Joanna Szczepkowska - zdjęcie

Joanna Szczepkowska

9,1 / 10

490 oddanych głosów

Data urodzenia:
01-05-1953 (66 lat)

Aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna, pisarka i felietonistka, pedagog; w 2010 prezes Związku Artystów Scen Polskich.

W 1975 ukończyła studia w PWST w Warszawie i zagrała w filmie Con amore (reż. Jan Batory). Za tę rolę dostała w 1976 nagrodę za najciekawszy debiut.

W latach 1975–1981 była aktorką Teatru Współczesnego w Warszawie, a w kolejnych latach Teatru Polskiego (1981−1988) i Teatru Powszechnego (1988−1992 i od 2000). Stworzyła kreacje dramatyczne (m.in. w Romeo i Julii, Królu Learze, Wujaszku Wani, Zdaniem Amy) oraz komediowe (Śluby panieńskie, Lekcja, Wesołe kumoszki z Windsoru). Zagrała również w kilkudziesięciu spektaklach Teatru Telewizji (m.in. Skiz Gabrieli Zapolskiej).

Spektakle z udziałem tego aktora:

EVA

Muzyczny

Gwiazda polskiego teatru - Joanna Szczepkowska zabierze Widzów Sceny Kameralnej naszego Teatru w świat piosenek amerykańskiej piosenkarki Evy Cassidy i przedstawi jej niezwykłą i wzruszającą historię. W spektaklu "EVA" autorstwa Joanny Szczepkowskiej, przez Nią także reżyserowanym, obok niej wystąpi wspaniała aktorka i wokalistka Teatru Rampa - Dorota Osińska.

Inspiracją do powstania spektaklu muzycznego „Eva” był nie tylko anielski głos jego bohaterki, ale również talent Doroty Osińskiej, często porównywanej do Evy Cassidy. Autorka i reżyserka nowego tytułu dostrzegła również podobieństwa charakterów, gustów artystycznych i brzmień głosów jakie łączą obie artystki. W przedstawieniu Widzowie znajdą nie tylko słynne piosenki, jakie śpiewała Eva Cassidy, ale też jej legendę opowiedzianą w rożnych muzycznych rytmach i brzmieniach.

Kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Paweł Stankiewicz, który odpowiada także za aranżacje piosenek wykonywanych na żywo przez zespół znakomitych muzyków.

Szczegóły

Sokrates

Dramat

Nowa sztuka Joanna Szczepkowskiej. Prapremiera. Współczesny Sokrates pojawia się nagle w pracowni rzeźbiarki, która właśnie pracuje nad jego rzeźbą. Tak jak jego pierwowzór, dzisiejszy młody Sokrates rozmawia tylko za pomocą pytań ,wpędzając rozmówczynię w pułapki. Rozmawia o sprawach najprostszych jak jedzenie i skomplikowanych jak demokracja. Jego natrętna obecność i jego pytania są zabawne. ale on sam jest udręczony swoją osobowością. Walczy ze światem , zadaje wciąż niewygodne pytania. Prawdziwy Sokrates został skazany na wypicie trucizny i zrobił to, choć mógł skorzystać z ucieczki zorganizowanej przez uczniów. Współczesny Sokrates też zderza się z prawem. Czy skorzysta z pomocy rzeźbiarki?
Jak zwykle u Joanny Szczepkowskiej dużo humoru przeplata się z głęboką refleksją i wzruszeniem.

Szczegóły

ADHD i inne cudowne zjawiska - wykład nieprzewidywalny

Komedia

ADHD i inne cudowne zjawiska – wykład nieprzewidywalny to artystyczne spojrzenie na tzw. Deficyt Uwagi. Joanna Szczepkowska oprócz aktorstwa i literatury zajmuje się problem ADHD u dorosłych: To zjawisko jednocześnie zabawne, dramatyczne, inspirujące i destrukcyjne, a przede wszystkim malownicze, dlatego scena jest dobrym miejscem na próbę zrozumienia tego zespołu. Chciałam uświadomić ludziom, że istnieje zjawisko, które daje klucz do zrozumienia wielu mechanizmów naszych zachowań. To tym istotniejsze, że lekarze nadal są na ogół sceptyczni wobec ADHD osób dorosłych. Dlatego bardzo zależało mi na wiarygodności tego tekstu. W jednej recenzji ze spektaklu znalazłam określenie, że to improwizacja, happening. Nic bardziej błędnego – tekst jest na scenie mówiony, co do litery, a stworzenie wrażenia improwizacji jest wyzwaniem artystycznym spektaklu.

Szczegóły

Dzikie Ballady Adama M.

Monodram

Zapomniane, dziwne i metafizyczne wiersze inspirowane ludowymi legendami na pograniczu pogaństwa i chrześcijaństwa o zjawach, nimfach i duchowości romantycznej. Joanna Szczepkowska zestawiła je z muzyką prasłowiańską. To wieczór intensywnych przeżyć w klimacie wczesnego Romantyzmu. Instrumentalista Michał Dudziński wykorzystuje stare, polskie instrumenty.

Szczegóły

Dwie piosenki, czyli Joanna Szczepkowska kontra instrument klawiszowy

Kabaret

Spektakl kabaretowy złożony z felietonów i kilku jeszcze estradowych tekstów jakie napisała Joanna Szczepkowska. Kiedyś mój recital nazywał się” Joanna Szczepkowska contra fortepian” dziś w o odmienionej formie. Najlepiej nadaje się na „ piwniczne klimaty”.

W spektaklu urzekające jest to, że aktorka nawiązuje kameralny kontakt z widzami, bawi się razem z nimi. Dzięki temu koncertowi widzowie mają okazję poznać nieznany dotąd talent estradowy aktorki, która ironizując także na własny temat, potrafi stworzyć niezapomniany klimat prawdziwego kabaretu. W trakcie recitalu klimat dobrej zabawy przeplata się z głęboką refleksją.

Sama Szczepkowska ,w jednym z wywiadów, mówi o swoim spektaklu następująco: „Jest prawdą, ale nie tylko o mnie. Jest prawdą o każdym dzieciństwie, młodości i wszelkich przemianach, których doznajemy w życiu. Bardzo poważnie to brzmi, ale ten wieczór nie jest poważny. Ja się trochę naśmiewam z tego wszystkiego. Poszłam kiedyś do psychoterapeuty i on powiedział, że mam w sobie bardzo dużo z dziecka i trzeba wielu sesji, żeby je ze mnie wykorzenić. Nie wróciłam do tego terapeuty już nigdy - odwrotnie, staram się nie tracić więzi z tą dwunastoletnią dziewczynką, którą kiedyś byłam i która uważała, że żadne z jej marzeń się nie spełni. Ten wieczór jest jednym z tych marzeń.”

Szczegóły

Przeprowadzka

Komedia

Spektakl Joanny Szczepkowskiej stworzony specjalnie na otwarcie drugiej sceny Teatru Na Dole. Tytuł Przeprowadzka ma związek z przenosinami w inne miejsce. Teatr Na Dole istniejący  ponad rok już zyskał swój klimat i szczególną  nietypową więź z publicznością.  Joanna Szczepkowska autorka tego teatru, będzie chciała ten klimat przeprowadzić na nową scenę – [Brawo! Bis! Mokotów, ul. Sandomierska 13]. Dlatego spektakl Przeprowadzka będzie tworzyła na oczach widzów, a może nawet z ich niewielkim udziałem… Co powstanie?  Komedia, dramat?  Z całą pewnością będzie to pełnowymiarowa sztuka teatralna, ale świata, do którego zaprowadzi nas autorka,  na razie nie chcemy zdradzać. Zresztą sami dokonacie wyboru. Zaprosi też  gościa spektaklu. Na trzech pierwszych spektaklach będzie to zjawiskowa Dorota Osińska.

Szczegóły

Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu

Komedia

Kiedy artysta podejmuje decyzję o wycofaniu ze świata, zaczyna się dochodzenie: czy to kwestia nieprzystosowania? Utraty talentu? Wyniosłości? I przede wszystkim: czy ma do tego prawo? Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej, do ciągłych wiadomości na temat ich życia prywatnego i do konieczności bycia dostępnym dla widzów oraz dziennikarzy. Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?

W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, dojrzała kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim – dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta? I kim jest tytułowa Pelcia?

Szczegóły

Mariolka, czyli dobrze będzie

Komedia

„ Mariolka, czyli dobrze będzie ” to adaptacja nowego opowiadania Joanny Szczepkowskiej. O szczęściu. To jak zwykle u tej autorki zderzenie kilku światów. Choć sztukę można nazwać monodramem jednak zobaczymy tu kilka postaci w jej wykonaniu. Opowieść o Renacie Waltornistce , pani Helenie Odrowążowej o pani Aleksandrze i jeszcze o innych osobach zaplątanych w życie pewnej Marioli. Będzie śmiesznie ale nie tylko choć jak nie śmiesznie to mimo wszystko pogodnie.

Szczegóły

Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu

Komedia

Kiedy artysta podejmuje decyzję o wycofaniu ze świata, zaczyna się dochodzenie: czy to kwestia nieprzystosowania? Utraty talentu? Wyniosłości? I przede wszystkim: czy ma do tego prawo? Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej, do ciągłych wiadomości na temat ich życia prywatnego i do konieczności bycia dostępnym dla widzów oraz dziennikarzy. Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?

W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, 60-letnia kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim – dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta? I kim jest tytułowa Pelcia?

Szczegóły

Wiśniowy sad

Dramat

„Raniewska mnie boli. Nie ma zgody na to, co było, nie oswaja cierpienia, nie tęskni za utraconym czasem, ucieka przed bólem, nie czeka na nowe, nie chce zmian, nie rozumie siebie ani świata.

Wiśniowy sad to komedia o dramatycznym uciekaniu przed życiem. Nikt tu nie potrafi wziąć odpowiedzialności za swój los. Utrwalają fikcję, odklejają się od realu, karmią iluzją. Zawsze idzie jakieś »nowe«, a odchodzi »stare«. Czechow opisuje, jak bardzo się tego faktu boimy. Jacy śmieszni jesteśmy w tej bezradności wobec zmian i tragiczni w niezrozumieniu ich konieczności”.
Agnieszka Glińska

Szczegóły

Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu

Dramat

Spektakl grany w ramach FESTIWAL POLSKA W IMCE. NIECODZIENNY FESTIWAL TEATRALNY.

Kiedy artysta podejmuje decyzję o wycofaniu ze świata, zaczyna się dochodzenie: czy to kwestia nieprzystosowania? Utraty talentu? Wyniosłości? I przede wszystkim: czy ma do tego prawo? Przywykliśmy do nieprzerwanej obecności gwiazd w przestrzeni medialnej, do ciągłych wiadomości na temat ich życia prywatnego i do konieczności bycia dostępnym dla widzów oraz dziennikarzy. Ale czy naprawdę jest to obowiązek artysty?

W autorskim spektaklu Joanny Szczepkowskiej, 60-letnia kobieta przypadkowo spotyka młodego lidera ekstrawaganckiego zespołu muzycznego. Dla chłopaka wejście w świat bohaterki jest jak przekroczenie magicznego progu, za którym znajduje się nierealne doświadczenie i zaczyna wchodzenie w szaleństwo. Dwa zupełnie odmienne spojrzenia, dwie różne epoki i przede wszystkim – dwa pokolenia, koncertowo prowadzące ze sobą osobliwą grę, w której ścierają się dwie odmienne osobowości: samotna z wyboru i nieodnajdująca się we współczesnym świecie Marta oraz goniący za sukcesem, rozgłosem i ciągłym „dzianiem się” Piotr. Co wyniknie z tego spotkania? Jaką tajemnicę kryje Marta? I kim jest tytułowa Pelcia?

Joanna Szczepkowska to postać szeroko znana zarówno z dokonań artystycznych, jak również ze swojej działalności publicznej. Utalentowana aktorka, lubiana pisarka, kontrowersyjna felietonistka – Joannę Szczepkowską trudno jednoznacznie zaszufladkować. W Łaźni Nowej można się było o tym przekonać na zeszłorocznym Festiwalu Uczuć Urażonych, podczas którego wystąpiła w monodramie "Goła baba". Nową sztuką, prezentowaną na naszej scenie, Joanna Szczepkowska powraca do nowohuckiego teatru i do autorskiej działalności scenicznej: pisze, gra i reżyseruje, włączając się do dyskusji o dzisiejszej kondycji artysty.

Szczegóły

Ida Kamińska

Monodram

Ida Kamińska budowała teatr na gruzach płaczu po spalonych teatrach. Przywoływała czynnie widzów zamilkłe głosy. „Życie jest tym, co nam się przydarza, choć mielibyśmy inne plany” – powiadała. Miała 5 lat, kiedy pierwszy raz stanęła na scenie.

Odtąd teatr stał się jej domem z oknami otwartymi na świat. Bo wszędzie, Nowy Jork czy Tel-Awiw, Londyn czy Paryż, Wrocław czy Łódź – gdy tylko się pojawiała, widziano w niej wielką aktorkę, znakomitą reżyserkę.

Szczegóły

Goła Baba

Komedia

Monodram a raczej „monokomedia” napisana przez Joannę Szczepkowską grana jest od 1997 roku na scenach całej Polski i w wielu innych krajach. Aktorka gra dwie zupełnie różne kobiety rywalizujące ze sobą jako artystki. Każda z nich rozumie swój zawód inaczej – jedna, idealistka, uprawia sztukę „nieskażoną”, czyli koncert gry na ciszy, wymagający specjalnego stanu ducha publiczności, druga to uosobienie szmiry i bezczelności a jej „sztuka” to prymitywne dowcipy i beznadziejny, pośpieszny streaptease. Obie nawiązują kontakt z publicznością, która nie może pozostać bierna. Spektakl dzieje się tu i teraz, publiczność jest istotnym bohaterem, przez co każde przedstawienie nabiera innego wymiaru. Niespodziewana pointa sztuki stawia widza przed pytaniem czy to z czego się zaśmiewał nie jest też ludzkim dramatem.

Szczegóły

Sokrates

Dramat

Nowa  sztuka Joanny Szczepkowskiej. Prapremiera. Współczesny Sokrates pojawia się  nagle w pracowni rzeźbiarki, która właśnie pracuje nad jego rzeźbą. Tak jak jego pierwowzór, dzisiejszy młody Sokrates rozmawia tylko za pomocą pytań, wpędzając rozmówczynię  w  pułapki. Rozmawia o sprawach najprostszych jak jedzenie i skomplikowanych jak demokracja. Jego natrętna obecność i jego pytania są zabawne, ale on sam jest udręczony swoją osobowością. Walczy ze światem, zadaje wciąż niewygodne pytania. Prawdziwy Sokrates został skazany na wypicie trucizny i zrobił to, choć mógł  skorzystać z ucieczki zorganizowanej przez uczniów.  Współczesny Sokrates  też zderza się z prawem. Czy skorzysta z pomocy rzeźbiarki? Jak zwykle u Joanny Szczepkowskiej dużo humoru przeplata się z głęboką refleksją i wzruszeniem.

Szczegóły

Przeprowadzka

Komedia

Spektakl Joanny Szczepkowskiej stworzony specjalnie na otwarcie drugiej sceny Teatru Na Dole. Tytuł Przeprowadzka ma związek z przenosinami w inne miejsce. Teatr Na Dole istniejący  ponad rok już zyskał swój klimat i szczególną  nietypową więź z publicznością.  Joanna Szczepkowska autorka tego teatru, będzie chciała ten klimat przeprowadzić na nową scenę – [Brawo! Bis! Mokotów, ul. Sandomierska 13]. Dlatego spektakl Przeprowadzka będzie tworzyła na oczach widzów, a może nawet z ich niewielkim udziałem… Co powstanie?  Komedia, dramat?  Z całą pewnością będzie to pełnowymiarowa sztuka teatralna, ale świata, do którego zaprowadzi nas autorka,  na razie nie chcemy zdradzać. Zresztą sami dokonacie wyboru. Zaprosi też  gościa spektaklu. Na trzech pierwszych spektaklach będzie to zjawiskowa Dorota Osińska.

Szczegóły