Bartłomiej Olszewski - zdjęcie

Bartłomiej Olszewski

9,1 / 10

85 oddanych głosów

Spektakle z udziałem tego aktora:

Skąpiec

Komedia

Wiecznie aktualna sztuka Moliera to komedia charakterów, intryg i wynikających z nich zabawnych sytuacji. Główny bohater Harpagon zaślepiony jest chorobliwą miłością do swojej wypełnionej pieniędzmi szkatułki i tak naprawdę nie ma dla niego w życiu innych wartości. Wszędzie wietrzy podstęp, że ktoś chce go okraść. Otaczają go sami pochlebcy i fałszywi doradcy, którzy kpią z niego w żywe oczy. Skąpstwo Harpagona, a także nieproporcjonalne do wieku amory stają na drodze jego dzieci Elizy i Kleanta, którzy pragną szczęśliwych, dyktowanych sercem, a nie pieniędzmi związków małżeńskich. Nic więc dziwnego, że starają się oni pokrzyżować jego plany.

Charaktery w sztuce Moliera są zabawnie przerysowane i takie są też w przedstawieniu Włodzimierza Nurkowskiego. Ze sceny wartko płyną dowcipne dialogi, a cała akcja toczy się w zawrotnym tempie. Sposób gry aktorskiej, niesłychanie rytmicznej i często przejaskrawionej, a także pojawiające się w przedstawieniu maski nawiązują do stylistyki commedii dell’arte, co stanowi dużą atrakcję dla widzów. Do tego piękne kostiumy, dekoracje i muzyka nawiązujące do epoki. Ludzkie wady, pragnienia i targające człowiekiem emocje przedstawione są tu w sposób celny, a jednak z przymrużeniem oka. Złożone perypetie miłosne, rodzinne i finansowe prowadzą jak zwykle do szczęśliwego zakończenia.

Spektakl dla widzów powyżej 12 lat.

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Dramat

„Mistrz i Małgorzata” jest swoistym fenomenem literackim. Pierwsze wydanie polskie opublikowano w 1969 r., prawie równolegle z radzieckim. Natomiast pełną, nieocenzurowaną wersję wydano po raz pierwszy w Polsce dopiero w 1981 r. czyli stosunkowo niedawno. A przecież wszystkim nam się wydaje, że znamy tą książkę od wieków.

Opowieść o szatanie, „który wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro” weszła do kanonów arcydzieł światowej literatury. Długo by mówić o wszystkich strunach, które w nas ta historia porusza, bo każdy czyta ją trochę inaczej. Jednych interesuje groteskowy obraz socrealistycznej Moskwy, innych zachwyca historia miłości Małgorzaty i Mistrza, jeszcze innych zaciekawia potraktowany niestereotypowo wątek Piłata i Jeszuy.

Jaka jest wersja Groteski? Na pewno diabelska, bo głównymi animatorami spektaklu są członkowie świty Wolanda. Na pewno wybiórcza, bo nie opowiadamy wszystkich wątków książki. I na pewno bardzo indywidualna, dlatego że głównym narratorem spektaklu jest jedna postać – wpędzony w szaleństwo, uwikłany w tragikomiczny splot wydarzeń poeta Iwan Bezdomny. To poruszająca historia nieszczęśliwej miłości Małgorzaty, to opowieść o ludziach, którzy są w stanie kochać wbrew wszystkim i wszystkiemu.

Premiera odbyła się podczas majowej pełni księżyca, 20 dnia miesiąca, we wtorek. Równie nietypowo, jak wszystko, co wiąże się z tą powieścią.

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.

Szczegóły

Dzikie łabędzie

Dla dzieci

„Dzikie Łabędzie" jest jednym z najbardziej znanych utworów Hansa Christiana Andersena. Ta poetycka, nasycona elementami grozy baśń, to historia braci królewiczów i ich siostry Elizy, skrzywdzonych przez złą macochę.
Dziewczyna zostaje oszpecona, a jedenastu braci zamienionych w dzikie łabędzie. Dzięki poświęceniu siostry bracia odzyskają ludzką postać. Ale by ich uratować, bohaterka musi przejść wiele trudnych prób, wyrzec się wszystkiego co ma, narazić na śmieszność, znosić ludzkie szyderstwa i zawiść, a nawet otrzeć się o śmierć.
„Dzikie Łabędzie" to baśń o wytrwałości, o nieustępliwym dążeniu do szlachetnego celu i o ostatecznym zwycięstwie nad złem. W historii Elizy gotowej zrobić wszystko dla uratowania braci, można się doszukać analogii do dziejów Kaja i Gerdy, ale ta opowieść Andersena jest chwilami bardziej mroczna od „Królowej Śniegu”.
W przedstawieniu „Dzikie Łabędzie" prastare elementy i motywy baśniowe zostają pokazane we współczesnej scenicznej formie zawierającej ciekawe rozwiązania inscenizacyjne, oparte na animacji.
Atutami przedstawienia są muzyka i piosenki, pełne ekspresji układy choreograficzne oraz malarska scenografia i zaprojektowane w groteskowych formach kostiumy.

Szczegóły

Balonem przez Afrykę

Dla dzieci

"Balonem przez Afrykę" to głębokie sięganie do zakamarków ludzkiej kondycji, ale nie do jej sfery mroku, a do najjaśniejszej ze sfer, czyli sfery marzeń - marzeń drzemiących w każdym dziecku więc i każdym, kto choć jakiś czas miał okazję nim być. Marzeń o świecie, o jego poznawaniu, zdobywaniu, o pokonywaniu niemożliwości, przygodzie i nieśmiertelnej przyjaźni.
Adaptacja "5 tygodni w balonie" Juliusza Verne w wykonaniu Teatru Bez Rzędów to spektakl o tym, że przeszkodą dla realizacji tych marzeń jest wyłącznie brak wyobraźni. To również recepta na to: jak przeżyć niezapomnianą przygodę nie ruszając się z miejsca. Teatr Bez Rzędów bez cienia skrępowania zaprasza Państwa do wspólnego przeżywania tej przygody - na pierwszy w swoim repertuarze spektakl familijny. "Balonem przez Afrykę" - to coś więcej niż rozrywka w 3D.
Spektakl przeznaczony jest dla widzów w wieku od 6 do 100 lat.

Szczegóły

Ładne kwiatki

Dla dzieci

W krainie kwiatów pojawia się potwór. Pe… – lepiej nie wymawiać jakie ma imię. Kwiaty najpierw wpadają w popłoch, a potem po naradzie u Królowej Róży postanawiają stawić czoła wrogowi. To opowieść także o tym, jak rozkwita przyjaźń, rodzi się miłość i zwycięża odwaga. Bratek, Tulipan, Chryzantema, Kaktus, Gerbera są tu kwiatami nie tylko o odmiennym wyglądzie, ale także o różnym usposobieniu. Poznamy ich pochodzenie, marzenia i tęsknoty. Spektakl adresowany jest zarówno do dzieci najmłodszych, ale i dorosłych. Widzów bez wątpienia zachwycą pomysłowe kostiumy o wyrafinowanej plastyce. To prawdziwe mistrzostwo kreacji!
Posłuchamy też lirycznych, przyjemnych dla ucha piosenek, a wartka intryga jak zwykle doprowadzi do szczęśliwego zakończenia. Czy potraficie odgadnąć, który kwiatek okaże się bohaterem?

Spektakl dla dzieci od 5 lat.

Szczegóły

Pchła Szachrajka

Dla dzieci

"Niesłychana rzecz po prostu, by ktoś tak marnego wzrostu i nędznego pchlego rodu mógł wyczyniać bez powodu takie psoty i gałgaństwa, jak pchła owa, proszę państwa!"

A jednak Pchła Szachrajka wyczynia, co jej się żywnie podoba i długo jej te "gałgaństwa" uchodzą na sucho. Bo jest urocza, zalotna i świetnie ubrana, ma tupet i rozkręca się coraz bardziej w swojej bezczelności. Jej filuterność robi wrażenie na rodzaju męskim, a u kobiet wywołuje zazdrość. Wiele można jej wybaczyć - wyjadanie kremu z rurek, kradzież kwiatów z materiału u krawca, podejmowanie się roli korepetytorki angielskiego bez znajomości języka czy udawanie włoskiej śpiewaczki w arii Toski. Ale do czasu... W końcu i ona zmuszona jest do zmiany i refleksji nad dotychczasowym stylem życia.

"Pchła Szachrajka", spektakl muzyczny w reżyserii Anny Seniuk, to feeria kolorowych kostiumów, świetne pomysły na rekwizyty (fascynujące rurki z wyjedzonym z nich kremem czy słoniowe ciężkie nogi w postaci klockowatych koturnów, a także stolik na kółkach, który dzięki prostym zabiegom przejmuje różne funkcje) i po mistrzowsku wyśpiewane krótkie, rytmiczne wersy wiersza Jana Brzechwy. Wszystko kipi humorem, śpiewem i lekkością choreografii.

Jeśli dodać do tego, że mistrzowska rola Pchły Szachrajki w wykonaniu Reżyserki stała się legendą, to na pewno jej inscenizacja tego utworu Brzechwy będzie bawić widzów nowymi pomysłami. Dzieci i dorośli mają przez ponad godzinę zapewnioną wyśmienitą rozrywkę!

Szczegóły

Królestwo - anatomia zdrady

Dramat

Drodzy Widzowie, wielka rzecz: premiera!
Mamy ogromną przyjemność zaprosić Was na premierowe pokazy naszego najnowszego spektaklu pt. "Królestwo - anatomia zdrady". Mamy nadzieję, że przyjdziecie aby razem z nami uczestniczyć w tym nad czym pracowaliśmy przez ostatnie miesiące.

Mamy nadzieję, że po piątkowym spektaklu zostaniecie z nami chwilę dłużej aby uczcić premierowy pokaz spektaklu lampką wina.


OPIS SPEKTAKLU
tym razem w tej części oddajemy głos jednemu z autorów dzieł na podstawie których powstał spektakl.

Królestwo - anatomia zdrady
na podstawie 2 dramatów Williama S. i dwóch dramatów Juliusza S.

"Przyjdzie Wam słyszeć opowieść o czynach
Lubieżnych, krwawych i sprzecznych z naturą,
O ślepej zemście losu i przypadku,
śmierci zadanej zdradą lub przemocą,
Wreszcie o planach obróconych wniwecz,
które runęły na głowy swych twórców"
William Shakespeare


Do zobaczenia!
Teatr Bez Rzędów

Szczegóły

Ronja, córka zbójnika

Dla dzieci

Nie ma chyba dziecka w kulturze europejskiej, które nie zna twórczości szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren. Jest ona bez wątpienia jedną z najpoczytniejszych autorek książek dla dzieci. Dzieci w Polsce wyróżniły twórczynię postaci Pippi i świata dzieci z Bullerbyn wyjątkową nagrodą – Orderem Uśmiechu.

Ronja – tytułowa bohaterka przedstawienia Teatru Groteska – jest córką zbójnika Mattisa i niezwykłym „dzieckiem lasu”. Dziewczynka jest wielokrotnie ostrzegana przed rozbójnikami Borki, który jest hersztem innej rodziny zbójeckiej. Jednak, po poznaniu syna Borki – Birka, Ronja zmienia zdanie na temat „wrogów”. Młodzi kilkukrotnie ratują sobie życie i wyciągają się wzajemnie z tarapatów. Wkrótce rozkwita między nimi przyjaźń i miłość, stają się nierozłączną parą – siostrą i bratem. Tego nie potrafią zaakceptować ich ojcowie. Dowiedziawszy się o tym zakazanym uczuciu, rozwścieczony Mattis wyrzeka się córki. Gniew i duma rodziców nie są jednak w stanie rozdzielić młodych. Nie bacząc na ich zdanie, Ronja i Birk uciekają z domu i postanawiają zamieszkać razem w Niedźwiedziej Grocie. Czy teatralnym bywalcom czegoś to nie przypomina? Czyżby „Romea i Julię” Williama Szekspira w wersji dla dzieci i młodzieży?

Czy historia zakazanej miłości musi zawsze kończyć się tragicznie? Czy młodzieńczy bunt nie jest czasem wskazany? Czy nie należy zawsze podążać za głosem serca, mimo narzucanych nam przez innych uprzedzeń?

O tym, czy Ronji i Birkowi uda się udobruchać rodziców i połączyć dwie zbójeckie rodziny w jedną, przekonają się Państwo oglądając, zrealizowane jak zwykle z dużą pasją, przedstawienie o „zbójeckiej miłości” w Teatrze Groteska.

Szczegóły