Grzegorz Łukawski - zdjęcie

Grzegorz Łukawski

8,3 / 10

83 oddanych głosów

Wiek: 51 lat

Urodzony w 1969 roku. Absolwent PWST w Krakowie. Od 1994 roku aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Zagrał tutaj m.in. w: Naszym człowieku Aleksandra Ostrowskiego w reż. Walerego Fokina (1994), Słowach Bożych Ramóna Maríi del Valle-Inclána w reż. Bartosza Szydłowskiego (1998), Płatonowie Antoniego Czechowa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (2000), Abelardzie i Heloizie Rogera Vaillanda w reż. Agaty Dudy-Gracz (2001), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Bułhakowie Macieja Wojtyszki (2002), Kaliguli Alberta Camusa w reż. Agaty Dudy-Gracz (2003), Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Bodolaya (2007), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta w reż. Wojciecha Kościelniaka (2011), Maskaradzie Michaiła Lermontowa w reż. Nikołaja Kolady (2013), Dziejach upadków Honore de Balzaca w reż. Małgorzaty Warsickiej (2016).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Plastiki

Dramat psychologiczny

Plastiki to polska prapremiera najnowszej sztuki Mariusa von Mayenburga, wyreżyserowana przez specjalistę od budowania na scenie gęstych, złożonych psychologicznie światów – Grzegorza Wiśniewskiego.
Współczesna rodzina z klasy średniej: on jest zagubionym życiowo lekarzem, ona niespełnioną artystką i osobistą asystentką ekscentrycznego i pogrążonego w depresji artysty, a ich syn – przechodzącym burzliwy okres dojrzewania nastolatkiem. Przytłoczeni codziennymi obowiązkami zatrudniają pomoc domową. Jej pojawienie się sprawia, że chybotliwy, ale znany wszystkim rodzinny świat, nagle wywraca się do góry nogami.
Plastiki to lustro przystawione naszemu światu. Lustro wciągające, dowcipne i efektowne. Takie, od którego nie możemy się oderwać… i w które boimy się patrzeć.

Szczegóły

Kariera Artura Ui

Dramat

Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy absolutnej.

Bertolt Brecht opublikował Karierę Artura Ui – jeden ze swoich najważniejszych dramatów – w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?

Szczegóły

Imię róży

Dramat

Wielkie powieści na Scenie Teatru Słowackiego! "Imię róży" - arcyksiążkę lat osiemdziesiątych wyreżyseruje Radosław Rychcik znany z zaskakujących, oryginalnych odczytań polskiej klasyki. Umberto Eco – pisząc o powodach napisania powieści - wyznaje, że miał ochotę otruć mnicha i o tym opowiedzieć.

Otrzymujemy więc nie tylko powieść z kryminalną intrygą ale także swoisty wgląd w warsztat pisarza. Mamy więc historię o miłości, która jest zabroniona. Zabronionej miłości do kobiety, zabronionej miłości do książek, do mądrości, do wiedzy, do miłości braterskiej, aż wreszcie miłości do Boga. Czy miłość w klasztornych murach może być zbrodnią? Czy miłość to trucizna?

Szczegóły

Rabacja

Dramat

W całym kraju wrze. Nie da się już stać obok i tylko patrzeć. Przemoc psychiczna zmienia się w przemoc fizyczną. W dążeniu do wolności, do suwerenności nikt nie uznaje już kompromisów.

Podziały społeczne są tak ogromne, że ponowne zjednoczenie nie jest już możliwe. Rośnie frustracja, nienawiść i agresja. Finałem musi być rozlew krwi. Wojna domowa. Rzeź. Jak to się stało? Co do tego doprowadziło? I czy można to było jakkolwiek zatrzymać? Jest luty 1846 roku. Szlachta organizuje powstanie. Austriacy organizują obronę. Chłopi ostrzą kosy. Za chwilę rozpocznie się rabacja...

Spektakl "Rabacja" powstał w ramach Festiwalu Genius Loci we współpracy z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. Prapremiera odbyła się 21 września 2017 roku w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu.

W pokazach festiwalowych oraz w nagraniach udział wzięli muzycy ludowi: Małgorzata Łukasik-Kogut, Zuzanna Mółka, Anna Pyrek, Monika Pyrek, Karolina Ruchała, Katarzyna Sarecka, Andrzej Budz, Dominik Bochenek, Emil Kiełbasa, Jan Malisz, Damian Michalik, Maciej Michalik, Bartosz Poręba.

W tekście użyto rabacyjnych pieśni ludowych oraz fragmenty rapsodu "Piast". Rok 1846 Stanisława Wyspiańskiego. W spektaklu wykorzystywana jest świeża ziemia, słoma, kora oraz światło stroboskopowe.

Ze względu na specyficzną scenografię z przykrością informujemy, że spektakl nie jest dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

Szczegóły

Minia-Tour. Muzyczne biuro podróży

Muzyczny

"Piosenka jest dobra na wszystko" – mówił Jeremi Przybora, albo "...nie zapomnisz mnie, piosenka Ci nie da zapomnieć i tęsknić już będziesz ogromnie co noc, co dzień".

Chcemy Państwa przenieść w świat nierealny a równocześnie wzruszający, romantyczny, zabawny – a wszystko za sprawą piosenek i muzyki, która przecież otacza nas od narodzin, aż po grób. Zapraszamy na 80 minut relaksu i muzycznej podróży po świecie, bo jak mawiał Piotr Skrzynecki: "...jak się sami nie zabawimy, to nas nikt nie zabawi".

Szczegóły

Born by Boney M - pokaz przedpremierowy

Muzyczny

Przed nami wyjątkowa, magiczna noc sylwestrowa 2019/2020 w rytmie disco!
Rasputin, Rivers of Babylon, Ma Baker, DaddyCool… – każdy z nas zna te hity, każdy nieraz przy nich tańczył, każdy – choć nie każdy się przyzna – je sobie śpiewał. Boney M. Niech wspomnienia Festiwalu w Sopocie 1979 odżyją 40 lat później podczas Sylwestra w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Wspaniali artyści, muzyka na żywo, bajecznie kolorowe kostiumy, zabawne choreografie… Chodźcie do nas (jeśli chcecie to w afro, cekinach lub dzwonach) na szampańskiego Sylwestra w rytmie disco!
Czekamy na Was z powitalnym drinkiem już od godziny 20.30. Właściwa zabawa zacznie się o godzinie 21.00. Wtedy – przez dwie godziny – serwować będziemy dla Was ciepły posiłek (w dwóch wersjach: mięsnej i wegańskiej). Również wtedy rozpocznie się szalona zabawa na aż dwóch parkietach do tańca! Nasi DJe przygotowali dla Was mnóstwo wspaniałej, tanecznej muzyki. Zmęczeni? Złapcie oddech przy bufecie, częstując się smakołykami – zimna płyta, desery, słodycze, świeże owoce oraz woda, kawa i herbata. Do tego oczywiście szeroka gama alkoholi dostępna odpłatnie na stoiskach barmańskich.
Dokładnie o godzinie 23:00 na Dużej Scenie rozpocznie się wspaniały sylwestrowy koncert piosenek ze spektaklu Born by Boney M – nowego, muzycznego disco-szaleństwa przygotowywanego przez Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie! Gdy wybije północ, poleje się szampan i gromko powitamy 2020 rok. Wspólną zabawę zakończymy kilka minut po północy.
Chcecie kontynuować zabawę? My też, dlatego zapraszamy na poziom -1 do Kawiarni Teatralnej na szalone afterparty (bilet wstępu: 50 zł). Tam, w rytmach najlepszej muzyki klubowej, będziemy bawić się do białego rana.
Chodźcie! Bawcie się z nami! Hooray! Hooray!

Szczegóły

Born by Boney M

Muzyczny

Świat się kończy.
Świat się kończy, i co z tego?
Świat się kończy, ale orkiestra gra dalej. I będzie grać. Najlepiej, na żywo i tylko największe przeboje!
Rasputin, Rivers of Babylon, Ma Baker, DaddyCool – każdy z nas zna te hity, każdy nieraz przy nich tańczył, każdy – choć nie każdy się przyzna – je sobie śpiewał. Boney M. Z wtedy i z dzisiaj. Znowu na scenie. Znowu dla Was. Wspaniali, kolorowi, roztańczeni, z sercami ze złota.
Przybywajcie do naszego teatralnego disco-świata i rzućcie się wraz z nami w wir nieokiełznanej zabawy. Może i świat się kończy, ale my… my tańczymy! Hooray!

Szczegóły

Ameri Cane

Muzyczny

Fred Buscaglione. Twardziel z wąsikiem á la Clark Gable, ironicznym uśmiechem i nieodłączną szklaneczką whisky w dłoni. Gwiazda włoskiej muzyki, twórca łączący w sobie elementy podszytej ironią piosenki aktorskiej z jazzem czasów prohibicji. Jego single Che bambola i Giacomino, sprzedają się w niemal milionowym nakładzie. Nagrywa kolejne płyty, koncertuje we Włoszech i za granicą, debiutuje w telewizji i w filmie. Kilka dni przed tragiczną, zdecydowanie przedwczesną śmiercią w wypadku samochodowym piosenkarz wzdycha w wywiadzie, że jest zmęczony swoją błyskawiczną karierą i stworzoną przez siebie postacią Americano. Chce stać się na powrót Ferdinandem Buscaglione. Ale już nie zdąży. Bum! Koniec świata.

A gdyby zestawić jego postać z naszym „końcem świata”? Lekki uśmiech i wspaniała, jazzująca muzyka Wiecznego Miasta może okazać się zbawczym kolorem w panującym dookoła szaleństwie.

Szczegóły