Edyta Piasecka - zdjęcie

Edyta Piasecka

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta pod dyr. K. Bumanna. Pięć lat później rolę tę prezentowała w Holandii w koprodukcji z Teatrem Wielkim z Budapesztu. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu, gdzie zadebiutowała w partii Rosiny w Cyruliku sewilskim oraz Frasquity w Carmen.

Od 1999 roku była solistką Opery Krakowskiej, gdzie wykonywała następujące partie: Rozyny w Cyruliku sewilskim, Neddy w Pajacach, Hanny w Strasznym dworze, Łucji w Łucji z Lammermooru, Coraliny w Toreadorze, Violetty w Traviacie, Gildy w Rigoletcie, Zosi w Halce, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie, Rozalindy w Zemście nietoperza.

W 2003 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie w roli Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze Podróży do Reims. Podczas festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie wzięła udział w widowisku Carmina Burana, a także w koncercie Last Night of the Proms In Cracow 2003.

Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Bachakademie u prof. Anny Reynols, a także u A. Kaweckiej, Ch. Ellsnera, A. Pears, R. Karczykowskiego.

Zdobyła liczne nagrody: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym w przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997),

Nagroda specjalna dla najlepszego głosu żeńskiego i udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (koncerty w Eisenstadt i Baden 1998 rok), nominacja do Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna” (2004 rok), Nagroda im. A. Hiolskiego za Debiut operowy w Teatrze Wielkim (2008),

Nagroda „Gwiazda wokalistyki” na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.

Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: A. Straszyński, T. Przybylski, T. Kozłowski, S. Wróblewski, T. Bugaj, A. Wicherek, E. Michnik, T. Zatey, W. Michniewski, S. Chrzanowski, M. J. Błaszczyk, W. Pijarowski, Cz. Grabowski, T. Tokarczyk, P. Przytocki, P. Sułkowski, P. Wajrak; A. Zedda, M. Fitzgerald, M. Zilm, R. Bader, V. Schmidt-Gertenbach, W. Crutchfield, W. Weller, N. Paszkowski, J. M. Florencio, K. Bumann, W. Bockman, T. Wojciechowski, K. Wiencek, R. Kabara.

Występuje w Polsce na scenach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Krakowskiej, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a także w Teatrze Wielkim w Budapeszcie.

Koncertowała w polskich filharmoniach w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Jeleniej Górze, Poznaniu, w Zabrzu, Gdańsku, Bydgoszczy, Częstochowie, Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie. Koncertowała z NOSPR, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną w Toruniu, Sinfonią „Iuventus”, orkiestrą Sinfonietta Cracovia.

Występowała w takich krajach, jak Belgia, Holandia, Niemcy, USA, Dania, Kuwejt, Włochy.

Uczestniczyła w festiwalach krajowych i zagranicznych m.in. Sacrum Profanum w Krakowie, Internachionale Orgelwoche Musica Sacra w Norymberdze, Festival delle Nacioni w Citta di Castello we Włoszech, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwalu Viva il canto w Cieszynie, Letnim Festiwalu Operowym w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal w Mielcu, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Międzynarodowy Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, Festiwal Viva! Canaletto w Warszawie, VI Festiwal im. J. Waldorffa w Radziejowicach, Letni Festiwal w Muzeum Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Zemsta nietoperza

Muzyczny

„Zemsta nietoperza” Johanna Straussa uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Wspaniała muzyka - walce, polki, arie oraz intrygujące, pełne humoru libretto, w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima - na naszej scenie tym razem w reżyserii Artura Barcisia!

Szczegóły

La Traviata

Opera

Akcja opery rozgrywa się w Paryżu i pod Paryżem w 2. połowie XIX wieku. Opowiada historię kurtyzany Violetty Valery, w której zakochuje się młody poeta Alfred Germont.

Violetta skuszona wizją życia u boku przystojnego Alfreda porzuca swojego protektora Barona Douphola i z wielkiego balu trafia do wiejskiej posiadłości gdzie zaczyna sielskie życie. Jednak cieniem na tej sytuacji kładzie się choroba Violetty oraz uszczuplające się oszczędności. Uświadomiony przez siostrę Violetty Anninę Alfred wyjeżdża do Paryża by zdobyć pieniądze, a w tym czasie jego ojciec składa byłej kurtyzanie wizytę by przekonać ją do porzucenia Alfreda, gdyż mezalians jest szkodliwy dla małżeńskich planów jego siostry. Violetta ulega wreszcie namowom Giorgia i wyjeżdża do stolicy Francji by wrócić do poprzedniego stylu życia. W ślad za nią rusza Alfred, który na balu doprowadza do konfrontacji między nim a Baronem Douphol oraz samą kochanką. Skandaliczne zachowanie w efekcie kończy się wyzwaniem na pojedynek. Violetta umęczona i schorowana zmaga się z cierpieniem w samotności i tak zastaję ją Alfred, który po jakimś czasie wraca z dalekiej podróży. W końcu dowiedział się o chorobie i poświęceniu kochanki, wybłagał też u ojca zgodę na ślub z Violettą. Na szczęśliwe zakończenie jest już za późno, Violetta umiera w ramionach ukochanego.

Libretto opery "La Traviata" napisane przez F. M. Piave oparte jest na powieści A. Dumasa "Dama Kameliowa" i stanowi jedną z najciekawszych i najmądrzejszych historii w dziejach opery światowej. Powszechnie uznaje się "Traviatę" za najdoskonalsze dzieło Verdiego, w którym muzyka idealnie konweniuje z kameralnym nastrojem tworzonym przez artystów.

Szczegóły