Justyna Wielgus - zdjęcie

Justyna Wielgus

10,0 / 10

7 oddanych głosów

Wiceprezeska Zarządu Fundacji Teatr 21. Performerka, autorka ruchu scenicznego, instruktorka ruchu, współtwórczyni konceptów spektakli i akcji performatywnych, pedagożka teatru. Autorka ruchu scenicznego do m.in. “Szewcy” w reż J. Sobczyk (Narodowy Stary Teatr w Krakowie), “Rewolucja, której nie było”w reż. J.Sobczyk ( Teatr 21/ Biennale Warszawa),”Wielce Szanowna Pani” w reż. Martyny Peszko (Teatr Polski w Bydgoszczy).Twórczyni performansu “PokaZ” (Teatr 21, 2019). Prowadzi warsztaty z zakresu improwizacji kontaktowej, świadomości ciała, alternatywnej motoryki oraz danceability. Współpracuje z wieloma instytucjami przy projektach, szkoleniach dotyczących zagadnień pedagogiki teatru, sztuki czy teatru inkluzywnego i społecznego. Współprowadzi zajęcia z teatru stosowanego w ramach podyplomowych studiów “Pedagogika teatru” (UW) oraz zajęcia z arteterapii na APS w Warszawie. Współpracuje z Lotte van den Berg w ramach „Building conversation” (prowadzenie “Rozmowy bez słów”) oraz w ramach Third Space i i najnowszego projektu „Dying Together”.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Tisza be-Aw

Performance

Inspirowany świętem Tisza be-Aw performans Teatru 21 przywołuje pamięć ofiar nazistowskiej akcji T4, będącej "eliminacją życia niewartego życia". Osobiste doświadczenia aktorów, ponure dzieje XX wieku i święto Tisza be-Aw łączą się w jednym miejscu. Żałoba po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej uruchamia wiele współczesnych pytań.

"Tisza be-Aw" to najmocniejsze przedstawienie Teatru 21. Oszczędne, precyzyjne, zdyscyplinowane. To spektakl naprawdę polityczny; być może nawet najbardziej radykalny, jaki można było zobaczyć w minionym sezonie w Warszawie.
(Piotr Morawski, Dwutygodnik)

Grupa graczy ubrana w letnie stroje treningowe, kojarzące się z zajęciami wychowania fizycznego, gra na wyznaczonym polu w popularne zabawy podwórkowe. Zabawy wywodzą się z tradycji ludowych i do dziś praktykowane są na placach zabaw czy szkolnych boiskach. Wszystko odbywa się na serio, przy użyciu konkretnych, wymaganych przez zasady rekwizytów (piłka, skakanka, opaska na oczy).

Niewinne dziecięce zabawy uderzają ładunkiem przemocy zarówno w obszarze działania jak i języka. Nazwy gier zawierają pejoratywne określenia: "Głupi Jaś", "Szczur", "Szmaciarz", "Czarny lud". Podobnie jest w wypadku czynności określanych w zasadach gry, takich jak: zbijanie, bicie, klepanie, wytykanie palcem. Najsłabsi gracze są ośmieszani, karani lub eliminowani.

Wydarzenie dedykowane osobom powyżej 15 roku życia.
Program Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 jest współfinansowany ze środków m.st. Warszawy.

Szczegóły

Indianie

Dla dzieci

Spektakl o odwadze. Podróż do źródeł odwagi ukrytych w tajemniczej historii Czarnego Węża.
Czym jest dzisiaj odwaga? Jak być odważnym? Jak żyć odważnie? Jak zachęcać do odwagi? A może wcale jej nie potrzebujemy?
Jeśli pomyśleć o odwadze jako o ciekawości i pragnieniu poznania świata, to w dzieciństwie wszyscy jesteśmy odważni. Jednak proces edukowania bardzo często tłumi ciekawość i ujarzmia temperament. Dlatego nie każdy dorosły jest nadal odważny.
Niech więc nawiedzą nas indiańscy bohaterowie. A wraz z nimi zwierzęta, żywioły, słońce i księżyc. Każdy z nas chowa w pamięci odważnych bohaterów. Być może znajdzie się w niej trochę miejsca dla Indian?
Aktorzy Teatru 21 przywołają ducha wojowniczek i wojowników. Nie bójcie się! Usiądźmy w kole, słyszycie dźwięk bębna? Zatańczmy razem taniec pow-pow! Tak, Indianie powracają!!! My potrzebujemy ich, a oni nas.

Czas się spotkać!

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Pokazy współfinansuje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Spektakl dla dzieci w wieku od 7 lat.

Szczegóły

Śmiertelnie trudna gra

Dramat

Gąska Klementyna pewnego dnia spotyka Śmierć. Na ten widok dostaje gęsiej skórki, ale nie ucieka, nie krzyczy... Zresztą Śmierć wygląda inaczej, niż spodziewała się Klementyna: nie trzyma w ręku
kosy, nie jest ani stara, ani brzydka, lubi spacerować i rozmawiać o słodyczach. Między dwiema bohaterkami rodzi się relacja, poznają się coraz lepiej i głębiej.

- Wyszłyśmy od tematu śmierci, a zaczęłyśmy przyglądać się życiu, jego regułom, tej naszej codziennie grze w klasy. Z muzyczno-ruchowych improwizacji powstał spektakl nie tylko o odchodzeniu, ale o twórczej obecności w świecie pełnym wyzwań - mówi Justyna Sobczyk, reżyserka.

Teatr 21 zrodził się w 2005 r. z warsztatów w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” w Warszawie. Aktorami są przede wszystkim uczniowie oraz absolwenci szkoły - osoby z zespołem Downa i autyzmem. Ich dawna zabawa w teatr zmieniła się w pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie. Spektakle Teatru 21 można było oglądać w warszawskich teatrach (Dramatyczny, Studio, Powszechny, Nowy, Baj, Soho), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest głównym miejscem aktywności zespołu. Grupa występowała również na festiwalach w kraju (Wrocław, Poznań, Węgajty, Gdańsk, Kalisz, Łódź, Kielce, Białystok, Pszczyna, Lublin) i za granicą (Praga, Neratov, Berlin, Helsinki, Freiburg). Z Teatrem 21 współpracują artyści, edukatorzy i badacze działający na co dzień w instytucjach kultury w całej Polsce. Grupę prowadzi Justyna Sobczyk.

Wydarzenie współfinansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Szczegóły