Jakub Wierzejski - zdjęcie

Jakub Wierzejski

9,0 / 10

34 oddanych głosów

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Zemsta Aleksandra Fredry

Komedia

Aleksander Fredro po raz kolejny zagościł w repertuarze Teatru Bakałarz. Tym razem przenieśliśmy na scenę jego opus magnum. Zrobiliśmy to po to, aby udowodnić aktualność tej wspaniałej komedii. Tutaj rodzi się pytanie: czy „Zemsta” wciąż pozostaje komedią? Czy jest nią dzisiaj, kiedy nienawiść międzyludzka jest silniejsza, niż kiedykolwiek wcześniej? Czy gniew i hipokryzja, ponieważ takie postawy reprezentują Cześnik oraz Rejent, to w XXI wieku takie atrybuty osobowości, które należy prześmiewać? Postanowiliśmy je zatem uwypuklić i zamieniając kolejność scen, dokonując cięć w tekście (ale nie dopisując ani słowa do oryginału!), zmienić intencje niektórych postaci i ogólne relacje międzyludzkie. Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie „Zemstę” Aleksandra Fredry, na której prawie wcale się nie śmiejemy? A jeżeli tak – to tylko sami z siebie? Aleksander Fredro nie był fanem ludzkiego gatunku. „Brał na warsztat” nasze najgorsze przywary i ukazywał je w krzywym zwierciadle, chociaż im dłużej przebywał wśród ludzi – tym mniej było mu do śmiechu. Dlatego też nie obrażamy Pana Hrabiego, a wręcz oddajemy mu głos bardziej, niż którykolwiek teatr w swoich wcześniejszych interpretacjach. Właśnie dlatego zapraszamy Cię, przyjdź zobaczyć „Zemstę Aleksandra Fredry”.

Szczegóły

Nienawiść

Dramat

Jest to właściwie jedna scena – jedna z niewielu nie-komediowych scen z „Kupca Weneckiego”, Williama Szekspira. Spektakl to rozprawa sądowa w której rzecz toczy się o „funt mięsa”, czyli życie człowieka. Jeżeli niewydarty się cud, w biały dzień, w majestacie prawa zostanie zamordowany człowiek a mord ten zatwierdzony będzie prawomocnym wyrokiem. Pragniemy pokazać błędne koło nienawiści z którego póki co nie ma ucieczki, pragniemy przestrzec przed tym, jak blisko wyginięcia jest ludzki gatunek, jeżeli ktoś nie krzyknie „dosyć!”. Pragniemy zadać pytanie, czy w naszym świecie jest miejsce na miłość? Odpowiedzi udzielisz ty – drogi widzu. Spektakl nagrodzony na 22. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku Nagrodą Jury oraz Nagrodą Publiczności.

Szczegóły

Ecce Homo

Dramat

Czy można rządzić, nie krzywdząc innych?
„Oto Człowiek!” – powiedział Piłat – sędzia. Powiedział to z szacunkiem i litością. W spektaklu „Ecce Homo”, Teatr Bakałarz zachowuje słowa, ale odwraca intencję, poddając w wątpliwość, czy dzisiejszy człowiek zasługuje na szacunek a nawet na litość. Sędzią jest tutaj Mefistofeles, wyjęty z „Faustusa…”, Christophera Marlowea, posługujący się słowami trzech Wiedźm z szekspirowskiego „Makbeta”. Znaczenie Trójcy Świętej także zostaje tutaj odwrócone: sędzia nie jest bowiem ani litościwy, ani pełen współczucia; nie daje drugiej szansy, ale jest sprawiedliwy. Makbet trafia do piekła i to jego oczami poznajemy kolejne kręgi miejsca do którego trafiły wszystkie ważniejsze czarne charaktery z dramatów Szekspira: Klaudiusz, Brutus oraz córki Króla Leara. Zarówno aktorzy, jak i widzowie znajdują się w miejscu do którego trafił każdy człowiek, który skrzywdził drugiego dla władzy. Czy widząc niekończące się cierpienie potępionych dusz, Makbet wybierze inaczej? Czy cofnie rękę przed wbiciem sztyletu w królewską pierś?

Szczegóły