Franciszek Muła - zdjęcie

Franciszek Muła

7,5 / 10

27 oddanych głosów

Spektakle z udziałem tego aktora:

Brzydkie kaczątko

Dla dzieci

pektakl oparty na motywach baśni H. Ch. Andersena powstaje na oczach widzów, a zarazem w wyobraźni autora. W domu Andersena wszyscy domownicy chodzą na palcach, żeby nie przeszkadzać w pisaniu kolejnej baśni. A nie da się jej zwyczajnie napisać. Baśń musi urodzić się sama, albo… wykluć. A jak wykluć – to z jajka. Skoro z jajka, to głównym bohaterem baśni będzie Brzydkie Kaczątko. Nasz bohater nieakceptowany tylko za to, że wygląda inaczej przeżyje wiele bolesnych doświadczeń zanim z szarego pisklęcia przemieni się w pięknego łabędzia. Ta naturalna w przyrodzie kolej rzeczy stanie się w teatrze źródłem poetyckiej metafory. Nieżyczliwi ludzie, ukryci pod kostiumami zwierzęcych postaci, dostrzegą tylko powierzchowność głównego bohatera. Dopiero mądre i dobre łabędzie odkryją w nim wewnętrzne piękno.

„Każdy może być bogaty, gdy tylko sięgnie ręką po obłok, każdy może być piękny, wystarczy, że zakwitnie w nim dobro” – taki jest morał płynący z przedstawienia, będącego wzruszającą przypowieścią o tym, że piękno tkwi w każdym z nas.

Plastyczne lalki tworzone są na oczach widzów z wiklinowych koszyków, poduch i kolorowych materiałów. Spektakl bez wątpienia zachwyci widzów nie tylko mądrą treścią, ale i plastyką. Operuje bogatymi środkami wyrazu: różnorodne lalki, maski, teatr cieni, kostiumy.

Spektakl dla dzieci od najmłodszych lat.
Lektura 3 kl. SP („Baśnie” H.Ch. Andersen).

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Dramat

„Mistrz i Małgorzata” jest swoistym fenomenem literackim. Pierwsze wydanie polskie opublikowano w 1969 r., prawie równolegle z radzieckim. Natomiast pełną, nieocenzurowaną wersję wydano po raz pierwszy w Polsce dopiero w 1981 r. czyli stosunkowo niedawno. A przecież wszystkim nam się wydaje, że znamy tą książkę od wieków.

Opowieść o szatanie, „który wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” weszła do kanonów arcydzieł światowej literatury. Długo by mówić o wszystkich strunach, które w nas ta historia porusza, bo każdy czyta ją trochę inaczej. Jednych interesuje groteskowy obraz socrealistycznej Moskwy, innych zachwyca historia miłości Małgorzaty i Mistrza, jeszcze innych zaciekawia potraktowany niestereotypowo wątek Piłata i Jeszuy.

Jaka jest wersja Groteski? Na pewno diabelska, bo głównymi animatorami spektaklu są członkowie świty Wolanda. Na pewno wybiórcza, bo nie opowiadamy wszystkich wątków książki. I na pewno bardzo indywidualna, dlatego że głównym narratorem spektaklu jest jedna postać – wpędzony w szaleństwo, uwikłany w tragikomiczny splot wydarzeń poeta Iwan Bezdomny. To poruszająca historia nieszczęśliwej miłości Małgorzaty, to opowieść o ludziach, którzy są w stanie kochać wbrew wszystkim i wszystkiemu.

Premiera odbyła się podczas majowej pełni księżyca, 20 dnia miesiąca, we wtorek. Równie nietypowo, jak wszystko, co wiąże się z tą powieścią.

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.

Szczegóły

Kandyd czyli optymizm

Tragikomedia

Wygnany z Westfalii, za afekt miłosny do córki barona de Thunder Ten Tronckh, Kandyd przemierza różne zakątki świata. Przeświadczenie młodzieńca o tym, że wszystko w świecie dzieje się doskonale, zostaje wystawione na poważną próbę.

„Kandyd czyli Optymizm” to jedna z najsłynniejszych powiastek filozoficznych, która odzwierciedla ówczesny światopogląd. Wieloznaczność treści umożliwia odniesienie dzieła do czasów współczesnych. Fabułą jest podróż głównego bohatera, podczas której demaskuje on naturę człowieka, normy społeczne, obyczaje, prawa moralne i systemy władzy. Opowieść o awanturniczych przygodach Kandyda ubarwia wątek miłosny – ciągłe rozstania i nieoczekiwane spotkania z ukochaną Kunegundą.

Przedstawienie nawiązuje do tradycji ulicznego teatru jarmarcznego. Efektowne teatralne koncepty, barwne elementy scenograficzne i kostiumy, efekty parodystyczne, żart słowny i sytuacyjny oraz dynamiczna gra aktorów są źródłem żywiołowości i zabawnego charakteru przedstawienia. Spektakl wzbogacają satyryczne piosenki oraz grana na żywo i ciekawie zaaranżowana scenicznie muzyka.

Spektakl dla widzów powyżej 13 lat.

Szczegóły

Cudowna lampa Aladyna

Dla dzieci

Opowieść o lekkoduchu, nicponiu i leniu Aladynie, pełna jest niespodziewanych zwrotów akcji. Bohater przechodzi niezwykłą przemianę i dzięki własnemu sprytowi, a także pomocy mieszkającego w cudownej lampie Ducha Błękitnego, zdobywa rękę księżniczki Badrulbudury. W spektaklu, odegranym w żywym planie, w sposób interesujący i dynamiczny przeplatają się trzy narracje: dialogu, narratora i obrazu. Autorkami strony plastycznej przedstawienia są Anna Sekuła (scenografia) i Małgorzata Zwolińska (projekcje), które wykreują bajeczne scenerie w klimatach orientu. To przedstawienie pełne magii i cudów opowiedziane jest z leśmianowskim humorem i dystansem. Balansowanie między światem podanym serio i z przymrużeniem oka, realiami życia biedaków i przepychem dworu sprawia, że spektakl jest tak bardzo prawdziwy.
„Cudowna lampa Aladyna” to zaproszenie na kolejną orientalną ucztę w Teatrze Groteska. Baśń, zawarta w zbiorze słynnej „Księgi tysiąca i jednej nocy”, została w sposób niesłychanie plastyczny, poetycki, a przy tym dowcipny opowiedziana przez Bolesława Leśmiana w jego „Klechdach sezamowych”. Wyobraźnia i język tego autora, jednego z najwybitniejszych polskich poetów, pozwalają przenieść się w magiczne światy, doświadczyć „zdarzeń niespodzianych i cudów niesłychanych”. Taki też jest familijny spektakl Włodzimierza Nurkowskiego – reżysera od lat współpracującego z Teatrem Groteska, twórcy m.in. „Pani Wdzięczny Strumyk”, „Wielkomiluda” i „Skąpca”.

Spektakl dla dzieci od 7 lat.

Szczegóły

Królowa wanny

Tragikomedia

„Księżniczka sedesu, dolnej klapy sedesowej i strefy spuszczania wody, strażniczka królewskiego odbytu — jej wysokość Kądziela Fon-Piździela!”

Na spektakl „Królowa wanny” składają się fragmenty kabaretów, skecze oraz piosenki izraelskiego dramaturga Hanocha Levina, który z powodzeniem wkracza w kolejne produkcje krakowskiego Teatru Barakah. Bohaterów tych levinowskich tekstów spotykają historie niespotykane, bo oto przez wyjście do toalety tracą życiową szansę na miłość albo mylą im się oficjalne uroczystości położenia kamienia węgielnego, albo po prostu, jak Apsik i Czopek, ruszają w miasto, by zaliczyć kolejny nieudany podryw. Czy więc takie całkiem niespotykane?

Hanoch Levin sprytnie krążył wokół tematów damsko-męskich, dokładając politykę, historię, socjologię, antropologię, wszystko, co w levinowskiej, kochającej łamać wszelakie konwencje i stereotypy, głowie się przydarzało. 2* (refleksja + rozrywka) + (refleksja + rozrywka) * gra słowem = „Królowa wanny”.

Szczegóły

Calineczka - niezwykłe przygody

Dla dzieci

Andersenowska baśń o pięknym elfie, którego czeka wiele przygód, nim odkryje, czym jest prawdziwa miłość. Niezwykła uroda oraz dobre serce Calineczki zjednują jej wielu przyjaciół, ale też nieraz wystawiają ją na niebezpieczeństwo – czynione dobro powraca jednak zwielokrotnione. Pomysłowe techniki lalkowe i kostiumy przeniosą widzów w przyjazny, baśniowy świat. W spektaklu wykorzystane zostały także techniki multimedialne, które przeobrażają scenerię przygód Calineczki, wzbogacając całość dodatkowymi walorami plastycznymi. „Calineczka – niezwykłe przygody” to rytmiczne, kolorowe, zabawne i zarazem pouczające przedstawienie.

„Miłość, to najwspanialszy stan
Miłość, to przez nią idziesz w tan
Miłość, tak wiele imion ma
Dla niej dziś wiersze piszę ja
Miłość unosi mnie i gna
Naprzód do Ciebie muzo ma

Zakochaj się więc – poczujesz w mig
Że warto kochać i razem przez świat iść

Tam gdzieś już ktoś na ciebie czeka
Wypatrując Cię z daleka
Więc wyjdź miłości na spotkanie
Ach! zakochanie, zakochanie.”

/fragment piosenki z przedstawienia/

Szczegóły

Martwe wesele

Tragedia

„Wygląda pani dzisiaj przepięknie, wygląda pani dzisiaj przepięknie, wygląda pani dzisiaj przepięknie…”. Pan Młody przychodzi prosić ojca o rękę jego córki, ale w domu od początku jest coś nie tak, coś wisi w powietrzu i śmierdzi napięciem. Pan młody jest zbywany, data przesuwana, sytuacja coraz bardziej niepokojąca, a córka, czekająca na błogosławieństwo nieżyjącej matki siedzącej w szafie, wcale się nie niecierpliwi.

Grane w piwnicznych, kazimierskich przestrzeniach krakowskiego Teatru BARAKAH „Martwe wesele” odbywa się gdzieś na granicy pomiędzy życiem i śmiercią, gdzie relacje są powierzchowne, umiejętności komunikacyjne zamglone, związki międzyludzkie zakontraktowane, a wszystko niczym tutaj, w rzeczywistości żywych. Choć czy aby na pewno?

Szczegóły