Dawid Rafalski - zdjęcie

Dawid Rafalski

6.7 / 10

23 oddanych głosów

Data urodzenia:
30-01-1982 (36 lat)

Absolwent Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Współpracuje z Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Każdy dostanie to, w co wierzy

Performance

Spektakl oparty na motywach powieści „Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa.

Siedemdziesiąt lat po wizycie w Moskwie, Woland i jego świta z kart Mistrza i Małgorzaty Bułhakowa przenoszą się do Warszawy. Wyposażeni w nowoczesny sprzęt: kamery GoPro i drony, obserwują mieszkańców w trakcie ich codziennych zajęć, odwiedzają w pracy, zagadują w parku czy tramwaju, podziwiają ich starania i trudy. Rejestrują ich rozmowy, zbierają obrazy, spisują opinie, badają postawy wobec niecodziennych zjawisk. Wszystko po to, by potem przy dużym okrągłym stole w Teatrze Powszechnych spotkać się z nimi osobiście i zobaczyć czy obywatele rzeczywiście bardzo się zmienili. Chcą dowiedzieć się, kim jest ten osławiony wolny człowiek, produkt młodej, bo niespełna trzydziestoletniej, demokracji. Chcą poznać jego problemy, nadzieje, postawy oraz marzenia. Interesuje ich, czy ludzie mają do siebie zaufanie? Czy wstydzą się zabierać głos? Czy nadal dręczy ich problem mieszkań? Za czym tęsknią? I czy nadal chcą opowieści o jedynej, prawdziwej, bezwzględnej miłości?

Szczegóły spektaklu

Rodziny, których nie ma, czyli Anonimowi Żydzi Polscy

Tragedia

Projekt „Rodziny, których nie ma, czyli Anonimowi Żydzi Polscy” poświęcony jest zjawisku przerwanych biografii pokoleniowych, które utrudnia, a niekiedy uniemożliwia odtworzenie tożsamości kulturowej jednostki. Poszukiwania Autorów nie skupiają się wyłącznie na skomplikowanych kolejach historii, ale dotyczą takich problemów jak przemilczenie, tajemnica, wstyd, zakłamanie, dzięki czemu do tematu odnajdywania 'żydowskiej prawdy o sobie' podchodzą od strony bardziej społecznej niż martyrologicznej.

Quasi-dokumentalna struktura dramaturgiczna tekstu przedstawia biografie 'przemilczanych' tak, jakby każda z historii była schematem, sposobem na odcięcie się od przeszłości. Przeszłości naznaczonej przemocą, lękiem, zagubieniem. Mechanizmy zamazywania korzeni stają się w tekście fantazmatami, wokół których, jak wokół alternatywnej, skrzywdzonej i fałszywej biografii toczy się życie postaci zbiorowo nazywanych jako AŻP. Kolejne warstwy wykorzeniania i sprytnych przemilczeń, bełkotliwych wyjaśnień w strukturze tekstu doprowadzają do tego, że bohaterowie, żyjący w świecie tajemnicy i lęku o prawdziwej tożsamości, dyskutować mogą jedynie podczas terapeutycznego spotkania Anonimowych Żydów Polskich. Choć nieświadomi prawdy o przeszłości w dorosłym życiu obarczeni są traumami i obsesjami tych, którzy, niekiedy w dobrej wierze, starali się w ich biografiach 'zafałszować' żydowską tożsamość. Pełni lęku, zawstydzeni ale i ciekawi siebie spotykają na tajnych sesjach, by nauczyć się opowiadać siebie.

Szczegóły spektaklu

Dziecię Starego Miasta

Dramat

Spektakl na podstawie powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego.

Lokalne sprawy urastają do ogólnospołecznych problemów, dylematy bohaterów stają się polityczną walką, a emocje zapisane w kwiecistych zdaniach wytwarzają hiperromantyczny niepokój. Nawet zwykła egzaltacja może niekontrolowanie przerodzić się w narodową manifestację. Tak gwałtowny jest materiał politycznej powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego. Pełen niepokoju, nadmiaru, przesady świat warszawskiego Starego Miasta, czytany dzisiaj, z pełną wiarą w to, że - jak pisał sam autor - społeczeństwo domaga się walki o swoją godność, powraca w psychodelicznej narracji lęków i prognoz.

Czy Kraszewski nie jest aby wieszczem naszej codzienności, tej porażająco jaskrawej, niekiedy śmiesznej i proszącej o odrobinę dystansu?

Szczegóły spektaklu