ze swojego zniewolenia.

Po ponad osiemdziesięciu latach „Baba-Dziwo” wciąż daje do myślenia…

Szczegóły

‘Branoc, Mamo

Tragedia

“Ja się zabiję mamo”. To początek sztuki Marshy Norman, która nie jest o samobójstwie ani jego powodach. Jest o rozmowie i relacjach. O ostatniej, nierealnej, wybłaganej rozmowie. Każdy, którego bliski popełnił samobójstwo chciałby ją odbyć.

Nieważne, czy ta rozmowa się odbyła. Powinna. Bo nie szuka przyczyn, nie usprawiedliwia, ale daje szansę się wypowiedzieć. Być może usłyszeć. Więc słyszymy matkę i córkę, towarzysząc im w ostatnich godzinach. Bo kiedy całe życie staje ci przed oczami, nie wiesz co zrobisz… „Branoc mamo” uderza i oczyszcza.

Szczegóły

Hagada na Polskę

Hagada jest historią Wyjścia z Egiptu narodu żydowskiego, którą odczytuje się podczas Sederu Pesachowego. Hagada upamiętnia wydarzenia z przed czterech tysięcy lat, odtwarza się ją nieprzerwanie każdego roku 15 dnia miesiąca nisan. Ma ona uczyć wdzięczności i pokory, ma spajać naród.
"Hagada na Polskę" jest opowieścią o różnych, nieraz bolesnych aspektach tożsamości narodowej. Jest zbiorową próbą zmierzenia się z demonami polskości. Z czasem trwania kolacji zmienia się w opowieść o wygnaniu. Nasza Hagada jest też w końcu wyrazem sprzeciwu wobec zakłamywaniu i monopolizowaniu przez jeden obóz ideologiczny wspólnej historii Polski.
Zapraszamy Państwa do stołu sederowego by opowiadać o naszym polskim, niemieckim i żydowskim wychodzeniu z niewoli.
Spektakl jest efektem pracy podczas Kursu Mistrzowskiego na Wydziale Reżyserii pod opieką Pawła Łysaka.

SPEKTAKL WYŁĄCZNIE DLA WIDZÓW DOROSŁYCH

Szczegóły

Barbarzyńcy

Tragedia

Przedstawienie ,,Barbarzyńcy” będzie próbą przeniesienia rzeczywistości XIX-wiecznej rosyjskiej prowincji na współczesny grunt polskiej wsi. Za pośrednictwem tekstu Maksyma Gorkiego spróbujemy skomentować specyfikę i kondycję małej społeczności wiejskiej, z jednej strony ulokowanej z dala od gwaru wielkich miast i cywilizacyjnej karuzeli, z drugiej zaś, funkcjonującej nieopodal nowo powstałej autostrady.

Przy akompaniamencie pędzących samochodów, odgrodzeni dźwiękoszczelnymi ekranami, zmarginalizowani i odseparowani, gdzieś poza nawiasem czasu i przestrzeni, zawieszeni w próżni zdarzeń, żyją ludzie marzący o mieście i pracy. Uwikłani w banał plotek, pomówień, donosów, zawiłości, zdrad, miłosnych przepychanek i toczących ich zazdrości, pełni goryczy, wewnętrznie wypaleni i skrajnie znudzeni, żyją z dnia na dzień, w oczekiwaniu na budujących odcinek autostrady, mającego przebiegać nieopodal ich wsi. Wraz z przybyciem inżynierów, nadzorujących budowę, ich monotonna codzienność ulega zaskakującej transformacji. Stacjonujący w posiadłości miejscowej arystokratki inżynierowie stają się swoistym ,,oczkiem w głowie” mieszkańców wsi. Miejscowi autochtoni za wszelką cenę próbują pozyskać względy przyjezdnych, wyrwać dla siebie kawałek ich uwagi, czy to w nadziei uzyskania korzyści materialnych, czy też zwyczajnych celów zaimponowania sąsiadowi zza miedzy. Panowie inżynierowie na przemian próbują, to oświecać, to edukować miejscowych, to kpią z nich, zabawiając się ich kosztem.

Która z grup jawi się jako tytułowi „barbarzyńcy” pozostawiamy do rozstrzygnięcia naszym widzom.
- Adam Sajnuk

Szczegóły

Dziady

Dramat

"WIĘZIEŃ"
Nocy cicha, gdy wschodzisz, kto ciebie zapyta,
Skąd przychodzisz; gdy gwiazdy przed sobą rozsiejesz,
Kto z tych gwiazd tajnie przyszłej drogi twej wyczyta!
«Zaszło słońce», wołają astronomy z wieży,
Ale dlaczego zaszło, nikt nie odpowiada;
Ciemności kryją ziemię i lud we śnie leży,
Lecz dlaczego śpią ludzie, żaden z nich nie bada.

„Dziady” Adama Mickiewicza – najwyższe osiągnięcie polskiej literatury, arcydzieło, które ukształtowało patriotyzm pokoleń Polaków, wielokrotnie inscenizowane: od prapremiery Stanisława Wyspiańskiego, przez najsłynniejsze spektakle: Leona Schillera, Aleksandra Bardiniego, Kazimierza Dejmka i Konrada Swinarskiego z legendarną rolą Jerzego Treli – po 55 latach wracają na afisz Teatru Polskiego w Warszawie.

Janusz Wiśniewski, laureat najważniejszych światowych nagród teatralnych i operowych, autor legendarnych autorskich spektakli: „Koniec Europy”, „Panopticum á la Madame Tussaud”, „Olśnienie”, „Dybuk”, „Faust” i „Arka Noego. Nowy Koniec Europy”, pracuje z Zespołem Teatru Polskiego – po swoim „Quo vadis…” (premiera w 2013 r.) – nad „Dziadami”.

„Dzieje Boga w obrębie duszy ludzkiej”, „mit integracyjny”, „wpisanie sprawy polskiej w uniwersalny układ sił dobra i zła”, „sfinksowa zagadka liczby czterdzieści i cztery – << prawdziwa jak rachunek i dziwna jak mara >>” – te nieśmiertelne motywy tekstu Mickiewicza, o największej w historii polskiej kultury mocy ocalającej, już wkrótce w Teatrze Polskim.

Scenariusz przedstawienia powstał w oparciu o II, IV i III część "Dziadów" Adama Mickiewicza.

Szczegóły