Jacek Ryś - zdjęcie

Jacek Ryś

8,7 / 10

10 oddanych głosów

Jest absolwentem wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W latach 1984-1985 był solistą warszawskiej Opery Kameralnej. Od 1985 do 2007 solista Opery Wrocławskiej. W latach 1990-1991 współpracował z Operą Kameralną w Wiedniu. W latach 90-tych sprawował funkcję asystenta reżysera w Operze Wrocławskiej. Z Teatrem Muzycznym w Poznaniu związany od 2007 roku. Wykonawca wielu charakterystycznych ról, takich jak: Don Kichot (Człowiek z La Manchy), Alfred Doolittle (My Fair Lady), Mistrz Ceremonii (Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków), Frank (Zemsta nietoperza), Tewje (Skrzypek na dachu).

Jest również twórcą słuchowiska radiowego o kurierach Polskiego Podziemia w czasie II wojny Światowej pt.:"Blizny Wolności", które stało się kanwą spektaklu Teatru Polskiego Radia pt.:" Plamy w pamięci"

W wolnych chwilach pokonuje maratony rowerowe oraz uprawia turystykę.

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

My fair lady

Musical

My Fair Lady to utkana barwnym humorem językowym i sytuacyjnym historia ulicznej kwiaciarki – Elizy Doolittle, którą los przypadkiem postawił na drodze profesora Higginsa – mistrza fonetyki angielskiej. Zaintrygowany osobą Elizy profesor przyjmuje zakład o to, że z kwiaciarki w ciągu pół roku uczyni prawdziwą angielską damę. Zapewne łatwo nie będzie...

Szczegóły

Hello, Dolly!

Musical

Hello, Dolly! to klasyka musicalu a zarazem znakomity przykład na to, że dobry przebój nigdy się nie starzeje. Dolly Levi, obrotna swatka, postanawia wydać za mąż samą siebie; celem jej zabiegów jest milioner Horacy Vandergelder a historia - pełna romantycznych i zabawnych perypetii - kończy się happy endem.

W postać tytułowej bohaterki wcielały się najsłynniejsze amerykańskie gwiazdy: Carol Channing, Angele Lansbury, Ginger Rogers czy Barbra Steisand, a dzięki filmowej wersji musicalu z udziałem Louisa Armstronga, piosenki zyskały ponadczasową popularność.
Do dziś Hello, Dolly! jest magnesem, przyciągającym publiczność do teatrów na całym świecie.

Szczegóły

Phantom - Upiór w Operze

Musical

Historia tajemniczego człowieka w masce, żyjącego w podziemiach Opery Paryskiej z kart powieści Upiór w operze Gastona Leroux trafia z niesłabnącym powodzeniem na sceny musicalowe całego świata.

Eryk, oszpecony geniusz, żyje w podziemiach opery paryskiej, nie utrzymując kontaktu z nikim. Ludzie nazywają go Upiorem Opery. Eryk to jednak wrażliwy młodzieniec – zachwycony głosem młodziutkiej ulicznej szansonistki, udziela jej lekcji śpiewu – Christine ma szansę zostać primadonną.

Teatr Muzyczny w Poznaniu uzyskał licencję na prezentację musicalu Maury Yestona i Arthura Kopita Phantom w Polsce. Od dnia premiery w Theater Under the Stars w Houston w 1991 roku doczekała się ona kilku tysięcy realizacji – po Stanach Zjednoczonych i Europie, również w Australii i Japonii.

Szczegóły

Evita

Musical

Evita jest opartą na faktach muzyczną biografią Evy Perón-Duarte – drugiej żony prezydenta Argentyny, Juana Peróna. Jest to najbardziej znane i najczęściej wystawiane dzieło Andrew Lloyda Webbera. Premiera odbyła się w Prince Edward Theatre na londyńskim West Endzie w dniu 21 czerwca 1978 roku. Rok później to niezwykłe dzieło pokazano na Broadwayu, gdzie zagrano je 1584 razy! Ogromnym sukcesem okazała się również wersja filmowa w reżyserii Alana Parkera, nominowana do pięciu Oscarów, gdzie w głównej roli wystąpiła Madonna, a partnerował jej Antonio Banderas.

26 września, po raz pierwszy w Poznaniu, pokażemy musical najsłynniejszego kompozytora musicalowego na świecie – Andrew Lloyda Webbera. Będzie to najnowsza muzyczna wersja spektaklu Evita z 2010 roku. Zawiera ona piosenkę „You must Love me” skomponowaną dla Madonny na potrzeby filmu z 1996 roku.

Andrew Lloyd Webber jest twórcą najbardziej kasowych musicali na świecie, takich jak „Koty”, „Jesus Christ Superstar” czy „Upiór w operze”. Spektakl przygotują realizatorzy, pracujący wcześniej przy musicalu „Jekyll&Hyde”. Reżyserii podjął się Sebastian Gonciarz, autorem scenografii jest Mariusz Napierała, choreografii Paulina Andrzejewska, a kostiumów Agata Uchman. Kierownikiem muzycznym spektaklu został Piotr Deptuch. Musical zostanie przedstawiony w polskim tłumaczeniu Andrzeja Ozgi. Licencji na wystawienie musicalu udzieliła Teatrowi firma The Really Usefull Group. Obsada wyłoniona została w drodze castingu, na który zgłosiło się ponad 100 osób z całej Polski.

Szczegóły

Zemsta Nietoperza

Operetka

Johan Strauss napisał muzykę do libretta Karla Haffnera i Richarda Genée w rekordowym tempie sześciu tygodni. Libretto Zemsty okraszone jest pikantnymi sytuacjami i dialogami, co było przyczynkiem do tak zawrotnego tempa pracy kompozytora.

Otóż, niejaki Gabriel von Eisenstein wracając pewnej upojnej nocy w kostiumie motylka, zostawił w parku, pod drzewem, pijanego przyjaciela Falkego, w stroju nietoperza. Ten obudziwszy się, musiał w przebraniu przeparadować przez całe miasto, obmyślając plan zemsty na Gabrielu... Muzyka Straussa przepojona jest rytmem tanecznym. Instrumentacja jasna, dowcipna, pomysłowa. Zemsta nietoperza trafia w gusta nawet najwybredniejszych odbiorców.

Szczegóły

Orfeusz w piekle

Operetka

Nazwisko Jacques’a Offenbacha kojarzy nam się nieodłącznie z najsłynniejszym bodaj w dziejach kankanem z operetki Orfeusz w piekle.

Jako że inwencja melodyczna kompozytora szła w parze z błyskotliwym dowcipem, utwór ten jest nie tylko pysznym żartem osnutym wokół historii mitycznego Orfeusza, ratującego ukochaną z piekieł, ale przede wszystkim pikantną satyrą obyczajową. Jak na jej kanwie rozbawić współczesnego widza – wie najlepiej reżyser Artur Hofman, któremu powierzono najnowszą realizację operetki Offenbacha. Troska o warstwę muzyczną spektaklu spoczywa w rękach maestro Marka Mosia – pracującego po raz pierwszy w Poznaniu. Najnowsza realizacja Teatru Muzycznego nie wymaga chyba lepszej rekomendacji.

Szczegóły

Człowiek z La Manchy

Musical

Cervantes: pisarz, żołnierz i poborca podatkowy czeka w sewilskim lochu na wyrok Świętej Inkwizycji. Naraził się Trybunałowi ściągając podwójną daninę z pewnego hiszpańskiego klasztoru. Początek tej historii jest oparty na faktach. Reszta jest dziełem wyobraźni autora libretta Dale′a Wassermana. Osadzony w zbiorowej celi pisarz, pada ofiarą samosądu urządzonego przez współwięźniów, którzy zamierzają zniszczyć dzieło jego życia: rękopis powieści o Don Kichote. Cervantes broni się, rozpoczyna barwną opowieść o przygodach błędnego rycerza wcielając się w jego postać, a przypadkowych oprawców obsadza w pozostałych rolach: pięknej Dulcynei, dobrego oberżysty, potężnego czarownika…

W inscenizacji Pawła Szkotaka akcja przenosi się do dziewiętnastowiecznego szpitala psychiatrycznego, w którym miejsce gorliwych urzędników Świętego Oficjum zajmują równie bezwzględni medycy, frenolodzy - specjaliści od macania czaszek. Człowiekowi z La Manchy zamiast wyroku śmierci grozi równie niebezpieczna terapia uczonych szarlatanów.

Słynny brodwayowski musical Mitcha Leigha to jedna z najbardziej wzruszających opowieści o potędze wyobraźni i o prawie każdego, nawet najmarniejszego z ludzi do wolności i marzeń. Jej niepowtarzalny urok współtworzy muzyka w rytmach andaluzyjskiego flamenco i melodyjne pieśni Joe Dariona.

Szczegóły