Janusz Andrzejewski - zdjęcie

Janusz Andrzejewski

8,3 / 10

114 oddanych głosów

Data urodzenia:
01-08-1952 (67 lat)

Polski aktor teatralny. W 1977 roku ukończył studia na PWSFTviT w Łodzi. W latach 1977-1979 pracował w Tarnowskim Teatrze im. Ludwika Solskiego, w latach 1979-1982 w Teatrze Dramatycznym im. Jana Kochanowskiego w Opolu,a w latach 1982-1992 w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Obecnie pracuje w Teatrze Nowym w Poznaniu.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Elvis

Tragikomedia

Cudowny chłopak z amerykańskiego Południa, z bezczelnym uśmiechem i gitarą, podbija świat. Ma wszystko: talent, wygląd i menadżera, który już wkrótce uczyni go Królem.

Pierwszą międzynarodową Gwiazdą Totalną, z wizerunkiem obmyślonym w najdrobniejszym szczególe. I chociaż nie wspomina o problemach lat 60. oraz 70. – równouprawnieniu, feminizmie, wojnie w Wietnamie, segregacji rasowej – jego piosenki stają się hitami. Elvis prywatny i Elvis sceniczny zlewają się w jedną bezideową masę, z której każdy może wyrzeźbić takiego Króla, o jakim marzy… Presley to już nie piosenkarz. To religia. Przyjmą ją Państwo?

Szczegóły

Smutki Tropików

Tragedia

Po raz drugi w historii Teatru Nowego w Poznaniu widzowie zdecydują, który spektakl znajdzie się w naszym repertuarze!

Czego poszukujemy? Co faktycznie odkrywamy? Przed czym uciekamy? Kim jest dla nas Inny i czy faktycznie chcemy się z nim spotkać? Smutki tropików to ironiczne studium fascynacji odległymi krajami, obcymi kulturami i silnie zakorzenionej w europejskiej kulturze tęsknoty za egzotyką. Tytułowe tropiki jawią się jako raj na zawsze utracony dla zachodniej cywilizacji.
W serii epizodów, odwołujących się do realnych zdarzeń i miejsc, podróż okazuje się pretekstem do praktykowania zdecydowanie europocentrycznych postaw, pragnień i tęsknot. W krzywym zwierciadle dostrzec też można wariację na temat tak często romantyzowanej w naszej kulturze figury podróżnika-odkrywcy i jego współczesnych wcieleń.

Szczegóły

Na obraz i podobieństwo swoje

Moje ciało to maszyna. Ja to maszyna.
Ciągle ulepszana wersja samego siebie.

W ulepszonej wersji na scenę powróci też jedna z historii prezentowanych w CZYTNIKU. Opowieść o ludziach zbyt wrażliwych, by spełniać marzenia. O ludziach, którym łatwiej niż sukces przychodzi wstyd. I którzy, coraz wyraźniej dostrzegając ułomność i brzydotę własnego ciała, podejmują walkę. Inspirację dla spektaklu stanowi MARS ONE, projekt Basa Lansdorpa, holenderskiego przedsiębiorcy. Jego celem jest budowa stałej kolonii ludzkiej na Marsie. Koszt umieszczenia tam czterech astronautów to około 6 miliardów USD. Trwają castingi mające wyłonić najlepszych kandydatów. Czy bohaterowie, których natura już dawno skazała na porażkę, mają szansę na sukces? I jak daleko są w stanie uciec przed własnymi kompleksami?

Szczegóły

Wiśniowy sad

Tragikomedia

Próżno tu szukać gałęzi uginających się pod ciężarem owoców, nie ma robotników, wesoło i hałaśliwie wypełniających swoje kosze krwistoczerwonymi, nabrzmiałymi od soku i słodyczy kulami. Przepadły gdzieś tradycyjne przepisy na nalewki i konfitury. Po wiśniowym sadzie hula wiatr. A między starymi drzewami błąkają się już tylko wspomnienia. Lubow Raniewska przyjeżdża do rodzinnego majątku, by je ocalić i by się z nimi zmierzyć. Stary dwór wypełnia się znów gwarem młodych głosów, ożywa – jak za dawnych lat… Czy to jednak wystarczy, by powstrzymać upadek? I czy ktokolwiek wesprze jej walkę?

Szczegóły

Dzieci zony

Tragedia

Witajcie w zonie: małym raju odgrodzonym od świata grubym murem. Tu zbędne są pieniądze, akty własności, marzenia, prywatność i wolna wola. Wszystko dostaniecie od państwa.

Nawet medal za "skromność i wierność", o ile nauczycie się trzymać język za zębami i grzecznie wykonywać polecenia… Taki właśnie medal wylądował na piersi Fiedota, podczas gdy w jego domu ląduje wysłannik wolnego świata z propozycją nie do odrzucenia. Czy "dziecko zony", idealny produkt dyktatury, będzie gotowe na ucieczkę?

Szczegóły

Pan Tadeusz

„PAN TADEUSZ dzieje się w naszych głowach.
Potraktowałem ten utwór jak naszą Biblię, która jest w naszych rękach, w naszych sercach albo w naszych głowach. Poważnie podszedłem też do wypowiedzi polityków mówiących o tym, że tak naprawdę to my nie żyjemy jeszcze we własnym kraju. W tym haśle usłyszałem nasze polskie piekło: z jednej strony brzmi ono absurdalnie, z drugiej zaś – jest w nim sporo prawdy. Bo czyż nie jest tak, że do dziś trwamy na granicy dwóch światów – prawdziwego i wyimaginowanego?
Ten nierealny jest nam bliższy. W realnym trzeba wziąć się do roboty – to nam nieco gorzej wychodzi. W nierealnym wystarczy rzucone hasło, by przenieść się w byt idealny, w którym źli są tylko ci, którzy nie są z nami. Często tę właśnie drogę wybieramy. A nadużywanie sfery duchowości – co jest nam bliższe – może się przemienić łatwo w stan chorobowy.
Szykujemy widowisko, budowane ze scen nie tylko o napięciu dramatycznym, ale także komediowym, nie unikając fragmentów poetyckich. W tym polskim tyglu pośmiejemy się, mam nadzieję, niemało. Gdybyśmy spojrzeli na siebie tylko na serio… No nie. Śmiech jest czymś, co wybacza, co daje rozgrzeszenie”. - Mikołaj Grabowski

Szczegóły

Baba-Dziwo

Tragikomedia

Brawurowa, groteskowa, naszpikowana ironicznymi aluzjami i niezwykle aktualna satyra polityczna Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, napisana na zamówienie jednego z teatrów na kilkanaście miesięcy przed wybuchem II wojny światowej i grana w Warszawie jeszcze 31 sierpnia oraz 1 września 1939 roku. "Baba-Dziwo" to odpowiedź autorki na szerzącą się wokół hitlerowską gorączkę – wizja totalitarnego świata i ludzi walczących w nim o przetrwanie: konformistów, moralnych dziwolągów, odszczepieńców… Wystawiona po raz pierwszy, wywołała na widowni salwy horrorycznego śmiechu. Czy po blisko 80 latach efekty będą podobne?

Szczegóły

Dwunastu Gniewnych Ludzi

Tragedia

Zapomnijcie o Herculesie Poirocie, Sherlocku Holmesie czy poruczniku Kojaku… Teatr Nowy zaprasza na błyskawiczny kurs detektywistyczny.

W programie: prawdziwa zbrodnia, nieletni ojcobójca, dwoje świadków, kilka poszlak i mnóstwoinnych atrakcji! A do tego dwunastu znakomitych aktorów w roli przysięgłych, którzy muszą znaleźć odpowiedź na najważniejsze pytanie: czy młody oskarżony trafi na krzesło elektryczne? Pomogą nam Państwo w tym śledztwie?

Szczegóły