Bartłomiej Topa - zdjęcie

Bartłomiej Topa

8,6 / 10

297 oddanych głosów

Data urodzenia:
26-05-1967 (52 lat)

Laureat Grand Prix Krajowego Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV "Dwa Teatry" w Sopocie za rolę młodego psychiatry Majera w spektaklu "Kuracja". Popularność przyniosła mu rola sprzedawcy Zenka Pereszczaka z serialu "Złotopolscy".

W 1991 roku ukończył studia na Wydziale Aktorskim łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej. W tym samym czasie został uhonorowany wyróżnieniem na IX Ogólnopolskim Przeglądzie Spektakli Dyplomowych Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę Edwarda IV i hrabiego Richmonda w przedstawieniu "Ryszard III" Williama Shakespeare'a w reż. Jana Maciejowskiego. Rok wcześniej zadebiutował na srebrnym ekranie drugoplanową rolą Andrzeja Matłaka w nagradzanym dramacie Teresy Kotlarczyk "Zakład".

W I połowie lat 90. grał na drugim planie w nagradzanych filmach: "Listopad" (1992) Łukasza Karwowskiego, "Balanga" (1993) Łukasza Wylężałka, "Pożegnanie z Marią" (1993) Filipa Zylbera, "Trzy kolory. Biały" (1993) Krzysztofa Kieślowskiego, "Polska śmierć" (1994) Waldemara Krzystka, "Wrony" (1994) Doroty Kędzierzawskiej i "Prowokator" (1995) Krzysztofa Langa. W tym czasie regularnie pojawiał się w spektaklach Teatru Telewizji, współpracując z takimi reżyserami, jak: Teresa Kotlarczyk ("Idź na brzeg, widać ogień" 1993, "Palec boży, 1993), Grzegorz Warchoł ("Ja, Michał z Montaigne" 1993), Filip Zyber ("Ivette" 1994, "Strzały u Cyrana" 1994), Mariusz Treliński ("Pająk" 1994), Maciej Dejczer ("Złoty chłopak" 1994) i Agnieszka Glińska ("Karolcia" 1995). W 1996 roku wcielił się w sanitariusza w filmie telewizyjnym "Wezwanie" Mirosława Dembińskiego oraz w Aleksieja w przedstawieniu Teatru TV "Katarzyna" Leonida Andrejewa, w reż. Barbary Sass. W kolejnych latach grał niewielkie role w m.in. filmach: "Billboard" (1998) Łukasza Zadrzyńskiego, "Demony wojny wg Goi" (1998) Władysława Pasikowskiego i "Prawo ojca" (1999) Marka Kondrata.

W 1999 roku Topa został zaangażowany do roli Zenka Pereszczako, początkowo listonosza, a następnie sprzedawcy w sklepie w Złotopolicach w serialu "Złotopolscy". Z popularną telenowelą rozstał się siedem lat później. Grał również Winicjusza Misiaka w serialu "Stacyjka" (2004) Radosława Piwowarskiego. Ponadto wystąpił w epizodach w serialach: "Pitbull", "Królowie śródmieścia", "Ekipa", "Agentki", "39 i pół". Był Jerzym Sentem w serialu "Trzeci oficer" (2008).

W 2001 roku wcielił się w policjanta w nagradzanym filmie "Stacja", a dwa lata później w niejakiego Kawę w "Zróbmy sobie wnuka" Piotra Wereśniaka. Aktor współpracował z przyjacielem, reżyserem Wojciechem Smarzowskim, grając w spektaklach telewizyjnych "Kuracja" (2001) Jacka Głębskiego i "Cztery kawałki tortu" (2006) Marii Czarneckiej, a także w serialu "Na wspólnej" oraz filmach "Wesele" (2004), w którym wcielił się w pana młodego, i "Dom zły" (2009). Na planie filmu Agnieszki Trzos "Wieża" (2005) stworzył kreację bogatego narkomana, który został porzucony przez stylistkę Beti (Agata Stawarz). Był jednym z piłkarzy w filmie "Boisko bezdomnych" (2008) Kasi Adamik. W 2009 roku pojawił się na planie komedii "Idealny facet dla mojej dziewczyny" Tomasza Koneckiego.

Topa jest jednym z założycieli firmy Grupa Filmowa sp. z o.o.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Niezwyciężony

Komedia

Historia zacznie się w niewinny sposób: Emily (Agnieszka Grochowska) i Oliver (Bartłomej Topa) – małżeństwo dotychczas zajmujące dość wysokie miejsce na drabinie społecznej, pod wpływem finansowych trudności jest zmuszone do przeprowadzki ze stolicy do biednej dzielnicy prowincjonalnego miasteczka. Chcąc być mili, zapraszają do siebie na wieczorek zapoznawczy Alana (Szymon Bobrowski) i Dawn (Aleksandra Popławska) – małżeństwo z sąsiedztwa, tak zwanych „ludzi z dołów”. A potem, jak w każdej znakomitej sztuce i jak w każdym prawdziwym życiu, spotkanie czterech niebanalnych charakterów uruchamia całą lawinę trudnych do przewidzenia zdarzeń, w których wszyscy ostatecznie przegrywają ze swoimi słabościami… Ale przegrywają z klasą. Przegrywają, żeby nas, widzów, upewnić w istnieniu jednego niezwyciężonego. Tym prawdziwym NIEZWYCIĘŻONYM jest ludzkie człowieczeństwo, zadziwiająca zdolność do współczucia i czynienia dobra, pomimo wszystko a czasem i wbrew wszystkiemu…

Szczegóły

Ludzie inteligentni

Komedia

Nie ma nudnych związków. Są tylko mało kreatywni partnerzy. Na szczęście bohaterowie sztuki Fayeta to ludzie inteligentni, dlatego, kiedy ich związek wkracza w nieciekawą fazę dojrzałej harmonii, potrafią znaleźć sposób na wyjście z impasu.
Relacja Davida i Chloe przestaje przypominać “obraz w kalejdoskopie”. Po 15 latach wspólnego życia zapada decyzja o rozstaniu. Jego decyzja. Co na to Chloe? Zgadza się. David jest zaskoczony i podejrzliwy… Jego przyjaciele Alexandre, Thomas oraz ich partnerki Gina i Marina mnożą teorie i domysły. Może ona go zdradza? Sugerują kumple. Może oni wszyscy zdradzają? Zastanawiają się przyjaciółki.

Wnioski, do których dochodzą inteligentni ludzie oddalają ich coraz bardziej od sedna. Czyli od tego, co czują naprawdę. Trzy pary rywalizują w konkurencji pt. “kto najlepiej wszystko wytłumaczy?”. To niebezpieczna gra, która doprowadza do absurdalnych sytuacji, szeregu komicznych nieporozumień i manipulacji. Jak w reakcji łańcuchowej, kryzys jednego związku wywołuje kolejny… A konflikty bohaterów wywołują lawinę śmiechu na widowni.

Szczegóły

Ludzie inteligentni. Sylwester

Komedia

„Ludzie inteligentni”

Czy kto kocha, ten błądzi…

Nie ma nudnych związków. Są tylko mało kreatywni partnerzy. Na szczęście bohaterowie sztuki Fayeta to ludzie inteligentni, dlatego, kiedy ich związek wkracza w nieciekawą fazę dojrzałej harmonii, potrafią znaleźć sposób na wyjście z impasu.

Relacja Davida i Chloe przestaje przypominać “obraz w kalejdoskopie”. Po 15 latach wspólnego życia zapada decyzja o rozstaniu. Jego decyzja. Co na to Chloe? Zgadza się. David jest zaskoczony i podejrzliwy… Jego przyjaciele Alexandre, Thomas oraz ich partnerki Gina i Marina mnożą teorie i domysły. Może ona go zdradza? Sugerują kumple. Może oni wszyscy zdradzają? Zastanawiają się przyjaciółki. Wnioski, do których dochodzą inteligentni ludzie oddalają ich coraz bardziej od sedna. Czyli od tego, co czują naprawdę. Trzy pary rywalizują w konkurencji pt. “kto najlepiej wszystko wytłumaczy?”. To niebezpieczna gra, która doprowadza do absurdalnych sytuacji, szeregu komicznych nieporozumień i manipulacji. Jak w reakcji łańcuchowej, kryzys jednego związku wywołuje kolejny… A konflikty bohaterów wywołują lawinę śmiechu na widowni.

Twórcy teatralnych hitów „Boeing Boeing” oraz „Imię” zapraszają na kolejną przebojową i bardzo życiową komedię w gwiazdorskiej obsadzie.

Szczegóły

Histerie miłosne

Komedia

Sztuka „Histerie miłosne” to wielokrotnie nagradzany hit nowojorskiego Broadwayu. Marian (Szymon Bobrowski) planuje pozbyć się żony (Magdalena Boczarska) ponieważ ma kochankę. Kiedy przypadkiem spotyka na moście dawno niewidzianego szkolnego kumpla (Bartłomiej Topa), wpada na pomysł, którego konsekwencje dają początek lawinie tragiczno-śmiesznych wydarzeń.
Jak pozbyć się żony z pomocą przyjaciela? Jak w sposób ekstremalny wyznać komuś miłość? I jaki wpływ na życie człowieka może mieć mały piesek rasy gryfonik belgijski?

„Histerie miłosne” to komedia autorstwa Murraya Schisgala scenarzysty filmowowego, który zyskał rozgłos dzięki komedii „Tootsie”. „Histerie…” napisane na początku lat sześćdziesiątych odniosły brawurowy sukces teatralny na deskach Broadwayu. W Polsce prawdziwym hitem i kultowym, przedstawieniem stał się spektakl warszawskiego Teatru Studio z 1993 roku z Joanną Trzepiecińską oraz duetem: Zamachowski – Malajkat w obsadzie.
Tym razem producenci przedstawienia postanowili „odkurzyć” wersję sprzed pół wieku i na nowo przełożyć tekst sztuki. Zadanie to powierzyli Bartoszowi Wierzbięcie, tłumaczowi znanemu dzięki dialogom filmowym (m.in. „Shrek”, „Madagaskar”) a także przekładom sztuk („Boeing Boeing” czy „I love you”). Powstała genialna adaptacja bliska współczesnemu polskiemu widzowi.
"Histerie miłosne” łączą w sobie elementy absurdalnego humoru i klasycznej farsy. Czarny humor miesza się tu z grozą a bohaterowie stając na życiowych zakrętach są tym śmieszniejsi im trudniejsze jest ich położenie.

Szczegóły

Happy Now?

Komedia

Najlepsza sztuka brytyjskich scen w roku 2008. Życie codzienne głównej bohaterki to walka o równowagę między wolnością osobistą a rodziną, pracą i wiernością małżeńską. Jej męża bardziej interesują błędy interpunkcyjne uczniów niż własne małżeństwo. Małżeństwo Milesa i Bei przechodzi jeszcze poważniejszy kryzys. Najszczęśliwszy wydaje się przyjaciel Kitty, Carl, ale czy na pewno?... Miejsca akcji i plany czasowe niezauważalnie przechodzą jedne w drugie. Błyskotliwa, zabawna, mądra i niebanalna sztuka ze świetnymi dialogami i pełnokrwistymi rolami.

Sztuka HAPPY NOW? była najpierw wystawiona w Londynie, potem w Nowym Jorku. Jak podkreślali krytycy, pisząc o obu dotychczasowych inscenizacjach dramatu, Lucinda Coxon dobrze oddaje realia świata i problemów mieszkańców dużych miast, umiejętnie wplatając w opowieści o relacjach między ludźmi ich wrażliwość, dylematy, współczesne wyzwania.

SPEKTAKL PRZEZNACZONY DLA WIDZÓW OD 15. ROKU ŻYCIA

Szczegóły

Ludzie inteligentni

Komedia

Olaf Lubaszenko wyreżyserował przewrotną komedię będącą połączeniem interesujących rozważań o relacjach międzyludzkich, inteligentnego humoru i aktorstwem na najwyższym poziomie. W obsadzie: R.Dancewicz, I. Kuna, M. Stużyńska, S. Bobrowski, R. Królikowski, B. Topa.

Para ( Iza Kuna i Bartłomiej Topa) informuje swoich wspólnych przyjaciół, że postanowili się rozstać ale każde z nich przedstawia to samo zdarzenie z zupełnie odmiennej perspektywy – kobiety i mężczyzny. Zaburzony obraz staje się przyczynkiem do snujących się bez końca wśród przyjaciół interpretacji i spekulacji. Ostatecznie dochodzi do sytuacji, w której każdy zajmuje odmienne stanowisko wobec zaistniałych wydarzeń. Zadanie pt. “kto najlepiej wszystko zracjonalizuje?” doprowadza do absurdalnych sytuacji, szeregu nieporozumień i manipulacji. Jak w reakcji łańcuchowej kryzys jednego związku wywołuje kolejny... Mężczyźni są z Marsa a kobiety z Wenus... A nas jak zwykle śmieszyć będą do łez nieudolne próby wzajemnego odkrywania tych obcych sobie planet.
Siła tekstu Fayeta leży w jego autentyczności. Groteskowość sytuacji bawi tym bardziej, im mocniej bohaterowie tracą kontrolę i zapętlają się w przeintelektualizowane analizy zdarzeń, a my – widzowie dostrzegamy w nich schematy naszych własnych doświadczeń. Spektakl Lubaszenki to wyższy gatunek komedii zbudowanej na szczególnym rodzaju humoru – skłaniającym do refleksji.

Szczegóły