Jerzy Łapiński - zdjęcie

Jerzy Łapiński

8,6 / 10

48 oddanych głosów

Data urodzenia:
02-11-1940 (78 lat)

Od 1997 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwent łódzkiej PWSFTViT (1963). Aktor teatrów: Ziemi Łódzkiej (1963–1965), im. Bogusławskiego w Kaliszu (1965–1967), Dolnośląskiego w Jeleniej Górze (1967–1968), Wybrzeże w Gdańsku (1968–1997).

Laureat wyróżnień Kaliskich Spotkań Teatralnych: w 1966 roku za role stworzone w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu w Pograniczu południk 15 Bratkowskiego w reżyserii Aliny Obidniak oraz rolę Gila w Paradach Potockiego w reżyserii Andrzeja Witkowskiego, w 1979 roku za rolę Narcyza w Wychowance Fredry w reżyserii Stanisława Hebanowskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Uhonorowany nagrodami Festiwalu Teatrów Polski Północnej w Toruniu za kreacje na deskach Teatru Wybrzeże w Gdańsku: w 1975 roku nagrodą za rolę Pawelskiego w Kondukcie Drozdowskiego w reżyserii Marka Okopińskiego, w 1983 roku wyróżniony Złotą Karetą za rolę Ignacego w Ślubie Gombrowicza w reżyserii Ryszarda Majora, a rok później nagrodą za rolę Otto Helda w Już prawie nic Andrzejewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Laureat nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1993).

Odznaczony Srebrnym (1985) i Złotym Krzyżem Zasługi (1996) oraz Złotym Medalem „Gloria Artis” (2008).

Fot. Andrzej Georgiew

Spektakle z udziałem tego aktora:

Mayday 2

Komedia

Ciąg dalszy przygód najbardziej znanego taksówkarza z Londynu, czyli Johna Smitha, który od lat niemal bezkolizyjnie lawiruje między dwiema kochającymi go żonami, sumiennie rozpisując w małym notesie plan podwójnego życia. Czym jednak jest jeden notes wobec potęgi Internetu?... Gavin i Vicky poznają się właśnie przez Internet i od razu czują, że wiele ich łączy – wspólne pasje, plany i marzenia oraz… ojciec, który jest taksówkarzem i nazywa się John Smith.

MAYDAY 2 jest kontynuacją historii opowiedzianej w MAYDAY, czyli spektaklu, który na scenie Ochu wystawiany jest z wielkim sukcesem. W wyreżyserowanej przez Krystynę Jandę sztuce grają m.in. Maria Seweryn, Monika Fronczek, Rafał Rutkowski czy Artur Barciś i ich postaci - zmienione po latach - a dodatkowo pojawiają się dzieci i ojciec Stanleya (granego przez Artura Barcisia). Dwa razy tyle komplikacji i zabawy z tym związanej. A do tego muzyka zespołu Boney M. i stylistyka lat 80.

Szczegóły

Tamta Pani

Komedia

Tamta Pani to błyskotliwa czarna komedia, pełna odważnego, przewrotnego poczucia humoru. Cytryn i Kaplica, rzadko trzeźwiejący pracownicy prosektorium toczą knajackie dyskusje o śmierci i sensie życia. Zaś odsuwana w cień i lekceważona Tamta Pani przyprowadza powoli do ich kostnicy wszystkich - bogatych i biednych, ładnych i brzydkich, szlachetnych i szubrawców. Wśród nich jest uznany profesor filozofii, cyniczny polityk- samobójca, który pożegnał się z życiem przedawkowując tabletki na potencję oraz młoda celebrytka, tak piękna i znana, że właściwie śmierć w ogóle nie powinna jej dotyczyć. Prawdziwa noc wrażeń zaczyna sie kiedy umarli zaczynają mówić i nie tylko, a do powiedzenia i pokazania mają całkiem sporo...

Czy prymitywni technicy prosektoryjni są świadkami działania sił nadprzyrodzonych? A może to tylko pijackie majaki?
Czy w czasach masowej popkultury, kiedy śmierć stała się bardziej wstydliwym, niż mistycznym zjawiskiem, zmarłych w ogóle można traktować serio?

Szczegóły

Fortepian pijany

Muzyczny

Whittier w południowej Kalifornii, tu, gdzie dorastał. Korowód barwnych mieszkańców z dziwnymi życiorysami. Historie zmyślone i prawdziwe zarazem.

Lunatyczka sprzedająca warzywa, fryzjer pociągający z butelczyny na zapleczu i inne osobliwe postaci śpiewają Toma Waitsa. Pieśni amerykańskiego barda układają się w opowieść o życiowych wędrówkach, głębokich i przelotnych miłościach, wzruszeniach i żądzach. Intensywne doznania odciskają się w nieuładzonych dźwiękach – rozpięte między Bogiem a diabłem życie miasteczka Whittier ma smak słodko-gorzki.

Uprzejmie informujemy, że ze względu na układ sceny, spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na widownię. Prosimy o punktualne przybycie na spektakl.

Szczegóły

Królowa Śniegu

Dla dzieci

Mistrzowski tandem Cieplak i Witkowski – twórcy pełnej rozmachu, niezapomnianej inscenizacji Opowiadań dla dzieci Singera w Narodowym, po raz kolejny rozbudzają nieograniczoną wyobraźnię. Przed oczami widza odsłaniają się baśniowe krainy, a zarazem poezja teatru.

Przypowieść o dziewczynce, która przemierza cały świat dla ocalenia kochanego towarzysza dziecięcych zabaw. Wędrówka przez różne poziomy i odcienie baśniowej rzeczywistości jest dla niej przejmującym doświadczeniem, miłością w działaniu, praktyką życia – drogą z utraconego raju dzieciństwa w dorosłość.

Interesujące rozwiązania inscenizacyjne, częste zmiany scenografii i kostiumów – to zaproszenie do zachwycającej zabawy w teatr dla wielopokoleniowej publiczności.

Spektakl polecany dla widzów od 7. roku życia.

Szczegóły

Pożegnania

Dramat

Chłopak z dobrego domu i fordanserka. Spotykają się przed okupacją i po Powstaniu Warszawskim. Agnieszka Glińska opowiada o niespełnionej miłości i o końcu Polski przedwojennej, biorąc na warsztat powieść Stanisława Dygata.

Miłość nie spełni się. Ani przed wojenną hekatombą, ani też w nowym, przywiezionym ze wschodu porządku. Reżyserka przedstawia historię pogruchotanego pokolenia, zastanawia się nad losem polskiej inteligencji i nad naszym dzisiejszym dziedzictwem. Prowadzi przedstawienie ze swadą, wrażliwością, wyczuciem psychologicznych detali. Nie bez przekory i ironii.

"Pożegnania" nazywano inteligenckim rozrachunkiem, tekstem o pokoleniu, dla którego życie skończyło się 1 września 1939 roku. Ta pełna wdzięku i dowcipu opowieść pozwala przyjrzeć się najnowszej historii ironicznie i z dystansem - a także zastanowić nad inteligenckim rodowodem współczesnej Polski.

Szczegóły

Białe małżeństwo

Dramat

Indywidualne potrzeby kontra ustalone normy. Spektakl Tyszkiewicza demaskuje bezsilność społecznych nakazów.

Pożegnanie z dziewczęcą niewinnością to walka o seksualną tożsamość. To bunt wobec narzuconych tradycji. Rozwój kulturowy nie wymazuje nas z atlasu zwierząt. Żądze i anarchia, prawda i groteska. Historia zaskakująco współczesna dla każdego pokolenia.

Spektakl dla widzów dorosłych.

Szczegóły