Anna Tomaszewska - zdjęcie

Anna Tomaszewska

9,1 / 10

106 oddanych głosów

Wiek: 69 lat

W 1973 roku została absolwentką PWST w Krakowie. Na początku swojej kariery współpracowała z Teatrem Ludowym w Krakowie (1973-75), z Teatrem Dramatycznym w Szczecinie (1975), tarnowskim Teatrze im. Ludwika Solskiego (1976-78) i w Teatrze Polskim w Poznaniu (1978-79).

W Teatrze Słowackiego pracuje od 1980 roku. Zagrała tutaj m.in. w: Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Mikołaja Grabowskiego (1984), Damach i Huzarach Aleksandra Fredry w reżyserii Mikołaja Grabowskiego (1992), Martwych duszach Mikołaja Gogola w reż. Walerego Fokina (1993), Amori w reż. Giovanniego Pampiglione (1994), Naszym Człowieku Aleksandra Ostrowskiego w reż. Walerego Fokina (1994), Tańcach w Ballybeg w reż. Bogdana Hussakowskiego (1993), Opisie Obyczajów II Jędrzeja Kitowicza w reż. Mikołaja Grabowskiego (1996), Nocy Helvera Ingmara Villqista w reż. Barbary Sass (2001), Chorym z urojenia Moliera w reż. Giovanni’ego Pampiglione’a (2002), Udręce życia Hanocha Levina w reż. Iwony Kempy (2011).

Od początku lat osiemdziesiątych gościnnie występuje w Teatrze STU. Współpraca ta trwa do dziś. Bierze udział między innymi w spektaklach: Kto się boi Wirginii Woolf Edwarda Albee (1988), w Prezydentkach Wernera Schwaba w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (1999), w Biesach Fiodora Dostojewskiego w reż. Krzysztofa Jasińskiego oraz Innych rozkoszach Jerzego Pilcha w reż. Artura Więcka (2017).

W Teatrze Nowym w Krakowie gra w spektaklu Murzyni Vedrany Rudan w reż. Iwony Kempy (2017).

Znana jest również z ról w serialach i produkcjach telewizyjnych. Zagrała w Z biegiem lat, z biegiem dni Edwarda Kłosińskiego i Andrzeja Wajdy (1980), w Bożej Podszewce Izabeli Cywińskiej, w Czasie Honoru, a także w innych serialach popularnych takich jak: Julka, Majka oraz Na dobre i na złe, M jak miłość, Przyjaciółki.

Ma za sobą wiele lat współpracy z Radiem Kraków z Romaną Bobrowską. W latach 1985-2009 zagrała w kilkunastu spektaklach Teatru Telewizji.

Laureatka wielu nagród, m.in. za rolę Żabci w Kto się boi Virginii Woolf, za rolę w Prezydentkach na festiwalu w Tarnowie oraz Ludwika (nagroda za rolę drugoplanową – Elżbiety Jepanczyn w przedstawieniu Idiota według Fiodora Dostojewskiego w Teatrze Słowackiego w Krakowie).

W marcu 2012 została odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kwiat paproci

Dla dzieci

Maria Wojtyszko i Jakub Krofta – specjaliści od nowoczesnych w formie i mądrych w wyrazie bajek teatralnych – opowiadają tym razem historię Stanisława, który nieśmiertelności szuka w sztuce, w malarstwie, w teatrze. Konkretnie w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Oraz baśniową historię Stasia, chłopca który przedwcześnie stracił mamę i który – w pogoni za nieśmiertelnością – próbuje odnaleźć mityczny kwiat paproci.

W tym pięknym wizualnie iskrzącym się od absurdalnego humoru przedstawieniu spotykają się postaci historyczne z baśniowymi, tradycyjne techniki lalkowe z najnowocześniejszymi projekcjami, a kurtyna Siemiradzkiego… z kurtyną Wyspiańskiego.

Spektakl dla dzieci od 8 lat.

Szczegóły

"Murzyni we Florencji" wg Vedrany Rudan

Tragikomedia

Wspaniale zainscenizowana tragikomedia o chorwackiej rodzinie, jej traumach i radościach.

„Murzyni we Florencji” to tragikomiczna opowieść o rodzinie, w której wszelkie relacje uległy rozpadowi, a wojna doprowadziła do pogłębienia jej problemów i traum. Historia opowiedziana z niecodziennej perspektywy – dwóch płodów, które w brzuchu matki podsłuchują trzy wcześniejsze pokolenia i układają różne wersje przyszłości swojej i swoich przodków – stawia pytania o tożsamość w kraju rozbitym wojną bałkańską. Choć jednak wybrzmiewają one niemal w każdym z aktorskich monologów, to dla Kempy powieść Rudan jest przede wszystkim krzykiem sprzeciwu – wobec przemocy, wzajemnej nienawiści kobiet i przekonania o męskiej wyższości i sile. Krzykiem momentami zabawnym, ale przez to jeszcze bardziej smutnym.

Spektakl wielokrotnie nagradzany i prezentowany na najważniejszych ogólnopolskich festiwalach stał się jednym z najciekawszych spektakli sezonu i najważniejszym głosem w sprawie historii traum wojennych.

Szczegóły

Stary Testament. Reanimacja

Dramat

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.
Wychodząc od ksiąg biblijnych (nie koniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.
Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Szczegóły

O kotach

Dramat

Wybrane wiersze z tomiku O kotach Charlesa Bukowskiego stworzą słodko-gorzką (śpiewaną!) opowieść o kociej bliskości, czułości, miłości, nienawiści, strachu, bitwach, ranach, umieraniu. Na scenie zobaczymy cztery typy: „miły, żyje w zgodzie z resztą”; „błazen, olbrzym, wiecznie podrapany”; „dźwiga klątwę […] gdyby umiała czytać, pewnie by ją wzruszały siostry Brontë”; „zwierz doskonały, nigdy nie da się oswoić”.

Może wśród nich rozpoznamy własne koty, może wśród nich rozpoznamy siebie. Nasze niepowodzenia i chwile szczęścia, samotność i miłość. Zwłaszcza miłość. Przecież, jak chciał Bukowski, „nie lubię miłości jako rozkazu, poszukiwania. / ona musi przyjść do ciebie jak płodny kot pod drzwi”.

Szczegóły