Janusz R. Nowicki - zdjęcie

Janusz R. Nowicki

8,5 / 10

257 oddanych głosów

Wiek: 77 lat

Aktor, absolwent warszawskiej PWST z 1966 roku. W latach 1966-1967 związany był z gdańskim Teatrem Wybrzeże, na deskach którego zagrał m.in. w „Nocy listopadowej” St. Wyspiańskiego. Należał do zespołu Teatru Ludowego Kraków Nowa-Huta. Z Teatrem Ludowym związany był jeszcze dwukrotnie: w latach 1974-1976 (zagrał m.in. Don Ricarda w „Zielonym Gilu” T. de Moliny, oraz w latach 1979-1983 (zagrał m.in. Jagiełłę w „Betlejem polskie” L. Rydla, Kosakowskiego w „Księdzu Marku” J. Słowackiego). W latach 1969-1973 pracował w krakowskim Teatrze Rozmaitości, na deskach którego zagrał m.in.: Hajmona w „Antygonie” Sofoklesa, Andresa w „Komu bije dzwon” wg E. Hemingway’a, Cezarego w „Przedwiośniu” wg S. Żeromskiego. Był także aktorem Teatru Bagatela w Krakowie, Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie (w którym zagrał m.in. w spektaklach M. Grabowskiego: Symeona w „Irydionie” Z. Krasińskiego oraz Igora Markuszewa w „Zanim się przerwie srebrny sznur” A. Kazancewa). Był aktorem warszawskiego Teatru Współczesnego, na deskach którego zagrał m.in. Kardynała Cibo w „Lorenzaccio” A. de Musseta, Richarda we „Wszystko w ogrodzie” E. Albee’go. Grał gościnnie także w innych teatrach, m.in. w warszawskich: Teatrze Dramatycznym (Rozum w „Magii grzechu” P. Calderona de la Barcy) oraz Rozmaitości (Dyrektora teatru w sztuce „Jowisz i zwierzęta” J. de la Fontaine’a), Na Woli im. T. Łomnickiego (tytułowa rola w „Merlinie” T. Słobodzianka). W teatrze Dramatycznym zagrał w „Młodym Stalinie” T. Słobodzianka. Wystąpił w ponad 60 spektaklach Teatru Telewizji. Ma na swoim koncie liczne role filmowe i telewizyjne. Na X Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form otrzymał I Nagrodę Jury w kategorii monodramów i II Nagrodę Publiczności za rolę w monodramie „Champion” S. Radłowskiego w Teatrze „Eref 66” w Krakowie. Rola Seraskiera Bangi Tefauna w „Onych” St. I. Witkiewicza w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie została doceniona Nagrodą Główną na XXVI Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.

W bieżącym repertuarze Teatru Dramatycznego można go zobaczyć w: ,,Królu Edypie" Sofoklesa, ,,Trzech siostrach" A. Czechowa oras spektaklu ,,Red" J. Logana

Spektakle z udziałem tego aktora:

ONLINE | "KYŚ" | rejestracja spektaklu

Dramat

Zbliża się kolejna premiera w  #TeatrSohoOnline ! Filmowa wersja spektaklu “Kyś” na podstawie postapokaliptycznej powieści Tatiany Tołstoj będzie dostępna od 20.11 do 29. 11 na Facebooku i Vimeo Teatru Soho. Dostęp do rejestracji jest bezpłatny, jeśli jednak zechcesz wesprzeć działalność Teatru Soho, możesz wykupić symboliczny bilet w ramach akcji #WspieramKulture w wybranej przez siebie cenie 20, 30 lub 50 zł.

Akcja „Kysia” rozgrywa się w przyszłości, w roku dwusetnym po Wybuchu. W świecie zawieszonym pomiędzy potrzebą utrzymania „sławnej przeszłości” a koniecznością przeżycia po
cywilizacyjnej apokalipsie. W tym świecie istnieje gród, którego mieszkańcy mają przeróżne Effekty – niezliczoną ilość uszu rozsianych po całym ciele, nadnaturalną długowieczność, a nawet mutację na poziomie umysłowym. To, co ludzkie przeistacza się, dążąc do zezwierzęcenia. „Skąd to się bierze? Dlaczego wszystko u nas mutuje, dosłownie wszystko! Mało, że ludzie, ale język, pojęcia, znaczenie!” mówi jedna z postaci powieści Tatiany Tołstoj.

Szczegóły

Wniebowstąpienie I ONLINE

Dramat


Spektakl rozpoczyna się o godzinie 19.00 jest dostępny tylko do 21.00
Trwa 1 godz. 45 min
Link do wydarzenia --> KLIKNIJ TUTAJ



"(...) W przedstawieniu Englerta ludzie wykonują jakieś dziwne gesty, tańczą jak mechaniczne marionety, a może weselnicy w chocholim tańcu, l ciągle spieszą się na pociąg, czekają na odjazd, chcą uciec. Dokąd? Imponuje konsekwencja reżysera. Buduje jednolity, spójny świat - świat książki Konwickiego. Zatapia go w szarości, rozmywa, zatraca kontury. Gdybym miał powiedzieć jednym słowem, z czym kojarzy mi się to teatralne Wniebowstąpienie, rzekłbym - nieokreśloność. Szare barwy, jakby po świecie chodzili dziwni daltoniści, brak ostrych granic, przenikanie rzeczywistości. Englert buduje rzeczywistość na granicy dwóch światów, dotyka tego, co bardzo trudno uchwytne, teatralizuje metaforę, a jednocześnie z pokorą właściwą artystom wybitnym składa hołd pisarzowi. To teatr dla dorosłych, tylko na pierwszy rzut oka barwna historia jak z kryminalnego pitawalu, na dodatek doprawiona niemal reporterskimi opowiastkami. Owszem, są podrzędne lokaliki, są dziwne warszawskie indywidua, z aspiracji artyści pełną gębą, a tak naprawdę tylko zdegradowani pijaczkowie. Ale ich wszystkich i tak spowija szarość. Chcą tylko - tak jak Charon - doczekać świtu po tej stroni"

Szara godzina przed świtem, Jacek Wakar, Teatr nr 4/6, 2002

Szczegóły

Król Edyp

Tragedia

Najdoskonalszy kryminał wszech czasów, jedno z najstarszych arcydzieł literatury dramatycznej, wzór tragedii doskonałej, pierwszy evergreen w historii dramatu. Do dziś krytycy są zgodni – napisany ok. 427 r. p.n.e. przez Sofoklesa dramat nie ma sobie równych. Oto tytułowy bohater rodzi się pod znakiem okrutnej klątwy: zabije własnego ojca, poślubi matkę i spłodzi z nią potomstwo. Aby uniknąć wyroku, rodzice porzucają małego okaleczonego Edypa w górach. Chłopiec jednak nie umiera tylko trafia na dwór króla Koryntu.

„Król Edyp” wraca na afisz Teatru Dramatycznego. Wcześniej dramat reżyserowali tu Ludwik René i Gustaw Holoubek. „To sztuka o okrucieństwie przypadku, przed którym nie mogą zabezpieczyć ani najlepsze dary natury i umysłu, ani najostrożniejsze przewidywania” – pisał o greckiej tragedii krytyk Jan Kott.

Szczegóły

Red

Dramat

Nowy Jork. Pracownia malarska. Mark Rothko – legenda amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego, milioner, niekwestionowany autorytet w dziedzinie sztuki kontra młody, ambitny student aspirujący do tej roli. Mistrz i uczeń. Podglądamy ich pierwsze spotkanie, rozmowę o nowym zamówieniu cyklu obrazów dla restauracji Four Seasons. W ich relacji przewijają się sympatia, gniew, lęk i zaskoczenie. Kolejne rozmowy o sztuce stają się pojedynkiem dwóch pokoleń artystów.

„Red” to nagrodzona prestiżową Tony Award za najlepszy tekst dramatyczny sztuka Johna Logana. Autor scenariuszy m.in. do hollywoodzkich hitów: „Aviator”, „Skyfall” czy „Gladiator” sportretował w niej ostatni etap życia Marka Rothki, w przeddzień popełnienia przez malarza samobójstwa. Przygląda się genialnemu artyście niedocenionemu za życia przez krytyków, który pogrążony w depresji i alkoholizmie, nie radzi sobie z nowymi niezrozumiałymi dla niego kierunkami w sztuce.

Szczegóły

Hamlet

Tragedia

„Hamlet”, najbardziej zagadkowa z tragedii Szekspira, wg Eliota - literacki odpowiednik Mony Lisy, daje pole do wielu, często rozbieżnych, interpretacji.

Przez 400 lat realizacje sceniczne „Hamleta” modelowano na obraz i podobieństwo kolejnych pokoleń, wyłuskiwano z tego arcydramatu najbardziej palące współczesnych widzów problemy, przymierzano go do najnowszych odkryć psychoanalityków (np. Freuda), czy hamletologów (np. Kotta). Może warto spróbować uwolnić go z narosłych komentarzy, oswobodzić z uzbieranych przez lata etykiet i ze spreparowanych interpretacji? Przyjrzeć mu się na nowo?

Szczegóły

Rozbity dzban | #WspieramKulture

Komedia

Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na facebooku Teatru Współczesnego: KLIKNIJ TUTAJ
"W oryginalnie pomyślanej - i absolutnie zmieniającej nasze przyzwyczajenie co do Małego [...] - rozegrano kameralne przedstawienie, będące klejnocikiem aktorskim. Role Wiesława Michnikowskiego (wiejski sędzia Adam) i Zofii Kucówny (Marta Lipkowa) to efektowne arcydziełka, za którymi przepadają widzowie.[...] Historia rozbitego dzbana i karykaturalnej rozprawy sądowej, w której sędzia okazuje się przestępcą, brzmi dzisiaj jak trwożna przestroga. Mimo więc, że dialogi perlą się dowcipem, publiczność czuje się nieswojo, widząc zbyt wiele zbieżności z własnym doświadczeniem na temat pokrętności prawa oraz manipulowania sprawiedliwością." Tomasz Raczek "Dziennik Niezależny Nowa Europa"

Szczegóły

Młody Stalin

Dramat

Gangsterska opowieść w rytmie lezginki. Młody rewolucjonista, poeta i niedoszły ksiądz w walce o sprawiedliwość sięga po brutalne metody. Wybuchy bomb, brawurowe ucieczki, podróże z fałszywym paszportem znaczą jego drogę. Kiedy idealista zmienia się w politycznego gracza?

Nowa sztuka Tadeusza Słobodzianka, inspirowana wydarzeniami z życia młodego Stalina, rozgrywa się w ciągu roku w Gruzji, Wiedniu, Krakowie i Londynie, kiedy stara Europa się już skończyła, a nowa jeszcze nie zaczęła. Autor pokazuje zaplecze rewolucji i bohatera, który podporządkowuje sobie rzeczywistość

Szczegóły

Miarka za miarkę

Dramat

Źle się dzieje w Wiedniu, moralny upadek i korupcja paraliżują kraj. Książę Wincencjo przekazuje władzę w ręce namiestnika. Angelo, by uzdrowić państwo, kręci na mieszkańców bicz z paragrafów – więzienia szybko zapełniają się skazanymi. Jednym z nich jest Claudio, oczekujący wyroku śmierci za spłodzenie nieślubnego dziecka. Wincencjo powraca w przebraniu mnicha i obserwuje rozwój sytuacji.

„Miarka za miarkę”, jedna z najbardziej przewrotnych sztuk Szekspira, łączy polityczny thriller z okrucieństwem, ironią i czarnym humorem. Dramat w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego reżyseruje Oskaras Koršunovas. „To opowieść o władzy, jej dramacie i absurdach. Szekspir pyta, czy rządzący mogą być sprawiedliwi i moralni, czy też wykorzystują moralność, by zdobyć i sprawować władzę" – mówi reżyser.

Szczegóły

Wizyta starszej pani

Dramat

Najbogatsza kobieta świata, lamparcica po siedmiu małżeństwach przyjeżdża do swojego rodzinnego miasteczka, w którym już nawet nie zatrzymują się pociągi, a bezrobocie bije rekordy. Wszyscy spodziewają się deszczu pieniędzy. Klara Zachanasian napędzana jest jednak paliwem zemsty za wygnanie, upokorzenie i śmierć dziecka. Może spełnić oczekiwania mieszkańców jedynie za cenę morderstwa. Czy miejscowi są ją w stanie zapłacić?

To opowieść rozpięta między horrorem, komedią a sensacyjnym reportażem. Klara jak antyczna Medea i Czarna Mamba z filmu Tarantino, całe życie podporządkowała wyrównaniu rachunków. Dürrenmatt korzystając z klasycznego motywu pokazuje mechanizm działania pokusy i pyta, jak daleko można posunąć się dla pieniędzy.

Szczegóły

Dwa miliony kroków

Dla młodzieży

Była sobie dziewczynka. Ani mała ani duża - w sam raz. Tak jej się przynajmniej wydawało. Miała na imię Lidka i bardzo tego imienia nie lubiła. Nie lubiła też zup, deszczu i szurających kapci swojego nieco zwariowanego dziadka. Nie lubiła kiedy ciągle sprawdzał pogodę, chociaż nigdy nigdzie nie wychodził. Ale najbardziej nie lubiła kiedy jej mama wyjeżdżała. Lubiła za to, kiedy mama wracała. Najpierw raz na miesiąc, później raz na dwa miesiące, a w końcu tylko na święta. Lubiła myśleć o mamie przed snem, a potem śnić o niej i budzić się z myślą, że jest obok. Ale mama była w Bergamo, we Włoszech, dwa miliony kroków stąd.

Poznajcie niezwykłą historię życia zwariowanej Lidki, jej podróży i zakochanego w dziewczynie Adriana. To spektakl o problemach, ale i o urokach wchodzenia w dorosłość, skierowany zarówno do młodzieży, jak i do całej rodziny. Powstał na podstawie książki Piotra Rowickiego „16.10 do Bergamo”, wyróżnionej w Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren.

Spektakl dla widzów od 10. roku życia

Szczegóły

Protest

Dramat

Ferdynand Waniek – małomówny, grzeczny, zasadniczy i nieco komiczny bohater trzech jednoaktówek Václava Havla to everyman na miarę naszych czasów. Wrzucony w świat absurdu rodem z dramatów Mrożka czy Ionesco nikogo nie prowokuje, od nikogo nic nie chce, a jednak zostaje wciągnięty w wir wydarzeń.

Niegdyś zakazywane przez cenzurę autobiograficzne sztuki Havla łączy przenikliwość w ukazywaniu mechanizmów świata polityki, a także walki o wolność i prawdę w codziennym życiu. Pełna humoru, ironii i refleksji twórczość czeskiego polityka i pisarza także dziś celnie komentuje naszą rzeczywistość.

Szczegóły

PROTEST

Dramat

Ferdynand Waniek – małomówny, grzeczny, zasadniczy i nieco komiczny bohater trzech jednoaktówek Václava Havla to everyman na miarę naszych czasów. Wrzucony w świat absurdu rodem z dramatów Mrożka czy Ionesco nikogo nie prowokuje, od nikogo nic nie chce, a jednak zostaje wciągnięty w wir wydarzeń.

Niegdyś zakazywane przez cenzurę autobiograficzne sztuki Havla łączy przenikliwość w ukazywaniu mechanizmów świata polityki, a także walki o wolność i prawdę w codziennym życiu. Pełna humoru, ironii i refleksji twórczość czeskiego polityka i pisarza także dziś celnie komentuje naszą rzeczywistość.

Szczegóły