Anna Chodakowska - zdjęcie

Anna Chodakowska

8,8 / 10

53 oddanych głosów

Data urodzenia:
20-07-1948 (71 lat)

W latach 1973–1983 i ponownie od 1997 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwentka warszawskiej PWST (1973). W latach 1983–2003 aktorka Teatru Studio.

Laureatka nagrody aktorskiej 13. Kaliskich Spotkań Teatralnych za tytułową rolę w Antygonie Sofoklesa w reżyserii Adama Hanuszkiewicza w Teatrze Narodowym (1973) i nagrody rektora PWST (1975). Wyróżniona Złotym Ekranem za role w filmach Justyna i Dorota Gerarda Zalewskiego oraz w telewizyjnym spektaklu Kartoteka Różewicza w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego (1980), nagrodą Polskich Nagrań na wrocławskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej (1984), nagrodą im. Lidii Zamkow i Leszka Herdegena na 7. Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora za przedstawienie Msza wędrującego wg Stachury (1984) oraz nagrodą prezesa RSW „Prasa-Książka-Ruch” za interesujące formy upowszechniania poezji w klubach MPiK (1984).

Odznaczona Srebrnym Medalem za Zasługi dla Obronności Kraju (2002), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2005) i Srebrnym Medalem „Gloria Artis” (2013).

Fot. Andrzej Georgiew

Spektakle z udziałem tego aktora:

Domek trzech dziewcząt

Komedia

Francuska komedia poruszająca problemy damsko-męskie w różnych konfiguracjach, grana z wielkim powodzeniem nad Sekwaną.

Szczegóły

Harcerki

Komedia

Opowieść o przyjaciółkach, które w chwilach trudnych mogą zawsze na siebie liczyć.
"Ciepła kobieta bluszcz (Ziętek), przebojowa karierowiczka modliszka (Biedrzyńska) i niespełniona artystka (Chodakowska), zbierająca oklaski za świetne entree w stylu Marleny Dietrich. Jedyne, co je łączy, to pragnienie prawdziwego uczucia i bliskości ukochanej osoby. Trzy wizerunki najzupełniej różnych kobiet, skazanych na samotność w świecie mężczyzn pozbawionych morale."

Szczegóły

Pokrewieństwo dusz

Tragedia

Oparta na dramacie Fedry opowieść o związku dojrzałej kobiety i młodego mężczyzny. Zauroczenie, fascynacja, niezwykły trójkąt ONA - ON - Jej przyjaciółka, a Jego matka.

Szczegóły

Fortepian pijany

Muzyczny

Whittier w południowej Kalifornii, tu, gdzie dorastał. Korowód barwnych mieszkańców z dziwnymi życiorysami. Historie zmyślone i prawdziwe zarazem.

Lunatyczka sprzedająca warzywa, fryzjer pociągający z butelczyny na zapleczu i inne osobliwe postaci śpiewają Toma Waitsa. Pieśni amerykańskiego barda układają się w opowieść o życiowych wędrówkach, głębokich i przelotnych miłościach, wzruszeniach i żądzach. Intensywne doznania odciskają się w nieuładzonych dźwiękach – rozpięte między Bogiem a diabłem życie miasteczka Whittier ma smak słodko-gorzki.

Uprzejmie informujemy, że ze względu na układ sceny, spóźnieni widzowie nie będą wpuszczani na widownię. Prosimy o punktualne przybycie na spektakl.

Szczegóły

Tartuffe albo Szalbierz

Komedia

Krewka satyra i bezczelność języka; aktorski kunszt i wysmakowana scenografia. Świeże spojrzenie na arcydzieło w nowym przekładzie Jerzego Radziwiłowicza.

Gorzka komedia Molière’a tak poruszyła współczesnych, zwłaszcza dewotów, że Ludwik XIV na pięć lat zabronił jej grania. Jacques Lassalle przywołuje obraz XVII-wiecznej Francji. Przytłumione światło pada na szacowne wnętrza i wykwintne stroje z epoki. Ale najważniejsi są aktorzy – prowokują na widowni śmiech, który obnaża hipokryzję, odsłania manipulacje i okrucieństwo. Okazuje się, że historia wytrawnego łgarza i demonicznego obłudnika jest wciąż aktualna.

Szczegóły

Duszyczka

Dramat

Jan Englert w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego – ostatnim wciąż granym przedstawieniu Mistrza. W podziemiach Teatru Narodowego, gorączkowymi słowami Tadeusza Różewicza mierzymy się z doświadczeniem wieku średniego i z absurdem śmierci.

Jerzy Grzegorzewski sięgał po twórczość Różewicza wielokrotnie. Bohater poematu, który sam autor polecił czytać „jednym tchem”, zaczyna sumować życie, prowadzi przez labirynty pamięci, rozlicza się ze swoim sumieniem, rozprawia z męskością. Opowieść o ludzkiej duszy – słabej, śmiesznej, ale i pięknej.

Szczegóły