Filip Frątczak - zdjęcie

Filip Frątczak

7,5 / 10

45 oddanych głosów

Wiek: 48 lat

Absolwent krakowskiej PWST. W latach 2000 – 2007 aktor Teatru im. W. Horzycy w Toruniu. Współpracował z wybitnymi osobowościami reżyserskimi, m.in. z Janem Peszkiem, Wiesławem Komasą, Andrzejem Bubieniem, Pawłem Łysakiem, Elmo Nuganenem. Peterem Gotharem, Wiktorem Ryżakowem. Ważniejsze role to: Rodion Raskolnikow w „Zbrodni i karze” Fidoroa Dostojewskiego, Książę Filip w „Iwonie, księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza, Franz w „Pułapce” Tadeusza Różewicza, Misza w „Merlin Mongoł” Mikołaja Kolady, monodram „Gracz” Fiodora Dostojewskiego wyreżyserowany przez Andrzeja Bubienia. Za tę kreację aktor otrzymał nagrodę „Szczebel do kariery” - za szczególnie wartościowy debiut na XXXII wrocławskich WROSTJAch oraz ostatnio główną nagrodę na XI Międzynarodowym Festiwalu Kameralnych Spektakli na podstawie twórczości Fiodora Dostojewskiego odbywającym się w Rosji.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Czerwone nosy

Komedia


Spektakl dla widzów od 18. lat.


Kiedy w 1993 roku Stanisław Barańczak tłumaczył na zamówienie Teatru Nowego tekst Petera Barnesa, wszystko w Teatrze Nowym podpowiadało, że powstanie spektakl kultowy. Przewidywania okazały się prawdziwe: CZERWONE NOSY w reżyserii Eugeniusza Korina szybko stały się „Mercedesem wśród komedii”, popisem gry zespołowej i prawdziwym zbiorem świetnych kreacji indywidualnych. Spektakl zagościł w repertuarze Teatru Nowego na wiele lat, a na widowni w każdy wieczór zasiadały tłumy. Legenda Nowego rosła w siłę.

Czy ktoś wtedy spodziewał się, że rzeczywistość teatralna z połowy lat 90. XX wieku wyprzedzi to, co będzie się działo w świecie A.D. 2020?

CZERWONE NOSY pilnie wracają na afisz. Spektakl w reżyserii Jana Klaty, osadzony w nowych okolicznościach, będzie krzykiem artystów w czasach pandemii. Krzykiem podszytym nie tylko bezsilnością, ale i bezkompromisową potrzebą teatru, gry i sztuki. Spektakl Jana Klaty, laureata „Paszportu Polityki” z 2006 roku, Nagrody im. K. Swinarskiego za sezon 2007/2008, Lauru Konrada w 2009 roku, Europejskiej Nagrody Teatralnej w 2018 roku i wielu innych wyróżnień, to propozycja dla wszystkich stęsknionych za Teatrem Widzów.

Idealna sztuka na nieidealne czasy.

Szczegóły

Wróg ludu

Dramat

,,to nie będzie potrzebne dzisiejszego wieczoru nie
zamierzam mówić o tym świństwie które pleni się w
zakładzie uzdrowiskowym dzisiaj posłuchacie o
czymś zupełnie innym gdyby jeszcze kilka dni temu
próbowano tak jak to się robi dzisiaj zmusić mnie do
milczenia to niczym lew walczyłbym o swoje
najświętsze ludzkie prawa ale teraz jest mi wszystko
jedno dzisiaj chciałbym się wypowiedzieć o wiele
szerszych kwestiach zobaczyłem jasno i dlatego
stoję tutaj przed wami chcę wam powiedzieć chcę
was poinformować o odkryciu o wiele większym niż
ten drobny fakt że nasz wodociąg jest zatruty i że
nasz zakład uzdrowiskowy został zbudowany na
zakażonym gruncie chciałbym mówić o większym
odkryciu że wszystkie źródła naszego duchowego
życia są zatrute że całe nasze społeczeństwo
zostało stworzone na gruncie kłamstwa kochałem
moje rodzinne miasto jak tylko człowiek może
kochać siedziałem przez wiele lat na północy i
wymyśliłem plan zbudowania zakładu
uzdrowiskowego jedno pragnienie miałem by działać
dla ogółu pierwsze co zobaczyłem to głupota władzy".

(Henrik Ibsen, WRÓG LUDU, fragment monologu Doktora Tomasa Stockmanna)

Szczegóły

Ambona Ludu

Dramat

We współczesnej dramaturgii wciąż mało jest tekstów, które mówiłyby o przekraczaniu granic: uprzedzeń, poglądów, heurystyk… AMBONA LUDU, napisana dla Teatru Nowego przez Wojciecha Kuczoka – laureata „Paszportu Polityki” oraz Nagrody Literackiej „Nike”, stanowi próbę wypełnienia tej luki. Wnikliwe studium lokalnych społeczności, posługujących się systemem utrwalonych stereotypów, to jednak pretekst. W istocie idzie tu o nakreślenie obrazu współczesnych Polaków oraz zagrożeń, jakie niesie narastająca frustracja, znajdująca swe ujście w radykalizującym się języku. A także – o podkreślenie potrzeby społecznej wspólnoty, opartej nie tyle na równości, co na równoważności przekonań.

Szczegóły

Lear

Tragedia

Apodyktyczny i totalitarny Lear, król, władca absolutny i kolonizator, w obliczu zbliżającej się śmierci rozdaje swoim dzieciom wszystko, co jeszcze posiada, ślepo licząc, że w ten sposób uda mu się zachować chociaż tytuł oraz przynależne władcy przywileje.

Odrzucony przez rodzinę, odarty z mienia i godności, popada jednak stopniowo w coraz większy obłęd. Czy przyszłość będzie w stanie powiedzieć o przeszłości, że zrozumiała swoje szaleństwo, uznała swoje winy? Idąc za adnotacją autora przekładu, Józefa Paszkowskiego, twórcy spektaklu przenieśli jego akcję do XXXII wieku n.e. Lear staje się dzięki temu zabiegowi fantastycznym i abstrakcyjnym studium dzisiejszej sytuacji Europy i Polski z perspektywy przyszłości. W tym kontekście Lear, rozumiany zarówno jako postać, jak i wciąż odtwarzany tekst kultury, staje się figurą powrotu do (pamięci) przeszłości.

Szczegóły

Smutki Tropików

Tragedia

Po raz drugi w historii Teatru Nowego w Poznaniu widzowie zdecydują, który spektakl znajdzie się w naszym repertuarze!

Czego poszukujemy? Co faktycznie odkrywamy? Przed czym uciekamy? Kim jest dla nas Inny i czy faktycznie chcemy się z nim spotkać? Smutki tropików to ironiczne studium fascynacji odległymi krajami, obcymi kulturami i silnie zakorzenionej w europejskiej kulturze tęsknoty za egzotyką. Tytułowe tropiki jawią się jako raj na zawsze utracony dla zachodniej cywilizacji.
W serii epizodów, odwołujących się do realnych zdarzeń i miejsc, podróż okazuje się pretekstem do praktykowania zdecydowanie europocentrycznych postaw, pragnień i tęsknot. W krzywym zwierciadle dostrzec też można wariację na temat tak często romantyzowanej w naszej kulturze figury podróżnika-odkrywcy i jego współczesnych wcieleń.

Szczegóły

Wiśniowy sad

Tragikomedia

Próżno tu szukać gałęzi uginających się pod ciężarem owoców, nie ma robotników, wesoło i hałaśliwie wypełniających swoje kosze krwistoczerwonymi, nabrzmiałymi od soku i słodyczy kulami. Przepadły gdzieś tradycyjne przepisy na nalewki i konfitury. Po wiśniowym sadzie hula wiatr. A między starymi drzewami błąkają się już tylko wspomnienia. Lubow Raniewska przyjeżdża do rodzinnego majątku, by je ocalić i by się z nimi zmierzyć. Stary dwór wypełnia się znów gwarem młodych głosów, ożywa – jak za dawnych lat… Czy to jednak wystarczy, by powstrzymać upadek? I czy ktokolwiek wesprze jej walkę?

Szczegóły

Elsynor

Tragedia

"Elsynor" Grzegorza Gołaszewskiego i Szymona Adamczaka to opowieść o miłości, stracie i życiowej przygodzie w dobie gier komputerowych. Akcja toczy się po obu stronach monitora.

Szekspir udziela licencji dla stworzenia gry MMORPG na podstawie swoich dramatów, a rzeczywistość pewnej szkoły wywraca się do góry nogami. Najważniejsze pytania w historii ludzkości pojawiają się przy akompaniamencie wczorajszej pizzy i napojów energetyzujących. Emocje, walka wręcz i jeszcze więcej emocji. Pozycja obowiązkowa dla nerdów i ich rodzin.

Szczegóły