Edyta Olszówka - zdjęcie

Edyta Olszówka

8,7 / 10

395 oddanych głosów

Data urodzenia:
15-12-1971 (47 lat)

Ukończyła łódzką PWSFTViT w 1994 roku. Zadebiutowała rolą Jenny w Love Story na scenie Teatru Ochoty, występowała też w stołecznych teatrach Ateneum i Komedia. Od 1995 związana jest z Teatrem Powszechnym. Na swoim koncie ma szereg różnorodnych ról w spektaklach telewizyjnych (m.in. pod kierunkiem Agnieszki Glińskiej, Barbary Sass, Krzysztofa Babickiego, Filipa Zylbera i Wojciecha Pszoniaka), serialach (Ekstradycja, Ja, Malinowski, Samo życie) i filmach (Spis cudzołożnic, Strefa ciszy, Sezon na leszcza). Za rolę w Elvis i Marilyn zdobyła w 1998 roku nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu filmów włoskich, zaś za Półserio nagrodę dla najlepszej aktorki komediowej na FPFF Gdynia 2000.

Rola Helen w Kalece z Inishmaan przyniosła jej nagrodę główną Festiwalu Sztuki Aktorskiej Kalisz 1999 i nominację do Feliksów Warszawskich. Tę nominację zyskiwała jeszcze trzykrotnie.

W ostatnim czasie zdobyła także wyróżnienie aktorskie przyznane przez jury XII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za rolę Doroty w Dotyku Marka Modzelewskiego. Szerszej publiczności znana jest z seriali Samo życie i Przepis na życie.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Tragedia

Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa.

Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Szczegóły

Elementarz

Dramat

Co by było, gdyby Alicja wpadła do króliczej nory, będąc już dorosłą kobietą? Co by było, gdyby jej senna podróż zaczęła się dzisiaj?

Elementarz jest próbą opowiedzenia o sprawach elementarnych. Poprzez tę surrealistyczną historię próbujemy ponownie ustalić podstawowe znaczenia.

Spektakl dla widzów od 16 roku życia.

Szczegóły

Garderobiany

Dramat

Na afiszu Szekspirowski Król Lear. Szef teatralnej trupy, dla współpracowników „Sir”, ma zagrać tytułową rolę po raz dwieście dwudziesty siódmy. Jego siły słabną. Za kulisami towarzyszy mu garderobiany Norman.

Garderobiany to należąca do współczesnego kanonu sztuka o ulotności teatru, o osobistym i artystycznym spełnieniu, o samotności, lojalności i międzyludzkich grach. W roli Sira występuje Jan Englert, Garderobianego gra Janusz Gajos.

Szczegóły

Wariatka

Komedia

Ona - 40-letnia Marina, szalona i destrukcyjna, przerażona upływem czasu, dla miłości gotowa uwodzić, kokietować, stosować emocjonalny szantaż, a nawet oferować czysto handlowy układ. On - 30-letni Aleksiej, czarujący mąż i ojciec, niestroniący od przygód, trochę cyniczny i pewny siebie.

Ich rzekomo przypadkowe spotkanie uruchomi lawinę niekontrolowanych, chwilami niezwykle komicznych, chwilami dramatycznych zdarzeń, nie zabraknie namiętności, walki, przewrotnych, świetnie napisanych dialogów, obnażających jakże odmienny sposób widzenia świata przez kobiety i mężczyzn. „Wariatka” to tragikomedia, która ma w sobie wszystko, co powinien mieć genialny rosyjski dramat, nie pozwala przestać się śmiać, by za chwilę „wcisnąć widza w fotel” wywołując wzruszenie i łzy. Gdzie jest granica między złudzeniami, a brutalną rzeczywistością? Jak blisko krawędzi szaleństwa można znaleźć się, szukając w życiu szczęścia? Czy w miłości zawsze ktoś musi przegrać, a wszystkie chwyty są dozwolone?

Spektakl „Wariatka” powstał na podstawie tragifarsy autorstwa współczesnej rosyjskiej dramaturg, scenarzystki, reżyserki teatralnej i filmowej - Nadieżdy Ptuszkiny. Urodzona w Leningradzie, ukończyła Państwowy Instytut Teatralny, a w 1977 roku została absolwentką wydziału reżyserii teatralnej Studium przy moskiewskim MchAT. Ptuszkina jest autorką ponad 60 sztuk, kilkunastu zrealizowanych scenariuszy filmowych i kilku wyreżyserowanych przez siebie pełnometrażowych filmów.


Szczegóły

W poszukiwaniu miłości

Tragikomedia

Miejsce wystawienia: Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.
Dwaj przyjaciele od lat spędzają wspólnie czas pijąc herbatę i grając w domino. Wszystko zmienia się, gdy jeden z nich postanawia „zacząć żyć pełnią życia”. Jakie konsekwencje przyniesie ta decyzja? Czy rzeczywiście szczęście jest na wyciągnięcie ręki?
Autor tekstu - Hanoch Levin – to jeden z najważniejszych izraelskich dramatopisarzy; jego dramaty cieszą się niesłabnącą popularnością na polskich scenach.

Marcin Hycnar nominowany w rankingu miesięcznika „Teatr” – „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2013/2014” za najciekawszy debiut reżyserski

II Nagroda na Festiwalu Forum Młodej Reżyserii 2014 w Krakowie - dla Marcina Hycnara za reżyserię spektakl "Jakobi i Leidental"

Spektakl został trzykrotnie wystawiony i wyróżniony podczas Międzynarodowego Festiwalu Hanocha Levina w Teatrze Camerii w Tel Avivie w 2015.

Szczegóły

Ruby

Tragikomedia

„Ruby” to swoista komedia romantyczna pełna Allenowskiego humoru i futurystycznych kontekstów. Nawiązuje do współczesnych trendów, zapoczątkowanych w kinie przez Spike’a Jonze’a i Charliego Kaufmana. To właśnie ich „Zakochany bez pamięci”, „Jak we śnie” czy niedawne „Her” przecierają szlak dla nowego gatunku, w którym obyczajowość miesza się z science-fiction.

To historia pisarza Calvina Weira – autora dotychczas jednej bestsellerowej powieści – która poruszyła w posadach literacki amerykański świat. Po 10 latach od premiery książki pozostaje on jednak autorem „jednej powieści”. Neurotyczny Calvin w głębokim twórczym kryzysie szuka natchnienia i pomocy u swojej pani psycholog, pod której wpływem zaczyna pisać historię romansu z dziewczyną swoich marzeń. Autor powoli zakochuje sie w napisanej przez siebie postaci. Pewnego ranka spotyka dziewczynę przygotowującą śniadanie w jego kuchni...

Szczegóły

Białe małżeństwo

Dramat

Indywidualne potrzeby kontra ustalone normy. Spektakl Tyszkiewicza demaskuje bezsilność społecznych nakazów.

Pożegnanie z dziewczęcą niewinnością to walka o seksualną tożsamość. To bunt wobec narzuconych tradycji. Rozwój kulturowy nie wymazuje nas z atlasu zwierząt. Żądze i anarchia, prawda i groteska. Historia zaskakująco współczesna dla każdego pokolenia.

Spektakl dla widzów dorosłych.

Szczegóły

Kotka na gorącym blaszanym dachu

Dramat

Wyraziste postaci, psychologiczne komplikacje. Bezwzględna walka o pieniądze. Dramat rodzinnego zakłamania w nowym mocnym przekładzie Jacka Poniedziałka.

Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa. Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.

Szczegóły

Klara

Komedia

Śmieszny i dotkliwy spektakl oparty na popularnej powieści Izy Kuny. Klara - singielka tuż przed czterdziestką - wciąż nie może złożyć w całość swojego życia. Miota się w długoletnim związku z żonatym Aleksem, w pogmatwanych stosunkach z matką i z przyjaciółmi. Garściami łyka tabletki nasenne, antydepresanty popija alkoholem, walczy ze swoimi demonami i coraz bardziej ma wszystkiego dość.

Klara w reżyserii Aleksandry Popławskiej to śmieszno–gorzka opowieść o pokoleniu dzisiejszych czterdziestolatków. O ich samotności, braku poczucia bezpieczeństwa, potrzebie miłości i strachu przed nią. Patrząc na bohaterów Klary śmiejemy się z ich neuroz, zabawnych dialogów, desperackich prób ułożenia sobie życia; śmiejemy się, ale tak jakoś przez łzy.

Szczegóły

Imię

Komedia

„Imię”, to francuska sztuka, której ekranizacja ściągnęła do kin rekordową liczbę widzów. Nakręcony w 2013 roku film otrzymał dwa Cezary oraz trzy nominacje (w tym za najlepszy scenariusz adaptowany). Dobrze napisane, dowcipne dialogi i wyraziste postaci, to komediowe atuty „Imienia”, porównywanego często do „Boga mordu” (filmowa „Rzeź” Romana Polańskiego). I podobnie, jak sztuka Rezy, „Imię” nie jest komedią pozbawioną refleksji, a śmiech bywa tutaj gorzki.

Akcja rozgrywa się w ciągu jednego wieczoru, podczas kolacji wyprawianej przez profesora literatury Pierre'a i jego żonę Elisabeth w ich paryskim mieszkaniu. Zaproszeni goście, to przyjaciel domu, puzonista – Claude , brat Elisabeth, błyskotliwy przedsiębiorca – Vincent oraz jego dużo młodsza, ciężarna partnerka Anna. W tym gronie przebieg spotkania wydawał się doskonale przewidywalny. Jednak tym razem typowe, drobne sprzeczki przerodzą się w prawdziwą bitwę. A całe zamieszanie wywoła niewinne z pozoru pytanie: Czy macie już jakiś pomysł na imię?

Szczegóły

Akompaniator

Dramat

Akompaniator w reżyserii Adama Sajnuka to opowieść o miłosnej obsesji, która wraz z rozwojem akcji przeobraża się z początkowo lekkiej opowiastki obyczajowej w thriller psychologiczny.

Bohaterów sztuki jest dwoje: śpiewaczka operowa i jej akompaniator, równolatek. Pianista akompaniuje śpiewaczce od trzydziestu lat i kocha się w niej beznadziejnie, nigdy jednak nie odezwał się do niej ani słowem. Po trzydziestu latach, na próbie, postanawia wreszcie przemówić i wyznać swoje uczucie - oczywiście w najmniej odpowiednim momencie.

I to jest początek scenicznego studium szaleństwa, do jakiego może doprowadzić życie w ułudzie żywiące się jedynie wyobraźnią.

Producentem spektaklu jest Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny w Toruniu. Spektakl zostanie wystawiony w ramach projektu Teatr Mazowiecki Sieć.

Szczegóły

Imię2

Komedia

Akcja spektaklu rozgrywa się w ciągu jednego wieczoru, podczas kolacji wyprawianej przez profesora literatury Pierre'a (Szymon Bobrowski) i jego żonę Elisabeth (Małgorzata Foremniak) w ich paryskim mieszkaniu. Wieczorem gospodyni zaserwuje wyśmienite potrawy kuchni marokańskiej, pan domu zaimponuje gościom powiększonym o kolejne tomy księgozbiorem. Zdecydowanie zapowiada się udana kolacja. Zaproszeni goście to przyjaciel domu, puzonista – Claude (Marcin Hycnar/Mateusz Banasiuk), brat Elisabeth - błyskotliwy przedsiębiorca Vincent (Wojciech Malajkat) oraz jego dużo młodsza ciężarna partnerka Anna (Dorota Krempa). W tym gronie przebieg spotkania zdawał się przewidywalny. Jednak tym razem typowe, drobne sprzeczki przerodzą się w prawdziwą bitwę. Całe zamieszanie wywoła z pozoru niewinne pytanie o planowane imię dla dziecka.

„Imię” to doskonałe i zabawne dialogi, żywe, wyraziste postaci, zaskakujące zwroty akcji oraz cięty humor.

Szczegóły