Henryk Talar - zdjęcie

Henryk Talar

9,0 / 10

61 oddanych głosów

Wiek: 76 lat

Polski aktor teatralny i filmowy, dyrektor teatrów.

W 1969 ukończył krakowską PWST. Występował na deskach teatrów Dramatycznego w Szczecinie (1969-1970), im. Bogusławskiego w Kaliszu (1970-1973), Ateneum w Warszawie (1976-1982 i 1985-1997) i Studio w Warszawie (1982-1985). Dyrektor naczelny i artystyczny teatrów: im. Adama Mickiewicza w Częstochowie (od lata 1994[1] do 1997) i Teatru Polskiego w Bielsku-Białej (1997-1999).

Zagrał główną rolę w Telewizyjnym Teatrze Sensacji w spektaklu „Selekcja”. Prowadził w latach 2002-2003 w Telewizji Polsat 1. edycję teleturnieju Rosyjska ruletka.

Jako aktor, jest wieloletnim współpracownikiem Teatru Polskiego Radia.

Jest popularnym aktorem filmowym oraz dubbingowym. Ponadto w latach 80. był lektorem starych kreskówek o Kubusiu Puchatku.

W roku 2000 podłożył głos do znanej gry cRPG Baldur's Gate II: Cienie Amn. Wcielił się tam w bohatera Yoshimo.

Spektakle z udziałem tego aktora:

W starych dekoracjach

Tragedia

Tadeusz Różewicz to dla wielu czytelników najwybitniejszy polski poeta współczesny, autor ponadczasowej, rewolucyjnej dla teatru Kartoteki, dramatopisarz, eseista, tłumacz, pisarz wielokrotnie wymieniany jako kandydat do Nagrody Nobla. Jednak po jego teksty prozatorskie sięgamy dziś rzadko, a to one stały się kanwą częstochowskiego spektaklu „W starych dekoracjach”.

Igor Gorzkowski to reżyser znany m.in. z błyskotliwych adaptacji prozy, eksperymentator, który z projektu na projekt dokonuje coraz bardziej zaskakujących wyborów literackich.

W jego najnowszym przedstawieniu, w główną postać podróżującego po Rzymie i własnym życiu Bohatera, wciela się znakomity aktor Henryk Talar, który w Częstochowie świętował jubileusz pracy artystycznej.

„Pierwszym pomysłem było sięgnięcie do „Kartoteki”. Spowodowałem, że Henryk Talar przeczytał raz jeszcze ten dramat i (…) to on podsunął myśl, by skoncentrować się na relacji Bohatera z kobietami. Spodobało mi się i tak zacząłem czytać inne teksty. I okazało się, że w tym jest sens, że da się wyłonić z prozy Różewicza motyw podsumowania, pewnego rozrachunku z życiem, trochę jak w „Kartotece”, ale przez pryzmat niezałatwionych spraw z kobietami.” (Igor Gorzkowski)

Przedstawienie nawiązuje m.in. do opowiadania „Śmierć w starych dekoracjach” - spisanego w formie monologu wspomnienia podróży do Włoch, zakończonej śmiercią narratora. Opowiadanie było pierwszym tekstem Tadeusza Różewicza zrealizowanym na scenie w 1978 roku przez wybitnego inscenizatora Jerzego Grzegorzewskiego, z którym Igor Gorzkowski współpracował w Teatrze Narodowym.

„Spotkanie z Jerzym Grzegorzewskim wyposażyło mnie w przekonanie, że w teatrze można od czas do czasu wypuścić się na pomysły, które przychodzą z impulsu skojarzeniowego, że można, a nawet nieraz trzeba, pozwolić sobie na coś zupełnie odlotowego”.

Powstała na częstochowskiej scenie opowieść dzieje się w Rzymie w latach 70., ale sceniczna narracja rozbita jest na wiele przenikających się poziomów czasu, przestrzeni.

„Chcemy stworzyć spektakl miejscami oniryczny, będący kompozycją ruchu i muzyki, spektakl pełen namiętności. I nie mówię tutaj o erotyce, ale o zmysłowości i emocjach.” (Igor Gorzkowski)

Szczegóły

Burza

Tragedia

Reżyser podąża tropem pięciu postaci z szekspirowskiej „Burzy”. Kameralna forma przedstawienia skupia intrygę całego dramatu jak w soczewce, a wypreparowane fragmenty tekstu tworzą okazję do wnikliwego studium relacji córka-ojciec oraz wypróbowywania granicy pomiędzy iluzją i rzeczywistością.

Bohaterowie „Burzy” przypominają osobliwości rodem z filmów Federico Felliniego. Bliżej im do aktorów z jarmarcznej budy teatralnej niż potomków rodziny królewskiej. Wszyscy podlegają reżyserskiej wizji Prospera, a ta często bywa zaskakująca i nieprzejednana. W scenariuszach stworzonych przez starego maga opiekuńczość miesza się z zaborczością, a bezwarunkowa miłość z pokusą kontroli. Wyspa przestaje być wyspą. Realność traci kształty i kontury.

W przedstawieniu zobaczymy m.in. Henryka Talara (do niedawna związanego z Teatrem Narodowym w Warszawie) oraz laureatkę nagrody Feliksy Warszawskie, Wiktorię Gorodecką.

Szczegóły

Tartuffe albo Szalbierz

Komedia

Krewka satyra i bezczelność języka; aktorski kunszt i wysmakowana scenografia. Świeże spojrzenie na arcydzieło w nowym przekładzie Jerzego Radziwiłowicza.

Gorzka komedia Molière’a tak poruszyła współczesnych, zwłaszcza dewotów, że Ludwik XIV na pięć lat zabronił jej grania. Jacques Lassalle przywołuje obraz XVII-wiecznej Francji. Przytłumione światło pada na szacowne wnętrza i wykwintne stroje z epoki. Ale najważniejsi są aktorzy – prowokują na widowni śmiech, który obnaża hipokryzję, odsłania manipulacje i okrucieństwo. Okazuje się, że historia wytrawnego łgarza i demonicznego obłudnika jest wciąż aktualna.

Szczegóły

Burza

„Burza" wg Williama Shekspeare'a / Studio Teatralne Koło i Teatr Ochoty / Warszawa.

Kameralna inscenizacja dramatu Szekspira, która koncentruje się na wątku relacji między Prosperem (w tej roli Henryk Talar) a Mirandą. Tajemnicza aura wyspy, którą włada Prospero nie zmienia prawdziwych emocji, które wiążą ojca z córką.

Reżyser podąża tropem pięciu postaci z szekspirowskiej „Burzy”. Kameralna forma przedstawienia skupia intrygę całego dramatu jak w soczewce, a wypreparowane fragmenty tekstu tworzą okazję do wnikliwego studium relacji córka - ojciec oraz wypróbowywania granicy pomiędzy iluzją i rzeczywistością. Bohaterowie „Burzy” przypominają osobliwości rodem z filmów Federico Felliniego. Bliżej im do aktorów z jarmarcznej budy teatralnej niż do potomków rodziny królewskiej. Wszyscy podlegają reżyserskiej wizji Prospera, a ta często bywa zaskakująca i nieprzejednana. W scenariuszach stworzonych przez starego maga opiekuńczość miesza się z zaborczością, a bezwarunkowa miłość z pokusą kontroli. Wyspa przestaje być wyspą. Realność traci kształty i kontury. W przedstawieniu zobaczymy m.in. Henryka Talara (do niedawna związanego z Teatrem Narodowym w Warszawie) oraz laureatkę nagrody Feliksy Warszawskie, Wiktorię Gorodecką.

Koproducentem przedstawienia jest Teatr Ochoty w Warszawie.

Szczegóły

Teatr Twojej Wyobraźni: ,,Afterplay” Brian Friel

Spotkanie

adaptacja i reżyseria: Bogdan Michalik, realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
obsada: Marzena Trybała, Henryk Talar
Po słuchowisku spotkanie z Marzeną Trybałą
Spotkanie prowadzi Krzysztof Sielicki, kierownik literacki Teatru Polskiego Radia

Szczegóły

Burza | #WspieramKulture

Tragedia

Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na Facebooku Teatru Soho: KLIKNIJ TUTAJ

Reżyser podąża tropem pięciu postaci z szekspirowskiej „Burzy”. Kameralna forma przedstawienia skupia intrygę całego dramatu jak w soczewce, a wypreparowane fragmenty tekstu tworzą okazję do wnikliwego studium relacji córka-ojciec oraz wypróbowywania granicy pomiędzy iluzją i rzeczywistością.

Bohaterowie „Burzy” przypominają osobliwości rodem z filmów Federico Felliniego. Bliżej im do aktorów z jarmarcznej budy teatralnej niż potomków rodziny królewskiej. Wszyscy podlegają reżyserskiej wizji Prospera, a ta często bywa zaskakująca i nieprzejednana. W scenariuszach stworzonych przez starego maga opiekuńczość miesza się z zaborczością, a bezwarunkowa miłość z pokusą kontroli. Wyspa przestaje być wyspą. Realność traci kształty i kontury.
Link do bezpłatnej transmisji znajdziesz na facebooku Teatru Soho: KLIKNIJ TUTAJ

Szczegóły