Katarzyna Faszczewska

9,3 / 10

157 oddanych głosów

Spektakle z udziałem tego aktora:

O!ŻENEK

Muzyczny

„Ożenek” w jego klasycznej formie to obyczajowość i związki, próby tworzenia relacji podszytej czystą kalkulacją oraz wchodzenie na rynek matrymonialny. Kto, z kim i za ile? Wszystko to osadzone w realiach XIX-wiecznej Rosji…

A gdyby tak spojrzeć na utwór Gogola od nieco innej strony i pokusić się o jego współczesną interpretację? Ukazać perspektywę psychologiczną potrzeb i tęsknot współczesnego człowieka? Zdiagnozować obecne poszukiwania partnerów, randki rodem z portali internetowych czy gry, które prowadzą między sobą obie strony? Tego wyzwania podjęła się Anna Gryszkówna tworząc słodko-gorzki spektakl muzyczny o miłości i relacjach. Co więcej, zdecydowała się również wnikliwie pokazać w nim perspektywę męską. Dzisiejszego mężczyznę, próbującego tworzyć związki i pogubionego w próbie sprostania oczekiwaniom kobiet.

„O!żenek” pokazuje jak ogromną potrzebę miłości, przytulenia, czułości, bycia z drugim człowiekiem nosi w sobie każdy z nas, a jednocześnie jak duża jest niemożność stworzenia udanej relacji i kalectwo emocjonalne młodych ludzi. Mierzy się ze sprawami patriarchatu i prorodzinną perspektywą naszego kraju, w której kobiety „zachęcane” są do rodzenia dzieci i wychodzenia za mąż.

Spektakl dedykowany jest osobom będącym obecnie w temacie tworzenia związków, ale również tym, którzy za moment w nim będą, lub przeciwlegle – byli, oraz wszystkim chcącym pokusić się o chwilę refleksji nad kondycją współczesnych relacji, również z sobą samym.

„O!żenkowi” towarzyszy niezwykła forma wyrazu jaką jest wodewil. Lekki, muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami i tańcami. Pozwala intensywniej, dogłębniej i dowcipniej wyrazić emocje. Jak twierdzi reżyserka spektaklu – ta forma teatralnej estetyki daje prawdziwą petardę. Tam, gdzie braknie emocji w monologu lub dialogu – zaczyna się śpiewanie, a uczucia, kiedy braknie już słów, można już tylko pięknie wyśpiewać.

Szczegóły

Albo

Komedia

W owym czasie Izrael uciskany był niemiłosiernie przez Kanaanejczyków, których wodzem był Sisera, który mieszkał w Charoszet - Haggoim i posiadał dziewięć tysięcy żelaznych rydwanów. Izraelici prosili Deborę, by stanęła na ich czele i podjęła walkę z najeźdźcą. Ale Debora nie dawała się przekonać. Na Ziemię musiał więc udać się Anioł Pana, który uczynił to niechętnie, bo Ziemi nie lubił.

"Albo" to biblijna historia na podstawie fragmentu Księgi Sędziów opowiedziana z przymrużeniem oka i dużą dawką pięknej muzyki. To opowieść o zasadach i o tym, co się dzieje, gdy ktoś nagle owe zasady wyłącza.

W przedstawieniu wykorzystano utwory grupy Abba w wersji przygotowanej i nagranej przez Royal Philharmonic Orchestra.

Powrót na scenę Teatru Wolandejskiego nie byłby możliwy gdyby nie wsparcie wszystkich osób, które pomogły przetrwać nam czas pandemii dorzucając się do zorganizowanej przez nas zrzutki.
Teatr Wolandejski jest beneficjentem Funduszu Wsparcia Kultury - Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

Szczegóły

Baba-Dziwo

Dramat

Baba-Dziwo! Ale czym właściwie jest to „dziwo”? Czy to jakaś sztuczna inteligencja, mit narodowy, czy może po prostu sfrustrowana kobieta? Nic z tych rzeczy! Baba-Dziwo to genialny babski łeb, który chce uzdrowić wszystkie kobiety. Przebrana za domokrążcę, księdza czy listonosza może pojawić się w każdym domu i to w najmniej oczekiwanym momencie. Wszystko po to, by sprawdzić, czy jej poddani żyją w szczęściu, czy kobiety służą Ojczyźnie, pamiętając przy tym o tygodniowym limicie jaj, i czy zgodnie z nowym prawem nie uchylają się od dostarczania małych obywateli.

Wszak w świecie Baby-Dziwo dzieci są najważniejsze! Każda kobieta powyżej osiemnastego roku życia ma obowiązek dostarczyć państwu obywatela. Te niezamężne zaś stawić się muszą przed komisją poborową. W przypadku otrzymania kategorii „A” państwo ma im zapewnić odpowiedniego „repopulatora”. Po dziewięciu miesiącach następuje roczny okres przygotowawczy, a potem uroczyste przekazanie obywatela w ciepłe ramiona Ojczyzny, która przecież też jest kobietą.

Jak żyć w świecie Baby-Dziwo? Czy stawiać jej opór? Przecież została wybrana większością głosów. Czy można postawić granicę przed tym wścibskim babskiem? Kiedy należy skorzystać z nielegalnych środków, by obalić legalnie wybraną Babę?

Szczegóły

Masakra paryska

Dramat

Bezwzględne okrucieństwo wydarzeń Nocy Świętego Bartłomieja stało się interesującym tematem dla Christophera Marlowe’a i Aleksandra Dumasa. Ich leksykon nienawiści został wzbogacony przez twórców Teatru Wolandejskiego o nowe pojęcia, pozwalające z morza intryg i chorych ambicji wyłowić obraz zachowań panujących we współczesnym świecie.

W "Masakrze paryskiej" gra toczy się o najwyższą stawkę. Wizja objęcia władzy unieważnia wszystkie wyrzuty sumienia.

Szczegóły