Kajetan Wolniewicz - zdjęcie

Kajetan Wolniewicz

9,0 / 10

62 oddanych głosów

Data urodzenia:
19-03-1957 (65 lat)

Od 1981 r. jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (w 1982 uzyskał dyplom). Zaczynał grać na deskach Teatru Bagatela w Krakowie (1981-1992). Od 2005 roku związany jest z krakowskim Teatrem Ludowym. Współpracuje także z Operą Krakowską,Teatrem STU,Teatrem Barakah w Krakowie,Teatrem Muzycznym w Łodzi .
Spektakle z udziałem tego aktora:

Wujaszek Wania

Dramat

Cała złożoność psychologiczna bohaterów „Wujaszka Wani” ich rozterki, tęsknoty, paradoksalnie, doskonale rymują się z dylematami i kondycją współczesnego człowieka, który nagle stanął w obliczu wyborów ostatecznych, został zmuszony do postawienia pytań fundamentalnych. Pytania o sens życia w świetle podjętych niegdyś decyzji, o zasadność wyborów, które prowadzą nas na trudne ścieżki losu, o prawo do szczęścia, miłości i nieskrępowanego życia. Kiedyś mogły nam się wydawać jedynie romantyczne, odległe, typowe dla bohaterów literackich. Jednak dziś, w roku 2021, kto z nas nie miał podobnych refleksji? Przecież, podobnie jak bohaterowie Czechowa, obserwujemy, jak dewaluują się dawne wartości, kruszeją systemy, na naszych oczach rozpada się świat, który znamy. Ale nie tylko się rozpada, sami wciąż “odkładamy go na później”, jak spełnienie, nadzieje, życie.

Premiera: 3|5 czerwca 2021

Szczegóły

Gdy przyjdzie sen

Tragikomedia

"Gdy przyjdzie sen..." to opowieść o miłości jak mówią twórcy "źle poczętej, niepoprawnie ujawnionej i absurdalnie przerwanej". Ta miłość zdarzyła się we wsi Borówka, a to "trudna wieś" . "Wiosną zalewa ją woda, zimą śnieg zasypuje, latem gorące powietrze dusi, jesienią pięknie jest.” "... i jest tu jeden kościół, jedna świetlico-remiza, dużo błota i przystanek autobusowy skąd można pojechać za górę, do miasta. A tam w mieście wszystko jest lepsze i łatwiej się oddycha i uśmiechać się można...". W tej balladzie - moralitecie o sile marzenia, by wyrwać się do lepszego życia, lepszego świata rozpacz miesza się z pożądaniem, zawiść z miłością. A wszystko to opowiedziane jest ze sporą dawką komizmu.

Szczegóły

Iliada

Dramat

Trwa wojna. Nikt już nie bardzo pamięta, kiedy się zaczęła. I z jakiego powodu się zaczęła. Nikt też nie wie, kiedy – i czy w ogóle – się skończy. Paliwo nienawiści się wypaliło, nadzieja na zwycięstwo już nie pcha do przodu. Została frustracja, gorycz i gniew. A bogowie zsyłają na walczących zarazę...
Wysłuchajcie Iliady – homeryckiej pieśni o Ilionie sprzed nieomal trzech tysięcy lat. Pieśni o wojnie, w której ścierają się nie tylko wojownicy, ale też piękno z brzydotą, tragedia ze śmiechem, wartości z doraźnym zyskiem, a bohaterstwo z tchórzliwym smrodem potu. Czy w takim świecie jest miejsce na heroizm? Na boskość? Na katharsis?

Szczegóły

Piotr i Fryc – Cudowne zapylenie. Komedia.

Komedia

Kiedy Piotr i Fryc, spowinowaceni i zagubieni w przestrzeni, czasie oraz bezowocnych próbach sprzedaży chińskich wózków inwalidzkich jako niemiecką solidną markę, docierają do hotelu w małym miasteczku w Polsce i rozpaczliwie liczą ostatnie grosze – jak prezent od Boga – otwiera się nowe pole do działania: cudowne uzdrawianie. W tej bezpruderyjnie komicznej historii Piotr i Fryc dwoją się i troją, by liczba urodzeń w Polsce nie zmalała i aby samych siebie uchronić przed katastrofą.

----------------------------------------------------------------------------------------

INFORMACJA DLA WIDZÓW DOTYCZĄCA ZASAD POSTĘPOWANIA W CZASIE SPEKTAKLI W TEATRZE PRASKA 52 OD DNIA 26 CZERWCA 2021 r.:

W przypadku spektakli odbywających się w pomieszczeniach zamkniętych, widownia będzie mogła zostać zapełniona jedynie w 75%, a publiczność będzie musiała zasłaniać usta i nos. Osoby wchodzące na teren budynku Teatru Praska 52 muszą zastosować się do kilku bardzo ważnych zasad w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Obowiązkowa jest m.in. dezynfekcja rąk – stojaki z płynem dezynfekującym oraz instrukcją są umieszczone przy wejściu do obiektu, w foyer oraz w toaletach. Wymagane jest zakrywanie zgiętym łokciem lub chusteczką ust i nosa podczas kichania i kaszlu. W spektaklach mogą brać udział wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów chorobowych takich jak katar, kaszel, wysypka, gorączka, duszności, ból mięśni, brzucha, głowy, biegunka.

Wejście na spektakl, możliwe jest po złożeniu przez każdego widza pisemnego oświadczenia o tym, że ten według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym. Pracownicy Teatru Praska 52 udostępnią każdej osobie uczestniczącej w spektaklu stosowny formularz, którego wypełnienie jest obligatoryjne i służy jedynie uzyskaniu możliwości skontaktowania się z osobą, która podała swoje dane, w przypadku stwierdzenia zagrożenia zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 w związku z udziałem w spektaklu. W przypadku stwierdzenia zagrożenia zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 w związku z udziałem w spektaklu dane zawarte w formularzu będą mogły zostać przekazane przez Teatr Praska 52 właściwym służbom sanitarnym. Formularz będzie przechowywany przez Teatr Praska 52 przez 2 tygodnie od dnia spektaklu.

Przy wejściu do obiektu odbywa się bezdotykowa kontrola biletów oraz obowiązkowa dezynfekcja dłoni. Po wejściu należy udać się w miejsce wskazane przez osobę z obsługi, która wskazuje drogę do odpowiednich wejść. Procedura wpuszczania uczestników spektaklu na teren Teatru Praska 52 rozpocznie się na godzinę przed planowanym rozpoczęciem spektaklu. W Teatrze Praska 52 należy pojawić się najpóźniej na 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Na terenie obiektu trzeba zachować dystans społeczny od innych osób wynoszący nie mniej niż 2 m (nie można gromadzić się w grupach). Podczas spektaklu należy bezwzględnie przestrzegać obowiązku zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki lub przyłbicy.

Po każdym wydarzeniu obiekt jest dezynfekowany (toalety, klamki, poręcze). Wszystkie toalety są dostępne, znajdują się tam środki do dezynfekcji dłoni i papierowe ręczniki. W toaletach znajdują się również instrukcje prawidłowego mycia rąk, nakładania i zdejmowania maseczek ochronnych oraz rękawiczek.

Szczegóły

Anioły w Ameryce

Dramat


Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.


Autorska interpretacja tekstu Tony’ego Kushnera, będącego amerykańską epopeją, którą sam autor nazwał „gejowską fantazją na motywach narodowych”. Opowieść o tym, jaka jest cena prawdy, wolności i indywidualizmu, która okazuje się boleśnie aktualna szczególnie dziś, szczególnie w Polsce. To pełna ironii i zjadliwego humoru historia o „demokracji” z czasów administracji ultraprawicowego prezydenta - Ronalda Reagana, nazwana też arcydziełem epoki chaosu. Jest jednak przede wszystkim opowieścią o miłości – „miłości w czasach zarazy”.

Szczegóły

Salto w tył

Dramat

A przecież powszechnie wiadomo, że nawet ci najbardziej głusi na pieśni stadionów, nierzadko dają się zauroczyć relacjom zdawanym przez komentatorów sportowych – „królów" odkrywczej metafory, zaskakującej dygresji i niebanalnej puenty. Niejeden poeta może tylko pomarzyć o takiej nieśmiertelności swoich sentencji, jaką zagwarantowały sobie wyrzucane pod wpływem niezrównanych emocji zdania mające się nijak do ogólnie panujących zasad gramatycznych i niecechujące się przesadną elegancją stylu. Sport jest w stanie zachwycać, a tych których nie zachwyca, wybitny komentator sportowy swoją soczystą narracją jest w stanie przekonać, że jednak zachwyca.

Opisy zmagań sportowych, historie o zwycięstwach i biciu rekordów to coś więcej niż tylko czysto techniczne rozważania o możliwościach sprawnie funkcjonującej maszynerii ludzkiego ciała. Pogrążający się w ciemnościach choroby psychicznej pisarz stworzył szereg opowieści o czeskich sportowcach, którzy potrafili zanegować nieznośną rzeczywistość komunistycznej Czechosłowacji i stworzyć sobie alternatywny świat, określony ich pragnieniami i pasją. Czy można reportaże sportowe Oty Pavla czytać jak opowieść o arcyludzkiej potrzebie dania z siebie wszystkiego w walce o własną wolność? Jako opowieść, która nigdy nie przestaje być aktualna? Opowieść, dzięki której nie przestajemy wierzyć w możliwość wolności w każdych warunkach, w jakich przychodzi żyć człowiekowi? Opowieść o wolności, która nie jest patetycznym frazesem, ale samym życiem, które „można przeżyć jak święto”?

Szczegóły

Sędziowie

Dramat

Sędziowie – ostatni dramat Stanisława Wyspiańskiego, pisany i redagowany w obliczu ostatecznej perspektywy, śmierci – to wielki sąd nad światem.
Pisarz sięgnął po historię rodem ze współczesnej mu kroniki kryminalnej: o zabójstwo ciężarnej służącej zostaje oskarżony syn miejscowego bogacza. Jednak w ten wątek kryminalny wplecione są historie zdrady i dzieciobójstwa, przemocy i przekupstwa, ale też wielkich namiętności, miłości: kobiety do mężczyzny i ojca do syna. Pospolita zbrodnia nabiera na tym tle rozmiarów greckiej tragedii. Tam gdzie krzywda i zbrodnia pojawia się zemsta i kara. I choć sędziowie rozstrzygający sprawę w groteskowy sposób nie dorastają do wymiaru tragedii, w jakiej z urzędu biorą udział, próbują ferować wyroki. Mimo nich jednak na oczach widzów staje się sąd ostateczny - ostatecznie rozstrzygający o winie i karze.
Sędziowie to antyczna tragedia i współczesny mroczny thriller w jednym. Zwięzły, ostry, mistrzowski dialog, piękny w swoich ripostach prowokuje do szybkiego, filmowego montażu, daje niezwykłe, emocjonalne zwroty akcji. Pełna napięcia fabuła przesycona jest elementami grozy i tajemniczości, mimo że to jeden z niewielu realistycznych dramatów Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Dramat

W co może zamienić się uroczystość rodzinna, gdy każdy z jej uczestników zostaje sprowokowany do podjęcia ostatniej walki w życiu: o pieniądze, godność, miłość, namiętność, życie, i o prawdę w końcu. A to brutalna i bezwzględna walka, w której nikt nie zostanie oszczędzony i nikt tak naprawdę nie wygra. Dramaty Williamsa, fascynują tak bardzo, bo ciągle w nich odnajdujemy i rozpoznajemy to co dla nas najbardziej bolesne i dotkliwe.

Gwałtowne emocje, wyraziste postaci, miłość, namiętność, śmierć i samotność. Opowieść o przerwanych gestach, przekłamanych rozmowach, ulotności szczęścia, względności prawdy i bezwzględności życia.

Klasyka dramatu światowego w reżyserii jednego z najlepszych polskich aktorów.

Spektakl prezentowany jest w ramach FESTIWALU PREMIER.

Szczegóły

Rewizor. Będzie wojna! | #WspieramKulture

Tragedia

Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na Facebooku Teatru Ludowego: KLIKNIJ TUTAJ

Mikołaj Gogol w „Rewizorze” demaskuje układy funkcjonujące w każdym społeczeństwie i systemie. Artur Pałyga przystawia naszej rzeczywistości gogolowskie lustro. Na ile jesteśmy w stanie się w nim przejrzeć i rozpoznać? Tym bardziej, że lustro wydaje się być rodzajem krzywego zwierciadła. A może to świat już tak bardzo wypadł nam z formy. To już nie pierwszy ani drugi, tylko kolejny rewizor, który przyjeżdża do miasta. Wszyscy mieszkańcy są zmęczeni wciąż powracającą historią i nikt nie chce zajmować się Rewizorem. Ale On wie jak do siebie przekonać. Popisy taneczne, wokalne i kulinarne, w ramach wszechobecnych talent show to już przeżytek. Najbardziej trendy jest teraz wojna "Z czego się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie". Tylko, że ten śmiech znaczy już coś kompletnie innego.

Szczegóły

Sekretne życie Friedmanów

Tragedia

Nowy język teatralny i nowa estetyka.
Niecodzienna podróż w kameralnej - zaledwie trzydziestoosobowej grupie
We wszystkich przestrzeniach Stolarni wciąż toczy się prawdziwa historia, która nie znalazła swojego ostatecznego rozwiązania
Znajdziecie się w środku wydarzeń, które stały się inspiracją tego spektaklu
Macie szansę być nie tylko obserwatorami, ale też uczestnikami zdarzeń.Możecie je oceniać, a nawet na nie wpływać.

"Sekretne życie Friedmanów” - spektakl inspirowany nominowanym do Oskara filmem Andrew Jareckiego “Capturing the Friedmans”.
Casus Friedmanów - pomimo swej amerykańskości - przekracza ciasne ramy kulturowe, pozwala odkryć mityczną tkankę tej historii i godną Sofoklesa tragiczność losów jej bohaterów. Suma składających się na nią elementów - przekroczenie tabu, wina jednostki, sąd, rozłam wewnątrz rodziny, konsolidacja społeczności przeciwko winowajcom, ofiara składana przez winowajcę dla jego syna - stanowi o jej teatralności i ponadkulturowości. Teatr jest medium, które ma szansę wydobyć z tej historii to, co w filmie siłą rzeczy musiało pozostać stłumione. To, że odbywa się to 6900 km od miejsca prawdziwych zdarzeń, tylko wzmacniać będzie uniwersalność przekazu.

LUDWIK DLA MAŁGORZATY KOCHAN JAKO NAJLEPSZEJ KRAKOWSKIEJ AKTORKI 2016r.

Szczegóły

Via-Gra

Tragikomedia

Inteligentna komedia zawsze, kiedy już wybrzmi śmiech budzi refleksje. Tak jest też w przypadku „Via-gry” Freda Apke, znanego i popularnego w Polsce niemieckiego dramaturga, którego sztuki zawsze bawią przewrotnością dialogów.

Już sam tytuł tej tragikomedii przywodzi na myśl wiele wręcz groteskowych skojarzeń, a cóż dopiero jeśli wpisać go w kontekst związku starszego mężczyzny z młodszą kobietą z apetytem na życie. Każda taka historia ma wiele meandrów i szczegółów. Warto się w nie zagłębić korzystając z lekkiej, komediowej formy przedstawienia, w której życie mniej boli, a śmiech oczyszcza i wyzwala.

Szczegóły

Mending fences - Wszystko o związkach

Niedaleko pada jabłko od jabłoni, Wina ojca idzie w syna....itd. Wszystkie te polskie mądrości mieszczą się w kanadyjskiej sztuce Norma Fostera "Mending fences".

Prosta obyczajowa historia dwóch mężczyzn, ojca i syna, którzy nie radzą sobie z okazywaniem uczuć. Rozdzieleni na lata, potem obaj już jako dorośli stają wobec siebie zupełnie bezradni, przytłoczeni emocjami, do których wstydzą się przyznać.
Dyskretnym przewodnikiem po obcym im świecie uczuć jest "kobieta po przejściach", sąsiadka i towarzyszka życia ojca.

Ta historia mieści w sobie ogromne pokłady ciepła i liryzmu. Chwilami śmieszna, chwilami gorzka - jak życie. To świeży oddech w świecie sztuki zdominowanym przez sensację i farsę.

Szczegóły

Jakobi i Leidental

Jednym z najpopularniejszych ostatnio w Polsce dramaturgiem jest izraelski pisarz o polskich korzeniach, Hanoch Levin. Jego bohaterowie to wrażliwcy, zmagający się z niespełnieniem, samotnością, strachem przed śmiercią, którzy potrafią jednocześnie wzbudzić śmiech i łzy. Groteskowi, a jednak sympatyczni, uwikłani w międzyludzkie zależności, tęskniący za miłością i życiem przez duże „Ż”.
„Jakobi i Leidental” Levina jest jednym z tzw. „dramatów samotnych serc”. Dwaj przyjaciele w średnim wieku, spędzający od lat czas na piciu herbaty i grze w domino, przestają być przyjaciółmi, kiedy jeden z nich postanawia zacząć żyć pełnią życia. Porzuca więc przyjaciela, by związać się z przypadkowo spotkaną, niebanalną – jak się mu wydaje – kobietą… Jednak zerwana przyjaźń u progu wielkiej miłości nie oznacza wyzwolenia z kompleksów i zależności od drugiego człowieka. Dawna przyjaźń staje się ryzykowną grą.
Komedia Levina jest dosadną i zabawną opowieścią o nieśmiertelnej nadziei na lepsze życie, której bohaterowie w liryczno-satyrycznych songach opowiadają o swoich tęsknotach.

Szczegóły

Gąska

To gorzka komedia napisana przez jednego z najpopularniejszych współczesnych autorów rosyjskich. Nikołaj Kolada jest znawcą ludzkich dusz i orędownikiem prostych, „nieważnych” ludzi, którzy przeżywają swoje jakże ważne dramaty. W „Gąsce” opowiada on historię artystów, żyjących w mieście bez perspektyw, którzy bardziej niż o karierę walczą o własne szczęście, bo znaleźli się w takim szczególnym momencie życia, kiedy powinni pogodzić się z przemijaniem, zdobyć na okazanie wstydliwie dotąd skrywanych uczuć i pragnień bez aktorskiej emfazy.
Lawinę zdarzeń i emocji wyzwala młoda aktoreczka, która trafia do zespołu teatralnego tworzonego przez podstarzałe amantki i znudzonych, niedocenianych urzędników z artystowskimi pretensjami.

Szczegóły

Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna

Władza ludowa dbała nie tylko o rozwój ideowy, ale również kulturalno-oświatowy wszystkich obywateli. Do lokalnych kolektywów robotniczo-chłopskich co rusz trafiały więc dyrektywy obligujące miejscowy aktyw partyjny do zorganizowania – oczywiście poprawnych politycznie – wydarzeń kulturalnych. I tak aktywiści spółdzielni w Głuchej Dolnej postanowili się „odświeżyć kulturowo”, przygotowując przedstawienie. Przypadek sprawił, że wybór padł na „Hamleta”. Reżyserem wybrany został wiejski nauczyciel, który tak rozdał szekspirowskie role, że charaktery wykonawców niebezpiecznie nałożyły się na charaktery postaci. Sekretarz organizacji partyjnej Bukara, lokalny satrapa i oszust został Klaudiuszem, a jego zausznik, szara eminencja we wsi ma zagrać role Poloniusza. Hamletem natomiast zostaje Joca, młody chłopak, którego ojciec padł ofiarą fałszywych oskarżeń ze strony partyjnych kacyków. Ta „teatralna” walka o dobre imię ojca staje się głęboką metaforą walki z hipokryzja i ideowym zakłamaniem o prawo i prawdę.

Szczegóły

Feniks leci do słońca

Jaka jest cena sławy? Czy warto nieodpowiedzialnie marzyć i starać się te marzenia realizować? Na pozór tak, ale przecież poszukiwanie szczęścia często kończy się bolesnym rozczarowaniem. A z drugiej strony – czy można przeżyć życie tak intensywnie, tak się nim nasycić, że stanie się ono nudne, wręcz nie do zniesienia? I że nagle najważniejszym, najpiękniejszym marzeniem stanie się marzenie o… śmierci? To pytania, które nurtują młodych, młodszych i dorosłych.

Kotka Tosia śni o karierze wielkiej gwiazdy. Skazana na monotonne życie w prowincjonalnym mieście, pragnie za wszelką cenę zmiany na lepsze. Jej przepustką do świata sztuki ma być talent wokalny oraz nieograniczona wyobraźnia. I tak pewnego dnia niespodziewanie zjawia się u Tosi mityczny Feniks, może niezbyt chętny, by pomóc kotce w realizacji jej zamierzeń, ale też nie mający serca jej odmówić. Rozpoczyna się przygoda.

Szczegóły

Hotel Westminster

Komedia

Farsa nie jest łatwym gatunkiem teatralnym, ale za to ma swoich niekwestionowanych mistrzów do których należy Ray Cooney, autor „Mayday’a”, „Kochanych pieniążków” czy „Okna na parlament”. My z jego bogatego repertuaru wybraliśmy dla Państwa „Hotel Westminster”, brawurową opowieść o hotelowo-miłosnych perypetiach przystojnego posła i wiceministra partii rządzącej, oczywiście z udziałem jego żony, kochanki oraz „zaradnego inaczej” asystenta, posłanki partii opozycyjnej i egzotycznego kelnera… w którego wcielił się Hai Bui Ngoc „NAM” - mistrz Kung Fu

Szczegóły