Anna Smołowik - zdjęcie

Anna Smołowik

8.5 / 10

142 oddanych głosów

Data urodzenia:
08-07-1985 (32 lat)

Absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2008).

Zadebiutowała w spektaklu Harolda Pintera „Lokatorzy” w reż. Waldemara Śmigasiewicza (2007). Za rolę Lubow Raniewskiej w sztuce A. Czechowa „Wiśniowy sad” w reżyserii Jefgenii Safonowej (2008), otrzymała wyróżnienie na XXVI Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W 2007 roku została laureatką trzech nagród w X konkursie „Pamiętajmy o Osieckiej”, w tym: II nagrody, Nagrody Publiczności i Nagrody Dziennikarzy. Zdobywczyni Feliksa warszawskiego za najlepszy debiut w sezonie 2009/2010 r. W Teatrze telewizji debiutowała rolą Hanki Orzechowskiej w spektaklu Macieja Wojtyszki „Powidoki”. Współpracuje z Teatrem Ludowym w Krakowie - gdzie gra Stefcię w „Stefci Ćwiek w szponach życia” w reż. Mateusza Przyłęckiego, Och Teatrem , gdzie gra Dunię w „Wassie Żeleznowej” w reż. W. Raźniaka, Teatrem Konsekwentnym, w którym występuje w "Kompleksie Portnoya” w reż. A. Popławskiej i A. Sajnuka. Na scenie Laboratorium Dramatu gra w „Przylgnięciu” P. Rowickiego i „Stephenie Moles, zabiła swojego męża, a potem odpiłowała mu prawą dłoń” M. Prześlugi.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Kompleks Portnoya

Tragikomedia

Oto Alexander Portnoy: Żyd i antysemita, seksoholik i onanista, maminsynek i buntownik, szowinista i zastępca komisarza Nowego Jorku ds. równouprawnienia. Bohater spektaklu stara się odnaleźć własną tożsamość, jej czystą i niezapisaną formę - wolną od semickiego wychowania, powinowactwa i przywiązania. Jeszcze nie wie, że to niemożliwe.

Wielokrotnie nagradzana inscenizacja głośnej powieści Philipa Rotha w reżyserii Adama Sajnuka i Aleksandry Popławskiej. Spektakl jest adaptacją powieści, która w latach 70. stała się manifestem ówczesnego pokolenia amerykańskiego. Sztukę doceniono dwoma Feliksami Warszawskimi: w najważniejszej kategorii, czyli za reżyserię - dla Adama Sajnuka (który również wciela się w postać Alexa) i Aleksandry Popławskiej oraz za debiut aktorski dla Anny Smołowik, grającej i skromną siostrę Portnoya, i liczne wcielenia jego kochanek.

Realizację Sajnuka można zachwalać długo i na różne sposoby. Ale najlepszą recenzją niech będą słowa Lecha Śliwonika, byłego rektora Akademii Teatralnej i redaktora naczelnego "Sceny", na której łamach tak pisał o "Kompleksie": Naprawdę dobra robota. No niech będzie - bardzo dobra.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

05.08Sat

06.08Sun

07.08Mon

08.08Tue

09.08Wed

10.08Thu

11.08Fri

12.08Sat

13.08Sun

14.08Mon

15.08Tue

16.08Wed

17.08Thu

18.08Fri

19.08Sat

20.08Sun

21.08Mon

22.08Tue

23.08Wed

24.08Thu

25.08Fri

26.08Sat

27.08Sun

28.08Mon

29.08Tue

30.08Wed

31.08Thu

01.09Fri

02.09Sat

03.09Sun

04.09Mon

05.09Tue

06.09Wed

07.09Thu

08.09Fri

09.09Sat

10.09Sun

11.09Mon

12.09Tue

13.09Wed

14.09Thu

15.09Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

05.08Sat

06.08Sun

07.08Mon

08.08Tue

09.08Wed

10.08Thu

11.08Fri

12.08Sat

13.08Sun

14.08Mon

15.08Tue

16.08Wed

17.08Thu

18.08Fri

19.08Sat

20.08Sun

21.08Mon

22.08Tue

23.08Wed

24.08Thu

25.08Fri

26.08Sat

27.08Sun

28.08Mon

29.08Tue

30.08Wed

31.08Thu

01.09Fri

02.09Sat

03.09Sun

04.09Mon

05.09Tue

06.09Wed

07.09Thu

08.09Fri

09.09Sat

10.09Sun

11.09Mon

12.09Tue

13.09Wed

14.09Thu

Wichrowe Wzgórza

Melodramat

Hollywood zobaczyło w Wichrowych wzgórzach materiał na wielki melodramat, opowieść o tragicznej miłości w efektownej scenerii ponurych wrzosowisk.

Adaptując powieść na potrzeby filmu uproszczano jej wymowę, uładzano bohaterów, wreszcie amputowano jej kluczową drugą część – banalizując w ten sposób arcydzieło Emily Brontë. (...) Próbujemy z Julią Holewińską spojrzeć na Wichrowe Wzgórza jak na swoistą „encyklopedię miłości”. Brontë zawarła w swojej powieści niezliczoną ilość wzorców miłosnych relacji, od tych bratersko-siostrzanych, poprzez miłość rodzicielską i synowską, koncentrując się wreszcie na związkach kochanków. Dokonując wiwisekcji uczuć stawia swoją główną bohaterkę Katarzynę przed fundamentalnym wyborem między tym, co racjonalne, kontrolowane, gwarantujące rozwój, ale i stawiające wzajemne ograniczenia, a tym, co irracjonalne, niebezpieczne, twórcze, ale i autodestrukcyjne. Relacja Katarzyny i Heathcliffa, najistotniejsza zarówno w powieści, jak i naszej adaptacji, to utopijna wizja miłosnego związku funkcjonującego poza jakimkolwiek kontekstem kulturowym: uczucie łączące przybrane rodzeństwo wymyka się klasyfikacji, istnieje poza językiem czy konwenansem, jest gwałtowne, nie uznaje kompromisów, jest wreszcie niebezpieczne i destrukcyjne.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Pozory mylą

Komedia

Nic nie jest takie, jakim się wydaje...

Główny bohater - Sherman, to wspaniały pisarz, który zupełnie nie wierzy siebie i w swój talent. W obawie przed krytyką, zwłaszcza ze strony najbliższych, wydaje książkę pod pseudonimem S.j. Telpeman. Książka staje się hitem i wydawca prosi autora o publiczną promocję w popularnym talk-show. Wystąpienie w telewizji zdaje się przerastać nieśmiałego Shermana, dlatego prosi o pomoc swojego przyjaciela Matta. Tak rozpoczyna się pełna niespodzianek, zaskakujących zwrotów akcji i humoru akcja spektaklu.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Szkarłatny płatek i biały

Dramat

Bohaterem "Szkarłatnego płatka" Michela Fabera jest XIX wiek, przedsionek nowoczesności, w którym tematy takie jak prawa kobiet, religia i nauka, stosunek do seksualności czy modele kobiecości i męskości są definiowane na nowo — powoli wyłania się z nich nasz współczesny świat.

Dziewiętnastowieczny Londyn Fabera raz wydaje nam się bezpiecznym przez swój dystans historycznym światem, żeby po chwili okazać się gorzką karykaturą naszej współczesności. Pięć postaci, których losy śledzi nasz spektakl, reprezentuje dylematy czasów przełomu: przemysłowiec rozdarty pomiędzy młodzieńczymi ideałami a kapitalistycznym światem; niedoszły pastor zmagający się z potrzebami ciała; głęboko wierząca działaczka społeczna, którą brak poszanowania konwenansów skazuje na wykluczenie; eteryczna i niewinna dama skazana na bycie kochanką z krwi i kości, żoną i matką; wreszcie prostytutka, która pokonuje kolejne szczeble drabiny społecznej i przekonuje się, że wyższy status wcale nie oznacza większej wolności. To właśnie pragnienie wolności, szeroko rozumianej emancypacji, wydaje się być wspólnym mianownikiem dla dążeń bohaterów Szkarłatnego płatka, którzy wypatrują nadchodzącego XX wieku z nadzieją, ale i z lękiem. Czy rzeczywiście nowoczesność przyniosła nam wolność i spełnienie? I czy faktycznie już nadeszła?

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Dogville

Dramat psychologiczny

Sezon 2016/2017 Teatr Syrena rozpoczyna premierą jednego z najbardziej intrygujących tytułów ostatnich lat - "Dogville" Larsa von Triera. To mroczna historia osadzona w miasteczku, którego mieszkańcy - poczciwi, pobożni i pracowici ludzie - decydują się dać schronienie obcej, młodej kobiecie. Grace ucieka przed bandą gangsterów, a za wsparcie społeczności Dogville godzi się rewanżować drobnymi pracami. Z czasem mieszkańcy miasteczka rozsmakowują się w poczuciu władzy nad dziewczyną, dręcząc ją i wykorzystując w coraz bardziej haniebny sposób. Już nie ma odwrotu, w poczciwym Dogville wydarzy się coś potwornego...

W 2003 roku Lars von Trier zrealizował wstrząsający film z Nicole Kidman w roli Grace. Autorem scenicznej adaptacji scenariusza jest Christian Lollike.

- Starałem się przede wszystkim oddzielić tekst od filmu - opowiada Lollike - by pozwolić reżyserom teatralnym na opowiedzenie swojej własnej, oryginalnej wersji "Dogville". Oczywiście sztuka bazuje na filmie, ale Lars von Trier był na tyle uprzejmy, że zgodził się na wykorzystanie przeze mnie wcześniejszych wersji scenariusza. To pozwoliło mi dodać fragmenty tekstu, które zostały wycięte z filmu lub pokazane w inny sposób."

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

Obsesje

Musical

Co połączyło aktorkę Annę Smołowik i dramatopisarkę Julię Holewińską?

Poza wcześniejszą współpracą przy głośnych Wichrowych Wzgórzach, połączyły je wspólne obsesje. Ich nowy projekt – muzyczny stend up powstał z rozmów, plotek, anegdot, obserwacji. Wszystkie dotyczyły obsesji. Będzie więc trochę śmiesznie, trochę wzruszająco – o urodzie, miłości, pracy, ambicjach, kompleksach, zawiedzionych uczuciach, terapii, dietach, zazdrości i namiętności. Z kilkunastu piosenek, które zaśpiewa aktorka wyłania się portret współczesnej kobiety z całym bagażem lęków i nadziei, które towarzyszą jej na co dzień. Teksty Holewińśkiej balansujące pomiędzy liryzmem a groteską okazują się krzywym zwierciadłem, w którym zobaczy się nie jeden z nas. Annie Smołowik towarzyszy zespół pod kierownictwem Hadriana Tabęckiego.

Szczegóły spektaklu

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon

01.08Tue

02.08Wed

03.08Thu

04.08Fri

29.07Sat

30.07Sun

31.07Mon