Ewa Wiśniewska - zdjęcie

Ewa Wiśniewska

8,7 / 10

29 oddanych głosów

Data urodzenia:
25-04-1942 (77 lat)

W 1963 ukończyła PWST w Warszawie. W latach 1964-1974 była aktorką Teatru Ludowego, w latach 1974-1977 Teatru Kwadrat, a w latach 1977-1983 Teatru Nowego. W 1979 została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. Od 1983 występuje na deskach teatru Ateneum. W 1987 otrzymała nagrodę "Złota Kaczka" za 1986 w kategorii: najlepsza polska aktorka. W 1987 na 17 LLF w Łagowie otrzymała tytuł "Gwiazdy Sezonu Filmowego". W 2000 odcisnęła swoją dłoń na promenadzie gwiazd w czasie V Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach. W 2004 otrzymała nagrodę za najlepszą rolę kobiecą Feliksa Warszawskiego za role Matki, Cioci, Królowej i Hrabiny w Błądzeniu w Teatrze Narodowym. Obecnie występuje gościnnie na deskach Teatru Scena Prezentacje w Warszawie.

Postanowieniem Prezydenta RP z dnia 18 lutego 2003 za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

14 grudnia 2007 z rąk ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego odebrała Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".

Fot. Andrzej Georgiew

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Tragedia

Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa.

Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Szczegóły

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Dramat

Wyraziste postaci, psychologiczne komplikacje. Bezwzględna walka o pieniądze. Dramat rodzinnego zakłamania w nowym mocnym przekładzie Jacka Poniedziałka.

Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa. Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.

Szczegóły

Kordian

Dramat

Dramat polskich wyborów.

Ginąć, umierać w imię szlachetnej idei czy żyć i psom szyć buty? – polska alternatywa przedstawiona Kordianowi w dwóch przypowieściach.

Szczegóły

Tango

Dramat

Pokoleniowe starcia i próba opanowania chaosu świata. W dramacie Sławomira Mrożka do głosu dochodzi dzikość ludzkich serc.

Wnikliwa interpretacja Jerzego Jarockiego zaprawiona jest goryczą. Bohaterowie pogubili się w wolności. W ich głowach panują nieład i rozprężenie – śmieszne i smutne. Przegrywają wszyscy, ale największą klęskę ponosi Artur, zbuntowany intelektualista, który szuka ratunku w despotyzmie. Tango początku XXI wieku jest drapieżne, brutalne i tragiczne.

Nagrody i nominacje:

2010 – Feliks Warszawski w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola męska” dla Grzegorza Małeckiego za rolę Edka
2010 – nominacja do Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza reżyseria” dla Jerzego Jarockiego
2010 – nominacja do Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola męska” dla Marcina Hycnara za rolę Artura
2010 – nominacja do Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola męska” dla Jana Englerta za rolę Eugeniusza
2010 – nominacja do Feliksa Warszawskiego w kategorii „najlepsza drugoplanowa rola kobieca” dla Ewy Wisniewskiej za rolę Eugenii
2010 – nominacja do nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w dziedzinie „Teatr” dla Grzegorza Małeckiego za rolę Edka

Szczegóły

Madame de Sade

Dramat

Legendarny immoralista oglądany oczami kochających go kobiet. Misterne studium zakamarków kobiecej duszy kreślone z subtelnością największego powojennego dramatopisarza Japonii.

Ludzka natura zaskakuje, kiedy łączy w sobie sprzeczności – miłość i nienawiść, dobro i okrucieństwo, moralność i rozpustę. Kiedy stawia znak równości między wolnością i złem.

Uprzejmie informujemy, że ze względu na układ sceny, spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na widownię. Prosimy o punktualne przybycie na spektakl.

Szczegóły

Oskar dla Emily

Komedia

Emily i Henry to para aktorska z 45-letnim stażem małżeńskim. Wszystko co ich łączy i wszystko co dzieli ma tylko jedną nazwę -TEATR.

Życie "prywatne" w teatrze, życie zawodowe w teatrze - czy te dwa światy da się w jakikolwiek sposób rozdzielić?

Szczegóły

Łysa śpiewaczka

Dramat

Czy granice mojego języka są granicami mojego świata? Manifest teatru absurdu reżyseruje Maciej Prus.

Smithowie, Martinowie, służąca i strażak. Mielą językiem. Pokazują bezsens codziennych rozmów, publicznych przemów. Nie potrafią wyrazić myśli i uczuć. Język rozrasta się, zapełnia cały kosmos i pokazuje jego niedorzeczność. Klasyka dwudziestowiecznego komizmu.

Szczegóły