Joanna Żółkowska - zdjęcie

Joanna Żółkowska

8,7 / 10

412 oddanych głosów

Data urodzenia:
06-03-1950 (69 lat)

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (1972). Debiutowała w roku 1973 rolą Zosi w słynnych mickiewiczowskich Dziadach w reżyserii Konrada Swinarskiego w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Zaraz potem zagrała tamże w Procesie Franza Kafki w reżyserii Jerzego Jarockiego, zrobiła zastępstwo w Biesach Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy i ponownie u Swinarskiego w równie głośnym Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego. Od 1974 roku jest aktorką Teatru Powszechnego w Warszawie, na którego scenie stworzyła szereg wybitnych kreacji w spektaklach Aleksandra Bardiniego (Barbarzyńcy Maksima Gorkiego, 1976), Zygmunta Hübnera (Lot nad kukułczym gniazdem Dale’a Wassermana, 1977; Zemsta Aleksandra hr . Fredry, 1978; Spiskowcy Josepha Conrada Korzeniowskiego, 1980;Upadek Nordahla Griega, 1982; Wrogowie Gorkiego, 1984) i Wajdy (Sprawa Dantona Stanisławy Przybyszewskiej, 1975; Panna Julia Augusta Strindberga, 1988; Romeo i Julia Williama Shakespeare’a, 1990) oraz w Ławeczce Aleksandra Gelmana w reżyserii Macieja Wojtyszki (1986), w Tutam Bogusława Schaef fera w reżyserii Marka Sikory (1992), Ożenku Nikołaja Gogola w reżyserii Andrzeja Domalika (1995), Weselu Wyspiańskiego w reżyserii Krzysztofa Nazara (1995) i Trzech wysokich kobietach Edwarda Albee w reżyserii Magdaleny Łazarkiewicz (1996). Jej chwilowa praca w zespole Teatru Narodowego w Warszawie (1997-1999) zaowocowała rolą Mani w gombrowiczowskim Ślubie w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Występowała gościnnie w stołecznym Teatrze „Scena Prezentacje”, przygotowała również kilka monodramów, m.in. Dziennik panny służącej Octave’a Mirbeau i Przegryźć dżdżownicę Katarzyny Grocholi. Stworzyła wiele kreacji w spektaklach Teatru Telewizji, gdzie zagrała m.in. Aleksandrę w Jegorze Bułyczowie Gorkiego (1975) i Mary Warren w Czarownicach z Salem Ar thura Millera (1979) w reżyserii Hübnera, Sonię w Wujaszku Wani Antona Czechowa w reżyserii Bardiniego (1980) i królową Elżbietę w Marii Stuart Friedricha Schillera w reżyserii Rober ta Glińskiego (1995). Ma na swoim koncie także wiele ról filmowych, m.in. w Szklanej kuli Stanisława Różewicza (1972), Strachu Antoniego Krauzego (1975), Matce swojej matki Glińskiego (1996), Na koniec świata Łazarkiewicz (1999); przy dwóch ostatnich obrazach pracowała również jako współautorka scenariusza. Wyróżniona Nagrodą im. Leona Schillera (1979), Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego (2002, za rolę Grety w Prezydentkach Wernera Schwaba w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego) oraz nagrodami aktorskimi na festiwalach teatralnych w Kaliszu, Opolu i Olsztynie.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Ucho Prezesa czyli SCHEDA

Komedia

Prezes chce sprawdzić lojalność swoich współpracowników. Używa do tego przewrotnego fortelu. Rozpoczyna się walka o władzę, która za chwilę stanie się niczyja.

Kandydatów do fotelu Naczelnika Państwa jest wielu. Mimo pozorów pokornej służby Polsce i suwerenowi nie przebierają w środkach.

Twórcy internetowego hitu zdecydowali się na napisanie sztuki teatralnej z gatunku satyrycznej political fiction. Dobrze znani bohaterowie: wszystkowiedzący - mogący - przewidujący Prezes, jego wierny przyboczny Mariusz, oraz odwiedzający ich koledzy partyjni, a także przedstawiciele niezłomnej opozycji zjawią się w "królestwie" Pani Basi, żeby zabrać widzów za niezbyt często odwiedzane kulisy władzy.

W spektaklu wystąpią: Robert Górski, Mikołaj Cieślak, Izabela Dąbrowska, Joanna Żółkowska, Cezary Pazura, Janusz Chabior, Lesław Żurek, Paweł Koślik, Krzysztof Dracz, Tomasz Sapryk, Jerzy Bończak.

Szczegóły

Córka

Dramat

Barbara – artystka i była hippiska traci pamięć w nagłym wypadku. Do szpitala przyjeżdża jej dorosła córka. Lekarz każe im rozmawiać, to jedyny sposób, na powrót Barbary do zdrowia. Pamięć jest jednak zawodna, a z poszczególnych wspomnień wyłaniają się dwa zupełnie inne obrazy ich wspólnego życia. Początkowo zabawne dialogi, odsłaniają powoli kryjącą się pod spodem tajemnicę.

Intymna opowieść o przepaści pomiędzy PRL’em, a współczesnością, o dwóch różnych pokoleniach – tym urodzonym w latach 50-tych – zbuntowanym i pragnącym wolności i tym z przełomu epok, które w tej wolności zagubiło spokój i szczęście. Spektakl o tęsknocie, której nie da się zaspokoić, o winie, karze i przebaczeniu. A przede wszystkim o relacji między matką a córką, być może najważniejszej i najbardziej
skomplikowanej relacji w życiu kobiety.

Szczegóły

Ożenek

Komedia

OŻENEK – nieśmiertelna komedia Nikołaja Gogola – wkracza na scenę Teatru 6. piętro! Znakomici aktorzy w przenikliwej, widowiskowej inscenizacji Andrzeja Bubienia.

„Niewiarygodne zdarzenie w dwóch aktach”, jak Autor nazwał OŻENEK – to prawdziwa teatralna uczta: widowisko, któremu tempo i wigor nadają intrygi swatów oraz umizgi swatanych, zalotników reprezentujących tyle groteskowe, ile przezabawne typy ludzkie. Matrymonialne perypetie Iwana Kuźmicza Podkolesina i Agafii Tichonownej okazują się zaskakującym splotem pragnień i możliwości, zamiarów i losów, którymi podszyte są przygotowania do tytułowej ceremonii. OŻENEK to galeria przejmująco celnych, a zarazem bawiących do łez portretów niemłodych kawalerów i panien, aktualnych zawsze, ilekroć uczucie, status i szansa na szczęście stają się przedmiotami handlowej transakcji.

Siłą OŻENKU jest cała kolekcja postaci, które na stałe wpisały się w światową tradycję teatru komedii. W roli podstarzałego kawalera Podkolesina zobaczymy Michała Żebrowskiego. Podejrzanie atrakcyjną pannę na wydaniu zagra Paulina Chruściel. Z brawurowymi rolami swatów zmierzą się Anna Dereszowska (jako Fiokła Iwanowna) oraz Piotr Głowacki (Koczkariew). Ponadto na scenie ujrzymy feerię brawurowych kreacji: dynamiczne spotkania, dialogi i konfrontacje młodych talentów (Dorota Krempa, Kamil Szklany) z gwiazdami polskiej komedii (Joanna Żółkowska, Janusz Chabior, Cezary Pazura, Cezary Żak).

Reżyserem spektaklu jest Andrzej Bubień, powracający do Teatru 6.piętro po sukcesie, jaki odniosła tu jego inscenizacja WUJASZKA WANI Antona Czechowa. Niepowtarzalny styl jego inscenizacji i przenikliwa interpretacja OŻENKU opiera się na przekonaniu, że komedia Gogola w rzeczywistości jest refleksyjną opowieścią o ludzkiej samotności i poszukiwaniu bliskości. Reżyser stawia nieustająco aktualne pytania o sens walki o własną autentyczność oraz o granicę i cenę, jaka pozwala na przetrwanie w świecie zdominowanym przez sztuczność i zakłamanie. Scenografię do spektaklu zaprojektowała Anita Bojarska, muzykę skomponował Piotr Salaber.

Szczegóły

Dama bije Króla (Szach-Mat)

Komedia

Opowieść o starej przyjaźni, nowej fascynacji i drugiej młodości. Czy można zmienić zwyczaje starego żołnierza? Czy dokona tego atrakcyjna kobieta? Co na nową fascynację ojca powie jego syn?

W sztuce rozgrywa się partia szachów, ale o wiele ciekawsza i ważniejsza jest „gra”, która toczy się między głównymi postaciami komedii. Kto bierze w niej udział? Zrzędliwy wdowiec Fred, jego syn Leonard, przyjaciel Walter oraz gosposia Rosalinda.

Fred żyje od lat w poukładanym schemacie. We wtorki partia szachów z Walterem, oczywiście o tej samej porze. W środy wizyta syna Leonarda, z którym toczy ciągłe boje i stawia opór wszelkim jego propozycjom zmian niezdrowego życia. I do tego wszystkiego odwieczna walka z gosposiami.

Wszystkie zatrudnione przez syna kobiety, Fred wykańcza w ekspresowym tempie. Nie chce by ktokolwiek naruszał jego terytorium i wchodził z buciorami w jego życie. Jednak pewnego razu pojawia się gosposia, która wywraca jego życie o 180 stopni…

Szczegóły

Wujaszek Wania

Komedia

Jednostajne życie w prowincjonalnym majątku przerywa przyjazd profesora Sieriebriakowa oraz jego młodej, pięknej żony. Pod wpływem tego zdarzenia rozpoczyna się subtelna gra prawdy i fałszu, podszyta typowymi dla Czechowa namiętnościami: pożądaniem, nadzieją, bólem niespełnienia, a nade wszystko – miłością i pragnieniem odmiany swojego losu.

Ta, po czechowowsku, naprzemiennie śmieszna i straszna opowieść jest okazją do przejęcia się losem „człowieka zbędnego”, a także do spojrzenia na nas samych, podlegających codziennym presjom i życiowym dążeniom. Przygotowujący inscenizację dramatu Andrzej Bubień, po latach pracy na europejskich scenach dramatycznych i operowych (za które zbierał liczne nagrody i wyróżnienia, na czele z nominacją do rosyjskiej Złotej Maski), powraca do autora „Trzech sióstr”.

Jego spektakl dowodzi, że przenikliwość spojrzenia Czechowa nie straciła dziś nic ze swojej aktualności. Wraz z twórcami zapraszamy, aby temu spojrzeniu poddać własny codzienny trud oraz towarzyszące mu emocje.

Szczegóły

Polityka

Komedia

„Polityka” to gorzko-ironiczna komedia, szydząca w bardzo inteligentny sposób z naszej klasy politycznej, w której śmiech nie jest celem, tylko środkiem do rozmowy o bolączkach współczesnej Polski.

W realiach lat 20-tych, czasu emancypacji kobiet i budowy II Rzeczpospolitej, rozgrywa się burzliwy romans dwójki głównych bohaterów. Posłanka lewicy (Małgorzata Socha) i poseł prawicy (Rafał Królikowski) uwikłani zostają nie tylko w miłosne, ale także partyjne perypetie. Polityczne i uczuciowe potyczki przedstawicieli dwóch wrogich obozów, w których łapówkarstwo, prywata i nepotyzm są nieodzowną częścią tego, co nazywa się „uprawianiem polityki”, tworzą prześmiewczą komedię lewicowo - prawicowych namiętności.

Pochodzący z 1920 roku, zaskakująco współczesny tekst Włodzimierza Perzyńskiego potwierdza jedynie znaną prawdę, że prawdziwa sztuka nie ma wieku, a natura ludzka to najbardziej stały i niereformowalny element życia. Interesująca inscenizacja Eugeniusza Korina, który wykorzystuje w swoim spektaklu parodię filmu niemego sprawi, że widzowie odbędą zabawną podróż do kinematografu z okresu międzywojnia, gdzie taper przygrywa na pianinie, a gwiazdy srebrnego ekranu są zniewalająco zmysłowe i uwodzicielskie.

Szczegóły

Central Park West

Komedia

Central Park West – ulica Nowego Jorku, jeden z najbardziej pożądanych, najbardziej prestiżowych adresów do zamieszkania. Tu mają swoje apartamenty ci, którym w życiu udało się osiągnąć najwięcej. Właśnie tu mieszkają Madonna, Sting, Bono, Demi Moor, Diane Keaton, Steve Martin, Woody Allen… i bohaterowie naszej sztuki, państwo Riggs: Phyllis, wybitna psychoanalityczka po pięćdziesiątce, kobieta władcza i błyskotliwa, oraz jej pięćdziesięciokilkuletni mąż Sam, prawnik gwiazd show biznesu i obiekt westchnień wielu kobiet.

Central Park West – tu marzyliby zamieszkać nieco młodsi przyjaciele państwa Riggs: Carol, kobieta z problemami natury psychologicznej, osobowościowej, seksuologicznej etc, etc., etc. i jej mąż Howard, pisarz powieści, których nikt nie czyta, nadwrażliwiec z psychiką jeszcze bardziej skomplikowaną niż jego małżonki.

Central Park West – to tu przyjaźń dwóch par przerodzi się pewnego listopadowego poranka w wojnę każdego z każdym. A powodem tej wojny stanie się niewierność jednego z małżonków.

"Central Park West" – najbardziej neurotyczna komedia Mistrza gatunku. Groteskowe kompendium wiedzy na temat zdrady i jej pochodnych.

"Central Park West" – druga sztuka z tryptyku „Miłość, Zdrada i Wybaczenie według Woody Allena”. Twórcy spektaklu obiecują, że będzie budziła nie mniej emocji i wywoływała takie same salwy śmiechu, jak jej pierwsza część "Zagraj To Jeszcze Raz, Sam".

Szczegóły

Rewizor

Komedia

Na notabli prowincjonalnej mieściny pada blady strach: zmierza do nich rewizor. Każdy z nich ma coś na sumieniu, robią więc wszystko by w porę rozpoznać urzędnika. Fatalnym zbiegiem okoliczności biorą za niego zupełnie przypadkowego człowieka…

Tak rozpoczyna się jedna z najbardziej znanych komedii Gogola, którą od prawie 200 lat nieprzerwanie grają teatry na całym świecie. We współczesnej inscenizacji Igora Gorzkowskiego klasyczna sztuka ukazuje absurdy władzy i obnaża fikcję naszych społecznych i politycznych relacji. Pokazuje, że w gogolowskich bohaterach wciąż widzimy własny obraz i wciąż zmuszeni jesteśmy śmiać się z samych siebie.

Szczegóły

Klara

Komedia

Śmieszny i dotkliwy spektakl oparty na popularnej powieści Izy Kuny. Klara - singielka tuż przed czterdziestką - wciąż nie może złożyć w całość swojego życia. Miota się w długoletnim związku z żonatym Aleksem, w pogmatwanych stosunkach z matką i z przyjaciółmi. Garściami łyka tabletki nasenne, antydepresanty popija alkoholem, walczy ze swoimi demonami i coraz bardziej ma wszystkiego dość.

Klara w reżyserii Aleksandry Popławskiej to śmieszno–gorzka opowieść o pokoleniu dzisiejszych czterdziestolatków. O ich samotności, braku poczucia bezpieczeństwa, potrzebie miłości i strachu przed nią. Patrząc na bohaterów Klary śmiejemy się z ich neuroz, zabawnych dialogów, desperackich prób ułożenia sobie życia; śmiejemy się, ale tak jakoś przez łzy.

Szczegóły

Klan wdów

Komedia

Widzowie chętnie obejrzeliby coś lekkiego i zabawnego z udziałem znanych aktorów. I taka właśnie jest francuska farsa "Klan wdów" Ginette Beauvais-Garci i Marie Chevalier.

Bohaterkami są trzy samotne panie w średnim wieku, pełne temperamentu i marzeń o bogatym życiu erotycznym. To życie nie układa się im najlepiej - wszystkie dość szybko zostały wdowami i tak naprawdę nie zdążyły zaznać prawdziwej miłości. Może właśnie dlatego ich spojrzenie na świat i ludzi jest dość cyniczne i pełne ironii. Jak przystało na farsę, świat zainteresowań bohaterek nie jest zbyt skomplikowany. Nazywają siebie "syjamskimi trojaczkami". Żyją problemami, które pokazuje telewizja i kolorowe pisma kobiece.

Szczegóły

Lilka, cud miłości

Komedia

„Lilka, cud miłości” to obrazki z życia kobiety, którą rządzi pragnienie miłości, wielkiej i namiętnej.

Ślub… A właściwe trzy śluby! Zawsze z mężczyzną, który spełnić ma największe marzenia i pragnienia. Życie… wypełnione zdradami, tęsknotami, stawianiem wróżb z kart, a nawet wywoływaniem duchów. To też, szczypta ironii, głównie na temat mężczyzn, no i ta rodzina…

Scenariusz spektaklu, autorstwa Waldemara Śmigasiewicza, oparty został na wierszach, dzienniku i listach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (nazywana Lilką) , poetki i dramatopisarki dwudziestolecia międzywojennego.

W świat twórczości i życia Lilki wprowadzają cztery wyborne aktorki: Paulina Holtz, Krystyna Tkacz, Magdalena Zawadzka, Joanna Żółkowska.

„Lilka, cud miłości” to spektakl gościnnie grany na scenie Teatru Ateneum z okazji 50-lecia pracy artystycznej Magdaleny Zawadzkiej.

Szczegóły

Ożenek 2

Komedia

Arcykomedia w wyśmienitej obsadzie!

OŻENEK – nieśmiertelna komedia Nikołaja Gogola – wkracza na scenę Teatru 6. piętro! Znakomici aktorzy w przenikliwej, widowiskowej inscenizacji Andrzeja Bubienia.

„Niewiarygodne zdarzenie w dwóch aktach”, jak Autor nazwał OŻENEK – to prawdziwa teatralna uczta: widowisko, któremu tempo i wigor nadają intrygi swatów oraz umizgi swatanych, zalotników reprezentujących tyle groteskowe, ile przezabawne typy ludzkie. Matrymonialne perypetie Iwana Kuźmicza Podkolesina i Agafii Tichonownej okazują się zaskakującym splotem pragnień i możliwości, zamiarów i losów, którymi podszyte są przygotowania do tytułowej ceremonii. OŻENEK to galeria przejmująco celnych, a zarazem bawiących do łez portretów niemłodych kawalerów i panien, aktualnych zawsze, ilekroć uczucie, status i szansa na szczęście stają się przedmiotami handlowej transakcji.

Siłą OŻENKU jest cała kolekcja postaci, które na stałe wpisały się w światową tradycję teatru komedii. W roli podstarzałego kawalera Podkolesina zobaczymy Michała Żebrowskiego. Podejrzanie atrakcyjną pannę na wydaniu zagra Paulina Chruściel. Z brawurowymi rolami swatów zmierzą się Anna Dereszowska (jako Fiokła Iwanowna) oraz Piotr Głowacki (Koczkariew). Ponadto na scenie ujrzymy feerię brawurowych kreacji: dynamiczne spotkania, dialogi i konfrontacje młodych talentów (Dorota Krempa, Kamil Szklany/Otar Saralidze) z gwiazdami polskiej komedii (Joanna Żółkowska, Janusz Chabior, Cezary Pazura, Cezary Żak).

Reżyserem spektaklu jest Andrzej Bubień, powracający do Teatru 6.piętro po sukcesie, jaki odniosła tu jego inscenizacja WUJASZKA WANI Antona Czechowa. Niepowtarzalny styl jego inscenizacji i przenikliwa interpretacja OŻENKU opiera się na przekonaniu, że komedia Gogola w rzeczywistości jest refleksyjną opowieścią o ludzkiej samotności i poszukiwaniu bliskości. Reżyser stawia nieustająco aktualne pytania o sens walki o własną autentyczność oraz o granicę i cenę, jaka pozwala na przetrwanie w świecie zdominowanym przez sztuczność i zakłamanie. Scenografię do spektaklu zaprojektowała Anita Bojarska, muzykę skomponował Piotr Salaber.

22 stycznia w obsadzie : Paulina Chruściel, Joanna Żółkowska, Anna Dereszowska, Michał Żebrowski, Piotr Głowacki, Cezary Żak, Janusz Chabior, Cezary Pazura, Dorota Krempa, Kamil Szklany

23 stycznia w obsadzie : Paulina Chruściel, Joanna Żółkowska, Anna Dereszowska, Michał Żebrowski, Piotr Głowacki, Cezary Żak, Janusz Chabior, Cezary Pazura, Dorota Krempa, Kamil Szklany

Szczegóły