Janusz Gajos - zdjęcie

Janusz Gajos

10,0 / 10

1 oddany głos

Data urodzenia:
23-09-1939 (79 lat)

Studiował na Wydziale Aktorskim PWSFTiT w Łodzi (1961–1965), dyplom uzyskał w 1971. Debiutował w filmie Marii Kaniewskiej "Panienka z okienka" w roli Pietrka (1964). Jako aktor występował w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, teatrach warszawskich (Komedia, Polski, Kwadrat i Dramatyczny) (od 1970), Teatrze Powszechnym w Warszawie (od 1985), Teatrze Narodowym w Warszawie (2003) oraz w spektaklach Teatru Telewizji. W 2003 został wykładowcą PWSFTiT w Łodzi, a w 2006 członkiem rady programowej Fundacji Centrum Twórczości Narodowej.

W 2008 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk teatralnych.

Występował w roli Tureckiego w odcinkach Kabaretu Olgi Lipińskiej oraz w skeczach telewizyjnego programu specjalnego Kabaretu Dudek pt. W telewizyjnej kawiarni.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Tragedia

Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa.

Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Szczegóły

Garderobiany

Dramat

Na afiszu Szekspirowski Król Lear. Szef teatralnej trupy, dla współpracowników „Sir”, ma zagrać tytułową rolę po raz dwieście dwudziesty siódmy. Jego siły słabną. Za kulisami towarzyszy mu garderobiany Norman.

Garderobiany to należąca do współczesnego kanonu sztuka o ulotności teatru, o osobistym i artystycznym spełnieniu, o samotności, lojalności i międzyludzkich grach. W roli Sira występuje Jan Englert, Garderobianego gra Janusz Gajos.

Szczegóły

Udręka życia

Tragikomedia

Rzecz jasna, kłócą się. W kosmosie wspólnego małżeńskiego istnienia – Anna Seniuk jako Lewiwa i Janusz Gajos jako Jona.

Są godnymi siebie przeciwnikami. Mają kilkadziesiąt lat praktyki, wiedzą, że wiele można powiedzieć i wiele wybaczyć. W tragikomedii Hanocha Levina o zmęczonych sobą małżonkach jest miejsce na przywiązanie, rozczarowania, wyrzuty, żal do życia, które mija i wściekłość, że jest się starym. W samotności byłby spokój. Ale naprawdę ma się tylko siebie nawzajem.

Uprzejmie informujemy, że ze względu na układ sceny, spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na widownię. Prosimy o punktualne przybycie na spektakl.

Nagrody i nominacje:

2012 – Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Teatr” dla Jana Englerta za reżyserię
2012 – Feliks Warszawski w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola męska” dla Włodzimierza Pressa za rolę Gunkela
2012 – nominacja do Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca” dla Anny Seniuk za rolę Lewiwy
2012 – nominacja do Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola męska” dla Janusza Gajosa za rolę Jony Popocha

Szczegóły

Msza za miasto Arras

Monodram

W obliczu zarazy zło i szaleństwo ogarniają serca i umysły.
Prawda o człowieku naszych czasów w wybitnej kreacji Janusza Gajosa.

Relacja uczestnika i świadka wydarzeń w średniowiecznym mieście Arras, a zarazem opowieść o ponadczasowych mechanizmach terroru, źródłach nietolerancji i fanatyzmu.
O tyrani władzy i pułapkach życia w społeczności. O niszczącej sile jednomyślności. O wymiarach wolności. O jej braku.

Szczegóły

Scena Mistrzów: Udręka życia - spektakl Teatru Narodowego w Warszawie

Dramat

Opowieść o znudzonych sobą małżonkach czy hymn na cześć małżeństwa? Udręka życia, nazywana „komedią rodzinną", traktuje przede wszystkim o poszukiwaniu szczęścia, zmaganiach z nużącą codziennością, lęku przed opuszczeniem i zapomnieniem. W przewrotnym tekście Levina nawet melancholia zyskuje ironiczny, czasem groteskowy charakter.

Rzecz jasna, kłócą się. W kosmosie wspólnego małżeńskiego istnienia – Anna Seniuk jako Lewiwa i Janusz Gajos jako Jona. Są godnymi siebie przeciwnikami. Mają kilkadziesiąt lat praktyki, wiedzą, że wiele można powiedzieć i wiele wybaczyć. W tragikomedii Hanocha Levina o zmęczonych sobą małżonkach jest miejsce na przywiązanie, rozczarowania, wyrzuty, żal do życia, które mija i wściekłość, że jest się starym. W samotności byłby spokój. Ale naprawdę ma się tylko siebie nawzajem.

Szczegóły

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Dramat

Wyraziste postaci, psychologiczne komplikacje. Bezwzględna walka o pieniądze. Dramat rodzinnego zakłamania w nowym mocnym przekładzie Jacka Poniedziałka.

Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa. Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.

Szczegóły