Hanna Bieluszko - zdjęcie

Hanna Bieluszko

8,6 / 10

101 oddanych głosów

Wiek: 68 lat

Urodzona w 1954 roku w Poznaniu. Ukończyła PWST w Krakowie w 1979 roku. Na początku swojej drogi zawodowej była aktorką Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi (1979-86, 1987-92), a także Teatru Rozmaitości w Warszawie (1986-87).

Od 1992 roku jest aktorką Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie.

Zagrała tutaj m.in. w: Wyzwoleniu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Macieja Prusa (1992), Śniadaniu u Tiffany’ego Trumana Capote’a w reż. Pawła Miśkiewicza (1994), Heddzie Gabler Henrika Ibsena w reż. Pawła Miśkiewicza (1995), Bułhakowie według tekstu i w reż. Macieja Wojtyszki (2002), Czarodziejskiej górze Tomasza Manna w reż. Barbary Sass (2004), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta w reż. Wojciecha Kościelniaka (2011).

Gościnnie występowała również w Teatrze Łaźnia oraz Teatrze Mandala.

Gra w Teatrze Telewizji, m.in. w spektaklach: Kto wpuścił tu dziennikarzy Marka Mellera w reż. Mikołaja Grabowskiego, Zaproszenie na egzekucję Vladimira Nabokova w reż. Walerego Fokina, Ptak Jerzego Szaniawskiego w reż. Marka Gracza.

Zagrała w filmie Krzysztofa Zanussiego Barwy ochronne (1976). Widzom telewizyjnym znana z seriali, m.in: Zielona miłość, M jak miłość czy Barwy Szczęścia.

Obecnie gra w:

Ziemia, planeta ludzi, Bóg, ja i pieniądze (monodram), Teatr w Krakowie. Prolog; Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi], Zemsta

Spektakle z udziałem tego aktora:

O dwóch doktorach i jednej pacjentce

Komedia

Dwóch doktorów: Józef Dietl – emerytowany lekarz i prezydent Krakowa oraz młody Stanisław Kurkiewicz – pionier polskiej seksuologii. Spotykają się pod koniec XIX wieku w krakowskim salonie, by razem zająć się leczeniem pewnej dojrzałej, eleganckiej pacjentki. W pełen lekkości i humoru sposób odkrywają oni przed nami kulisy dawnego Krakowa, polskiego nazewnictwa seksuologicznego oraz… teatru.

O dwóch doktorach… to sztuka napisana specjalnie dla naszych aktorów przez świetnie znanego krakowskiej publiczności Macieja Wojtyszkę. Twórcę, który z niezwykłą uważnością i poczuciem humoru zagłębia się w tematy i życiorysy z przeszłości, by wydobyć z nich świetnie rezonujące z teraźniejszością treści.

Szczegóły

Dziady

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Dziady anno domini 2021 będą przedstawieniem o Polsce. Po 120 latach romantyczny dramat wraca na deski Teatru Słowackiego. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania.

Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Projekt Wojtka Farugi i Magdy Fertacz inspirowany Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy oraz życiem i twórczością Oriany Fallaci. Przez pryzmat starych perskich opowieści przyglądać się będziemy islamskiej rewolucji irańskiej z 1979 roku. Pretekstem do tego będzie wizyta reporterki Oriany Fallaci w Teheranie, w celu przeprowadzenia wywiadu z Ajatollahem Chomeinim. Fallaci spędziła w Teheranie parę nocy, ale jedna była szczególna: ta w czasie której jej bezpieczeństwo było zagrożone, po tym jak ośmieliła się odsłonić włosy w obecności charyzmatycznego duchownego. Fallaci – niczym współczesna Szeherezada – siłą opowieści walczyć będzie o swoje prawo do życia.

Szczegóły

Hamlet

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


WG. "STUDIUM O HAMLECIE" STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
"W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce – do myślenia".
To słowa Stanisława Wyspiańskiego z gorączkowo pisanego przez kilka dni Studium o „Hamlecie” – niezwykłego dzieła, będącego źródłem inspiracji dla wielu polskich reżyserów. Wyspiański zawarł w nim swoją fascynację fenomenem teatru, miłość do genialnego tekstu oraz wielkie pragnienie rozczytania go tak dotkliwie, aby wstrząsnąć sumieniami swoich rodaków.
Reżyser Bartosz Szydłowski sięga po Hamleta i czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty w Studium…, czy w Wyzwoleniu. Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw, triumfalnego rechotu, grotesce, która z kategorii estetycznej, stała się kategorią opisu realnego świata. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.
„Graj Hamleta, gdziekolwiek zechcesz w Polsce. Wszędzie twe słowa: fałsz, kradzież, szelmostwo, będą szelmostwo, fałsz, krzywdę oznaczać! I wołać zemsty!”

Szczegóły

Bóg, ja i pieniądze

Monodram


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Bóg, ja i pieniądze to trochę wesoła, trochę smutna opowieść o wielkiej miłości. Miłości, która ogarnia nas czasem zupełnie niespodziewanie…

Bohaterkę, Marię, spotykamy podczas robienia codziennych zakupów. Ta banalna z pozoru sytuacja okazuje się początkiem fascynujących i poruszających zwierzeń dojrzałej kobiety, która jest równocześnie naiwna i mądra, zagubiona i bohaterska, zwykła i niezwykła.

W monodramie, który może przełamać szarość codzienności, występuje Hanna Bieluszko, wybitna aktorka Teatru Słowackiego w Krakowie, ceniona za wspaniałe kreacje teatralne i role telewizyjne.

Spektakl wyreżyserował Maciej Wojtyszko, laureat nagrody im. Leona Schillera, doskonale znany krakowskiej publiczności z takich spektakli jak: "Kraina kłamczuchów", "Bułhakow" czy "Narodziny Fryderyka Demuth".

Szczegóły

Lalka

Dramat

Lalka – figurka przedstawiająca człowieka (często niemowlę), zwierzę lub fikcyjnego humanoida, współcześnie zwykle wykonana z plastiku i tkaniny. Lalki są najczęściej używane jako zabawki dla dzieci. Inne typy lalek są przeznaczone dla dorosłych do kolekcjonowania. Lalki bywają też elementem dekoracyjnym. W pewnych kulturach mają znaczenie symboliczne i są wykorzystywane w ceremoniach i rytuałach, jako idole przedstawiające bóstwa (albo obiekty seksualne).

Z badań archeologicznych wynika, że należą do najstarszych znanych ludzkości zabawek – znajdowano je w egipskich grobowcach datowanych na 2000 lat p.n.e.
Lalkę można: przytulić, ubrać, rozebrać, uczesać, pomalować, zbić, podpalić, zgubić, zapodziać, schować, głaskać, sprzedać, kupić, umyć, ukraść, rozpruć, pokochać, znaleźć, zwymyślać, potłuc, wyrzucić, oszpecić, okaleczyć, utopić, zakopać.

Lalki nie można: ożywić, zranić, odchudzić, wychować, okłamać, urodzić, zarazić, zaniedbać, zniechęcić, wydziedziczyć, zagłodzić, zabić, nauczyć, oswoić, wyswatać, rozbawić, wzruszyć, podniecić, rozczulić, zgwałcić, zirytować, zadręczyć.

Niektórzy sądzą, że lalki są bardziej ludzkie niż człowiek.

Szczegóły

Konformista 2029 // scena nocy letniej

Ideologia stabilizuje obraz świata. Zgodność z rozpisanymi na paragrafy zasadami jest nośnikiem wiarygodności. Tu czarne zawsze jest czarne, a białe nieustannie pozostaje białe. Nie trzeba myśleć, należy być zgodnym z doktryną. Powinność wobec niej staje się obowiązującym modelem życia. Oto czas dyktatury normalności.
Ta transakcja ma jednak swoją cenę. Rację ma tłum, nigdy jednostka. Znika empatia i współodczuwanie. Każdy chce tego samego. „Wynaleźliśmy szczęście” - mówią ludzie. „Chcę być taki, jak inni” - mówi człowiek. Zainfekowany normalnością świat stabilnie trwa przez kolejne dekady.
Mistrz patrzy jasno i nie potrzebuje blasku, żeby widzieć. Wie, że trzymane w rękach race i krzyże to zaledwie cienie i odbicia. Spogląda w inną, niż tłum, stronę. W tym świecie nie ma dla niego miejsca - dlatego z własnego wyboru staje się wygnańcem.
Co jednak z ludźmi, którzy chcą patrzeć tam, gdzie patrzą wszyscy? Nie chcą się odróżniać. Pragną razem z innymi nieść na sztandarach hasła Słusznej Sprawy. Nie przeszkadzają im ład i porządek wprowadzane dekretami, rozporządzeniami i paragrafami. Oto obowiązujący wzór na normalność. Oto strach przed wolnością.
Marcel Klerykoski żyje połowicznie. Nie interesuje go przygoda życia, ryzyko jakie ze sobą niesie. Szuka gotowych odpowiedzi, zwalniających go z odpowiedzialności i dających pozorne poczucie bezpieczeństwa. Pragnie się dostosować do większości, podporządkować jej, opanować lęk i uporządkować chaos. Ta droga na skróty wiedzie go na manowce i prowadzi do zatracenia tego, co ludzkie.
„Konformistę” znamy z legendarnej, wydanej w 1951 r. powieści Alberto Moravii oraz kultowego filmu Bernardo Bertolucciego, nagrodzonego na Berlinale w 1970 roku.


W trosce o Wasze i nasze zdrowie dbamy o zasady bezpieczeństwa rekomendowane przez Ministerstwo Zdrowia i Sanepid dla teatrów. Miejsca na widowni są numerowane oraz indywidualnie przyznawane widzom przez pracowników teatru drogą mailową. Widz zobowiązany jest do wypełnienia niezbędnych oświadczeń, w szczególności dot. zgody na przetwarzanie danych osobowych, zapoznania się z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa oraz zgody na pomiar temperatury. Oświadczenie można przesłać drogą mailową na adres bilety@laznianowa.pl, przynieść ze sobą w dniu spektaklu lub wypełnić na miejscu.

Oświadczenie do pobrania: KLIKNIJ TUTAJ

Szczegóły

Zemsta

Komedia

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru.

Anna Augustynowicz, jedna z najważniejszych polskich reżyserek, wystawia Zemstę – jeden z najważniejszych polskich dramatów! Komedia Aleksandra Fredry dzieje się w momencie budowaniu muru. Dzisiaj Zemsta mogłaby być jednak o przeżynaniu stołu. Stołu, przy którym wszyscy siedzimy. I który już za chwilę…

Augustynowicz czyta Zemstę w świecie, w którym za oknami nasz romantyczny świat Gustawów-Konradów i Kordianów, jest coraz mocniej upupiany przez Cześników i Rejentów. Wydobywa piękno i rytm wiersza w czasach, gdy tak trudno o poezję. Nie idzie grzecznie za Fredrą, zmienia optykę. Patrzy na nas oczami odrzuconych, niechcianych. Szuka śmiechu, ale nie tego prostego, jarmarcznego, ale śmiechu błazna.

"Zgoda, zgoda! A Bóg wtedy rękę poda?"

Szczegóły

Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi]

Dramat

Na kanwie tekstu słynnego spektaklu Andrzeja Wajdy ze Starego Teatru z 1978 roku wracamy do Krakowa z czasów Młodej Polski. Postacie literackie zaczerpnięte z modernistycznych dramatów spotykają się z autentycznymi mieszkańcami ówczesnego Krakowa - Zapolską, Przybyszewskim, Dagny Juel czy Boyem Żeleńskim. W tym pozornie pełnym i mocno współczesnym pejzażu starcia mieszczan z filistrami, artystów z kołtunerią, kogoś jednak bardzo brak. Okrutne doświadczenie XX wieku wymazało z pamięci całe akapity życia. Ze starych fotografii, strzępów informacji, domysłów i zadeptanych śladów chcemy przywołać pamięć o tych, którzy kiedyś żyli na sąsiednich ulicach, chodzili tymi samymi ścieżkami, spotykali i mijali się z naszymi prababciami i pradziadkami, a których potworność Zagłady skazała na nieistnienie. To, co naprawdę ważne - choćby wydarzyło się sto lat temu - jest w nas dalej. Jakby zdarzyło się wczoraj.

Szczegóły

Teatr w Krakowie. Prolog

Teatr im. Juliusza Słowackiego (zwany wcześniej Teatrem Miejskim), jego scena i ludzie, którzy na niej tworzyli, są bohaterami spektaklu edukacyjnego "Teatr w Krakowie. Prolog". Wyrodził się on jako jedna ze stacji projektu Wyspiański Wyzwala, by potem stać się autonomicznym, nawiązującym do formuły oprowadzania, teatralnym dziełem. Twórcy spektaklu – na czele z cenionym, wielokrotnie nagradzanym reżyserem Remigiuszem Brzykiem – wykorzystali materiały, fakty odnalezione w teatralnych archiwach, by na ich podstawie stworzyć żywe, atrakcyjne i dialogujące z naszą dzisiejszą rzeczywistością przedstawienie. Powstał spektakl-podróż, który w barwny, wielowymiarowy i efektowny sposób prowadzi widzów przez najciekawsze wydarzenia historyczne związane z Teatrem im. Słowackiego od momentu jego powstania aż po II Wojnę Światową. W podróż tą zapraszają nasi aktorzy, którzy niczym przewodnicy, archeolodzy, a jednocześnie kontynuatorzy tego wielkiego dzieła próbują zgłębić tajemnice tak budynku, jak i niespokojnych czasów, w których artystom przyszło tworzyć.

Szczegóły

Opętani

Dramat

„Opętani” pomyślani byli jako niskiej klasy pastisz gatunków literatury popularnej – gotyckiego romansu, sensacji, kryminału, horroru.
Trudna miłość, wielki majątek, nawiedzony zamek, opętanie, zbrodnia… to tylko ułamek atrakcji skrywających się w tej fabule, która okazuje się doskonałym materiałem dla teatru.

Szczegóły

Bracia Dalcz i S-ka

Muzyczny

Po sukcesie Ziemi obiecanej mistrz musicalowych adaptacji klasyki polskiej literatury Wojciech Kościelniak przenosi na scenę pasjonującą opowieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza (autora kultowej Kariery Nikodema Dyzmy i Znachora).

Spektakl wciąga widza w szalone czasy dwudziestolecia międzywojennego, w których dwóch braci rywalizuje o władzę w rodzinnej firmie. Jedna po drugiej następują tutaj oszustwa i intrygi - zaskakujące zarówno dla bohaterów jak i widza, a poruszający wątek miłosny i wielka tajemnica w tle niewątpliwie wciągnie wszystkich jeszcze głębiej. Świetnie skonstruowana i pełna zwrotów akcji fabuła w atrakcyjnej oprawie muzyczno-tanecznej!

Szczegóły