Ewelina Sobieraj - zdjęcie

Ewelina Sobieraj

7,9 / 10

34 oddanych głosów

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

IV RP SNÓW

Performance

Matryca jako główna bohaterka projektu IV RP snów, jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Towarzysząca ludzkości od tysięcy lat, matryca zdołała przeniknąć do naszej świadomości i się z nią skomunikować. Jej świat wielokrotnie ignorowany i podważany, postrzegany jest jako naczynie ciemnej materii traumatycznych przeżyć i historycznych niekonsekwencji. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało.
Jako organiczny twór, do którego nadal nie ma dostępu technologiczne oko, pozostaje najbardziej intymnym doświadczeniem w kulturze algorytmów. Odrzuca wszelkie logiczne treści. Wymyka się.

To jest opowieść o losach świata
W nieskończoności znakach
zaplata
kod o istocie
która nie śniła
nieświadomością się nie bawiła
przeszłości nigdy nie odwiedziła
Matrycą snów się nazwała
Performatywnie instalowana
raz przemówiła
Do ciał performerów się podłączyła
i się karmiła
snami.
ideologiami.
feminizmami.
technologiami.
faszyzmami.
liberalizmami.
lękami.
kosmosami.
pejzażami.
wspólnotami.

Szczegóły

LAST

Performance

LAST to performatywno-choreograficzna wystawa realizowana przez międzynarodową grupę artystów łączących różne dziedziny sztuki. Tancerze, choreografowie, performerzy, kompozytorzy i artyści video pochodzący z Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Ekwadoru stworzyli razem złożony i wielopoziomowy portret najsłynniejszego tancerza wszech czasów. Punktem wyjścia tego projektu jest ostatni publiczny taniec Wacława Niżyńskiego, który odbył się 19 stycznia 1919 roku w hotelu Suvretta House w szwajcarskim kurorcie Sankt Moritz. Ostatni taniec Niżyńskiego to obraz protestu, krzyk sprzeciwu we wnętrzu europejskiego establishmentu i rozpadającego się europejskiego porządku, który był również dla samego tancerza symbolicznym końcem jego kariery.
W tytuł wystawy wpisana jest ostateczność, z jej wieloznacznością i zapętleniem. LAST daje możliwość widzom dokonywania osobistego montażu, reinterpretacji i reedycji słynnego "Dziennika" Wacława Niżyńskiego. Jest zaproszeniem do poruszania się po czterech równoległych przestrzeniach zakodowanych w tekście Niżyńskiego, po przestrzeni Negacji, Nieśmiertelności, Wojny i Dualizmu.

Projekt współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa

Szczegóły