Katarzyna Herman - zdjęcie

Katarzyna Herman

8.1 / 10

189 oddanych głosów

Data urodzenia:
13-08-1971 (46 lat)

Studia w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej ukończyła w 1994 roku. Za dyplomową rolę Iriny w dramacie "Musztra - sztuka i życie", wyreżyserowanym przez Waldemara Śmigasiewicza, otrzymała wyróżnienie na XII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W tym samym roku otrzymała angaż do stołecznego Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera, w którym zadebiutowała rolą Agafii Tichonowny w "Ożenku" Mikołaja Gogola, w reż. Andrzeja Domalika. Rok później została uhonorowana nagrodą za debiut podczas XXXV Kaliskich Spotkań Teatralnych. W 1998 roku otrzymała wyróżnienie za rolę Rosi w dramacie "Zdobycie bieguna południowego" Manfreda Karge, w reż. Cezarego Morawskiego, podczas XXXVIII edycji kaliskiej imprezy.

W czasie IX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej, odbywającego się w Sopocie w 2009 r., aktorka została uhonorowana wyróżnieniem za rolę w spektaklu "Koncert życzeń" w reżyserii Beaty Dzianowicz.

Obecnie można ją zobaczyć w spektaklach Teatru Dramatycznego w Warszawie, Teatr Mazowiecki i TR Warszawa.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kilka obcych słów po polsku

Dramat

Anna Smolar zaprezentuje spektakl o Marcu '68 z zupełnie innej perspektywy, niż robiono to dotychczas. Smolar – urodzona i wychowana w Paryżu córka marcowych emigrantów – pokaże przedstawienie, które w centrum uwagi stawia pokolenie dzieci tych, dla których Marzec jest wspólnym doświadczeniem. Tekst autorstwa Michała Buszewicza opierać się będzie na relacjach starszego pokolenia, dla którego ojczyzną była, lub jest, Polska i młodszego pokolenia, rozsianego po całym świecie. Ważnym materiałem dla powstawania spektaklu będą również rozmowy, które Mike Urbaniak przeprowadził w Izraelu, Stanach Zjednoczonych i Europie.

Anna Smolar i Michał Buszewicz tak piszą o przedstawieniu:

„Spotykamy się w pięćdziesiątą rocznicę Marca '68 i przyglądamy młodszemu pokoleniu. Kim są dzieci emigrantów marcowych? Jak wyglądało ich dzieciństwo, jak kształtowała się ich tożsamość narodowa, kulturowa, religijna? Czy Marzec żyje dalej gdzieś w nas i może dać o sobie znać w kolejnych pokoleniach? Co młode pokolenie wie o tamtych wydarzeniach? Co dostajemy w spadku, jakie wspomnienia, obrazy, klisze? Ile Marca w nas? Jak wygląda wymiana między pokoleniami o diametralnie różnych doświadczeniach? Dlaczego rozmowa z rodzicami o przeszłości jest czymś na co tak trudno się odważyć?”

Szczegóły spektaklu

W oczach Zachodu

Dramat

Joseph Conrad – Józef Konrad Korzeniowski – piszący w języku angielskim prozaik i publicysta pochodzenia polskiego, dotykał w swej twórczości problemów odpowiedzialności, solidarności i wyborów moralnych. "W oczach Zachodu" – przez lata pozostająca w Polsce na indeksie książek zakazanych – to opowieść o studencie filozofii, który przez przypadek wciągnięty zostaje w świat rosyjskich opozycjonistów i odkrywa, że w państwie autorytarnym może być buntownikiem – spiskowcem, albo wiernym sługą władzy. Jedno i drugie kłóci się z jego moralnością...

Janusz Opryński – reżyser teatralny, menedżer kultury, autor adaptacji, dyrektor Festiwalu Konfrontacje Teatralne i zastępca dyrektora Centrum Kultury w Lublinie do spraw artystycznych, kierownik artystyczny Teatru Provisorium. Jako reżyser i współautor przyczynił się do największych sukcesów Provisorium: "Wspomnień z domu umarłych", "Współczucia", "Końca wieku". W 1998 r. nawiązał współpracę z Witoldem Mazurkiewiczem i jego Kompanią "Teatr". W jej wyniku powstało słynne przedstawienie "Ferdydurke", z którym teatry zjeździły cały świat. Ostatnie spektakle Teatru Provisorium wyreżyserowane przez Janusza Opryńskiego to "Bracia Karamazow" Fiodora Dostojewskiego (2012), "Lód" Jacka Dukaja (2013), "Punkt Zero: Łaskawe" w oparciu o powieść Jonathana Littella "Łaskawe" (2016).

Szczegóły spektaklu

Jakobi i Leidental

Tragikomedia

Dwaj przyjaciele od lat spędzają wspólnie czas pijąc herbatę i grając w domino. Wszystko zmienia się, gdy jeden z nich postanawia „zacząć żyć pełnią życia”. Jakie konsekwencje przyniesie ta decyzja? Czy rzeczywiście szczęście jest na wyciągnięcie ręki?
Autor tekstu - Hanoch Levin – to jeden z najważniejszych izraelskich dramatopisarzy; jego dramaty cieszą się niesłabnącą popularnością na polskich scenach.

Marcin Hycnar nominowany w rankingu miesięcznika „Teatr” – „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014” za najciekawszy debiut reżyserski

II Nagroda na Festiwalu Forum Młodej Reżyserii 2014 w Krakowie - dla
Marcina Hycnara za reżyserię spektakl "Jakobi i Leidental"

Spektakl został trzykrotnie wystawiony i wyróżniony podczas Międzynarodowego Festiwalu Hanocha Levina w Teatrze Camerii w Tel Avivie w 2015.

Szczegóły spektaklu

BabyDoll

Dramat

Spektakl laureatki pierwszej edycji DEBIUTU W STUDIO Barbary Wiśniewskiej.

Dziewiętnastoletnia dziewica wtłoczona w małżeństwo z prawie dwukrotnie starszym od siebie mężczyzną niebezpiecznie zbliża się do dnia swoich urodzin - momentu, w którym, zgodnie z wolą nieżyjącego już ojca, przestanie być objęta okresem ochronnym. Od tej chwili stanie się podległa mężowi nie tylko ekonomicznie, ale również seksualnie. W jej życiu niespodziewanie pojawia się inny mężczyzna, który wykorzystuje rozwijającą się między nimi relację do dopełnienia zemsty na jej mężu. Dziewczyna staje się drapieżnym i mrocznym obiektem pożądania, zaczyna uświadamiać sobie siłę, jaką jest obdarzona, jednocześnie chcąc zachować integralność i wymknąć się nakładanym na nią kalkom. Im bardziej walczy, tym ciaśniej oplata ją sieć intryg, tym bardziej gubi się w grze, której nie jest świadoma i której nie umie prowadzić. Baby Doll to historia o dojrzewaniu, odkrywaniu swojej seksualności i siły w patriarchalnym porządku. W spektaklu spróbujemy zmierzyć się z fantazmatem lolitki, nienaruszonej istoty w fazie przedseksualnej, będącej obsesją mężczyzn, którym mentalnie nie udało się wyjść z fazy chłopca.

Szczegóły spektaklu

Noc żywych Żydów

Dramat

Wyobraźcie sobie, że z piwnic waszego bloku wychodzą martwi Żydzi, żeby zemścić się na mieście, które o nich zapomniało.

Co byście powiedzieli, gdyby do waszych drzwi zapukali żydowscy zombies - kapitan polskiego wojska - ze swoją równie nieświeżą córką i zażądali włączenia współczesnej muzyki? Jak byście zareagowali, gdyby goście bez rąk i z przestrzelonymi twarzami ruszyli na shopping do Arkadii? A gdyby okazało się, ze trzeba ich bronić przed rodzimymi narodowcami? W takiej sytuacji postawiony zostaje bohater „Nocy żywych Żydów”.

Spektakl na podstawie powieści Igora Ostachowicza „Noc żywych Żydów”, nominowanej do Literackiej Nagrody Nike 2013.

W spektaklach 4 i 5 marca wystąpią: Dominik Rybiałek i Karolina Wasilewska.

Szczegóły spektaklu

4.48 Psychosis

Dramat psychologiczny

Jedno z najważniejszych przedstawień w polskim teatrze ostatnich dwóch dekad. Spektakl Grzegorza Jarzyny według sztuki brytyjskiej dramatopisarki Sary Kane to podróż w psychikę młodej kobiety, która pod wpływem depresji decyduje się popełnić samobójstwo. Lekarskie diagnozy sąsiadują tu z wyznaniami miłości, porady psychologa zderzone są z parafrazami Biblii i wizjami Boga.

Nie jest to zapis umierania, ale heroicznej walki o życie, którą bohaterka prowadzi w obliczu obojętnego świata. Sztuka Sary Kane interpretowana jest jako literacki testament autorki, która popełniła samobójstwo w 1999 roku w wieku 28 lat. "4.48 Psychosis" to jej ostatni krzyk, wołanie o pomoc do tych, którzy mogą pomóc.

Wydarzeniem spektaklu jest aktorstwo Magdy Cieleckiej, która przekracza granice teatralnej konwencji pokazując dramat bohaterki w przejmujący i osobisty sposób.

Szczegóły spektaklu

Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie

Komedia

Komedia. Spotkanie trojga bliskich sobie ludzi. Rozmowa zaczyna się grą towarzyską i prowadzi do walki, w której stopniowo bohaterowie zrzucają maski. Ścierają się poglądy na życie, wracają wspomnienia z dzieciństwa, pojawiają się tematy samotności, przemijania i relacji damsko-męskich.

"Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie" to sztuka przewrotna. Wyrypajew bawi się konwencjami komedii salonowej, nawiązuje do wielkiej literatury rosyjskiej i teatru absurdu.

Szczegóły spektaklu

Małe zbrodnie małżeńskie

Tragedia

Kiedy widzicie kobietę i mężczyznę w urzędzie stanu cywilnego, zastanówcie się, które z nich stanie się mordercą - ostrzega Eric-Emmanuel Schmitt, autor sztuki

Małe zbrodnie małżeńskie. To jeden dzień z życia Lisy i Gellesa, małżeństwa z piętnastoletnim stażem. On, dotknięty amnezją po wypadku, nic nie pamięta. Ona, stara się odtworzyć jego życie. Gelles jednak nie przyznaje się, że amnezja cofnęła się i, jak żona, stara się ugrać swoje na udawanej utracie pamięci. Oboje więc kłamią. Grają, by odrodzić własne małżeństwo po latach. Emocjonująca historia o miłości i jej granicach, ze zbrodnią w tle.

Szczegóły spektaklu

Szkarłatny płatek i biały

Dramat

Bohaterem "Szkarłatnego płatka" Michela Fabera jest XIX wiek, przedsionek nowoczesności, w którym tematy takie jak prawa kobiet, religia i nauka, stosunek do seksualności czy modele kobiecości i męskości są definiowane na nowo — powoli wyłania się z nich nasz współczesny świat.

Dziewiętnastowieczny Londyn Fabera raz wydaje nam się bezpiecznym przez swój dystans historycznym światem, żeby po chwili okazać się gorzką karykaturą naszej współczesności. Pięć postaci, których losy śledzi nasz spektakl, reprezentuje dylematy czasów przełomu: przemysłowiec rozdarty pomiędzy młodzieńczymi ideałami a kapitalistycznym światem; niedoszły pastor zmagający się z potrzebami ciała; głęboko wierząca działaczka społeczna, którą brak poszanowania konwenansów skazuje na wykluczenie; eteryczna i niewinna dama skazana na bycie kochanką z krwi i kości, żoną i matką; wreszcie prostytutka, która pokonuje kolejne szczeble drabiny społecznej i przekonuje się, że wyższy status wcale nie oznacza większej wolności. To właśnie pragnienie wolności, szeroko rozumianej emancypacji, wydaje się być wspólnym mianownikiem dla dążeń bohaterów Szkarłatnego płatka, którzy wypatrują nadchodzącego XX wieku z nadzieją, ale i z lękiem. Czy rzeczywiście nowoczesność przyniosła nam wolność i spełnienie? I czy faktycznie już nadeszła?

Szczegóły spektaklu