Jolanta Litwin-Sarzyńska - zdjęcie

Jolanta Litwin-Sarzyńska

8,9 / 10

236 oddanych głosów

Wiek: 56 lat

W 1991 roku ukończyła studia - Studio Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Jest laureatką wielu festiwali między innymi otrzymała Grand Prix na festiwalach piosenki w Lubinie, Poznaniu i Warszawie. Na Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni otrzymała nagrodę za najlepszą role kobiecą zagraną w monodramie Moja mama Janis. Współpracowała z Teatrem Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Teatrem Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, Teatrem Komedia w Warszawie oraz Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Piplaja

Musical

Opowieść o wybitnej satyryczce Stefanii Grodzieńskiej, współzałożycielce Syreny, która rozbawiała kolejne pokolenia w Polskim Radiu i Telewizji Polskiej oraz w felietonach w „Szpilkach” i „Przekroju”.

Słowem „piplaja” w przedwojennym żargonie nazywano początkujące aktorki, tancerki i autorki. Używała go także Grodzieńska i sama była piplają, kiedy stawiała pierwsze kroki w międzywojennych warszawskich teatrach, kabaretach literackich i rewiach. Wojna zabiła ten świat i to słowo, a my wskrzeszamy je za sprawą musicalu Joanny Drozdy (scenariusz i reżyseria) oraz Tomasza Filipczaka (muzyka).

Akcja obejmuje trzy okresy. Opowiadamy o międzywojniu, kiedy Warszawa była stolicą rozrywki, o życiu pod okupacją i w getcie oraz o artystycznych salonach powojnia. Zapraszamy do świata zaludnionego przez tak barwne i ważne dla kultury postaci jak Fryderyk Jarosy, Wiera Gran, Hanka Bielicka, Hanka Ordonówna, Loda Halama i Karol Hanusz.

„Piplaja” nie jest klasyczną biografią – bardziej niż kolejne wydarzenia z życia Grodzieńskiej interesuje nas sama bohaterka: kobieta nowoczesna, która kroczyła po wielu ścieżkach kariery i nie dawała się zaszufladkować. Była odważna i niezależna. Łamała stereotypy. Przecierała szlaki kolejnym pokoleniom kobiet. - Inspirując się życiorysem Grodzieńskiej, napisałam opowieść o kobiecie w ciężkich czasach, próbującej swoich sił w zawodach niepisanych kobietom, walczącej z uprzedzaniami i cenzurą. Słowem - opowieść uniwersalną. Z niej wynika hasło spektaklu: „Nie bój się żyć tak, jak chcesz” - mówi reżyserka Joanna Drozda.

- Nawiązuję do stylistyki lat 20-tych i 30-tych, do złotej ery swingu, oraz do tego, co działo się w muzyce tuż po wojnie, kiedy mocną pozycję miał jazz – opowiada kompozytor Tomasz Filipczak. - Widzowie usłyszą również charlestona, tango i nawiązania do piosenki teatralnej międzywojnia. Skomponowałem 15 utworów: solówki, duety i zbiorowe numery.

Spektakl widzów od 13. roku życia.

Szczegóły

Kajko i Kokosz. Szkoła latania

Musical

Musicalowa adaptacja komiksu Janusza Christy w reżyserii Jakuba Szydłowskiego i z muzyką Jakuba Lubowicza będzie pierwszą premierą Teatru Syrena w sezonie 2021/22! Ten duet zrealizował już m.in. „Księgę dżungli” w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz „Przypadki Robinsona Crusoe” w Teatrze ROMA w Warszawie.

Janusz Christa przygody dwóch słowiańskich wojów – Kajka i Kokosza – rysował od 1972 r. Na początku w odcinkach, w „Wieczorze Wybrzeża”, a później w „Świecie Młodych”. To tam w 1975 r. zadebiutowała „Szkoła latania”. Jest to pierwszy komiks z serii, który został wydany w formie osobnego albumu oraz pierwszy komiks w Polsce, który trafił do kanonu lektur (w 2016 r. jako lektura dla IV klasy szkoły podstawowej). Teraz przyszedł czas na inscenizację w Teatrze Syrena w Warszawie.

W "Szkole latania" wątpiący w swoją siłę Łamignat otrzymuje od czarownicy Jagi rzekomo magiczną fujarkę i głęboko wierzy, że to właśnie dzięki jej dźwiękom może wywijać maczugą, by dalej łupić bogatych i wspierać biednych. Tymczasem Hegemon i jego zbójcerze chcą okraść i spalić Mirmiłowo. Kiedy w grodzie są Kajko i Kokosz, atak kończy się niepowodzeniem. Jednak Hegemon wpada na sprytny pomysł - podstępnie zaraża Mirmiła wizją latania. Kiedy kasztelan w towarzystwie Kajka i Kokosza wyrusza na Łysą Górę do Wyższej Szkoły Latania na Miotle, Hegemon szykuje się już do zdradzieckiego ataku...

Jak wygląda proces zamiany komiksu w musical? - Z kompozytorem Jakubem Lubowiczem współpracujemy od lat. Zanim postanie muzyka, omawiamy kierunek, który chcemy obrać. Dzięki temu piosenki stają się uzupełnieniem i wzbogaceniem historii, a nie tylko dodatkami – mówi reżyser Jakub Szydłowski. – „Kajko i Kokosz” to wspaniała intryga i skrzący się dowcip. W inscenizacji trzeba przekazać najważniejsze cechy każdej postaci, zależności między bohaterami i wierność zdarzeń. Muszą wybrzmieć kultowe teksty. Istotne będzie odwzorowanie kostiumów. Kiedy widz znający oryginał zorientuje się, że nie zmieniamy na siłę pierwowzoru, będzie mógł czerpać przyjemność z tego, w jaki sposób podobna, a w jaki nowatorska będzie musicalowa inscenizacja. Przemycimy też kilka zabawnych odniesień do obecnych czasów. Jednak istotą musi być zachowanie ducha pierwowzoru!

Opowiada kompozytor Jakub Lubowicz: - Muzyka będzie współczesna, oparta na nowoczesnych bitach oraz brzmieniach, ale nie zabraknie musicalowych songów, pozwalających aktorom zaprezentować swój kunszt wokalny. Czasami wystarczy, że muzyka w tle tworzy nastrój i ma rolę drugorzędną, a czasami musi wyjść na plan pierwszy i pobudzić w widzach emocje. Taki będzie ten spektakl - barwny, różnorodny, momentami bawiący do łez, ale i nostalgiczny, poruszający. A muzyka mu w tym pomoże.

Dziękujemy Fundacji Kreska im. Janusza Christy za udzielenie licencji na realizację spektaklu.
Spektakl widzów od 8. roku życia.

Szczegóły

To ja mama Janis

Monodram

"W jednej z podłych dziur,
tych, do których Bóg nie przyznaje się,
Czeka na mnie tłum,
więc muszę grać, czy chcę, czy nie.
A ty puszysz się,
czekasz na mój znak.
Zrozum, noc to noc, a dzień to dzień,
a w dzień jest właśnie tak.”
(tłum. Maciejka Mazan)

4 października upływa 49. rocznica śmierci Janis Joplin, amerykańskiej ikony blues rocka i rocka. Z tej okazji zapraszamy na specjalne pokazy monodramu Jolanty Litwin-Sarzyńskiej pt."TO JA MAMA JANIS".

Co by było, gdyby Janis nie próbowała się dostosować? Gdyby nie zjadał jej ten lęk, kim być: artystką, czy matką? Co by było, gdyby wiedziała, że można być jedną i drugą naraz? Kto jest główną postacią spektaklu: współczesna kobieta czy Janis, która jak cień towarzyszy bohaterce monodramu? Osobisty i przejmujący, a zarazem muzycznie smakowity, taki jest monodram "TO JA MAMA JANIS"

Wieczór w podziemnym bistro Teatru Syrena z piosenkami Janis Joplin w wykonaniu doborowego zespołu muzyków i pełną ekspresji Jolantą Litwin-Sarzyńską to idealna propozycja na początek jesieni!

Szczegóły

Nogi Syreny

Rewia

W schludnych rewirach warszawskiej dzielnicy rządowej, między wysmukłymi gmachami ministerstw spraw wszelakich, pod czujnym okiem wygimnastykowanych i niezwykle przystojnych agentów Służby Ochrony Państwa przyczaiła się Ona – piękna, krnąbrna, nierządna, bezwstydna i bardzo wilgotna Syrena.

Pławi się w szampanie, pręży leniwie członki, wspomina własne i cudze upadki, nade wszystko zaś kusi, nęci, wabi swoim krystalicznym śpiewem. Biada tym, którzy ulegną jej i zapuszczą się nocą w jej zakamarki, by spędzić w nich upojne chwile wypełnione magią, śpiewem oraz winem i przekąskami w zdecydowanie zawyżonych cenach…

Zapraszamy na nocną rewię w podziemiach Teatru Syrena, wypełniony chansonami, perwersyjnym dowcipem, politycznymi aluzjami, bezwstydny wieczór ze wszystkim tym, co zakazane, nieapetyczne i niegustowne. Pierwszy kieliszek gratis! Orkiestra na żywo! Bufet z wyszynkiem!

Miejsca nienumerowane przy pięcioosobowych stolikach.

Spektakl zawiera liczne odniesienia seksualne i polityczne. Wchodzisz na własną nieodpowiedzialność!

Szczegóły

Rodzina Addamsów

Musical

DLA ŻYWYCH, MARTWYCH I… NIEZDECYDOWANYCH!!!

Morticia, zimna jak sopel lodu, Gomez, gorący jak wulkan, Wednesday – ich demoniczna córka i Pugsley, słodki, ale śmiertelnie groźny synek, urokliwy wuj Fester, wiedźmowata Babcia i Lurch, posępny kamerdyner o wdzięku zombie… oto w komplecie najbardziej upiorna rodzinka wszech czasów!

Rodzina Addamsów w koprodukcji Teatru Muzycznego w Poznaniu i Teatru Syrena w Warszawie to przebojowy musical, którego premiera miała miejsce na Broadwayu w 2010 roku. Od początku spektakl przyciągał tłumy widzów, pokazywany był niemal w całej Europie i Ameryce. Na scenie oglądamy historię upiornej rodzinki mieszkającej na bagnach w starym, wiktoriańskim zamku. Głównymi bohaterami opowieści są Gomez i Morticia, których córka Wednesday, zwana księżniczką ciemności, dorasta i zakochuje się w uroczym chłopaku o imieniu Lucas. Prosi ojca, aby zachował to w tajemnicy przed swoją ukochaną żoną. Wszystko zmieni się pewnego wieczoru, kiedy przy jednym stole spotkają się obie rodziny pochodzące z dwóch różnych światów.

Twórcą Rodziny Addamsów jest amerykański rysownik Charles Addams. Od lat 30. przygody upiornej rodzinki zaczęły się ukazywać w formie komiksu na łamach popularnego amerykańskiego tygodnika „The New Yorker”. Następnie, w latach 1964-1965, emitowano stworzony na jego podstawie serial telewizyjny, a w 1991 roku miała miejsce premiera słynnego filmu Rodzina Addamsów. W obsadzie znaleźli się między innymi Anjelica Huston, Raúl Juliá oraz Christina Ricci, dla której występ okazał się przepustką do hollywoodzkiej kariery. Obraz doczekał się również kontynuacji w 1993 roku oraz w 1998 roku jako Rodzina Addamsów: Zjazd rodzinny.

Poznańsko-warszawską koprodukcję wyreżyseruje Jacek Mikołajczyk (Zakonnica w przebraniu, Nine, Czarownice z Eastwick). Kierownictwo muzyczne spektaklu obejmą Piotr Deptuch i Tomasz Filipczak. Za choreografię odpowiadać będzie Ewelina Adamska-Porczyk, scenografię projektuje Grzegorz Policiński, a kostiumy Ilona Binarsch. W tym składzie realizatorzy przygotowali polską prapremierę Rodziny Addamsów w 2015 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym, a także polską prapremierę Zakonnicy w przebraniu (2016), będącą niesłabnącym przebojem poznańskiej sceny. Muzyka w Rodzinie Addamsów stanowi fuzję tradycji broadwayowskiej i znakomitej stylistyki latynoamerykańskiej. Największą sławę zyskały takie utwory jak: Chcesz być Addamsem, W całkiem nową stronę, Większego świra mam czy Zatańczmy jeszcze raz – wszystkie w przekładzie Jacka Mikołajczyka.

Szczegóły

Bem! Powrót Człowieka - Armaty

Musical

Musical, który jest ukłonem w stronę naszej historii. Chcemy pokazać Państwu nieznane oblicze jednego z największych bohaterów Polski i Węgier.

Ale nie ma się czego obawiać: to nie będzie „akademia ku czci”, a raczej szalony rajd, historyczny „roller coster” przez zakręty XIX-wiecznych dziejów, z paroma wycieczkami w stronę współczesności. No i oczywiście dobrze zrobiony musical – zabawny, czasem poruszający, zawsze nasycony znakomitą muzyką Wiktora Stokowskiego i intrygującymi tekstami Macieja Łubieńskiego.

Co ciekawe, "BEM!" jest koprodukcją aż trzech teatrów: Syreny, Pożaru w Burdelu i Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach, i we wrześniu cała inscenizacja zostanie przeniesiona do Kielc. Następnie będzie „podróżować” pomiędzy naszymi miastami.

Szczegóły

Czarownice z Eastwick

Musical

Ten musical przeniesie Państwa do małego amerykańskiego miasteczka, w którym trzy tytułowe „czarownice” odnajdą swoją kobiecość dzięki interwencji diabolicznego Darryla van Horne’a.

Wszyscy ci, którzy widzieli słynny film z Jackiem Nicholsonem, Cher, Michelle Pfeiffer i Susan Sarandon, wiedzą doskonale, co to za historia. Na naszej scenie wzbogacona została o porywające sceny taneczne choreografa Jarosława Stańka oraz wpadające w ucho numery muzyczne w wykonaniu najlepszych polskich aktorów musicalowych. Spróbujemy też poderwać siebie i Państwa do lotu – metaforycznie, a może i całkiem dosłownie.

Spektakl zalecany dla widzów od 16 roku życia.

Szczegóły

Królowa Śniegu

Dla dzieci

Jedna z najbardziej znanych baśni Andersena zilustrowana muzyką Piotra Hertla i piosenkami Agnieszki Osieckiej. Wywołująca dreszcz grozy podróż w głąb mroźnej krainy zła historia Kaja i Gerdy, którzy za sprawą okrutnej królowej zostają rozdzieleni.

W serce Kaja trafia odłamek zwierciadła, co sprawia, że chłopiec zaczyna być obojętny wobec innych. Zafascynowany Królową Śniegu daje się uprowadzić do jej pałacu. Zrozpaczona Gerda wyrusza na poszukiwania przyjaciela.
Spektakl, wykorzystując nowoczesną technikę, przenosi młodego widza w baśniowy świat pełen tajemnic i magii. Działając na wyobraźnię dziecka, przekonująco opowiada o sile przyjaźni i zwycięstwie Dobra nad Złem.

W 2001 roku przedstawienie otrzymało Atest przyznawany przez Kapitułę ASSITEJ na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak”. W lutym 2013 roku mieliśmy przyjemność zagrać 400. spektakl.

Na "Królową Śniegu" zapraszamy dzieci od lat 5.

Szczegóły

Kot w butach

Dla dzieci

Najmłodszy z trzech braci młynarza otrzymuje w spadku po ojcu jedynie... kota.

Chłopiec i sympatyczny zwierzak szybko się zaprzyjaźniają, a próbą ich braterstwa jest wspólna podróż pełna przygód, porywającej muzyki i tańca. W drodze spotykają wiele barwnych postaci, które uczą młodego młynarczyka pracowitości i wiary we własne siły. Gdy okazuje się, że największym marzeniem chłopca jest poznanie prawdziwej królewny, Kot postanawia nieco pomóc losowi. Czy każde marzenie da się spełnić? Niełatwy to plan, ale nie ma rzeczy niemożliwych dla Kota w Butach!

Na przedstawienie zapraszamy dzieci od lat 5.

Szczegóły