Jan Kwapisiewicz - zdjęcie

Jan Kwapisiewicz

8,7 / 10

3 oddane głosy

Spektakle z udziałem tego aktora:

Pustka

Dramat

PUSTKA na podstawie sztuki DREAM WORKS Iwana Wyrypajewa w tłumaczeniu Karoliny Gruszki

Margaret McCollum każdego dnia przychodzi na stację metra Embankment w Londynie, by usłyszeć komunikat, któremu kiedyś użyczył głosu jej nieżyjący od 18 lat mąż, Oswald Laurence. Kobieta z tęsknoty za nim codziennie siada na ławce i czeka, żeby raz jeszcze usłyszeć słowa „mind the gap” (Uważaj na pustkę/lukę).

Margaret nie jest bohaterką naszej historii i jej imię nie pada ani razu ze sceny, jednak jest coś, co łączy ją zarówno z tą opowieścią, jak i z każdym innym człowiekiem na ziemi. Tym czymś jest ludzkie chorowanie na śmierć; fakt nieuchronności końca oraz wiążący się z nim lęk. Próbujemy oswoić go na wiele sposobów – powszechną metodą jest miłość, tak różna od śmierci, miłość ze swoim pulsującym ciepłem i energią witalną. Zakochani trwają w znieczuleniu sobą miesiące, nawet lata, w przekonaniu, że są bezpieczni, jak dzieci, chowające głowę pod kołdrą w obronie przed ciemnością. Ten sposób wybrał bohater dramatu Iwana Wyrypajewa, David.

Po śmierci Meryl, David zostaje sam z wypełniającym świat poczuciem pustki. Przechodzi przez kolejne etapy zmagania się z tęsknotą i bólem po stracie najbliższej osoby. Na szczęście w tej potyczce nie jest osamotniony. Wspiera go grupa najbliższych przyjaciół, którzy wypełniając ostatnią wolę Meryl, starają się pomóc Davidowi w odnalezieniu sensu życia w nowych okolicznościach, sensu życia bez ukochanej żony. Ich sposób na uporanie się z żałobą jest dość prosty: zgłębianie tajników filozofii buddyjskiej oraz duża ilość używek, a także niespodzianka, którą jeszcze za życia, Meryl przygotowała dla Davida.

_____________________________________________________________________

Zarządzenie Rektora Akademii Teatralnej dotyczące kwestii wpuszczania na spektakle tylko osób z certyfikatem szczepień przeciw COVID-19 lub posiadające aktualny wynik testu RT-PCR, czy też antygenowego.

https://tcn.at.edu.pl/bilety/

Szczegóły

Sezon w świetle

Dramat

Ostatnia zachowana w Polsce fabryka zapałek, lata pracy zamienione w muzeum. Na naszych oczach gaśnie miejsce, które przez lata wytwarzało to co dla ludzkości piękne i niezbędne do życia: ogień. Moc, która potrafi budować wspólnoty, ale potrafi je również zniszczyć.

Z zamknięciem fabryki nie pogodziła się dwójka ludzi, którzy walczą o zachowanie odebranej im tożsamości: Prom, zgorzkniały, nieufny kierownik fabryki, upadły idealista, uziemiony bóg, zapomniany buntownik, toczący od lat cichą, heroiczną walkę oraz jego współpracowniczka, naukowczyni Maria, opanowana, skupiona na postępie, wierząca w zmianę. Zdają się być uwięzieni w przestrzeni, w której obsesyjnie pilnują pewnej tajemnicy, niosącej za sobą okrutne brzemię. Pewnego dnia do fabryki trafia młody chłopak o imieniu Rimbo, introwertyczny, początkujący poeta. Porządek zostaje wywrócony do góry nogami. Prom dostrzega szansę na wyzwolenie. Przed bohaterami otwiera się nowa rzeczywistość: spersonalizowane piekło. Rozpada się mit.

Czy Prom może zostać zastąpiony w wypełnianiu swojego przeznaczenia? Czy bogowie istnieją póki ktoś w nich wierzy? Czy ludzie istnieją póki znajduje się ktoś kto ich wysłucha? Jak powstaje światło? Być może w bliskości z innym. Być może tylko taki rodzaj światła wydobywa świat z nieistnienia. Być może być w świetle, to przetrwać.

Szczegóły

Stramer

Dramat

Spektakl na podstawie powieści Mikołaja Łozińskiego, laureata „Paszportu Polityki”, uznanej za najlepszą książkę roku 2019 przez magazyn „Książki” i nominowanej do Nagrody Literackiej Nike 2020.

Stramerowie: Rywka, Nathan i szóstka ich dzieci wiodą w mieszkaniu przy Goldhammera 20 skromne i zupełnie zwyczajne życie. Rywka marzy o podróży nad morze. Nathan wciąż ma nadzieję na wielki biznes i sukces, o którym będzie głośno nawet za oceanem, gdzie mieszka jego brat Ben. Rudek, Rena, Salek, Hesio, Nusek i Wela niczym nie różnią się od swoich polskich kolegów – przeżywają pierwsze miłości, kłócą z rodzeństwem, spędzają popołudnia w parku Strzeleckim, marząc o wyrwaniu się z prowincjonalnego Tarnowa, nie mówią w jidysz i nie chodzą do synagogi. Gdzieś w tle ich codziennych problemów dzieje się wielka historia, ścierają ideologie, ale Stramerowie żyją jakby poza czasem, odmierzając lata kolejnymi przyjazdami Węgra, który zawsze przed Bożym Narodzeniem sprzedaje gorące kasztany na Placu Sobieskiego. I chociaż nad Polskę i Europę nadciągają czarne chmury antysemityzmu, oni bardzo długo zdają się nie dostrzegać w otaczającym ich świecie niepokojących sygnałów. Najgorsze wkrada się do ich życia powoli i niepostrzeżenie.

„Stramer” to pełna czułości i humoru, zaskakująco współczesna i uniwersalna, opowieść o rodzinie i świecie, którego już nie ma, który zniknął bezpowrotnie. Jedyne co możemy zrobić, to o nim opowiadać. Ku przestrodze.

Szczegóły

Pijani

Dramat

Rzecz w tym, kochani bracia i siostry, że nasze pokolenie nic prawdziwie nie czuje… nic. Straciliśmy kontakt. Kontakt z tym, co najważniejsze. Z tym, z czego wyszliśmy, z tym, bez czego nie da się żyć. Wszystkie nasze prawa, wszystkie nasze żądania, cały nasz liberalizm, cała nasza tolerancja, cała nasza polityka, wszystkie decyzje, które podejmujemy. Straciliśmy kontakt. Nie wiemy, co to takiego to najważniejsze, z czego się składa. I cała ta nasza wolność, o której nieustannie mówimy, o którą wszyscy cały czas walczymy… Jaka wolność? Chcecie być wolni? Od czego wolni? Od kogo? W czym ta wolność? Jaka wolność, jeśli straciliśmy kontakt. Słyszycie? Straciliśmy kontakt. Straciliśmy kontakt z rzeczywistością

Iwan Wyrypajew

Szczegóły

Judasz. Laboratorium Epifanii

Dramat

Katarzyna Minkowska, studentka III roku reżyserii Akademii Teatralnej, pokaże w TR Warszawa spektakl będący owocem seminarium dla studentów organizowanego przez Festiwal Nowe Epifanie.

Katarzyna Minkowska zaprosiła do współpracy grupę aktorów, z którymi przyglądała się tekstom ewangelicznym, apokryfom, skostniałemu językowi religijnemu – w tym wszystkim próbowali odnaleźć prawdziwych ludzi, ich emocje, relacje.

Ta laboratoryjna praca stała się podstawą, na której budują opowieść pokazującą, co mogło wydarzyć się w wieczerniku przed śmiercią Jezusa. Apostołowie spotykają się tam po pojmaniu ich Mistrza i próbują odtworzyć Jego słowa, zinterpretować gesty, zrozumieć, co się stało, kto zdradził, dlaczego to zrobił. Chcą ustalić wspólną wersję i zastanowić się, co będzie z nimi dalej. Nie ma w ich gronie tylko dwóch uczniów: Judasza i Jana – ta nieobecność mocno im ciąży.

Spektakl powstał we współpracy z Akademią Teatralną jako efekt seminarium dla studentów reżyserii, organizowanego przez Festiwal Nowe Epifanie. Partnerem pokazów przedstawienia w ramach Festiwalu jest TR Warszawa.

Zespół badawczy: Mikołaj Chroboczek, Maciej Hanczewski, Aneta Jankowska, Mateusz Korsak, Adrian Koszewski, Jan Kwapisiewicz, Katarzyna Minkowska, Maciej Miszczak, Mateusz Nędza, Nikodem Rozbicki, Modest Ruciński, Kamil Toliński, Paweł Tomaszewski, Agata Tragarz

Szczegóły