Kamil Maćkowiak - zdjęcie

Kamil Maćkowiak

9,2 / 10

257 oddanych głosów

Data urodzenia:
20-11-1979 (41 lat)

W 1998 r. ukończył Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku (dyplom Tancerza Scen Polskich), w 2003 r. Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. W 1998 r. otrzymał Nagrodę Ministra Kultury dla najlepszego absolwenta Szkoły Baletowej. Na deskach teatru zadebiutował będąc studentem II roku aktorstwa. Zagrał wówczas w spektaklu "Zdziczenie obyczajów pośmiertnych" Bolesława Leśmiana w reż. Waldemara Zawodzińskiego. Od 2000 r. aktor współpracował z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi. Występował gościnnie w łódzkim Teatrze Studyjnym oraz Teatrze Scena Prezentacje w Warszawie.

Najważniejsze role teatralne aktora to: Rosenberg w "Amadeusie" Shaffera, Benwolio w "Romeo i Julii" Szekspira, Feliks w "Samotnej drodze" Schnitzlera, Jimmy w "Miłość i gniew" Osborne'a, Victor w sztuce "Polaroidy" Ravenhilla, Ferdynand w "Intrydze i miłości" Schillera, , Paul w "Sprawcach" Jonigka, Hughie w spektaklu "Made in China" O'Rowe, Wesoły w "Osaczonych" Zujewa, Aleksy w "Bramach raju" Andrzejewskiego, Adam w "Survivalu" Blocka, Brick w sztuce "Kotka na rozpalonym, blaszanym dachu", Stu w "Zszywaniu" Neilsona, ON w "Totalnie szczęśliwi" Hasslera.

W 2005 r. Kamil Maćkowiak współtworzył scenariusz i opracował choreografię do spektaklu "Niżyński", na podstawie wspomnień legendarnego tancerza i choreografa, prekursora tańca nowoczesnego, Wacława Niżyńskiego, który na scenie Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi wystawił Waldemar Zawodziński. Aktor wcielił się w monodramie w rolę tytułową, za którą został uhonorowany w 2006 roku Złotą Maską przez łódzkich recenzentów teatralnych. Przedstawienie było wielokrotnie nagradzane w kraju i za granicą, m.in. na VI Międzynarodowym Festiwalu Monodramów "Monocle" w Sankt Petersburgu, festiwalach teatralnych w Kłodzku, Jeleniej Górze, Zabrzu, Szczecinie, Kaliszu oraz w Kilonii.

W 2007 roku zadebiutował "na dużym ekranie", zagrał Bartka Wilkosza w filmie "Korowód". Aktor występował również w serialach: "Sprawa na dziś", "Oficer", "Pensjonat pod różą", "Oficerowie", "Kryminalni", "Odwróceni", "Naznaczony".

Spektakle z udziałem tego aktora:

Amok

Dramat

Każdy spektakl powstaje z fascynacji – postacią, zdarzeniem, muzyką, czasami o których opowiada… Ten zrodził się z fascynacji książką.

Książka, o której mowa to bestseller „Milion małych kawałków” Jamesa Freya. To właśnie na jej podstawie powstał scenariusz spektaklu „AMOK”. Jak to zwykle bywa przy realizacji naszych przedstawień, pomysłów było mnóstwo, począwszy od scenografii na oprawie muzycznej skończywszy. Postawiliśmy na prostotę. Widzowie którzy widzieli spektakl po raz pierwszy podczas jego premiery w listopadzie 2014 roku, mieli okazję zobaczyć bardzo wymowną wersję sauté, taką, w której poszczególne sceny oddzielał jedynie dźwięk metronomu z czasem zastąpiony przez znakomicie oddającą klimat przedstawienia muzyką Piotra Sulikowskiego. Już podczas prób okazało się, że Kamil Maćkowiak wcielający się w postać Jamesa będzie grał cały spektakl nie ruszając się z miejsca. Zrodziło się jednak pytanie, w jaki sposób przedstawić innych bohaterów, których w książce Jamesa Freya jest przecież niemało… Swoim talentem Maćkowiak udowodnił jednak, że można zagrać wiele postaci ani na moment nie ruszając się z fotela, będącego właściwie jedynym elementem scenografii „AMOKU”.

Integralną częścią „AMOKU”, a zarazem łącznikiem pomiędzy poszczególnymi scenami stały się komiksy narysowane specjalnie na potrzeby tego monodramu przez Marię Balcerek.

Nie obeszło się w przypadku realizacji tego spektaklu bez kontrowersji. Kilkakrotnie zmienialiśmy grafikę reklamującą „AMOK”, bo padały uwagi, że jest za mocna, zbyt realistyczna. Zdarzały się protesty, a nawet zakaz samego grafika miasta, by mogła pojawiać się w przestrzeni publicznej. Wiele interpretacji przyniósł też sam tytuł, który zdecydowaliśmy się napisać z odwróconą literą K – dla jednych był to zatem „AMOK”, podczas gdy inni interpretowali ten tytuł jako „KOMA”, niewiele także odbiegając od prawdy przekazywanej w treści tego przedstawienia…

Szczegóły

Projekt "Diva"

Film pełnometrażowy przestawiający proces tworzenia monodramu Diva Show.

Spektakl „Diva Show” mieści się w konwencji stand-upu. To historia mężczyzny ze zdiagnozowanym zaburzeniem osobowości „borderline”, narcystycznie uzależnionego od potrzeby akceptacji, marzącego o uznaniu i estradowym sukcesie. Nie jest to jednak, jak mogłoby się wydawać, historia drag queen. Opowieść o bohaterze jest czymś więcej – to obraz człowieka wychowywanego przez samotną matkę, w rodzinie pozbawionej czułości i bliskości. Człowieka, który od dziecka marzy o byciu gwiazdą. Z fantazji rodzi się własna kreacja Tiny Turner, będącej jego idolką. Osią spektaklu jest poszukiwanie własnej tożsamości seksualnej i płciowej – zmagania z odpowiedzią na pytanie kim, a może czym, jest bohater. Maćkowiak nie boi się interakcji z widzami, przez cały czas trwania spektaklu prowadzi z nimi momentami dowcipny, momentami poważny, dialog. Przeprowadza widzów od śmiechu, poprzez wzruszenie, do łez i – co najważniejsze - skłania do głębokiej refleksji nad własnym życiem.
W spektaklu występuje Kamil Maćkowiak.

Szczegóły

Diva Show

Monodram

Spektakl „Diva Show” mieści się w konwencji stand-upu. To historia mężczyzny ze zdiagnozowanym zaburzeniem osobowości „borderline”, narcystycznie uzależnionego od potrzeby akceptacji, marzącego o uznaniu i estradowym sukcesie. Nie jest to jednak, jak mogłoby się wydawać, historia drag queen. Opowieść o bohaterze jest czymś więcej – to obraz człowieka wychowywanego przez samotną matkę, w rodzinie pozbawionej czułości i bliskości. Człowieka, który od dziecka marzy o byciu gwiazdą. Z fantazji rodzi się własna kreacja Tiny Turner, będącej jego idolką. Osią spektaklu jest poszukiwanie własnej tożsamości seksualnej i płciowej – zmagania z odpowiedzią na pytanie kim, a może czym, jest bohater. Maćkowiak nie boi się interakcji z widzami, przez cały czas trwania spektaklu prowadzi z nimi momentami dowcipny, momentami poważny, dialog. Przeprowadza widzów od śmiechu, poprzez wzruszenie, do łez i – co najważniejsze - skłania do głębokiej refleksji nad własnym życiem.

Szczegóły

Niżyński

Monodram

Monodram Kamila Maćkowiaka, na podstawie „Dziennika” Wacława Niżyńskiego w przekładzie Grzegorza Wiśniewskiego. Życie, twórczość i szaleństwo „Boga tańca” – wybitnego tancerza i choreografa, prekursora tańca nowoczesnego Wacława Niżyńskiego.Był twórcą obdarzonym wyjątkową charyzmą. Uznany za niedościgły wzór, fenomen ruchu, artystę hipnotyzującego, ikonę swoich czasów. W styczniu 1919 roku wystąpił po raz ostatni. Miał 29 lat. Gwałtowny rozwój choroby psychicznej przerwał jego błyskotliwą, lecz krótką karierę. W ciągu sześciu tygodni od ostatniego występu do zamknięcia w szpitalu psychiatrycznym, pisze „Dzienniki”, wstrząsający zapis stanów psychozy. Wacław Niżyński spędził w zakładach psychiatrycznych 30 lat. Nigdy już nie zatańczył. „Bóg tańca” zmarł w Londynie w 1950 roku.

Szczegóły

Karnawał czyli pierwsza żona Adama

Komedia

W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w repertuarze Teatru Polskiego pojawiło się dziewięć sztuk Sławomira Mrożka, w tym trzy prapremiery: "Ambasador", "Kontrakt", "Portret" i jedna prapremiera polska: "Letni dzień". Dzięki uprzejmości Autora Teatr Polski znów stanie się domem Mrożka – wydarzeniem roku jubileuszowego będzie prapremiera sztuki "Karnawał czyli pierwsza żona Adama" w reżyserii Jarosława Gajewskiego.

Utwór powstawał długo, temat pojawił się jeszcze w Meksyku. Sławomir Mrożek zaczerpnął temat "Karnawału..." z popularnej meksykańskiej pieśni. Prace nad tekstem przerwała choroba, a po powrocie do zdrowia ludowa pieśń nabrała dla dramatopisarza nowego, pełniejszego wymiaru. Postanowił wrócić do pisania "Karnawału...".

Akcja dramatu rozgrywa się prawdopodobnie w rajskim ogrodzie, dokładnie 22 czerwca. Pogoda jest piękna. Szatan jak zwykł to czynić od początku Stworzenia, majstruje przy losach człowieka. W upalną, czerwcową noc Lilith - mistyczna pierwsza kobieta - ponownie uwodzi Adama...
W "Karnawale..." można odnaleźć elementy wodewilu i misterium, poważny ton dramatu współistnieje bowiem z charakterystycznym dla Mrożka poczuciem humoru. To, co najważniejsze zapisane zostało w podtekstach rozmów między bohaterami, którzy niczym pierwsi ludzie przyglądają się sobie uważnie, studiują siebie nawzajem, a zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystują by toczyć ze sobą rozmaite wojny i wzajemnie się zdobywać. Mrożek-Baltazar tworzy nowe theatrum mundi.

Szczegóły

Niżyński

Tragedia

Na podstawie "Dziennika" Wacława Niżyńskiego w przekładzie Grzegorza Wiśniewskiego.
Życie, twórczość i szaleństwo "Boga tańca" - wybitnego tancerza i choreografa, prekursora tańca nowoczesnego Wacława Niżyńskiego.

Był twórcą obdarzonym wyjątkową charyzmą. Uznany za niedościgły wzór, fenomen ruchu, artystę hipnotyzującego, ikonę swoich czasów.
W styczniu 1919 roku wystąpił po raz ostatni. Miał 29 lat. Gwałtowny rozwój choroby psychicznej przerwał jego błyskotliwą, lecz krótką karierę. W ciągu sześciu tygodni od ostatniego występu do zamknięcia w szpitalu psychiatrycznym, pisze "Dzienniki", wstrząsający zapis stanów psychozy. Wacław Niżyński spędził w zakładach psychiatrycznych 30 lat.
Nigdy już nie zatańczył.
"Bóg tańca" zmarł w Londynie w 1950 roku.

Warszawska premiera spektaklu przygotowana została przez Fundację Kamila Maćkowiaka oraz Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Szczegóły

Lekcje stepowania

Komedia

Bohaterami spektaklu są uczestnicy kursu stepowania. Każda z postaci uczęszcza na lekcje z innego powodu, przychodzi z własną opowieścią, osobowością i temperamentem. Sztuka Harrisa grana była na wielu europejskich scenach, a w latach 90. powstał film, w którym główną rolę zagrała Liza Minnelli. Przedstawienie łączy komedię z wątkami obyczajowymi i dużą dawką tańca. Krystyna Janda wraca do reżyserii tego spektaklu po 11 latach. W 2005 r. wyreżyserowała „Lekcje stepowania” dla Teatru Powszechnego w Łodzi.

Szczegóły

Mój pierwszy raz

Komedia

MÓJ PIERWSZY RAZ dotyczy czegoś, co jest niezwykle rzadkie, gdyż łączy niemal wszystkich na tej planecie. Czy mieszkasz w Delhi czy w Nowym Jorku, czy jesteś Billem Clintonem czy Billem Gatesem, według wszelkiego prawdopodobieństwa nadejdzie w twoim życiu taki moment, że po raz pierwszy zaznasz seksu. Skoro dotyczy to tylu z nas, dlaczego o tym nie mówimy?

Właśnie po to powstaje MÓJ PIERWSZY RAZ. Niech ludzie zaczną mówić o tym niezwykłym rytuale przejścia. Tak wiele sobie po nim obiecujemy, a rzeczywistość najczęściej dramatycznie nas rozczarowuje.

Wreszcie, rzadko się zdarza, by pierwszy raz był tak przyjemny, jak powinien być. Więc bawcie się tym „pierwszym razem”. Niech wasza publiczność się dowie, że to okazja do radości. Niech się dowie, że można się śmiać ze swojego pierwszego razu. I wówczas, jak głosi ostatni slajd: „może skupimy się na tym, co jest naprawdę ważne: na następnym razie”.

W SPEKTAKLU WYKORZYSTYWANE SĄ MASZYNY DYMNE.
UWAGA! AKTORZY W SPEKTAKLU UŻYWAJĄ NIECENZURALNYCH WYRAZÓW. SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 15. ROKU ŻYCIA

Szczegóły