Dominika Bednarczyk - zdjęcie

Dominika Bednarczyk

8,5 / 10

93 oddanych głosów

Data urodzenia:
17-05-1972 (50 lat)

Urodziła w się w 1972 roku w Krakowie. Skończyła krakowskie PWST. Choć debiutowała w 1992 roku rolą Julii w Romeo i Julii Williama Szekspira (w reż. Krzysztofa Orzechowskiego) w Teatrze Ludowym w Krakowie, to z Teatrem Słowackiego związana jest od 1996 roku, czyli od początku swojej drogi zawodowej.

Zagrała tutaj m.in. w: Śniadaniu u Tiffany’ego w reż. Pawła Miśkiewicza (1994), Księciu Niezłomnym w reż. Andrzeja Pawłowskiego (1998), Rzeźni w reż. Remigiusza Brzyka, Czarownicach z Salem w reż. Barbary Sass (1999), Jordanie w reż. Mai Kleczewskiej (2000), Abelardzie i Heloizie w reż. Agaty Dudy-Gracz (2001), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Nożach w kurach Davida Harrowera w reż. Mai Kleczewskiej (2002), Czarodziejskiej górze w reż. Barbary Sass (2004), Urodził się i to go zgubiło w reż. Antoniego Libery (2006), w Całe życie głupi w reż. Macieja Wojtyszki (2007), Rozmowach poufnych Ingmara Bergmana w reż. Iwony Kempy (2008), Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna? wg Króla Leara Williama Szekspira w reż. Pawła Miśkiewicza (2015), Dziejach upadków według Honoré’a de Balzaca w reż. Małgorzaty Warsickiej (2016).

Grała w Lunatykach Krystiana Lupy (w wersji z 1995 i 1998 roku) w Starym Teatrze w Krakowie. Współpracuje z Teatrem STU.

W 1996 roku otrzymała nagrodę XIV Festiwalu Szkół Teatralnych; w 2001 roku dostała Ludwika za rolę Shirley w przedstawieniu Jordan Anny Reynolds i Moiry Buffini. W 2002 roku otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa za twórczość teatralną. W tym samym roku została laureatką Nagrody im. Leona Schillera; w 2003 roku powtórnie otrzymała Ludwika, a także Złotą Maskę za rolę Agłaji w Idiocie wg Fiodora Dostojewskiego. Otrzymała nagrodę aktorską z rolę Jenny Von Westphalen w spektaklu Narodziny Fryderyka Demuth w reż. Macieja Wojtyszki na Festiwalu Rzeczywistość Przedstawiona Zabrze 2015. Za tę samą rolę otrzymała Nagrodę Aktorską na Festiwalu Teatrów Telewizji Sopot 2017. W 2017 roku po raz kolejny została laureatką Ludwika za rolę Baronowej Hulot w Dziejach upadku w reż. Małgorzaty Warsickiej.

Grała w licznych spektaklach Teatru Telewizji, np. w Antygodnie w reżyserii Andrzeja Seweryna (2005). Poza działalnością teatralną jest związana także z filmem. Ma na swoim koncie role m.in. w: Liście Schindlera w reż Stevena Spielberga (1993), Spisie cudzołożnic w reż. Jerzego Stuhra (1995), Ono w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2004), Wspomnieniu lata Adama Guzińskiego (2016).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Spóźnione odwiedziny

Dramat

Zaczyna się trochę jak w Bogu mordu Yasminy Rezy: dwa małżeństwa spotykają się, by porozmawiać o problemie, który skłócił ich dzieci. Tym razem jednak nie będzie śmiesznie, bo i temat nie nastraja do żartów. Wykluczenie, hejt w internecie, wreszcie samobójstwo – to problemy, które porusza ten tekst i które rozpaliły pospektaklowe dyskusje wśród publiczności w Kanadzie czy na West Endzie. Jak ta historia może rezonować w Polsce? W dzisiejszej Polsce?

Spóźnione odwiedziny (tytuł angielski "Late Company"), to fascynująca sztuka niewystawianego dotąd w Polsce, a niezwykle już cenionego na świecie młodego kanadyjskiego artysty – Jordana Tannahilla. Wyreżyseruje ją powracająca do Teatru Słowackiego Iwona Kempa.

Szczegóły

Dziady

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Dziady anno domini 2021 będą przedstawieniem o Polsce. Po 120 latach romantyczny dramat wraca na deski Teatru Słowackiego. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu.

Dziś dwie Polski to nasza codzienność - dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie.

Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów. Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.

Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania.

Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera w 120-lecie prapremiery "Dziadów" w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

Szczegóły

Oddech - czytanie performatywne / ONLINE

Dramat

Thomas Bernhard miał osiemnaście lat kiedy jego dziadek, jedyna osoba którą prawdziwie kochał, zapadł na chorobę płuc i trafił do szpitala. Wkrótce także młody Bernhard zachorował.

Warunki szpitalne, w jakich znalazł się przyszły pisarz, wydały się mu skrajnie beznadziejne. Wkoło siebie obserwował tylko bezsilność i panującą nad wszystkim chorobę oraz śmierć. Jednak mimo tego, Bernharda przeszywało przekonanie, czy może decyzja, o wyzdrowieniu. Niezłomna nadzieja na zdrowie, na zostanie śpiewakiem (pomimo choroby płuc), na życie.

Ta postawa fascynuje. Dzięki językowi Bernharda i wiwisekcji, jaką na sobie przeprowadza autor, dotyka on problemu postaw ludzkich, sensu cierpienia, jego obecności w świecie, roli wspólnoty, rodziny, a także roli cierpienia i traumy jako czynnika rozwojowego oraz spajającego.

Czytanie performatywne scenariusza napisanego w oparciu o prozę Thomasa Bernharda.

Na podstawiem książki „Oddech. Decyzja” Thomasa Bernharda w przekładzie Sławy Lisieckiej.

Prawa autorskie autora i tłumacza utworu „Oddech. Decyzja” (tytuł oryginalny: „Der Atem. Eine Entscheidung”) reprezentuje Agencja Dramatu i Teatru „ADiT” | Elżbieta Manthey

Szczegóły

Balladyna

Dramat

Czy walka o słuszne idee jest warta morderstwa?

Balladyna Juliusza Słowackiego to opowieść o przejęciu władzy w obliczu końca świata. Świata w którym jest zbyt późno na zaprowadzenie nowego porządku. To także opowieść o bliskości świata natury, który współcześnie upomina się o swoje pierwotne prawa mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. To wreszcie opowieść o świecie kobiet, który doszedł do głosu w epoce, w której na wszystko jest już zbyt późno.

Szczegóły

Lalka

Dramat

Lalka – figurka przedstawiająca człowieka (często niemowlę), zwierzę lub fikcyjnego humanoida, współcześnie zwykle wykonana z plastiku i tkaniny. Lalki są najczęściej używane jako zabawki dla dzieci. Inne typy lalek są przeznaczone dla dorosłych do kolekcjonowania. Lalki bywają też elementem dekoracyjnym. W pewnych kulturach mają znaczenie symboliczne i są wykorzystywane w ceremoniach i rytuałach, jako idole przedstawiające bóstwa (albo obiekty seksualne).

Z badań archeologicznych wynika, że należą do najstarszych znanych ludzkości zabawek – znajdowano je w egipskich grobowcach datowanych na 2000 lat p.n.e.
Lalkę można: przytulić, ubrać, rozebrać, uczesać, pomalować, zbić, podpalić, zgubić, zapodziać, schować, głaskać, sprzedać, kupić, umyć, ukraść, rozpruć, pokochać, znaleźć, zwymyślać, potłuc, wyrzucić, oszpecić, okaleczyć, utopić, zakopać.

Lalki nie można: ożywić, zranić, odchudzić, wychować, okłamać, urodzić, zarazić, zaniedbać, zniechęcić, wydziedziczyć, zagłodzić, zabić, nauczyć, oswoić, wyswatać, rozbawić, wzruszyć, podniecić, rozczulić, zgwałcić, zirytować, zadręczyć.

Niektórzy sądzą, że lalki są bardziej ludzkie niż człowiek.

Szczegóły

Wyspiański. Koncert

Muzyczny

Ewa Kaim, reżyserka wspaniale przyjętego DO DNA, zaprasza nas tym razem na muzyczną konfrontację z wyobraźnią Stanisława Wyspiańskiego. Na odmienne, odświeżające spotkanie z fragmentami najważniejszych dramatów artysty: Wesela, Wyzwolenia, Akropolis, Powrotu Odysa i Studium o „Hamlecie”. Reżyserka zderza bowiem poetyckie, młodopolskie frazy z graną na żywo muzyką Dawida Suleja Rudnickiego, Stanisława Radwana, Zygmunta Koniecznego oraz Wojciecha Kilara tworząc bogaty, niejednoznaczny oraz wspaniale wykreowany i zaśpiewany przez aktorów Teatru świat.

W tę niezwykłą podróż po brzmieniach i obrazach dramatycznych Wyspiańskiego zabierze nas… mały Staś. To on dziecięcą wyobraźnią otworzy świat wyobraźni dojrzałego już autora. Wydobędzie tony mocne, społecznie zaangażowane, jak i te głęboko intymne. Poszuka w tekstowisku artysty brzmień płynących ze źródeł świata, który dzisiaj słyszymy i widzimy. Nienawiść, wyzwolenie, krzyk, ukojenie… i być albo nie być!

Szczegóły

Miłosna Wojna Stulecia #WspieramKulture

Dramat

Link do bezpłatnej transmisji: KLIKNIJ TUTAJ
"On mówi:
Kobiety są zawsze fałszywe.
Kłamstwo
leży w waszej naturze.
Ona mówi:
A więc jesteś kobietą
skoro tak świetnie kłamiesz."

Aktorski popis genialnego duetu: Radosław Krzyżowski i Dominika Bednarczyk. Stare dobre małżeństwo, oboje piękni, piekielnie inteligentni, wykształceni, z dorobkiem. Mogliby nadal być razem, ale coś poszło nie tak. Iskrzący ironicznym humorem spektakl według autentycznej historii.

Reżyserka Eva Rysová ("Wieloryb The Globe") bierze na warsztat debiutancki poemat Ebby-Witt Brattström, napisany po głośnym rozwodzie pisarki z Horace’em Engdahlem – członkiem Akademii Szwedzkiej przyznającej Nobla w dziedzinie literatury.

Szczegóły

Kariera Artura Ui

Dramat

Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy absolutnej.

Bertolt Brecht opublikował Karierę Artura Ui – jeden ze swoich najważniejszych dramatów – w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?

Szczegóły

Vernon Subutex

Dramat

Spektakl duetu Jolanta Janiczak/Wiktor Rubin, będący koprodukcją festiwalu Boska Komedia i Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, jest adaptacją powieści francuskiej autorki Virgine Despentes, pod tym samym tytułem. Łącząc elementy teatru, happeningu i filmowe chwyty narracyjne, twórcy wydobywają z książki wielopoziomowe sensy i znaczenia, prezentując przejmujący portret społeczeństwa dwudziestego pierwszego wieku. Tytułowy bohater zostaje eksmitowany z mieszkania, dorobek życia pakując do jednej walizki. W poszukiwaniu noclegu odwiedza zarówno starych przyjaciół i zupełnie nieznanych mu ludzi. Tymczasem zawartość bagażu budzi coraz większy niepokój otoczenia, a w pewnym momencie zaczynają poszukiwać jej przedstawiciele różnych warstw i środowisk.

Szczegóły

Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi]

Dramat

Na kanwie tekstu słynnego spektaklu Andrzeja Wajdy ze Starego Teatru z 1978 roku wracamy do Krakowa z czasów Młodej Polski. Postacie literackie zaczerpnięte z modernistycznych dramatów spotykają się z autentycznymi mieszkańcami ówczesnego Krakowa - Zapolską, Przybyszewskim, Dagny Juel czy Boyem Żeleńskim. W tym pozornie pełnym i mocno współczesnym pejzażu starcia mieszczan z filistrami, artystów z kołtunerią, kogoś jednak bardzo brak. Okrutne doświadczenie XX wieku wymazało z pamięci całe akapity życia. Ze starych fotografii, strzępów informacji, domysłów i zadeptanych śladów chcemy przywołać pamięć o tych, którzy kiedyś żyli na sąsiednich ulicach, chodzili tymi samymi ścieżkami, spotykali i mijali się z naszymi prababciami i pradziadkami, a których potworność Zagłady skazała na nieistnienie. To, co naprawdę ważne - choćby wydarzyło się sto lat temu - jest w nas dalej. Jakby zdarzyło się wczoraj.

Szczegóły

Wyzwolenie

Dramat

"Wyzwolenie" uznawane jest za jeden z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych do wystawienia polskich utworów dramatycznych. To wielki traktat o teatrze, patriotyzmie i poszukiwaniu własnego ja. Niezwykle ważna wydaje się dziś – w teraźniejszym kontekście polityczno-społecznym – próba nowego spojrzenia na ten arcydramat, który był pisany przecież specjalnie na Dużą Scenę Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Zadania tego podjął się Radosław Rychcik – niezwykle odważny, przewrotny, ale i bardzo przenikliwie czytający klasykę reżyser młodego pokolenia. Jego przeniesione w świat amerykańskiej popkultury Dziady z Teatru Nowego w Poznaniu są jedną z najważniejszych (i często nagradzanych) reinterpretacji klasyki, jakie miały miejsce w ostatnich latach na polskich scenach. Wierzymy, że jego Wyzwolenie będzie świeże, bezczelne, i nowatorskie, ale jednocześnie mądre i głębokie – a więc współbrzmiące z zamierzeniami Wyspiańskiego, który w tym samym miejscu wystawiał prapremierę tego tekstu w 1903 roku.

Szczegóły

Plastiki

Dramat psychologiczny

Plastiki to polska prapremiera najnowszej sztuki Mariusa von Mayenburga, wyreżyserowana przez specjalistę od budowania na scenie gęstych, złożonych psychologicznie światów – Grzegorza Wiśniewskiego.
Współczesna rodzina z klasy średniej: on jest zagubionym życiowo lekarzem, ona niespełnioną artystką i osobistą asystentką ekscentrycznego i pogrążonego w depresji artysty, a ich syn – przechodzącym burzliwy okres dojrzewania nastolatkiem. Przytłoczeni codziennymi obowiązkami zatrudniają pomoc domową. Jej pojawienie się sprawia, że chybotliwy, ale znany wszystkim rodzinny świat, nagle wywraca się do góry nogami.
Plastiki to lustro przystawione naszemu światu. Lustro wciągające, dowcipne i efektowne. Takie, od którego nie możemy się oderwać… i w które boimy się patrzeć.

Szczegóły

Maskarada

Dramat

Jeden z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy i reżyserów rosyjskich Nikołaj Kolada, znany polskim i nie tylko polskim widzom z licznych inscenizacji swoich znakomitych sztuk (m.in. Marylin Mongoł, Gąski czy Martwej królewny) - tym razem w roli twórcy arcydzieła należącego do kanonu dramatu światowego. Maskarada, porównywana często do Szekspirowskiego Otella, to pasjonująca, pełna intryg i niespodziewanych zwrotów akcji, a zarazem bardzo przejmująca opowieść o miłości, zatraceniu, obsesji zdrady i tragicznej pomyłce. Wszystko to w doborowej obsadzie i prawdziwie mistrzowskiej reżyserii.

Szczegóły

Narodziny Fryderyka Demuth

Tragedia

Mieszkanie emigranta i przyszłego prawodawcy komunizmu Karola Marksa w Londynie gdzieś koło roku 1850 to tylko dwa pokoje bez kuchni i łazienki, w których gnieżdżą się żona trzydziestoletniego wówczas Karola, Jenny, była arystokratka z pięknym rodowym „von” w nazwisku, służąca Helena i czwórka dzieci.

W takich warunkach powstawał "Kapitał". A raczej nie powstawał. W spektaklu i sztuce Macieja Wojtyszki nie widzimy Marksa piszącego, jesteśmy wyłącznie świadkami tego, co go od pisania odciągało. Jenny von Westphalen jest w wiecznej ciąży, dzieci hałasują, chorują i umierają, młodej służącej nikt nie płaci. Stale odwiedza ich i wspomaga bogaty przyjaciel i wielbiciel filozofa – Fryderyk Engels. Wojtyszko wydaje się z pozoru zastanawiać nad tym, czy rzeczywiście warunki życia Marksa odpowiadają za radykalizm jego społecznej diagnozy?

Szczegóły